Tillverkare gör gemensam sak i PC Gaming Alliance

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
idd , dessutom går alla piratade konsoll spel att lira över internet

tror du menade ps3 osv, men på PC går det inte..

varför gör dom inte som Steam? Innan kunde man fritt ladda ner cs 1.5, men sen steam tog över så har man varit tvungen o köpa det..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

tycker dom bästa spelen oftast inte är dom mest omtalade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

nu är inte DX svaret på salighet, för även det är en sak som krånglar till det. och många utvecklare inser det, OGL kommer bli ett allt intressantare alternativ för stabilitet.

kanske kommer universallösningen att vara en separat och mer standardiserad sidoinstallation man bootar in i för spelandet helt fri från operativet (behöver iof inte vara Linux givetvis, även en Windowsbaserad sak blir stabilare av en standard) alla kan då vara helt obundna av skrivbordspreferenser och spelutvecklarna kan nå nära 100% av marknaden.

Jag förstår mycket väl att Direct X inter är "svaret på salighet". Min dator krånglar antagligen mer än någon annans på hela Swec (gammal och sleten). Det jag menar är att Direct X, genom Microsoft är så väldigt etablerat. 95% av alla spel om inte mer utvecklas till Direct X. Doom 3 motorn var ju OpenGL men det är ju inte många andra som kör i OpenGL vilket är synd. Jag hoppas att det blir bättre så småningom, och att de hittar någon slags universal lösning.

På tal om det här med piratkopiering så är ju Steam ett utmärkt alternativ. Visserligen kan man cracka spelen, men du kan bara köra på ett tiotal crackade servrar. Valve har tjänat något ofantligt mycket pengar på Steam då dom nästan eliminerat all piratkopiering av deras spel. Och nu när de börjar sälja spel från andra utvecklare blir det ju en ännu intressantare plattform. Problemet är att det finns alldeles för många sådana här plattformer. Har man en universal plattform där man måste ha ett konto med en CD-key per spel och konto så blir det mindre piratkopiering. Steam är lösningen tror jag.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

ArtMan, word! Kunde inte sagt de bättre själv. Spelutvecklarna vet att ny hårdvara till PCn kommer varannan kvart och struntar därför i att riktigt grundligt optimera spelet till det yttersta. När det gäller konsoller så har dom inte mycket val. Den blir inte bättre på minst 5-7 år. Se bara vad xbox 360 kan åstakomma grafiskt! (som ändå är rätt gammal, jämför med en PC som var high-end då). Jag menar min dator är säkert bättre än xbox 360 rent teoretiskt, men nejdå, jag ska inte få ut lika mycket av den bara för att de är just en PC! Nä, jag säger DUMPA KONSOLLERNA och gör PCn till en Allt-i-ett plattform! Så slipper vi också detta ständiga tvekande, "ska jag köpa den konsollen för det spelet? Fast iofs, då kan jag inte spela det andra spelet som bara finns på den konsollen:/". Peace out

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
tror du menade ps3 osv, men på PC går det inte..

varför gör dom inte som Steam? Innan kunde man fritt ladda ner cs 1.5, men sen steam tog över så har man varit tvungen o köpa det..

Nja, jag tror snarare att det är HL de tar betalt för
Själva spelmotorn, mao. Utan HL, inget CS.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem

jag tror att det kommer bli mer slarv med optimeringen vid releasen på konsollspel med tiden. Att konsollspel inte är så buggiga när de släpps tror jag är en gammal vana från när konsollerna inte var länkade till internet eller hade egen hårddisk. Släppte man ett spel tidigare på konsoll som inte var helt färdigt så sket sig hela projektet. På datorer har man haft lyxen att kunna rätta till småfel sedan ganska länge och då har ribbans satts lite lägre samt det några andra nämnt att det finns en sådan otrolig uppsjö av olika hårdvara. Det ställer också till det såklart.

