Ordkrig mellan Nvidia och AMD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Var fick du det ifrån?

nVIDIA sågade ATIs nya grafikkort med 2 GPU när nVIDIA kom med något gammalt själva, som var två sammankopplade kort... SLI alltså och hur gammalt är inte det?

Så började inte nVIDIA leken då?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
nVIDIA började men tål inte leken...

Hur kan någon börja men inte tåla leken? AMD gjorde ju bara bort sig själva som:

1. Fortsatte gå ner på Nvidias nivå

2. Påstå något om ett kort skall bli sent trots flera gånger är de sena

3. Att skryta med att de har HDCP och inte Nvidia är det mest korkade 2008

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
nVIDIA sågade ATIs nya grafikkort med 2 GPU när nVIDIA kom med något gammalt själva, som var två sammankopplade kort... SLI alltså och hur gammalt är inte det?

Så började inte nVIDIA leken då?

nVidia sågar AMD för att de kom en lösning som behövde två GPU för att slå nVidias singel GPU. Och AMD kontrar med att skryta om sina "fördelar", tillverkningsprocess och HDCP. Och att 9600GT är "dålig".

Bådas utal är igentligen helt onödiga, korkade och idiotiska.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Meningslöst av dig att blanda ihop cpu med gpu, phenom har många buggar? C2D har en lista på +70 st, varav några är säkerhetsbrister. Bjuder in elakt folk till din dator - nej tack!

Jo jag tackar jag. Har du nån källa på att detta skulle ha hänt ännu eller sprider du fortfarande samma FUD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
nvidias buget kort ärju 8600gt, det presterarju skit om man kollar priset, kostar ju oftast mer än vad jag betalade för mit 3850, men vilket är nvidias nya budget kort som ska slå 3850?, om det är 9600gt så är det inte värt det, i testerna jag hitade låg 9600 för det mesta efter 3850 o kostar även mer

"Ok."

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

hur fan kan kortet vara tystare i load?, går fläkten ner i hastighet när kortet blir varmare?

aja, om 9600gt kostar 1500 är det värt dom 500 extra från mit 3850? ta även med då att ati kortet är klockat till 1ghz på gpu o 1ghz på minne medans nvidia kortet är o klockat

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
hur fan kan kortet vara tystare i load?, går fläkten ner i hastighet när kortet blir varmare?

aja, om 9600gt kostar 1500 är det värt dom 500 extra från mit 3850? ta även med då att ati kortet är klockat till 1ghz på gpu o 1ghz på minne medans nvidia kortet är o klockat

Vi får helt enkelt vänta och se vad priset landar på. Förstår inte ritkigt på var du vill komma med och vad du menar med att "ATI kortet är klockat". Har du klockat din eller ? Har väldigt svårt att tro att du har fått upp den till 1GHz, men i i vilket fall som helst så går det ju att klocka 9600GT också. Med tanke på att 9600gt bygger på g92 men har färre steam processorer så lär den klocka riktigt bra.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Vi får helt enkelt vänta och se vad priset landar på. Förstår inte ritkigt på var du vill komma med och vad du menar med att "ATI kortet är klockat". Har du klockat din eller ? Har väldigt svårt att tro att du har fått upp den till 1GHz, men i i vilket fall som helst så går det ju att klocka 9600GT också. Med tanke på att 9600gt bygger på g92 men har färre steam processorer så lär den klocka riktigt bra.

Som du skriver är 9600GT en gud på att klocka. 8800GT och GTS är det också och till skillnad från ATI så gör överklockning av frekvens lite nytta på Nvidias kort. Nvidia har med hela sin G80 arkitektur vart mer effektiv per Mhz och att få upp ett 8800GTS 512 @ 800Mhz är inga större problem och jag hoppas ni förstår vad det innebär att få upp ett 9600GT @ 900Mhz.

Kortet lär ju inte kosta speciellt mycket heller, kanske 1400kr. Det vore dumt att höja priset då 8800GT 256 kostar 1500kr ungefär och 512Mb versionen cirka 1700-1800kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

menar att jag ska klocka 3850 till 1ghz, i princip alla med den kärnan gör strax över 1ghz, men vist man kan inte räkna med mkt mer än 10fps per 100mhz på ati kortet, anledning till varför jag inte komer klocka nvidia kortet om jag skulle välja det är för att dom bara pajar då, alla mina nvidia kort har pajat efter en stunds överklockning, medans dom 2 ati korten jag ägt inte har haft några problem o rullar fortfarande(ena är ca 5 år nu, det andra 1år), så är 9600gt värt ca 500kr mer än 3850?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
..anledning till varför jag inte kommer klocka nvidia kortet om jag skulle välja det är för att dom bara pajar då, alla mina nvidia kort har pajat efter en stunds överklockning.

