Alla bilar rostar vilka bör man undvika?

Permalänk
Medlem

Alla bilar rostar vilka bör man undvika?

Inspererad av div "köpa bil trådar".

Om man köper en beggad bil som är 5-15År+ gammal vad bör man satsa på för att slippa laga rost som nog är bland det dyraste som finns att laga?

Man lagar och lackar = DYRT och nästa år är det samma visa igen.

Så en liten omröstning om vad som är mer lr mindre säkert köp.

Vet att USA bilar inte är med fanns inte plats.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Sämst: Franska bilar

Bäst: Tyska/Svenska

Detta i rostsynpunkt iaf

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Köp en bil som är underredsbehandlad så slipper du oroa dig lika mycket. Eller köp en hyfsat ny bil som inte börjat rosta ännu och lämna in den på underredsbehandling direkt.

Jag har både underredsbehandling och sådan där geggamoja i dörrar, baklucka och motorhuv.

Tvättar man den sedan hyfsat ofta under vintern och håller efter stenskott och andra skador så gott det går så borde det göra stor skillnad.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Sämst är lätt japanska bilar vilka delar förstaplats med italienska bilar. Peugeot hade helgalvad kaross redan på 80-talet, de två tidigare nationaliteterna hade (i vissa fall har) enbart (tunn) lack. Moderna Toyotor saknar t.ex. invändig behandling medan nya Renaulter har rostskydd i toppklass (utformat av Dinitrol). Så att beskylla fransmännen för rost är orättvist, däremot är elfel vanliga.

Bäst är av tradition svenska och tyska märken. Ford har lagt till en extrabehandling på alla nya bilar som är avsedda för den svenska marknaden från och med i år då de dragits med stora rostproblem. Även Mercedes har haft problem under en period på sent nittiotal. Men utöver det är bilar från VAG, BMW och Opel (>1999) väl rustade emot rost.

Permalänk
Medlem

Hmm...
Jag skulle lätt säga svenska bilar, men inte av den anledning som man kan tro. Franska, japanska och allt vad det nu är blir gamla, går sönder och skrotas. Svenska och till viss del tyska bilar däremot bara går och går och går, och till slut så är de inte mer än ett tjock rostlager med lite flagnad färg på.

Jag menar, finns det någon värre landsplåga än volvo 240/740 och saab 9000? De är ju värre än kackerlackor, just för att de banne mig aldrig dör ordentligt så som andra bilar gör. Så där andra bilar i många fall går i graven innan de hinner bli rullande rosthögar så rullar svenska bilar vidare som skräckbilder ur valfri postapokalyptisk mardröm.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

skulle nog säga 850 serien och den gamla generationen S serien.

740 äldre än 89A (dvs första halvåret)

detta gäller då volvo vilka man ska akta sig för främst . baserade mig på poppulära bilar som fortfarande lever kvar dvs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

740 äldre än 88 menar du väll?

Permalänk

Nej? För 89B så kom limmad kaross alla bilar innan 89A är svetsade dvs metalen rostar enklare. Det som skiljer för övrigt är att de har katalysator då de var bidrag på den tiden och att det kom med 15" fäljar. även dörrsidorna har en annan fästanordning och mätarhusen skiljer sig och tändsystemet.

Dock finns det alltid undentag innom volovs äldre bilar. har sett bland annat en fullutrustad 945a med elhissar bak men inte fram. det är en lustig kombination. är ju rätt vanligt att det fanns fram men inte bak.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

ford och opel rostar

Permalänk
Medlem

Rädd för rost? Köp dig en Honda NSX, körglädje, motorn håller förevigt om man servar den som den ska och den rostar aldrig. Okej, ganska dyr men man slipper rost

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hmm...
Jag skulle lätt säga svenska bilar, men inte av den anledning som man kan tro. Franska, japanska och allt vad det nu är blir gamla, går sönder och skrotas. Svenska och till viss del tyska bilar däremot bara går och går och går, och till slut så är de inte mer än ett tjock rostlager med lite flagnad färg på.

