A7GM-S är ett RS780-baserat moderkort från Foxconn

Permalänk
Melding Plague

A7GM-S är ett RS780-baserat moderkort från Foxconn

I dagarna har det dykt upp bilder på ännu ett AMD RS780-baserat moderkort från tillverkaren Foxconn. Det är ett Micro-ATX-moderkort som har en hel del bildutgångar och stöd för Direct X 10.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

perfekt till HTPC n , men jag vill ha det här endå snyggt bra med hdmi och dvi utgångar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ju.. den e kanon bra ..

Undrar om det finns M-kort med inbyggt Bluetooth!!!.... så man slipper några dongel i baksida på kortet om man ska ha trådlös tagentbord och mus!!...

e inte det en bra idé??????????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
ju.. den e kanon bra ..

Undrar om det finns M-kort med inbyggt Bluetooth!!!.... så man slipper några dongel i baksida på kortet om man ska ha trådlös tagentbord och mus!!...

e inte det en bra idé??????????

Det finns usb-pins på moderkortet, att ha till frontpanelen.

Jag tycker det såg riktigt stiligt ut med alla spolar och kondensatorer uppradade längs processorsockeln

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

sb 700 ? längtar tills jag får mig ett moderkort med 780g chipset..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vi har blivit så bortskämda med "Solid Caps" från Gigabyte att jag inte vill ha annat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Sjukt vackert moderkort! Man blir ju kär bara man tittar på det

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Längtar tills vi får se denna krets i laptops med de nya Turions. Kommer göra underverk för batteritiden tror jag samt prestanda/pris. Samt att jag såg benchmarks för grafiken och kretsen var många gånger snabbare än 690G. Snabbare än 7300GT

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=174449

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det finns usb-pins på moderkortet, att ha till frontpanelen.

Jag tycker det såg riktigt stiligt ut med alla spolar och kondensatorer uppradade längs processorsockeln

ju.. men vill hels att den inte ska sticka ut något.

Permalänk
Medlem

undra om grafikkretsen har UVD (eller vad den där kretsen som avlastar processon heter)

Permalänk
Medlem

Både 690G och 780G har UVD inbyggt.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Det är snart snabbare än mitt 9600 Pro

Permalänk
Avstängd

Va snygga deras kort är

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

OC-Workbench har bilder på mängder av 780G-moderkort, samt en review av Jetway PA78GT3

Ett av få icke µATX

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Såg ju riktig intressant ut om man bortser från färgvalet. Varför kan de inte bestämma sig för kanske två färger?? Att blanda som det gör med vitt, gult, blått turkos mm mm ser ju förjävligt ut. tacka vet jag abit. Blått och svart. Thats it.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Både 690G och 780G har UVD inbyggt.

Hare/PeSi

690g har ingen UVD och har bara Avivo med partial hardware acceleration medans 780g har full med avivo hd och UVD tekniken.

Väntar på nya Asus kortet till min HTPC. nVidia var snabbare med sin MCP78 (med purevideo hd) men den är snäppet sämre än 780g (med avivo hd och uvd i Hd2400 grafiken) så det har redan kommit, heter M3N emh nånting, kommer denna veckan till en del ÅF, pris under 800 kr. Endast AM2/+ sockel.

Mars månad sägs det för europavarianten av Asus nya som får med 780g+SB700 och realtek 888 (asien versionen har bara realtek 883 ljud)

15% average belastning på med VC-1 film i 1080p och under 10% på H264/MPEG4 AVC med en Athlon X2 5000+

Med en enkelkärning Athlon 3500+ så säger de första testerna runt 25% cpu load.

:):)

Kanon! AMD Athlon BE-2300 kommer alltså göra jobbet i min HTPC med bluray och HDDVD film utan problem! Underbart med en HTPC med enbart 2 Noctua 120 mm fläktar på low som enda kylning. (Antec Fusion chassi + Scythe Mini Ninja som körs passivt utan egen fläkt!) 45 grader på CPU överklockad till 2.1 ghz enligt tester vid full load i nästan 6 timmar!

Permalänk
Medlem

Ska oxå snickra ihop en HTPC. Har precis börjat sätta mig in i vilka komponenter som krävs. Har läst dina inlägg mascot och du verkar ha full koll. Kommer nog efterapa din konfiguration.

Har du hört ngt mer om det nya Asus kortet ? När det släpps o vilka som kan tänkas sälja det här i sverige ?

Sen undrar jag hur man gör som CanalDigital kund. Vill ju köra HD på min HTPC. Vill oxå kunna se och spela in program samtidigt. Kräver det att jag har ett tvillingabonnemang med 2st kort ? Eller klarar man sig med 2st tv kort, 1 kortläsare o ett kort ? Lite förvirrad. Nån kanske kan förklara ?

sen undrar jag vilket operativ man ska välja ? XP, Vista eller Linux (Som jag inte kan ngt om).
Samt programvaror för att spela upp Dvd, BlueRay, HdDvd, Avi från skiva o hdd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrueBlue
Ska oxå snickra ihop en HTPC. Har precis börjat sätta mig in i vilka komponenter som krävs. Har läst dina inlägg mascot och du verkar ha full koll. Kommer nog efterapa din konfiguration.