Jag vill inte säga att det är "skit bakom sparkarna" men du kanske har råkat haft jäkla otur om inte?

Jag har aldrig haft problem med varken Nvidia eller Ati kort när det gäller klockning. Jag har inte sett att andra har haft det heller.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

mm, kan ha varit mit gamla nätagg med, men frågar igen då,

3850 klockat ca 350mhz på gpu 1000kr
9600gt klockat ca 100mhz på gpu 1500kr

vet inte hur mkt 9600 är "garanterat" att klara?, så vilket ska jag välja?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Kalle Anka brukar ju ha otur...

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Kalle Anka brukar ju ha otur...

Haha, klockrent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
mm, kan ha varit mit gamla nätagg med, men frågar igen då,

3850 klockat ca 350mhz på gpu 1000kr
9600gt klockat ca 100mhz på gpu 1500kr

vet inte hur mkt 9600 är "garanterat" att klara?, så vilket ska jag välja?

Jo fast det just här blir det en fördel till 3850 tror jag. 350Mhz frekvensboost innebär mer prestanda än 100Mhz boost på 9600GT.

Dock tror jag inte vi får se 9600G för 1500kr om nu HD3850 skulle kosta 1000kr. Jag tror det kommer skilja 100kr på sin höjd och då talar vi om en ny kylare för 300kr kanske och en klock om 800-900Mhz på 9600GT och där har du svaret.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Med, det här priskriget blir tom en gammal snåljåp som jag sugen på att uppdatera mitt grafikkort !
Nån som vill köpa mitt X1900XT får 2000 spänn ?
Nypris var säkert 3000 kr.
Svinbilligt. Det är först till kvarn som gäller !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Du glömde *ironi*.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

aså jag har redan köppt ett hd3850 för 1000kr, men kortet är ine på rma o jag kan välja ett anat om jag vill, därför funderade jag på att kanske vänta lite o lägga ca 500 till o få ett 9600gt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Om du bara betalade 1000kr så har du ju gjort ett bra köp, då det annars kostar minst 1300kr. Har lite svårt att se hur det kan stämma, men om vi antar att skillnaden är 500kr så kan skulle jag behållt Ati kortet.

Men hur kan det vara på RMA egentligen, du som aldrig haft problem med Ati's kort ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

kortet är ett demo, o idioten som haft den innan har sabat kylaren

Idag lanserar Nvidia det helt nya grafikkortet Geforce 9600 GT. Riktpriset är cirka 1 200 kronor i USA

så vad blir det i sverige?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Som det ser ut nu så ligger 9600gt på 1600-1900kr på prisjakt.nu , är lite överpris för att det är helt nytt men kommer säkerligen sjunka lite under de närmaste veckorna. Som det ser ut nu är det då isf bättre att köpa ett 8800gt som går att få från 1720kr.
1000kr för ett hd3850 är dock verkligen ett bra pris, så tycker att du behåller den helt enkelt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

1100kr verkar hd3850 kosta utan moms elr vad det heter

en extremt snab fråga som förhopnings vis nån kan svara på, om ett moderkort har en 8pins ström kontakt för cpu går det att använda 4pin?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Alltså Investor, se över dina källor innan du börjar motargumentera mig, för din egen skull.

Först och främst var din källa ett rykte som var uppe APRIL 2006
Jag skall citera din meningslösa källa Inveztor:

Så G80 blev inget mer än G70/71 arkitektur med ett påklistrat stöd för DX10? Tillåt mig skratta och innan du citerar mig så kom på något bra att skriva är du snäll, annars tar du bara upp min tid.

Men för att bräcka dig och din källa skall jag dra fram en källa från samma sida:
http://www.nordichardware.se/nyhet,11600.html

Läs nu noga!

Källa 2:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66372

Nvidia har gått ut och sagt MARS så NEJ det är ej uppskjutet:

Och nej 9 serien skall inte lanseras imorgon. ETT kort skall lanseras imorgon egentligen och det är 9600GT.
Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/7310-nvidia_sagar_amd_avsloj...
http://xbitlabs.com/news/video/display/20080213225346_Head_of...
http://en.expreview.com/?p=262#more-262

AMD's R600 serie blev försenad medans G80 inte blev det, punkt amigo.

Så Inveztor. Om du hädan efter skall motargumentera som en åsna vill jag att du läser igenom dina källor några gånger och även letar upp källor inom väsentlig tidsram. Jag har sagt till dig massor med gånger men det går liksom in och ut likafort. Men jag gillar dig ändå.
----------------------------------------------
För övrigt skulle jag vart tydligare. Jag skrev aldrig att G80 kom som en chock på grund av realisedagen utan att det jag minns var snarare en chock än en försening, prestandachock!

