Geforce 9800 GTX är en trimmad G92

Permalänk

ÄH! VILKET SKRÄP! Man hade ju önskat ett nytt högprestanda kort med bara en GPU för vattenkylning. Som det ser ut nu blir det ju bara 9800 GX2 som är riktigt High-end. FISK OCKSÅ!

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

Haha. Fan vad nöjd jag skulle vara om jag jobbade på AMD nu.
AMD sitter med teknik som kommer köra över Nvidia detta året - kommer bli roligt och se hur alla arga fanboys på YouTube hanterar detta.

Som jag förstår det kommer även 4870X2 med god potential kunna döda 9800GX2, så nu får Nvidia verkligen jobba.

Jag visste att Nvidia skulle kastrera sig själva genom att lansera 8800GT/GTS i fel serie.

Permalänk
Medlem

4870X2 bör inte ha några problem att hänga med eller ta kål på kommande GT200 heller, så ser bra ut av det man sett.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Har dock sett väldigt lite av gt200.

Permalänk

Mr.Borka och 2good4you:
Jag ser att ni har tagit fram spåkulan. När ni är pågång kan du berätta hur AM3 kommer bli och blir AMD's fusion av CPU och GPU på samma die verklighet och när, pris?

"Behövs ej svaras"

Man måste vara verkligen fräk om man påstå massa utan någon som helst grund. Ingen vet hur HD4xxx-serien kommer prestera och speceilt inte heller hur G200 kommer vara. Men redan så prisar man den änna och det andra så skickar man till helvete. Utan något belägg! Kom igen nu, gubbar. Gör inte bort er, allafall inte så här. För det kan komma tillbaka och bita er i snoppen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

9800GTX på bild

http://www.vr-zone.com/articles/GeForce_9800_GTX_Card_Photos_...

"This card is clocked at 673MHz for core and 1683MHz for the shader while memory clock is yet to be determined"

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Man måste vara verkligen fräk om man påstå massa utan någon som helst grund. Ingen vet hur HD4xxx-serien kommer prestera och speceilt inte heller hur G200 kommer vara. Men redan så prisar man den änna och det andra så skickar man till helvete. Utan något belägg! Kom igen nu, gubbar. Gör inte bort er, allafall inte så här. För det kan komma tillbaka och bita er i snoppen.

Kan bara hålla med (det händer inte alltför ofta ). Att redan nu börja spekulera vilket av de kommande kretsarna som kör över vem är bara löjligt. Om GT200/G100 vet vi i princip ingenting. nVidia har varit duktig på att hålla saker hemligt relativt nära inpå release. Det kan gå precis hur som helst.

Sen med tanke på att 9 serien bara är refresh så lär dess livslängd vara relativt kort.

Permalänk
Medlem

Sitter man på G80 är det egentligen ingenting sämre än R700/GT200 man vill byta till, annars är skillnaden för gradfin.

Jag tror dock att HD4870 kommer att ha en edge för alla som spelar i normala upplösningar och inte har jätteskärmar, den kommer nämligen att dra vansinnigt mycket mindre ström än GT200.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Japp men frågan är OM dom gör det. Jag tror inte det för då skulle skillnaden bli alldeles för stor tror jag. AMD har inget att leverera som ens kommer i närheten då förns RV700 (såvida inte Nvidia bestämmer sig för att prestera lite bättre bara och ta en extra tusenlapp vilket kan hända). Men om kortet skall lanseras mot April och AMD's redan efter så är jag ganska säker på att de tweakar ganska ordentligt eftersom 9800GTX bygger på G80 arkitekturen medans RV700 är en helt ny arkitektur tror jag (rätta mig om jag har fel).

så du tror inte att dom gör de om dom kan de då?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Mr.Borka och 2good4you:
Jag ser att ni har tagit fram spåkulan. När ni är pågång kan du berätta hur AM3 kommer bli och blir AMD's fusion av CPU och GPU på samma die verklighet och när, pris?

"Behövs ej svaras"

Man måste vara verkligen fräk om man påstå massa utan någon som helst grund. Ingen vet hur HD4xxx-serien kommer prestera och speceilt inte heller hur G200 kommer vara. Men redan så prisar man den änna och det andra så skickar man till helvete. Utan något belägg! Kom igen nu, gubbar. Gör inte bort er, allafall inte så här. För det kan komma tillbaka och bita er i snoppen.

"Vissa" måste känna sig helt obegåvade när "dessa" blivit överbevisad i 99% av alla andra diskussioner man haft med en viss person. Du har dock lyckats överbevisa mig en gång med en annan sak, din nVidia-hysteri där jag åt det motsatta bevisat att jag försöker vara opartisk. Det finns historik i forumet. Jag har varit med om det själv och sett det själv och tänker inte lägga ned någon större tid på det, utan istället samtalsämnet, så det är nog du som behöver spåkulan då jag åtminståne skaffar mig rätt bra information själv.

