Sex kärnor från Intel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Jävlar vad folk tycker om att hoppa på andra här. Ni kunde inte googlat det eller något innan ni börjar trakasera mig? http://www.youtube.com/watch?v=97uSsjjoSNM&feature=related
Det finns ytterligare ca. 10 videos om inte mer om den här Intel processorn.

Jag vet att de har en 80 cores prototyp, men den kan inte jämföras med en normal processor utan är mer som 80 sammarbetande miniräknare i höga frekvenser. De är ruskigt förenklade och skulle ha stora problem att göra samma typer av uppgifter som är en barnlek för en av dagens vanliga processorer.

Och det med skitsnack var att den skulle vara stor som en laptop, det är ju bara korkat och löjligt. Det går inte att göra så stora processorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Har vi påstått nåt annat? Kommer man med ett uttalande som du gjorde tidigare om en "80-kärnors laptop-processor som är lika stor som en laptop" har man tydligen inte alls någon koll om vad projekt Polaris är. Och det -Boris- skrev är helt korrekt också, 80st in-order VLIW-kärnor är inte annat än en, förenklat, räknemaskin. Tera-scale är inget annat än ett forskningsprojekt i dagsläget.

Deras processor är inte alls samma sak som ATI's 320 streaming processors. Jag har inte hävdat att det är något annat än för forskning. Men å andra sidan så är det trots allt en processor som används för forskning av hur multi-core teknik kan användas med ett sådant stort nummer av kärnor. Dvs att de forskar inför eventuella 80-core processorer för konsumenten inom en någolunda snar framtid. Dessutom snackar vi riktiga kärnor och inte beräkningsenheter. Det är dock 80 dies på processorn, så det är inte "äkta 80-core" teknik så att säga. Jag nämnde enbart att de hade visat en sådan processor och genast får jag responser som "skitsnack" och att jag är "tokig". Känns lite surt...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Deras processor är inte alls samma sak som ATI's 320 streaming processors. Jag har inte hävdat att det är något annat än för forskning. Men å andra sidan så är det trots allt en processor som används för forskning av hur multi-core teknik kan användas med ett sådant stort nummer av kärnor. Dvs att de forskar inför eventuella 80-core processorer för konsumenten inom en någolunda snar framtid. Dessutom snackar vi riktiga kärnor och inte beräkningsenheter. Det är dock 80 dies på processorn, så det är inte "äkta 80-core" teknik så att säga. Jag nämnde enbart att de hade visat en sådan processor och genast får jag responser som "skitsnack" och att jag är "tokig". Känns lite surt...

Nej. kärnorna kan inte jämföras med vanliga processorer, de är fullkomligt jätteklena i praktiken. Tillsammans klarar de precis att spela upp ett par HD filmer. Alltså samma sak om en vanlig X2 i 2.6GHz klarar utan problem.

Och nej, det är inte 80 dies, det är en enda die när de pratar om 80 core processor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej. kärnorna kan inte jämföras med vanliga processorer, de är fullkomligt jätteklena i praktiken. Tillsammans klarar de precis att spela upp ett par HD filmer. Alltså samma sak om en vanlig X2 i 2.6GHz klarar utan problem.

Och nej, det är inte 80 dies, det är en enda die när de pratar om 80 core processor.

Kolla på demonstrationen. Det är en wafer med 80 dies. Det är det jag menar med processorns storlek. Den är gigantisk, en kärna är lika stor som vilken processor som helst men tillsammans är de 80 kärnorna ungefär lika stor som en laptop. De du säger är sant att det inte kan jämföras med vanliga konsumentprocessorer men forskningen som görs genom processorn är ju att skapa en konsumentprocessor med 80 kärnor. Vid 1 Tflop körs den i sammanlagt 3.13 ghz. I två Tflop körs den i sammanlagt 6.26 ghz så det är inte så primitivt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kolla på demonstrationen. Det är en wafer med 80 dies. Det är det jag menar med processorns storlek. Den är gigantisk, en kärna är lika stor som vilken processor som helst men tillsammans är de 80 kärnorna ungefär lika stor som en laptop. De du säger är sant att det inte kan jämföras med vanliga konsumentprocessorer men forskningen som görs genom processorn är ju att skapa en konsumentprocessor med 80 kärnor. Vid 1 Tflop körs den i sammanlagt 3.13 ghz. I två Tflop körs den i sammanlagt 6.26 ghz så det är inte så primitivt.