Sedan en snnan sak om konsollspel. De är egentligen inte så billiga heller. Man "bör" ha en TV till denna samt att många köper till lite extra krafs som extra kontroller m.m. Ja, de flesta har en TV hemma iaf så det är inget man lägger ut direkt för att spela på endast, men å andra sidan så vill de flesta ha en dator i hemmet till att surfa på, så en extrakostnad för att få en speldator är inte en så tung investering iaf. Jag anser nog att det är ungefär lika dyrt att hålla sig med konsoll som med dator.

Det som snarare är av stor betydelse (i min mening) är hurvida man når ut till den breda massan med sina produkter. Konsollen har ett självklart övertag där då det bara är att köpa, koppla in och spela. Enkelt för de som inte gillar att trixa för mycket och detta öppnar självfallet upp en tidigare outnyttjad marknad.
Personlign tycker jag dock att PCn erbjuder mest nöje då jag gillar lite first person pang pang och det vill man ju spela med mus å tangentbord.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag tycker det är konstigt att pcspel säljs så bra som de ändå gör, själv slutade jag köpa pcspel 2002 då jag skaffade xboxen.(om man bortser från nya C&C)

PC spel kräver hela tiden ny dyr hårdvara och även om man har bra hårdvara och köper ett spel för 400-500kr, så kan det mycket väl hända att spelet kraschar stup i kvarten. Och ingen lösning på problemet finns förutom vänta i något år på bättre patcher.
Detta gör att många inte vågar köpa ett spel före de har testat det på något sätt, och när de har fixat en "testVersion", varför skulle de då lägga 400-500kr på att köpa något som de redan har?

Så Pcn som spelplattform kommer förhoppningsvis dö. Förut klagade alla konsolkritiker på den låga upplösningen på en tv, men allt mer skaffar hdtv. Likaså kommer troligen snart tangentbord bli vanligare för konsoler.
Att göra pcspelen mindre buggiga är svårt då de skall fungera med så många hårdvaror, vilket tillverkarna av all hast slänger ut buggiga drivrutiner till.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hehe kul läsning alltså. Men jag tycker att konsol slår datorn i alla lägen. Dels för att man slipper installera (vissa undantag finns ju iofs), spelen hackar nästan aldrig då dom optimerar spelen mycket bättre. Tex Crysis till pc är ju en marddröm för ens pc i princip, tycker hellre att dom optimerar spelen till pc lika bra så man slipper köpa det allra värsta för en 50 000kr o de ändå inte flyter.

Sen om man inte gillar att spela FPS med handkontroll kan jag förstå men de flesta spelen är riktigt bra med handkontrollen. Såsom Halo 3, Gears of War, GRAW 1 o 2 osv funkar ju bra. (tycker jag).

Sen har nog konsoler lite hjälp med att dom är så pass simpla, är ju oftast bara en sladd rätt in i tvn o en i väggen så är de klart liksom. Och man behöver inte uppgradera hårdvaran för dyra slantar, fast att spelen blir snyggare o snyggare med tiden. En PS3 / xbox 360 skulle nog kunna klara Crysis på en nivå som ligger ungefär jämsides med high/very high på pc om dom optimerar det ganska mycket. För Gears of War är ju riktigt snyggt till 360'n tex.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta leder till mer optimering av både nvidia och ATIs kort. Är nog det som är mest nödvändigt med tanke på vilka skillnader det ibland kan vara mellan olika spel.

Permalänk
Medlem

Folk som piratkopierar spel skjuter sig själva i foten, om vi inte betalar för spelen kommer det en dag inte att finns några spel att köpa, inga bra spel iallafall.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
wwraver: denna är if inte helt tillförlitlig då den baseras på browserrapporter över en viss sida. men tendensen är hyfsad, och det är klart mer än 0.01%

2008 WinXP W2000 Win98 Vista W2003 Linux Mac
January 73.6% 4.0% 0.4% 7.3% 1.9% 3.6% 4.4%

Jodå. Jag ville poängtera hur litet det fortfarande är i jämförelsevis med Windows-systemen, därav sa jag att jag tog siffror ur luften. 3.6% är helt klart imponerande och inte helt osannolikt. Men det får nog mätas över en hel spannvidd med sidor för att få ett korrekt resultat.