Om du läser korrekt så ser du att jag på sätt och vis har delat med mig av den informationen, i en viss ordform också. Läs en gång till kanske du förstår bättre, precis som du fick göra förra gången.

Vad har du själv att tillföra mer än ditt offtopic snack/irrelevanta citerande?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
"Vissa" måste känna sig helt obegåvade när "dessa" blivit överbevisad i 99% av alla andra diskussioner man haft med en viss person. Du har dock lyckats överbevisa mig en gång med en annan sak, din nVidia-hysteri där jag åt det motsatta bevisat att jag försöker vara opartisk. Det finns historik i forumet. Jag har varit med om det själv och sett det själv och tänker inte lägga ned någon större tid på det, utan istället samtalsämnet, så det är nog du som behöver spåkulan då jag åtminståne skaffar mig rätt bra information själv.

Om du läser korrekt så ser du att jag på sätt och vis har delat med mig av den informationen, i en viss ordform också. Läs en gång till kanske du förstår bättre, precis som du fick göra förra gången.

Vad har du själv att tillföra mer än ditt offtopic snack/irrelevanta citerande?

Många ord är inte det samma som relevanta ord. Ditt post är ett exempel på detta.
Nästa gång du ska svara försök också hoppa av den höga hästen, det blir trevligare för alla.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Många ord är inte det samma som relevanta ord. Ditt post är ett exempel på detta.
Nästa gång du ska svara försök också hoppa av den höga hästen, det blir trevligare för alla.

Och härmed märks det tydligt att mitt inlägg hade rätt/stor inverkan för att du skulle förstå vad jag ville framföra.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Och härmed märks det tydligt att mitt inlägg hade rätt/stor inverkan för att du skulle förstå vad jag ville framföra.

Det ända du framför att du är så uppblåst att du gör en blåsfisk svartsjuk.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det ända du framför att du är så uppblåst att du gör en blåsfisk svartsjuk.

Som sagt, jag vill inte lägga ned tid på att vara offtopic. Vad "fantasifulla" saker som blåsfiskar och spåkulor har i relation till tråden vet nog bara barnen i sandlådan. Du lyckades också med ditt citat nu även bekräfta hur mycket mitt föregående inlägg stämmer.

Vill slutligen passa på att ge en stöt tillbaka på "fantasifulla" delen:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Som sagt, jag vill inte lägga ned tid på att vara offtopic. Vad "fantasifulla" saker som blåsfiskar och spåkulor har i relation till tråden vet nog bara barnen i sandlådan. Du lyckades också med ditt citat nu även bekräfta hur mycket mitt föregående inlägg stämmer.

Vill slutligen passa på att ge en stöt tillbaka på "fantasifulla" delen:

http://aycu36.webshots.com/image/45915/2003156199886077917_rs...

Bra. Då har jag och alla andra säkerställt vad du är för prick.

PS: vad har 4870X2 och G200 med 9800GTX tråd att göra? Sen hur kan du påstå om något som ingen har sett ljus av? Och tills sist, om du är opartisk då är jag en ATI fläktpojke.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jaja, lugna er lite kanske..
Det är trots allt bara grafikkort vi pratar om. Borde inte bli så personligt.

Jag tror absolut att HD4870x2 kommer att bli bättre än 9800GTX.
Varför då ?
Jo, om nu 9800GTX är ett lätt trimmat 8800GTS, så betyder det att detta kort är runt HD3870x2:s nivå.
Varför skulle då AMD:s nästa toppkort HD4870x2 ur deras nästa generations teknik prestera ungefär den förra generationens toppkort ?
Det verkar inte vettigt för fem öre.
Ok, nu ser det ut som att Nvidia gjort så (återstår att se dock)

HD4870x2 är dock, som jag förstått, inte bara en lätt trimmning av det gamla HD3870x2 utan en äkta ny generation.
Då borde det slå det gamla toppkortet med inte bara några få procent, utan totalt utklassa detta.

Ingen vet dock hur det kommer att se ut i praktiken, men från det jag hört i dagsläget så resonerar jag som ovan. Det verkar de flesta andra härinne också göra. Men eftersom ingen ännu vet kan resonemanget naturligtvis också vara helt åt skogen...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Att det alltid ska bli en "E-fight". Kom igen, håll tyst eller utmana varandra i Ultimate fighting

Nu vart jag också Off-Topic, sorry guys!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Bra. Då har jag och alla andra säkerställt vad du är för prick.

PS: vad har 4870X2 och G200 med 9800GTX tråd att göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Som jag förstår det kommer även 4870X2 med god potential kunna döda 9800GX2, så nu får Nvidia verkligen jobba.

Mitt inlägg var som ett svar/bekräftelse på det, då börjar din trut gå som en symaskinsnål, och det slår aldrig fel när det är något negativt om nVidia där du 99% av alla gånger visar att du är hysterist åt det hållet med ditt sätt att reagera på. Läs faktum istället, vore något.