Lyssna lite bättre nästa gång. Han säger att det är över 80 dies på waffern, och varje die har 80 fpu-enheter. Alltså är processorn ungefär lika stor som en vanlig processor. Varje die är alltså en egen processor.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Lyssna lite bättre nästa gång. Han säger att det är över 80 dies på waffern, och varje die har 80 fpu-enheter. Alltså är processorn ungefär lika stor som en vanlig processor. Varje die är alltså en egen processor.

My bad, det bevisar att jag hade fel om storleken men jag förstår ändå inte alla dess påhopp om att jag är tokig. På det sättet som de presenterade processorn...80*80 allt i ett, så var ju den slutgiltiga storleken så stor som jag hävdade. Skit samma...spelar ingen roll. Poängen är ju att tekniken går framåt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kolla på demonstrationen. Det är en wafer med 80 dies. Det är det jag menar med processorns storlek. Den är gigantisk, en kärna är lika stor som vilken processor som helst men tillsammans är de 80 kärnorna ungefär lika stor som en laptop. De du säger är sant att det inte kan jämföras med vanliga konsumentprocessorer men forskningen som görs genom processorn är ju att skapa en konsumentprocessor med 80 kärnor. Vid 1 Tflop körs den i sammanlagt 3.13 ghz. I två Tflop körs den i sammanlagt 6.26 ghz så det är inte så primitivt.

Det är 80 dies per wafer som var för sig har 80 cores. Dessutom är det i princip ett enda räknechip. Det kan inte jämföras med en vanlig processor ens. Och just det faktum att det kan köras i så höga frekvenser skvallrar om en väldigt primitiv uppbyggnad. Ju primitivare desto högre frekvenser tillåts.
I praktiken består det av 80 FPUer. Med den benämningen har jag haft multicore i flera år.

Och ingen har kallat dig tokig, däremot framför önskemål att du skulle kolla upp det du snackar om innan du säger något, då du sa riktigt lustiga saker. Och jag har inte sagt annat än att det skulle vara skitsnack med enorma processorer stora som hela datorer.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sex kärnor från Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Nja, det stämmer väl ändå inte riktigt. Finns nog många här som suttit med Abit BP6 och dual celeron 366A@550.

haha precis
Fast köpte ett tyan-kort istället tror den gamla trotjänaren ligger hemma någonstans

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Ta steget fullt ut och gå över till cellprocessorstukturen istället.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt, tvivlar på att "Dunnington" kommer till Sockel 604, snarare sockel 771..

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
My bad, det bevisar att jag hade fel om storleken men jag förstår ändå inte alla dess påhopp om att jag är tokig. På det sättet som de presenterade processorn...80*80 allt i ett, så var ju den slutgiltiga storleken så stor som jag hävdade. Skit samma...spelar ingen roll. Poängen är ju att tekniken går framåt.

Ingen har sagt att du är tokig. Det är jag som börjar bli skogstokig av diverse uttalanden på det här forumet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Väldigt märkligt, tvivlar på att "Dunnington" kommer till Sockel 604, snarare sockel 771..

"Dunnington", vad jag läst, är en 'drop-in replacement' för "Tigerton" vilket i sin tur betyder FC-mPGA6/Sockel 604.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Shanghai lanseras ju ändå i år, åtta kärnor (45nm), så varför folk ser denna på sex kärnor som något över-coolt vet jag inte. Men det är ju ett gott kompliment.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Shanghai lanseras ju ändå i år, åtta kärnor (45nm), så varför folk ser denna på sex kärnor som något över-coolt vet jag inte. Men det är ju ett gott kompliment.

Kan det vara det där att AMD är ganska o-coolt för tillfället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Shanghai lanseras ju ändå i år, åtta kärnor (45nm), så varför folk ser denna på sex kärnor som något över-coolt vet jag inte. Men det är ju ett gott kompliment.

Octon är väl ändå Montreal? Tillåt mig också tvivla på att den, octon, lanseras i år.

Hmm. Eller är det Sandtiger?

Anyway, alla nyheter om AMDs kommande octocore verkar härstamma från april 2007, mycket kan ha hänt sedan dess. Olika källor säger dessutom olika saker då, allt från H2'08 till H2'09 för octon. Tycker det borde börjat sippra ut lite rykten vid det här laget, om den lanseras i år. Den som lever får se, som vanligt då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Två sånna dies så har man en ful-12a.
Men jävlar vad stor den måste vara. 381mm på en die enligt lite snabba beräkningar. Måste väl vara den överlägset största X86 processorn någonsin?
Och kanske 1.5 miljarder transistorer. Jämfört med Phenoms "enorma" 460 miljoner.