Sedan tror jag även att dessa siffror över Linux procentuellt innehåller fler serversystem än på Windows-sidan. De rena Linuxklienterna ("Hej här sitter jag och surfar/spelar/lyssnar på musik!") är nog fortfarande få.

Tolka mig inte fel nu, jag är överlycklig över att Linux utvecklarcommunity börjar förstå vad kreti och pleti vill ha, istället för att bita sig fast vid svarta konsollfönster och morra åt Microsoft i sin mörka vrå. Att systemet är på framfart glädjer mig

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Från artikeln: "In light of the recent NPD report that the PC gaming industry only accounted for 14 percent of retail game sales in 2007, the PC Gaming Alliance will also encourage consistent and accurate reporting of PC gaming market sizing and research, including online sales."

Det här är otroligt usel statistik. Så vitt jag förstår så är för det första inte spel sålda via till exempel Direct2Drive eller Steam med i undersökningen. Jag gissar att Orange Box har sålt några exemplar där!

För det andra så är det fel att jämföra PC med alla konsoller tillsammans. Nintendo DS med väldigt många miljoner sålda bör till exempel inte vara med, så även med PSP. Räkna DS/PSP/mobiltelefonspel för sig!

Att bygga en PC som klarar att köra spel med alla inställningar så nedställda så de ser ut att spelas på ett Wii borde inte vara så dyrt heller.

Permalänk
Medlem

Multiplatformsspel och lathet som gör det för mig

Om ett spel släpps till både PC och någon konsol så köper jag det på konsol för det är skönare att sitta i soffan helt enkelt. Och sen är det lite av skrytgrejen med t ex achivements till 360.

Förvisso så börjar Steam komma in på det lite med samlad community och poäng system. Fast med alla kloner som börjar dyka upp så lär det nog falla bort.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

De senaste 12 månaderna har jag köpt 6 spel till PC och 1 har jag "fått"
Till mitt nintendo Wii har jag köpt 1 spel, men äger 61 st nu.
Spelen är allt för dyra, speciellt till wii tycker jag.
Men gillar man ett spel, så köper man oftast det ändå, oftast för att få tillgång till online-funktionerna.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Hehe kul läsning alltså. Men jag tycker att konsol slår datorn i alla lägen. Dels för att man slipper installera (vissa undantag finns ju iofs), spelen hackar nästan aldrig då dom optimerar spelen mycket bättre. Tex Crysis till pc är ju en marddröm för ens pc i princip, tycker hellre att dom optimerar spelen till pc lika bra så man slipper köpa det allra värsta för en 50 000kr o de ändå inte flyter.

Sen om man inte gillar att spela FPS med handkontroll kan jag förstå men de flesta spelen är riktigt bra med handkontrollen. Såsom Halo 3, Gears of War, GRAW 1 o 2 osv funkar ju bra. (tycker jag).

Sen har nog konsoler lite hjälp med att dom är så pass simpla, är ju oftast bara en sladd rätt in i tvn o en i väggen så är de klart liksom. Och man behöver inte uppgradera hårdvaran för dyra slantar, fast att spelen blir snyggare o snyggare med tiden. En PS3 / xbox 360 skulle nog kunna klara Crysis på en nivå som ligger ungefär jämsides med high/very high på pc om dom optimerar det ganska mycket. För Gears of War är ju riktigt snyggt till 360'n tex.

