Intel Nehalem har fastnat på bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
har proppen så sjukt många pins att några av dom är på ovansidan!?

De används tydligen för debugging.

Länk till originaltråden: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=178009
"Nehalem A1(CPU Frequency 1Ghz ,QPI Frequency 1.66Ghz ,Superpi run 3min..)"

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

löjligt många "kärnor" =P 8st, även om det är 4st fyskiska då... men när kommer vi få se att alla program börjar stödja äns 4 då? alla pallar väl inte äns 2?

men men, bra att det går framåt... även fast jag sitter kvar med gammalt skit

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

"Att mycket arbete är kvar innan dess blir tydligt när den rapporterade klockfrekvensen på Nehalem för närvarande enbart är 1 GHz."

Intel slår på stort ser jag!:D

Permalänk
Inaktiv

förstår inte fördelen med flera "fake" kärnor på en kärna. Den ena kärnar kan väl inte prestera bättre för det? Tycker snarare det borde vara tvärt om.

Permalänk

Vad katten är HT?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
förstår inte fördelen med flera "fake" kärnor på en kärna. Den ena kärnar kan väl inte prestera bättre för det? Tycker snarare det borde vara tvärt om.

Vad jag förstått ska väll Nahalem ha 8 riktiga såsom AMD's Quad har 4 kärnor in 1.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Ersättare till BIOS. Mer grafiskt.
http://www.uefi.org/home
http://www.sweclockers.com/nyhet/7194-msi_borjar_med_efi_pa_s...

oj oj oj

Apropå EFI, så fick ju Vista64 EFI-stöd iom SP1;
http://www.businesswire.com/portal/site/home/?newsLang=en&vie...

Skumt att det inte kommit ut nån info om detta på Sweclockers än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag förstått ska väll Nahalem ha 8 riktiga såsom AMD's Quad har 4 kärnor in 1.

Ja, det kommer även en åttakärning variant men då är det med två cores på en förpackning, som dagens Intel Quad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
förstår inte fördelen med flera "fake" kärnor på en kärna. Den ena kärnar kan väl inte prestera bättre för det? Tycker snarare det borde vara tvärt om.

En kärna med hyperthreading kan hålla reda på två arkitekturella tillstånd, dvs den har två register filer, programpekare mm. Detta gör att den kan hålla reda på två trådar samtidigt. Om huvudtråden inte använder alla exekveringsresurser kan de användas till tråd nummer två om den har instruktioner som passar. Detta kanske inte är så jättevanligt så huvudvinsten kommer nog när pipelinen i kärnan måste stanna för att den saknar nödvändig data och eller instruktioner för att fortsätta med tråd ett. Då kan den byta till tråd nummer två och köra vidare på den istället för att bara rulla tummarna tills rätt data laddats. Men eftersom Core 2 är rätt duktig på branch prediction och prefetching så kanske det inte ger så där jättemycket bättre systemprestanda heller. Men intel har ju natruligtvis simulerat och testat och kommit fram till att det ger fördelar på tillräckligt många program för att vara motiverat.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk

Härligt att få tillbaka HT'n igen. Man tackar och bugar. EFI hade ju inte alls varit fel. Make BIOS history

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
löjligt många "kärnor" =P 8st, även om det är 4st fyskiska då... men när kommer vi få se att alla program börjar stödja äns 4 då? alla pallar väl inte äns 2?

men men, bra att det går framåt... även fast jag sitter kvar med gammalt skit

Ja de är väl just de som är lite kul med Intel och AMD's ständiga releaser av ny processorarkitektur, programvarutillverkare och spelutvecklare är ju inte precis hack i häl om man säger så. S939 2Mb chache har fortfarande mycket att säga till om ihop med lämplig mängd minne och beständigt(a) grafikkort.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

För alla som tycker det moderkortet ser lockade ut så kan ni börja kolla på vad som behövs för ett sånt moderkort, med andra ord FB-DRAM...
Redan läst denna i förgår... snabb info kommer inte hit..

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Vad katten är HT?

Hyper Treading=En cpu simulerar 2 ungefär,alla gamla P4 revision c hade detta inbyggt i cpun:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Det mest intressanta är nog att det sitter massa typer på sweclockers.com och sågar intels nya cpu'er. Intel är ganska duktiga på det där...

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Det mest intressanta är nog att det sitter massa typer på sweclockers.com och sågar intels nya cpu'er. Intel är ganska duktiga på det där...

Icke! Alla tangetbordsingejörer och skrivbordsanalytiker som vi har här på Sweclockers kan inte ha fel, det är Intel, AMD, ATi, nVIDIA m.fl. som har fel!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

2 x 6 minnesplatser? Kommer kosta skjortan att vara värst.

