Stor bredbildsmonitor från Belinea

Permalänk
Melding Plague

Stor bredbildsmonitor från Belinea

Tillverkaren Belinea har idag släppt en ny stor monitor i sin Oline-serie. Storleken är 26 tum vilket är den största monitorn som tyskbaserade Belinea någonsin producerat. Inte helt oväntat hittar vi även en HDMI-ingång.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Äh, TN-panel, blääh. Såg ganska sjysst ut dock. Men jag har haft en Belinea en gång i tiden (17" CRT), det var usel bild, usel kvalité och usel design. Men detta var ju också kanske 10 år sedan. Designen har dom iallafall jobbat på. Men jag är på någon vänster fortfarande skeptisk till Belinea. Ska inte vara dömmande Får vänta med min slutbedömning innan några tester ligger ute!

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

26" + 1920x1200 = en ppi på 87. Nicht gut.

sqrt(1920^2+1200^2)/26 = 87

EDIT: Se random-persons inlägg nedan för ett förtydligande.

Permalänk
Medlem

Fräsch ju...

Permalänk
Medlem

håller med dig...måste bara säga att din avatar bild på the one and only "COGO" kick ass!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redruM
Fräsch ju...

Visa signatur

Nej Slipknot är inte heavy metal!!!

Permalänk

Oerhört låg ppi (bildpunkter per kvadrattum) som sagt, en 17 tums TFT har runt 96 ppi, denna har alltså bara 87.
Kort sagt, skärmen funkar bara bra för de som tänker sitta några meter ifrån skärmen (inget du ställer på skrivbordet) eller för synskadade.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Oerhört låg ppi (bildpunkter per kvadrattum) som sagt, en 17 tums TFT har runt 96 ppi, denna har alltså bara 87.
Kort sagt, skärmen funkar bara bra för de som tänker sitta några meter ifrån skärmen (inget du ställer på skrivbordet) eller för synskadade.

Tack för förtydligandet. Jag insåg just att mitt inlägg måste uppfattas som oerhört kryptiskt om man är oinsatt och inte kan tyska.

Permalänk

Skit skärm rent ut sagt, fan vad synd ändå. Trodde de hade blivit större och bättre men icke sa nicke.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ännu en TN skärm, varför måste de fortsätta med dess skräp paneler.

Har en P-MVA skärm nu och skulle aldrig tänka mig en TN skärm igen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker foten ser lite klen ut för den stora skärmen
Borde det inte vara ett (istället för en) kontrastförhållande eller är det för att jag bor i Blekinge?

Permalänk
Medlem

Rättså stilren skärm ändå, fast det är klart. Skärmbilden gör ju sitt till.
Hur som helst tror jag att jag kommit över tiden då jag endast köpte saker på designen så en sån här blir det inte.
Men väl en Macbook Air... eller...?

Permalänk
Inaktiv

Fult med ramen i ramen. Påminner mig on min gamla LG 15".

Permalänk
Medlem

1920x1200 är för 24", blir ju bara skit av det hela om man kör lika många pixlar på en 26". :/

Permalänk
Medlem

Duger ju till TV/Video visning i den storleken, men annars bara löjligt. PPI/DPI'n blir ju rätt låg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
1920x1200 är för 24", blir ju bara skit av det hela om man kör lika många pixlar på en 26". :/

Lär ju inte vara mycket sämre än 16501080 på 22"

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

den var ju tjusig. och med lite lägre ppi så är det ju bara putta bort skärmen 15cm
och hade dom gjort en 26"skärm med 2560x1600 så skulle folk klagar på att man inte skulle se någonting för att det skulle vara för litet.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Skit skärm rent ut sagt, fan vad synd ändå. Trodde de hade blivit större och bättre men icke sa nicke.

Blir inte lätt att skita ut denna skärm ;).

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Hmm, drömde för en sekund att detta skulle kunna vara en skärm med samma IPS panel som i Hazro HZ26, NEC 2690 eller Planar PX2611, men verkligheten var ju så långt ifrån det man nu kunde komma...
Ännu en TN-panel man kan klara sig utan

... och dessutom envisas de med att ljuga och säga den klarar 16,7 miljoner färger, och passar på att överdriva kontrastvärdet...

...

Visst, 26 tummarna (eller 25,5 som en del av dem är) har ju inte världens minsta pixlar, men de är ju fortfarande snäppet mindre än tex en gammal hederlig 5:4 19tummare... Och en 17 tummare tycker jag har på gränsen till för små pixlar för sitt eget bästa.