Beräkningar baserat på 3xPenryn 3m plus 16Mb cache á 8.66mm/Mb.
Det kan inte vara lätt att tillverka, får de upp dem i några frekvenser att räkna med så är jag imponerad.
Och jag är inte förvånad om det är något lurt med det och att det kanske är 2 eller 3 dies.

Hittade följande bild som säger single die men vi får väl se.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nu saknas det bara att man har nytta av det.
Sitter med en Core2Duo som inte något spel eller mjukvara direkt nyttjar, och nu kommer 6 känor... Till vilken nytta?

Kan inte mjukvaran hänga med hårdvaran känns det liiiiite onödigt att uppgradera sig,

De flesta spel ute har Dual Core stöd.
Och om du har spel som är gjorda för en kärna använd då helt enkeltkärna 01(2) till spelet och kärna 00(1) tillresten.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
"Dunnington", vad jag läst, är en 'drop-in replacement' för "Tigerton" vilket i sin tur betyder FC-mPGA6/Sockel 604.

BAH! Ignorera mig, jag har inte vaknat till riktigt än.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Används av dig eller servermarknaden? Läs hela artikeln.

Så alla här inne ska ha den till server privat hemma? tror inte folk behöver den privat i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

lika många kärnor som transistorer.....snart i din butik.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Hedersmedlem

Ok ska vi ta om det här?
Processorn är ingen Core 2 Quad. Nästa stora omstrukturering för den marknaden är när nehalem kommer ut med 4 kärnor på samma die.
Den här processorn kommer ju en bit före (antar jag) och är bara för servrar.
När konsumenterna för native quad så får servrarna native octo (beckton).
Inom servervärlden finns det stort behov multikärnor i.o.m. all konsolidering som genomförs. Intel skiter i vad gamers gnäller om att spel inte stödjer 6 eller 8 arbetstrådar när de ändå bara håller på att lansera en processor riktad mot servermarknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Två sånna dies så har man en ful-12a.
Men jävlar vad stor den måste vara. 381mm på en die enligt lite snabba beräkningar. Måste väl vara den överlägset största X86 processorn någonsin?
Och kanske 1.5 miljarder transistorer. Jämfört med Phenoms "enorma" 460 miljoner.

Beräkningar baserat på 3xPenryn 3m plus 16Mb cache á 8.66mm/Mb.
Det kan inte vara lätt att tillverka, får de upp dem i några frekvenser att räkna med så är jag imponerad.
Och jag är inte förvånad om det är något lurt med det och att det kanske är 2 eller 3 dies.

Det förvånade mig att de ska ha det på samma die enligt bilden ovan. Inte trodde jag att de skulle ge sig på att göra 4 eller fler kärnor på samma die med nuvarande utan vänta till nehalem först. Beckton (8 kärniga på en die med 24 MiB delad cache måste ju bli ett monster att tillverka. Undra om Intel lyckas med bra yield per wafer med dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Nu hängde jag inte riktgt med.
Phenom är ju en äkta quad, Core2Quad är ju egentligen två duals på samma chip.
Phenom kan, vad jag vet, köra upp till 4 trådar simultant utan prestandaförluster, Core2 klarar väl bara 2 trådar simultant om de hamnar på samma "processor". Men jag kan ha fel.

Du har fel. Blanda inte ihop med hyperthreading (?). Intels nuvarande quad core är MCM (multi chip module). Två dies på samma processor. Fungerar typ likadant som två dual core processorer på ett dual socket moderkortet och där kan de allt exekvera 4 trådar samtidigt också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azimuth
Det är ju inte direkt så att prgram skrivs for att passa en processor med x antal kärnor utan de skrivs för att köras på en processor med n st kärnor (om ni förstår vad jag menar).

Skulle varit smidigt med fler kärnor för några år sedan när jag körde en del tunga saker i Fluent. Lättare att göra allt på en dator istället för att distribuera beräkningen till ett kluster.

Ändra till "n st trådar" så blir det ännu bättre och beskrivande. Förutom vissa timingbuggar som visade sig när konsumenterna började med multicore så skrivs inte programmen för att stödja ett visst antal kärnor. Man skriver n trådar (arbetstrådar eller idletrådar) och sen är det upp till operativsystemet att i schemaläggaren matcha det mot antalet processorer/kärnor som finns.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

Spelar det roll vilken bokstav man använder?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Säger bara OVERKILL. Fråga, vad ska ni ha en sån till när knappt 4 kärnor används?

- Alltid bra att ligga lite före ifall Tetris 2.0 kommer tillbaka...

Permalänk
Inaktiv

Det är väl core 0-5 inte core 1-6 som det borde stå på bilden.