Permalänk
Medlem

mmm ny cpu sockel. ny moderkort för det. jag är glad jag valda amd cpu eftersom dem ska använda bakåtkompatible funktion med de nya

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
mmm ny cpu sockel. ny moderkort för det. jag är glad jag valda amd cpu eftersom dem ska använda bakåtkompatible funktion med de nya

Funkar ju kanon det där för AMD.. AM2+ processorer ska ju funka i AM2 moderkort, men du kan ju titta i AMD forumdelen för att se hur många trådar som handlar just om problem med Phenom i AM2 moderkort, brukar oftast sluta i att trådskaparen blir rådd att köpa ett nytt moderkort.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Äh, ta gamla saker och sätta ihop dem. tycker det är brist på nytänkande jag.
Sen varför ska man fixa mer kärnor när inte ens mjukvaran stödjer det? Onödigt!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
mmm ny cpu sockel. ny moderkort för det. jag är glad jag valda amd cpu eftersom dem ska använda bakåtkompatible funktion med de nya

Har du förslag på hur man skall klara av att inte byta sockel när man får från MCH till IMC så är det nog bara att skicka in till Intel, du skulle säkert tjäna en rejäl slant på det...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Funkar ju kanon det där för AMD.. AM2+ processorer ska ju funka i AM2 moderkort, men du kan ju titta i AMD forumdelen för att se hur många trådar som handlar just om problem med Phenom i AM2 moderkort, brukar oftast sluta i att trådskaparen blir rådd att köpa ett nytt moderkort.

Japp tyvärr är moderkorts tillverkarna inte så glad i att släppa BIOS för AM2+ till AM2.

Har själv AM2+ system och kommer klara av AM3 processor om jag känner för det ifall jag inte har råd med en full uppgradering

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Äh, ta gamla saker och sätta ihop dem. tycker det är brist på nytänkande jag.
Sen varför ska man fixa mer kärnor när inte ens mjukvaran stödjer det? Onödigt!

Att ta gamla saker och sätta ihop dem gör ju alla. när gjordes det en ny låt sisst?

Att ha fler kärnor är en nödvändighet. Det är ju nästan bevisat att 4ghz är gränsen för vad man kan få att funka nu, så 8 kärnor med 1 ghz blir ju "nästan" 8ghz.

Att sedan mjukvaran inte stödjer det.. Det är ju ett fjantigt argument, finns det så kommer mjukvaran att följa med, det är därför det heter mjukvara.. Det är den som går att förändra.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Att ta gamla saker och sätta ihop dem gör ju alla. när gjordes det en ny låt sisst?

Att ha fler kärnor är en nödvändighet. Det är ju nästan bevisat att 4ghz är gränsen för vad man kan få att funka nu, så 8 kärnor med 1 ghz blir ju "nästan" 8ghz.

Att sedan mjukvaran inte stödjer det.. Det är ju ett fjantigt argument, finns det så kommer mjukvaran att följa med, det är därför det heter mjukvara.. Det är den som går att förändra.

Jo, men med tanke på att ett fåtal spel idag stödjer dual-core så tycker jag man borde satsa på högre frekvenser, det finns inga gränser för vad man kan uppnå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
har proppen så sjukt många pins att några av dom är på ovansidan!?

Jag vet inte om någon svarade på din fråga. Det är dock debug-pins och kommer inte finnas på de processorer som vi får tillgång till.

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Vad jag förstått ska väll Nahalem ha 8 riktiga såsom AMD's Quad har 4 kärnor in 1.

Nej Nehalem kommer ha 4 kärnor med stöd för HT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW

Att ha fler kärnor är en nödvändighet. Det är ju nästan bevisat att 4ghz är gränsen för vad man kan få att funka nu, så 8 kärnor med 1 ghz blir ju "nästan" 8ghz.

Skulle inte riktigt vilja lite på det där, Min P4 HT på 3.2GHZ har 4.8 GHz Rated (d.v.s. 1.5x hastigheten , inte 2x som en processor med 2 kärnor). Kolla lite på wikipedia och hittade också detta:

"Intel claims up to a 30% speed improvement compared against an otherwise identical, non-simultaneous multithreading Pentium 4. The performance improvement seen is very application-dependent, however, and some programs actually slow down slightly when Hyper Threading Technology is turned on."

kan dra lite slutsatser ifrån den ståndpunkten.

rätta mig gärna om jag nu skulle ha fel.