Eller sett ur ett annat perspektiv, ska jag köra med en så relativt tungdriven upplösning som 1900x1200 vill jag banne mig få hyfsat mycket bildyta för pengarna! Så för mig känns 25,5tum ganska lagom

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker att upplösningen är precis lagom för dom flesta. Känner många som inte klarar av högupplösta skärmar.
Jag däremot kan inte ha det för högt.
Funderar på en 30 tums skärm med 2560 X 1600, för jag är en fönstermänniska som aldrig kan ha nog med plats eller upplösning.
Så för den stora massan är det väl rätta skärmen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
1920x1200 är för 24", blir ju bara skit av det hela om man kör lika många pixlar på en 26". :/

1900*1200 räcker gott och väl för både 24" och 26"/27" så vida du inte sitter 5 centimeter från skärmen. Nu skall du få höra någonting kul. När det gäller tv så märker folk ingen skillnad på HD-Ready och Full-HD i 40" klassen när de sitter några meter bort. För dator sitter man ju närmre skärmen men 1900*1200 räcker gott och väl säger jag bara.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Som vanligt så vet somliga vad som är bra eller dåligt innan ens varan är ute på marknaden och som vanligt leder Dojjan ligan..

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkyard
Som vanligt så vet somliga vad som är bra eller dåligt innan ens varan är ute på marknaden och som vanligt leder Dojjan ligan..

Självklart, jag är kunnig inom området och som alla andra skriver om du har missat det är det inge vidare specifikationer för skärmen. Men om du köper och blir nöjd så är det superb för dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Nu skall du få höra någonting kul. När det gäller tv så märker folk ingen skillnad på HD-Ready och Full-HD i 40" klassen när de sitter några meter bort. För dator sitter man ju närmre skärmen men 1900*1200 räcker gott och väl säger jag bara.

Beror på vem du frågar. Det är skillnad på HD ready och Full HD- ungefär som 60 eller 70 fps. Men vet man inte vad man skall titta på så är det självklart att man inget märker.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Oerhört låg ppi (bildpunkter per kvadrattum) som sagt, en 17 tums TFT har runt 96 ppi, denna har alltså bara 87.
Kort sagt, skärmen funkar bara bra för de som tänker sitta några meter ifrån skärmen (inget du ställer på skrivbordet) eller för synskadade.

Ähh tror ni har missuppfattat lite...
Det är bara fail med högre upplösning på den storleken och den passar alldeles utmärkt på skrivbordet! alla skärmar i den storleken har väll ändå samma?? Jag sitter på en 22" med 1680x1050 vilket inte alls är för dåligt (ungefär samma ppi). lål @ din comment för synskadade eller flera meter ifrån lixx.. sitter själv en halvmeter max ifrån..

Btw, så du menar att alla TV apparater över 40tum är typ helt totalt värdelösa?? de har ju samma upplösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
Ähh tror ni har missuppfattat lite...
Det är bara fail med högre upplösning på den storleken och den passar alldeles utmärkt på skrivbordet! alla skärmar i den storleken har väll ändå samma?? Jag sitter på en 22" med 1680x1050 vilket inte alls är för dåligt (ungefär samma ppi). lål @ din comment för synskadade eller flera meter ifrån lixx.. sitter själv en halvmeter max ifrån..

Btw, så du menar att alla TV apparater över 40tum är typ helt totalt värdelösa?? de har ju samma upplösning.

Jo men det är skillnad på en TV som är 40 tum och visar en upplösning om 1366x768 när MEDIAT visas i samma upplösning.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
1900*1200 räcker gott och väl för både 24" och 26"/27" så vida du inte sitter 5 centimeter från skärmen. Nu skall du få höra någonting kul. När det gäller tv så märker folk ingen skillnad på HD-Ready och Full-HD i 40" klassen när de sitter några meter bort. För dator sitter man ju närmre skärmen men 1900*1200 räcker gott och väl säger jag bara.

Sluta tramsa, det går inte att säga emot siffrorna.
Sitter du med skärmen på ungefär samma avstånd som en 17-tums TFT så kommer pixelstorleken vara ännu större än på en 17-tums TFT-skärm.
1920*1200 (1920*1200 och 1680*1050, lär er!) på 26 tum ger 87 ppi. 1680*1050 vid 22 tum ger 90 ppi.
1280*1024 vid 19 tum ger 86 ppi.
1280*1024 vid 17 tum ger 96 ppi.