Läs ovan.
-------------------------------------------

För övrigt suger det att AMD har implementerat HDCP och det skryter de om? Herre Albin!

Det du kallar "rykte" var sant, eftersom nvidia fick göra om hela chippet, du som är nvidia-fan borde faktiskt ha koll på det. G80 var rejält föresenat om man jämför när de egentligen velat landsätta sina kort. G80 var inte riktigt en prestandachock om man jämför med andra kort som fanns ute, priset var kanske överlägset.

G80 var mer försenad än ATI's R600!

Förövrigt starkt av nvidia att få ut sina 9600GT med tanke på deras problem, får väll se om de blir populära och finns tillgängliga framöver.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

55 mm!?, jag anar en felstavning

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det vet vi ju inte om det fanns eller ej. Vi får reda på väldigt lite här ute.

Tycker det är fel att säga att det var Nvidia som började, annars kunde jag inte sagt det bättre själv

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det du kallar "rykte" var sant, eftersom nvidia fick göra om hela chippet, du som är nvidia-fan borde faktiskt ha koll på det. G80 var rejält föresenat om man jämför när de egentligen velat landsätta sina kort. G80 var inte riktigt en prestandachock om man jämför med andra kort som fanns ute, priset var kanske överlägset.

G80 var mer försenad än ATI's R600!

Förövrigt starkt av nvidia att få ut sina 9600GT med tanke på deras problem, får väll se om de blir populära och finns tillgängliga framöver.

Som vanligt skall du skriva mot mig bara för att göra det trots att jag bräcker alla dina argument varje gång och det börjar bli tjatigt Anders. Får jag fråga dig varför du gör detta? Gör du det av ren jäkelskap eller du tror verkligen på det du skriver trots att andra kan lägga upp svart på vitt?

Du skrev falska saker och jag drog upp källor på att du hade fel och använde till och med dina egna källor mot dig, men ändå måste du fortsätta? Jag kan bara inte få in varför

G80 blev inte försenat fortfarande. R600 blev mycket försenat och det kan nästan alla på hela sweclockers som följer grafikkortstrenden hålla med om. Låt nu mig vara är du snäll. Jag ber dig nu till och med snällt. Låt bli bara så blir det enklare för oss båda här inne.
---------------------------------------------------------------
Ber verkligen om ursäkt för off topic Sweclockers.
---------------------------------------------------------------

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Finns det några smarta grunder att kritisera nåt utan anledning?

Jag tror faktiskt Nvidias chef hade någon smart grund till att uttala sig som han gjorde. Jag vet dock inte vad. Han kanske ville se hur ATi skulle reagera.

Om han inte hade något grund till det så är han bara blåst, och jag tror inte att ett av världens största företags chef är så dum.

Inför varje beslut chefen tar så försöker han se vilka fördelar och vilka nackdelar det för med sig. Och han trodde väl att fördelarna skulle överväga nackdelarna.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
---Text---
Inför varje beslut chefen tar så försöker han se vilka fördelar och vilka nackdelar det för med sig. Och han trodde väl att fördelarna skulle överväga nackdelarna.

Att chefer skulle vara så rationella stämmer nog inte, även om dom högre ofta är duktiga på att låtsas att dom är det.
Egentligen skulle man ha två topchefer, en duktig som styrde företaget på ett bra sätt och en inhyrd skådespelare som fick representera företaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Att Nvida kallar 3870X2 för dumt är ju sinnessjukt. Deras 9800GX2 har ju allt praktiskt tänkande emot sig - ett stressbygge, och när AMD gör något dramatiskt effektivare, rent kostnadsmässigt, borde väl Nvidia ändå bara följa det spåret?

Det finns alltid vansinnigt obildade chefer/representanter för företag. Se bara Sony som sade sig ha världens första 3D-accelerator i sin PlayStation - långt efter att datorbranschen och Nintendo 64, med flera, satt det som standard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Att Nvida kallar 3870X2 för dumt är ju sinnessjukt. Deras 9800GX2 har ju allt praktiskt tänkande emot sig - ett stressbygge, och när AMD gör något dramatiskt effektivare, rent kostnadsmässigt, borde väl Nvidia ändå bara följa det spåret?

Varför skulle man kalla 9800GX2 för ett stressbygge? Kortet har en innovativ och smart lösning. Dessa två faktorer faller bort om man gör ett stressbygge.
Det får vara vad det vill men stressbygge är det icke i mina ögon.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Det finns alltid vansinnigt obildade chefer/representanter för företag. Se bara Sony som sade sig ha världens första 3D-accelerator i sin PlayStation - långt efter att datorbranschen och Nintendo 64, med flera, satt det som standard.

Det är väl ganska smart av honom att kalla den för den första om han inte riskerar represalier för det, eller hur ? Om det sedan är den första eller 53:e spelar egentligen mindre roll.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.