Du kan glömma High/Very High. Optimera i det här fallet, innebär att tona ned grafiken. Att säga att en konsol skulle klara Crysis bara för att Gears of War är snyggt på just den konsolen är ju skitsnack. För det första så ser Gears of War grymmt mycket snyggare ut på PC, och för det andra körs konsolspel i ca. 30 fps vilket är precis ovanför gränsen av vad mänskliga ögat kan upptäcka som lagg. Jag har läst recensioner från både Gamespy och IGN där det klagats på att Half-Life 2 har lagg spikes på både Xbox 360 och speciellt Playstation 3. Jag tvivlar inte på att en konsol skulle kunna köra Crysis i någon form, men definitivt inte i High/Very High. Dessutom utnyttjas Antialiasing väldigt lite på konsoler, vilket är en av de anledningarna som folk tycker att Crysis är ospelbart. Jag körde igenom Crysis på min dator som består av en P4 2.4 ghz, 768 mb ddr ram, och 256 mb Radeon 9600xt (som jag fick reda på senare gick i PCI hastighet då jag inte hade installerat AGP drivers) och jag fick i snitt kanske 20 fps i Low. Visserligen slår ju Crysis skiten ur varenda dator som finns men att säga att det är dåligt optimerat bara för att man inte kan spela det på absoluta max i dunderupplösningar är ju lite extremt när jag kan köra igenom det på en dator som var långt under minimum requirements.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legionaire
Nu kan man ju dock påstå att dom till viss del överdriver med piratkopieringen. Säger dock inte att det inte alltid kan stämma.

Dock enligt en ny undersökning, dock enbart via en site om jag förstog det rätt så står spel för en väldigt liten del utav piratkopieringen.

50% är tv-serier
musik och filmer står för ungefär 30%
spel ca 10%
Programvara ca 5%
bilder, anime, böcker och annat står för resten dvs 5%

Detta gäller även bara bittorents så det är kanske inte en exakt bild av hur piratkopieringen ser ut men jag anser att det ger en rätt så bra överblick.

Källa: http://torrentfreak.com/50-percent-bittorrent-downloads-tv-08...

Porr då? "Why you think the net was born? PORN PORN PORN!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Folk som piratkopierar spel skjuter sig själva i foten, om vi inte betalar för spelen kommer det en dag inte att finns några spel att köpa, inga bra spel iallafall.

Skjuta sig själv i foten håller jag med om, men med tanke på hur mycket marknaden växer varje år för alla områdein inom spelindustrin är det väl ändå lite naivt att tro att det inte kommer finnas några bra spel att köpa, eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dom måste inse att det är frästande att köpa något som är 3x så biligt och som håller längre än 1 år

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Skjuta sig själv i foten håller jag med om, men med tanke på hur mycket marknaden växer varje år för alla områdein inom spelindustrin är det väl ändå lite naivt att tro att det inte kommer finnas några bra spel att köpa, eller?

Fast man vet aldrig. Om det till exempel visar sig att ett singleplayerspel säljer (mycket) bättre till PS3 än vad samma spel hade gjort till PC så finns ju risken att spelutvecklarna väljer att göra sina spel "konsol-exklusiva" hädanefter, och om de sedan går med vinst överväger att porta dem till PC för att tjäna lite extra pengar (Assasin's Creed kanske är ett bra exempel?)... Och hur många är villiga att betala 450 spänn för ett portat spel med onödigt höga systemkrav?

Hur som helst känns det som att spelutvecklarna har börjat prioritera konsolerna mer och mer vilket är synd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hittebarnet
Fast man vet aldrig. Om det till exempel visar sig att ett singleplayerspel säljer (mycket) bättre till PS3 än vad samma spel hade gjort till PC så finns ju risken att spelutvecklarna väljer att göra sina spel "konsol-exklusiva" hädanefter, och om de sedan går med vinst överväger att porta dem till PC för att tjäna lite extra pengar (Assasin's Creed kanske är ett bra exempel?)... Och hur många är villiga att betala 450 spänn för ett portat spel med onödigt höga systemkrav?

Hur som helst känns det som att spelutvecklarna har börjat prioritera konsolerna mer och mer vilket är synd.

ja, konsoller och datorer är inte riktigt likadana. Så självfallet kommer olika spel passa bra på olika spelmarknader. Det kommer säkert bli en tydligare uppdelning. Så jag ser snarare än tygligare branchning där man släpper spel till det spelmedium spelet passar bäst till. Det innebär kanske lite tunnare marknad på PCsidan, men inte att spelen slutar släppas. Och det beror inte på piratkopieringen då.
Sedan är det ju så att spelutvecklarföretagen tjänar mer pengar på att ge sig ut på mer än en marknad. Varför inte utnyttja köparna från både konsoll och PC-världen? Spelet är ju ändå redan utvecklat. Om spel endast släpps till en konsoll ellr liknande beror det snarare på att företagen gjort deals med ensamrätter. Det är nog ett större hot än att PC-marknaden kommer stå helt utan bra spel om några år. För piratkopieringen sker inte bara bland datoranvändarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det känns väll som att det just nu är mycket console snack. Men var det inte samma sak när ps2an kom, att många la sina extrapengar på konsolen och sen sakta gick tillbaka till datorn.