Allt under ~90 ppi ser hemskt ut om man har skärmen på skrivbordet.
Att man har svårt att se skillnad mellan 720p och 1080p på en 40-tumsskärm när man sitter tre meter ifrån har ingenting med detta att göra. Nu pratar vi enbart om att ha skärmen på skrivbordet.

Det MINSTA man bör kräva är:
20 tum = 1680*1050 = 99 ppi
21 tum = 1680*1050 = 94 ppi
22 tum = 1920*1200 = 102 ppi (mycket ovanligt, så köp inte 22-tummare)
24 tum = 1920*1200 = 94 ppi (på gränsen)
26 tum = 2560*1600 = 116 ppi (tillräckligt högt för att ha väldigt nära dig, men ytterst ovanligt).

Detta om man har skärmen på skrivbordet alltså.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Gillade att den var vit, men finns andra vita skärmar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sluta tramsa, det går inte att säga emot siffrorna.
Sitter du med skärmen på ungefär samma avstånd som en 17-tums TFT så kommer pixelstorleken vara ännu större än på en 17-tums TFT-skärm.
1920*1200 (1920*1200 och 1680*1050, lär er!) på 26 tum ger 87 ppi. 1680*1050 vid 22 tum ger 90 ppi.
1280*1024 vid 19 tum ger 86 ppi.
1280*1024 vid 17 tum ger 96 ppi.

Allt under ~90 ppi ser hemskt ut om man har skärmen på skrivbordet.
Att man har svårt att se skillnad mellan 720p och 1080p på en 40-tumsskärm när man sitter tre meter ifrån har ingenting med detta att göra. Nu pratar vi enbart om att ha skärmen på skrivbordet.

Det MINSTA man bör kräva är:
20 tum = 1680*1050 = 99 ppi
21 tum = 1680*1050 = 94 ppi
22 tum = 1920*1200 = 102 ppi (mycket ovanligt, så köp inte 22-tummare)
24 tum = 1920*1200 = 94 ppi (på gränsen)
26 tum = 2560*1600 = 116 ppi (tillräckligt högt för att ha väldigt nära dig, men ytterst ovanligt).

Detta om man har skärmen på skrivbordet alltså.

Är det här din egen personliga uppfattning eller har du några riktiga fakta som du baserar detta på? Jag är 3D/2D-grafiker och använder en NEC Spectraview 2690 och har inga som helst problem när jag arbetar med den. Kanske är det högst individuellt hur du uppfattar det?

Permalänk
Hedersmedlem

Har suttit på både 19" och 22" TFT som båda har DPI som gör dem omöjliga att ha på ett skrivbord enligt vissa i tråden. Min följdfråga till er som säger att _det går inte_ att ha en sådan skärm på skrivbordet: Hur förklarar ni försäljningssiffrorna?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Har suttit på både 19" och 22" TFT som båda har DPI som gör dem omöjliga att ha på ett skrivbord enligt vissa i tråden. Min följdfråga till er som säger att _det går inte_ att ha en sådan skärm på skrivbordet: Hur förklarar ni försäljningssiffrorna?

Låg dpi eller inte jag har noll förståelse för de som tycker TN-paneler duger bra som allroundskärm.
Möjligtvis om man bara ska spela eller se på en och annan film funkar det bra.

Bra försäljningssiffror?
Ska man sälja tillverkar man åt den stora massan som har låga krav och inte vet bättre. Bra för dom!
Varför säljer tv-shop skitprodukter som smör?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Jag börjar få svårt att förstå mig på folket på detta forum. Gnäll gnäll och gnäll. Hur kan ni predika om att TN-paneler är skit då det givetvis handlar om efterfrågan och tillgänglighet... Klart som faan att det finns bättre paneler men då kostar de väldigt ofta mer än dubbelt så mycket. Bildskärmstillverkare blir inte rika på att tillverka snuskigt bra skärmar som klarar 2500+ upplösning på en 26" med en grym panel för 2000kr... Det som dom flesta satsar på är att få ut en bra skärm till ett schysst pris, låt säga en 24" för 3500kr skulle sälja som smör i år...

Vad vinner man på att sitta och gnälla på 99% av marknaden då man själv endast representerar mindre än 1% av marknaden? Vilka tycker ni att tillverkarna ska tillverka skärmar för? 99% eller 1% av marknaden?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"