Jag menar, finns det någon värre landsplåga än volvo 240/740 och saab 9000? De är ju värre än kackerlackor, just för att de banne mig aldrig dör ordentligt så som andra bilar gör. Så där andra bilar i många fall går i graven innan de hinner bli rullande rosthögar så rullar svenska bilar vidare som skräckbilder ur valfri postapokalyptisk mardröm.

Det är snarare så att det är japanska bilar som bara går och går. Det enda som stoppar en japanare från 80-talet är rost.

Att du ser så många Volvo och Saab är för att svenskar är idioter och köper dom i kopiösa mängder.

Om man på SBPs begbilguiden jämnför en Volvo 940, Toyota Corolla och Mercedes C-klass, alla från 1994, så har dom 41, 34 respektive 44 % underkända bilar. Corollan kostade väl åtminstone hälften av dom två som nya och har ändå 10 procentenheter färre underkända bilar, det säger en hel del.

Permalänk
Medlem

Skönt att man bor i norrland och "rostande" bilar är en bristvara här då vägarna inte saltas samt att nederbörd etc inte är lika surt som nere i södra sverige runt kusterna

Permalänk
Medlem

Skoda är inte Tjeckisk? Skoda är ju V.A.G dvs Tysk?

Jag säger akta dig för äldre japsare .. ett tips.. min honda accords rostangrepp var inte att leka med.. (det var en -91)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Köp opel, bli belåten,
se naturen genom plåten.

edit:
Röstade italiensk.

mastaaCe: Skoda är visst tjeckiskt. Ingår dock i VAG och delar plattform med lite olika bilar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Italienska bilar är sällan rostskyddsbehandlade, precis som japanska.
Opel & Ford rostar lika mycket av tradition som franska.

Övriga tyska och svenska märken kladdar på med rostskyddsbehandling och galvanisering, på så sätt slipper man rost.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk

Alfa från 70 och 80-talet rostade ju på vägen hit...
Fast man älskar dem ändå

Numera så får ju alla bilmärken rostkyddsbehandling om de säljs i Sverige. Problemet ligger djupare än så.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med Volvo/Renault. Så jag vet... Renault... Akta er för dem jävlarna. Finns ingenting som är bra med dem. INGET! Du kan lika gärna gå om du frågar mig. Det är säkrare.

Ser du en Renault Migrän (Megane) eller Kangoo (Kan-gåå, inte ofta det kan gå men ändå)
Behöver jag fortsätta? Håller dock med om Alfa också... Usch..

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk

Kolla Vi bilägares rostregister:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=98

Värdelös websida men innehållet är rätt ok.

Rätt kul att kolla på Mercedes...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
Jag jobbar med Volvo/Renault. Så jag vet... Renault... Akta er för dem jävlarna. Finns ingenting som är bra med dem. INGET! Du kan lika gärna gå om du frågar mig. Det är säkrare.

Ser du en Renault Migrän (Megane) eller Kangoo (Kan-gåå, inte ofta det kan gå men ändå)
Behöver jag fortsätta? Håller dock med om Alfa också... Usch..

Jo Renault är det märke jag hyser minst tankar om.. Nästan så man tycker Lada är bättre ^^

Vi har renault kangoo på jobbet.. rackel.. låter som att man sitter i en plåtburk och kör .. Airbag fungerar inte (lyser) .. Värmen har slutat fungera.. på en bil har även ABS lagt av.. och det är inte gamla bilar vi pratar om heller.. max nåt år.

Mina svärföräldrar har en Scenic och där börjar antisladdsystem-lampan lysa efter nån minuts körning och lägger av.

Nej inte renault.. NEJ!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Ja, gamla Renault är ju ingen höjdare när det gäller rost.

Men de har faktiskt skärpt till sig (enl. Vi bilägare).