[QUOTE]Sen hur kan du påstå om något som ingen har sett ljus av? Och tills sist, om du är opartisk då är jag en ATI fläktpojke. [/QUOTE]

ATI fläktpojken, man vet hur 9800GX2 kommer prestera, och hur SLI skalar. Man vet vad 9800GTX kommer bli för kort. 9800GX2 kommer bli snabbare än ett HD3870X2 generellt, men inte i alla fall. Sen kostar det mycket mer också. För samma pris så kommer man att kunna köra HD3870X2 ihop med ett 38xx och utprestera 9800GX2, eller helt enkelt dubbla HD3870X2/quad 38xx kort då Crossfire-X skalar mycket bra i uppsättningar om 3-4st grafikprocessorer, vilket SLI inte gör lika bra, och det är bara början då dom är i beta stadiet:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3232&p=3

Citat:

[i]Single to dual GPU scaling is similar with SLI as CrossFire, but the 2-way to 3-way gain is better on CrossFireX. NVIDIA's quad-SLI is not yet available so we're not sure how the 4-way scaling will compare, but so far it seems like CrossFireX is doing quite well in the pure numbers game.

[/i]

Ändå körde dom tri-SLI testerna på en dator med en mycket snabbare processor. Bättre resultat kommer med den officiella drivern i Mars, samt då även tester med snabbare processorer.

På tala om spec på "HD4000" serien:

http://www.nordichardware.se/nyhet,13804.html

Så jag skriver som jag gjorde igen, och därmed tillbaka på ruta 1 för din del:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
4870X2 bör inte ha några problem att hänga med eller ta kål på kommande GT200 heller, så ser bra ut av det man sett.

Dvs inte bara 9800GX2, utan även GT200 kan få en omgång.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Dvs inte bara 9800GX2, utan även GT200 kan få en omgång.

Du har verkligen svårt att greppa vad jag motsatte mig med ditt uttal i ditt första inlägg. Istället börjar din mun gå på fulla galopp och massa orelevant drabbel börja forsa ut.

Hur kan du uttala dig om att 4870X2 bör inte ha några problem att hänga med eller ta kål på kommande GT200 heller, så ser bra ut av det man sett?

Vad bygger du på "bör"?
Och vad menar du "av det man sett"?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
HD4870x2 är dock, som jag förstått, inte bara en lätt trimmning av det gamla HD3870x2 utan en äkta ny generation.
Då borde det slå det gamla toppkortet med inte bara några få procent, utan totalt utklassa detta.

Tänk dock på att även kommande generationen i grund och botten är ett mellanpriskort. Som det ser ut så har ju ATI, åtminstone förtillfället, lagt ner kampen om high-end chip:en. Självklart kommer det vara snabbare än 3800 serien men jag tror personligen inte det kommer bli någon fördubbling av prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du har verkligen svårt att greppa vad jag motsatte mig med ditt uttal i ditt första inlägg. Istället börjar din mun gå på fulla galopp och massa orelevant drabbel börja forsa ut.

Hur kan du uttala dig om att 4870X2 bör inte ha några problem att hänga med eller ta kål på kommande GT200 heller, så ser bra ut av det man sett?

Vad bygger du på "bör"?
Och vad menar du "av det man sett"?

Nej det är inte svårt, jag förstog direkt. För så fort du inte begriper eller vet något som råkar vara dåligt mot nVidia så är det du som "drabblar", inte jag. Se historik för vem som försöker hålla sig mer på banan.

Av dom specifikationer som finns att tillgå så bör inte 4870X2 ha några problem att matcha eller gå om G100/GT200.

nVidia kan inte minska sin tillverkningsprocess mer än vad man har fabriker till. G100/GT200 kommer inte vara en MCM/modulär design som R7xx kommer vara vilket gör att dom kommer göra en grafikprocessor med 1.8 biljarder transistorer på 55nm. Det är inte bara svårt, utan kommer ge sämre yield än motsvarande R7xx och kosta mycket mer att tillverka medans R7xx kör fler kärnor ihop med riktigt bra interconnect och en multi-gpu lösning som råkar skala riktigt bra.

I slutändan så ser det ut som att det finns mer att hämta från en modulär design, vilket inte är konstigt, men inte nödvändigtvis så. Går man även då på dom specifikationer som finns så ser R7xx mycket lovande ut.

I mitt uttal, kommande "HD4000" serien kommer bli en succé i pris/prestanda/watt, skalning och även ultra High-End i rätt uppsättning och bör inte ha några problem att matcha eller utprestera G100/GT200. 4870X2 skall ha beräkningsprestanda på 2+TFLOP/S. R6xx/RV670 är lika på den fronten, också mycket beräkningsprestanda och mycket potential, men är flaskhalsade av dess texturenheter och möjligtvis dess ROP's också under tung FSAA. R7xx däremot kommer ha dubblerat antal texturenheter.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]