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Att ha fler kärnor är en nödvändighet. Det är ju nästan bevisat att 4ghz är gränsen för vad man kan få att funka nu, så 8 kärnor med 1 ghz blir ju "nästan" 8ghz.

Intel har ju sålt chip med ALUer i 7,6GHz. Så någon direkt frekvensgräns finns det väl inte kring 4GHz. Mest att P4 dog där men det var ju andra orsaker. Andra arkitekturer med högre IPC har inte nått dit ännu bara.

Permalänk

Tycker det är intressant att se alla "fanboys" (som ni så fint kallar dom) försvarar "sitt" brand... vare sig det gäller Intel vs AMD eller Nvidida vs ATI.
Jag kan till viss mån förstå varför någon gör så.. det är väl ungefär som inom vilken sport som helst.. har man Liverpool som favoritlag så håller man på dom även om Man UTD för tillfället är bättre.

Själv är jag absolut ingen expert på området, men jag är inte dummare än att jag kan läsa tester och se vilket/vad som är bäst för tillfället.
Vill ha det som är bäst och skiter högaktningsfullt vad som står på produkten så länge det presterar bättre än konkurrenten.

Så OAVSETT vad alla säger är det INTEL som gör dom BÄSTA processorerna idag och därför köper jag (och många med mig) dom.
Samma sak med graffekort... GeForce korten ÄR BÄST idag och därför köper jag (och många med mig) dom oxå.

Sen är det ju faktiskt inte helt osant vad många "fanboys" påstår, att man till exempel får mycket prestanda/krona när det gäller tex AMD och ATI.

Men man äter väl det man har råd med.. har man pengar äter man knappast nudlar och blodpudding (om man nu inte är en mycket sjuk individ och tycker om det på riktigt). Jag har råd att åka porsche (Intel/Nvidia) så varför skulle jag åka Datsun (AMD/ATI) som många fanboys verkar försöka övertala folk att göra?

(När eller rättare sagt OM AMD och ATI släpper hörnflaggan och kommer in i matchen igen så är jag självklart inte sämre än att jag ändrar uppfattning och investerar i dåtidens porsche istället.. är tyvärr inte mer "trogen" än så)

Peace

Visa signatur

Antec P180, Intel i7 920 @ 2.66Ghz, 6Gb Corsair Dominator, Asus P6T WS PRO, 8800GTS 512Mb, 1x Raptor 150Gb + 1.5Tb + 500Gb + 320Gb, Hiper 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plzd2beatU
Tycker det är intressant att se alla "fanboys" (som ni så fint kallar dom) försvarar "sitt" brand... vare sig det gäller Intel vs AMD eller Nvidida vs ATI.
Jag kan till viss mån förstå varför någon gör så.. det är väl ungefär som inom vilken sport som helst.. har man Liverpool som favoritlag så håller man på dom även om Man UTD för tillfället är bättre.

Själv är jag absolut ingen expert på området, men jag är inte dummare än att jag kan läsa tester och se vilket/vad som är bäst för tillfället.
Vill ha det som är bäst och skiter högaktningsfullt vad som står på produkten så länge det presterar bättre än konkurrenten.

Så OAVSETT vad alla säger är det INTEL som gör dom BÄSTA processorerna idag och därför köper jag (och många med mig) dom.
Samma sak med graffekort... GeForce korten ÄR BÄST idag och därför köper jag (och många med mig) dom oxå.

Sen är det ju faktiskt inte helt osant vad många "fanboys" påstår, att man till exempel får mycket prestanda/krona när det gäller tex AMD och ATI.

Men man äter väl det man har råd med.. har man pengar äter man knappast nudlar och blodpudding (om man nu inte är en mycket sjuk individ och tycker om det på riktigt). Jag har råd att åka porsche (Intel/Nvidia) så varför skulle jag åka Datsun (AMD/ATI) som många fanboys verkar försöka övertala folk att göra?

(När eller rättare sagt OM AMD och ATI släpper hörnflaggan och kommer in i matchen igen så är jag självklart inte sämre än att jag ändrar uppfattning och investerar i dåtidens porsche istället.. är tyvärr inte mer "trogen" än så)

Peace

Bra sagt! Även om en del jämförelser var lite småskumma

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plzd2beatU
(När eller rättare sagt OM AMD och ATI släpper hörnflaggan och kommer in i matchen igen så är jag självklart inte sämre än att jag ändrar uppfattning och investerar i dåtidens porsche istället.. är tyvärr inte mer "trogen" än så)

Peace

Porsche? De suger ju. köp dåtidens Koenigsegg eller något annat. ;P

Permalänk
Medlem

29 pinnar för mycket

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401