Tex. Megane > 2003 och Clio > 2006 ska vara riktigt bra.

Permalänk

Ford....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket struntprat i denna tråd.
Läs ViB:s rostregister, Opel har inte haft rostproblem sedan 1999, Ford har haft det men tagit allt på goodwill.

MB har haft grova rostproblem men frågar du Svensson så kommer han ändå dragandes med "Ford och Opel rostar" med en gång. Det är inte 1980 längre.

Nissan har aldrig haft ett bra rostskydd, men det märks knappt eftersom de säljer väldigt få bilar i Sverige jämfört med volymbilarna från Ford och GM.

Permalänk
Medlem

Har inte röstat då ja inte har så mycket egen erfarenhet.

Men när det gäller gamla bilar så kan ja säga, alla bilar rostar, men opel har rekord (körd iofs en kadett men det var rekordsnabb rost på den iaf, tur ja kunde regnummret så ja kunde hitta den efter att ja handla)

Har haft 4st audis och de har inte rostat alls mycket förutom vid dåligt lagade lackskador, min brukis Audi 100 från 1988 är helt rostfri o golv och balkar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sämst: Franska bilar

Bäst: Tyska/Svenska

Detta i rostsynpunkt iaf

tror att du fått ett dåligt exemplar då min peugeot 306 xs från 1996 har bara 1 rostfläck på hela bilen på en av skärmkanterna för att lacken har släppt lite i kanten fick beröm på besiktningen för den ingen rost undertill. sa han aldrig sett en så fin 96a undertill förut..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
tror att du fått ett dåligt exemplar då min peugeot 306 xs från 1996 har bara 1 rostfläck på hela bilen på en av skärmkanterna för att lacken har släppt lite i kanten fick beröm på besiktningen för den ingen rost undertill. sa han aldrig sett en så fin 96a undertill förut..

Men bara för att din inte rostar betyder inte det att alla franska bilar är bra Kan nog säga att alla tyska bilar inte är bra i rostsynpunkt, Mercedes före 2000 är ju typ en enda rosthög

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Skoda är inte Tjeckisk? Skoda är ju V.A.G dvs Tysk?

Jag säger akta dig för äldre japsare .. ett tips.. min honda accords rostangrepp var inte att leka med.. (det var en -91)

Erhm skoda är väll polskt? Eller har jag allt om bakfoten just nu?

Har för mig polarn sa det iaf (han kör fabia)

Edit: Nope på nätet hittade jag att det var Tjeckien dock ägs det av VAG

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
saknar trabant i omröstningen!

den hade ju vunnit den rostar ju inte.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Nej? För 89B så kom limmad kaross alla bilar innan 89A är svetsade dvs metalen rostar enklare. Det som skiljer för övrigt är att de har katalysator då de var bidrag på den tiden och att det kom med 15" fäljar. även dörrsidorna har en annan fästanordning och mätarhusen skiljer sig och tändsystemet.

Dock finns det alltid undentag innom volovs äldre bilar. har sett bland annat en fullutrustad 945a med elhissar bak men inte fram. det är en lustig kombination. är ju rätt vanligt att det fanns fram men inte bak.

katen kom ju 87 och galvad karros kom väl 87 med.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Alfa fick helgalvade karosser från och med modell 164 som utvecklades ihop med SAAB. Knappt en rostfläck på min 90:a förutom runt stensprutet vid skärmarna bak där plåten blev blästrad.

Mercedes har haft problem då de tog fram en typ av plastbehandling till underredet som inte höll måttet.

Toyota... Kolla en Camry Bilen går aldrig sönder maskinellt men den upplöses sakta i atomer. Rostar som tusan.

Men värst är nog nu Mitsubishi Grandis, bilar som är ett par månader gamla rostar mitt på karossdelar och liknande.

Det viktigaste är idag att tvätta bilen och se till att dränaget är öppet så inte vatten ligger kvar.