För mig så konkurerar inte datorn nämvärt med konsolen än. De kommer helt klart konkurera i framtiden, ser redan nu hur konsolena närmar sig datorn (xboxen var väll typ en dator med restrektioner?), och datorn till viss del går åt consol hållet, (htpc och dylikt!).

Det jag vill ha mest nu är en gemensam standard för spel, då hårdvaran i konsolerna och datorn inte skiljer sig på några extrema längder (jo, jag är medveten om att de kör olika processortyper etc, men ändå!), borde det då inte gå att bygga en plattform till alla olika consoler, pc och mac.

Det jag menar är ett fritt baserat os som ligger med på dvd:n som man kan boota upp i, på alla consoler Och pc Och Mac..

Det är vissserligen en dröm som aldrig kommer hända, men tänk vilka möjligheter det skulle innebära! Vissa spel kanske skulle bli inriktade till tangentbord och mus medans andra skulle kräva en dosa, men det skulle i alla fall innebära att spelutvecklarna kunde göra spel utan att konsentrera sig på en viss hårdvara.

Sen kan alla spelutvecklarna utveckla ett os som kunde anpassas lätt till olika hårdvara (unix anyone?) som kunde ligga som grund för spelen, det största problemet är nog drivrutiner, men även det behöver inte vara ett så stort problem. Att få möss och tangentbord över usb är standard, ljuddrivisar borde till många ljudkort arbetar med standarder, grafikkort finns det ju bara några få tillverkare utav.

Jag kan tänkta mig att om man bara fastställer standarder på alla områden som alla kan godta så skulle drivrutinerna inte vara ett enormt problem.

Om vi nu ska snacka om piratkopieringen, så känner jag inte ens någn persom med xbox eller ps2 som inte har chippat den, så piratindustrin blomstrar stort även där.

Nej.. nu har jag snackat tillräckligt, over and out!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

/ Mikael_Berglund sammanställde ungefär samma tanke som mig tidigare här ovan, jag tycker det betyder att det finns ett visst intresse av detta.

att det bootas direkt från skiva vore ännu bättre ja, kanske att det är valbart dock. ungefär som en Livedist för Linux idag.

standardiserade kontroller är en god idé med, det är en stor anledning att det aldrig kommer tex plattformsspel och fighting till PC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Har man en universal plattform där man måste ha ett konto med en CD-key per spel och konto så blir det mindre piratkopiering. Steam är lösningen tror jag.

ja, här håller jag med. utöver en standard för plattform skulle en standard för distribution vara ett bra komplement, man har sitt konto för PC liksom Live/PSN och alla spelutvecklare/distributörer (vilket de då iof inte är längre..) enas om standarden och delar på vinst och kostnad. spelköparna har sitt virtuella spelbibliotek enkelt på ett ställe utan krångel med 35 olika sorters "Steam" och tillhörande nycklar utan enbart ett.

// menade förresten inte att sarkasmerna om DX tidigare skulle vara så översvallande, jag har nog bara irriterande minnen av allt krångel PC-spelande har orsakat. dra pilen för snabbt åt höger i spelet och du kastas ut Windows, starta om ett krashat spel och dina sparfiler raderas etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Jodå. Jag ville poängtera hur litet det fortfarande är i jämförelsevis med Windows-systemen, därav sa jag att jag tog siffror ur luften. 3.6% är helt klart imponerande och inte helt osannolikt. Men det får nog mätas över en hel spannvidd med sidor för att få ett korrekt resultat.