Har du hört ngt mer om det nya Asus kortet ? När det släpps o vilka som kan tänkas sälja det här i sverige ?

Sen undrar jag hur man gör som CanalDigital kund. Vill ju köra HD på min HTPC. Vill oxå kunna se och spela in program samtidigt. Kräver det att jag har ett tvillingabonnemang med 2st kort ? Eller klarar man sig med 2st tv kort, 1 kortläsare o ett kort ? Lite förvirrad. Nån kanske kan förklara ?

sen undrar jag vilket operativ man ska välja ? XP, Vista eller Linux (Som jag inte kan ngt om).
Samt programvaror för att spela upp Dvd, BlueRay, HdDvd, Avi från skiva o hdd.

Tack! Just nu verkar Gigabyte kortet det bästa 780g (RS780) baserade kortet. Kommer i månadsskiftet är det sagt. GA-MA78GM-S2H är beteckningen och det innehåller RS780+SB700+ALC889a (Realteks top of the line ljudkrets med 7.1+2 kanaler HD audio)

Prisatt för drygt 800 kr hos clickok samt opensolution.

Jag står i valet och kvalet vad gäller CPU - då dessa kort är AM2/AM2+ baserade så väljer jag mellan BE-2400 (2.3 ghz) och 5000+ Black Edition (2.6 ghz.) Båda går att kyla helt passivt i Antec Fusion chassit med enbart 2 st 800 rpm's Noctua 120 mm fläktar och Scythes Mini Ninja som är framtagen speciellt för Antec NSK2x00 samt Fusion i samarbete mellan Antec och Scythe.

Ser fram emot 780g, kommer bli kanon i HTPC! Hårdvaruaccelerationen är helt sjukt effektiv enligt de första testerna!!

1080p blu-ray i ~28 mbit bitrate med 20% belastning på en enkelkärnig Athlon 3500+...

----

När det gäller DVB-S2 kort så behöver du en phoenix USB läsare från t.ex adteknik.se och mjukvarucams, sedan kan du dela på ett abbonemangskort på de båda DVB-S2 korten för att se två kanaler samtidigt eller spela in en/se en annan osv.

När det gäller OS, sk frontend osv så finns det flera vägare att gå. Bäst kompatibilitet med t.ex DVB-S2 TV kort (2 tuners), bluray/hddvd samt övrigt verkar mediaportal ha just nu (tillsammans med deras fristående tv-server tvengine3 eller tve3 som den kallas..)

Jag kommer köra följande:

OS: Windows XP
Front end: Mediaportal (Mediaportal 2 när den kommer..)
Plugins: TV Engine 3 (TVe3), Power DVD Ultra (går numera att köra inuti mediaportal)

samt Any DVD HD från www.slysoft.com i bakgrunden som fixar regionsfrihet på samtliga format, DVD/BD/HDDVD.

Utöver detta mjukvarucams som funkar under windows som t.ex newcamd, wincs osv.

Permalänk
Medlem

Kollade upp kortet på ClickOK. Det står att det är ATX format och Antec Fusion chassit stödjer bara M-ATX. Har jag missat något ?

Permalänk
Medlem

Nej, men Clickok har missat....

Kortet är i Micro atx format 240x240 mm. Se prisjakt för mer info (som jag lagt in! )

Permalänk
Medlem

Perfekt, lysande info !!!

Lika bra att fråga vilket tvkort du har sneglat på.

Hoppas moderkortet kommer snart för jag är mer än sugen på att sätta igång med bygget

En till sak jag kom på, hur gör man med fjärrkontroll ? Sitter det ngn ir mottagare i chassit ?

Permalänk
Medlem

Technotrend

Permalänk

Är inte detta det "ultimata" TV-kortet?
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=floppyDTV

Ska också bygga mig en HTPC, inväntar det moderkortet med.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Jo, såvida du bara skall köra en mottagare och inte vill utnyttja cardshare till mottagare nr 2 t.ex så är det smidigt. Har fått bra betyg och många rekommenderar det.

För cardshare har jag svårt att tänka mig att det funkar utan en usb phoenix läsare.

Technotrend + usb phoenix läsare ca 1300 kr.

Permalänk
Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Nu är 1a delen i bygget klart. Har fått igång min HTPC så jag kan kolla på Blue Ray, DVD, ISO osv. Hdmi är verkligen guld.

Bilden blir grymt bra o det flyter på klockrent. Spelaren är tyst o stabil (Än så länge

Följande komponenter har jag använt:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5000+ 2.6GHz 2x512KB BLACK EDITION
Kab Antec Fusion V2mATX
2st Noctua S12-800 120mm Silent Case Fan
Pioneer Intern SATA Blu-Ray Läsare / DVD-Brännare BDC-202BK
Seagate 500GB SATA II Barracuda 7200.11
Corsair TWIN2X2048-8500C5D Dominator 2x1024MB
Scythe Ninja Mini SCMNJ-1000 CPU-Kylare

Sen måste jag även konfa mjukvaran i burken så jag slipper klicka så mkt. Tjejen kommer aldrig lära sig använda den om det inte är smidigt.

Nästa projekt är att köpa tv kort o få igång det med CanalDigital. Nån som har länkar till bra info om ämnet ?