Sedan tror jag även att dessa siffror över Linux procentuellt innehåller fler serversystem än på Windows-sidan. De rena Linuxklienterna ("Hej här sitter jag och surfar/spelar/lyssnar på musik!") är nog fortfarande få.

Tolka mig inte fel nu, jag är överlycklig över att Linux utvecklarcommunity börjar förstå vad kreti och pleti vill ha, istället för att bita sig fast vid svarta konsollfönster och morra åt Microsoft i sin mörka vrå. Att systemet är på framfart glädjer mig

ja det var från en sida för websnickeri så det kan ju iof vara lite vanligare med Linux (men främst OSX gissar jag) där. det har funnits en sida som mäter genomsnitt från en bredare bas också, men jag hittar den inte tyvärr.

nej inte dessa, de är enbart baserade på arbetsdatorer. (surfstats alltså) dock är ju Linux säkert i majoritet på servrar som sagt, men servrar är ju åas alltid en liten del av den totala datorparken så det spelar nog ingen roll för siffrorna här ändå om de hade räknats på nått skumt vis.

du kan vara helt lugn, terminalen finns i fler glada färger än Nonstop idag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Visst att Gears of War må va snyggare till PC än till xbox 360 men tänk även på att det kom ut bra mycket senare till PC. När Gears of War kom ut till xbox 360 så spöade det väldigt många spel grafiskt sett, även spel på PC. Men dom behöver inte tumma på grafiken för att göra snygga spel, dom lär sig hårdvaran bättre och kan optimera bättre. Det ser man tydligt på xbox 360 nu, spelen i början var inte så jättesnygga ändå mot vad dom börjar bli nu.

Men till PC har man ju valfriheten att ställa in grafiken som man vill, om det nu gör så mycket. Men det är ju ändå bara här i norden som PC är ett stark format, i USA och Japan så är det ju konsoler som är det stora. Varför vet ja ej.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

"Datorspelindustrin stod för enbart 14 procent av alla sålda dator- och konsolspel under 2007"

Vilken industri stog för resten? Det e ju i princip samma företag som gör spel till både och med vissa undantagsfall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skulle vilja ha ett speloptimerat OS för PC's
typ som när man fixade autoexec.bat å config.sys på gamla 386:an
när jag spelar spel skiter jag i om min torrent laddas ner eller inte
eller om nån har en bra deal på Viagra på mailen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pecka1
Så mycket härligare att kunna luta sig tillbaka i soffan och spela på platt-TV:n än att sitta i kontorsstolen vid datorn och bli stel i hela kroppen

Fast diskussionen handlar väl inte om vilken möbel som är behagligast? Att soffa är skönare än kontorsstol gör väl inte PCn till sämre spelmaskin. Man kan sitta i soffan och spela på PC också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Förut klagade alla konsolkritiker på den låga upplösningen på en tv, men allt mer skaffar hdtv.

Det hjälper ju förstås inte när så gott som alla konsolspel renderer i låg upplösning och bara skalar upp bilden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Vilken industri stog för resten?

Det är en dålig översättning. PC-spelsindustrin stod för 14%. Resten är alltså övriga platformar, som konsoller, mobiler och bärbara enheter.

Permalänk

PC FTW! Spelkonsol i bilspel och sånt men det går inte i FPS !!!

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
PC FTW! Spelkonsol i bilspel och sånt men det går inte i FPS !!!

FPS går utmärkt i konsol, en xbox med tangentbord och mus är ganska skönt att lira på.. refreshraten på tv-apparaten kanske är lite för segt för den seriöse liraren men fortfarande är det kul!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det är mer poplulärt än vad du någonsin kan tro, det säljs mycket spel på konsol marknaden men det piratkopieras minst lika mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Får väll anta att han var ironisk (eller bara väldigt dum).
Vet kompisar som har både PS3, 360 & Wii som i princip bara har 1 original spel och hundratals brända DVD skivor till varje konsol. Så att skylla på piratkopiering är ju bara så dumt. Snara beror det ju på att en halvt år gammal dator knappt orkar med nya spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Jag antar han var ironisk.

Ehh... Skönt att ngn snappa upp min ironi iaf...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}