EU vill använda Bittorrent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vad jag har för mig så ligger väl inte begränsningen i fibern utan i utrustningen i varje ände? för de måste kunna "blinka" och sända i olika frekvenser snabbt för att det ska funka det är ju där den stora flaskhalsen ligger. ju tunnare fiber desto bättre o snabbare då signalen inte stutsar lika mycket och inte trubbas av som det gör med en grövre fiberkabel.

Det är utan tveka dyra grejjor det är tal om.

För tillfället använder man exklusivt singel-mod-fiber för att kommunicera. Dvs, vågen propagerar genom fundamentalmoden, och studsar inte mot väggen på det sättet du beskriver, mer som en planvåg som åker rakt fram. Singel-mod-fibern kräver liten kärna i förhållande till våglängden, oftast i storleksordningen 1 mikrometer.

Att man använder SMF beror inte på att vågen skulle ha en högre grupphastighet. Grupphastigheten har rätt lite med den vanliga bilden att göra. Du kan tex ha en mod som svänger endast i transversell led (studsa jättemycket), men inte desto mindre har den en väldigt hög grupphastighet längs fibern.

Det beror mer på att man inte vill ha så kallad crosstalking som infinnes på multimodfibrar. Dessa kan man multiplexa genom att utnyttja alla moder (som kan vara flera tusentals), men problemet är att pga orenheter så kommer moderna att interferrera med varandra, och fasvridas slumpmässigt, så i detektorn vet du inte vad som kommer från vad. Dessutom kan man få lägre dispersion(trubbas av) som jag antar att du menar. Dispersion är f.ö. den stora signaldödaren numera, dämpningen(~0.16dB/km) kan man glömma när man jämför med dispersionen.

Sen är det som du säger att källan är ett problem. Det är svårt att konstruera bra sådana, som klarar av höga frekvenser med jämnt fotonflöde. Numera använder kör man en modulerad CW-laser för att uppnå hög frekvens.

Slutsatsen är dock fortfarande att det är dyra grejjer det är tal om. Bandbredd är som sagt inte gratis.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Kanske ISPna äntligen får en anledning att inte strypa uploadhastigheterna då...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det är utan tveka dyra grejjor det är tal om.

För tillfället använder man exklusivt singel-mod-fiber för att kommunicera. Dvs, vågen propagerar genom fundamentalmoden, och studsar inte mot väggen på det sättet du beskriver, mer som en planvåg som åker rakt fram. Singel-mod-fibern kräver liten kärna i förhållande till våglängden, oftast i storleksordningen 1 mikrometer.

Att man använder SMF beror inte på att vågen skulle ha en högre grupphastighet. Grupphastigheten har rätt lite med den vanliga bilden att göra. Du kan tex ha en mod som svänger endast i transversell led (studsa jättemycket), men inte desto mindre har den en väldigt hög grupphastighet längs fibern.

Det beror mer på att man inte vill ha så kallad crosstalking som infinnes på multimodfibrar. Dessa kan man multiplexa genom att utnyttja alla moder (som kan vara flera tusentals), men problemet är att pga orenheter så kommer moderna att interferrera med varandra, och fasvridas slumpmässigt, så i detektorn vet du inte vad som kommer från vad. Dessutom kan man få lägre dispersion(trubbas av) som jag antar att du menar. Dispersion är f.ö. den stora signaldödaren numera, dämpningen(~0.16dB/km) kan man glömma när man jämför med dispersionen.

Sen är det som du säger att källan är ett problem. Det är svårt att konstruera bra sådana, som klarar av höga frekvenser med jämnt fotonflöde. Numera använder kör man en modulerad CW-laser för att uppnå hög frekvens.

Slutsatsen är dock fortfarande att det är dyra grejjer det är tal om. Bandbredd är som sagt inte gratis.

Visst det är rätt dyra grejor det kan ajg hålla med om. Det jag menade med stutsandet var att ju tunnar signlar du skickar ut i ett stort utrymme ju mer kommer signalen att dela på sig osv. mer "krockar" osv innan det kommer fram till slut destination.

Det kan liknas lite med att kasta en boll i en korridor. du kan säkert kasta den 20-30m men sen kommer den stutsa emot alla väggar och tappa fart och riktning men den kommer rulla vidare mot änden av korridoren. Slänger du istället i vägsamma bol i ett rör likalångt som korridoren så kommer bollen att komma fram snabbare än i korridoren så det är samma divkraft som bägge senarium bara att "rymden" har ändrats och det inte finn lika många möjligheter till en krock och avtrubbning. så därför är en tunnare och renare fiber inte begränsningen utan det är när sändare och mottagare inte hinner plocka upp alla bollar för att skicka de vidare som problemet snarare ligger på idag.

Idagens fiber skickar vi i en kabel och tar emot i den andra alltså 2 fiberkablar in till varje hushåll. har kontakterat några 100tals anslutningar i minadagar och satt upp en del stativ så.

Om vi säger det så. du förklarar det på ett mer korrekt sätt enligt hur det är uppbyggt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

varför har jag en känsla av att om detta blir en slags standard för varje eu-land att erbjuda bittorrent-tv så räcker det med att man har en internetuppkoppling så kräver de en på tv-avgift.. illa illa.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Funderar lite nu vad detta innebär. Man ska alltså ersätta sateliter ute i rymden och vanliga tv-kablar med... andra kablar? fiberkablar. I vårt hus har vi en fiberkabel dragen och vi får även kabel-tv via den (2trådar?). Vi kan alla se på olika kanaler på olika tvkanaler samtidigt. Allt utan att hastigheten påverkas mot internet. Vad ger då detta?

Jo det låter som att nu ska alltså för att kunna se på tv måste man ha internet, frågan är om adsl duger ens? Tänk på hdtv kvaliteten som alla vill ha. Då får man köra fiber och då kan man lika gärna ta den ovannämda lösningen.

Jag inte denna ide är dålig men det känns lite konstigt. Man behöver inte betala som vi någon kabel-tv avgift men man får betala genom att få lägre hastighet på bredbandet vilket betyder att du kanske måste köpa en högre hastighet som kanske motsvarar kabel-tv avgiften.

Med bittorent kan man se vars man laddar upp och ner. Då vet jag var grannen tittar på, har nån tänkt på det?

Du kan ju aldrig se vad din granne tittar på?
Hur ska det gå till hade du tänk dig? Med typ Wireshark på digitalboxen eller? Ni är ju inte ens i samma nät.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag lär inte betala TV-licens för att seeda i framtiden i alla fall.

Däremot är jag helt för att betala för det jag tittar på, men jag har inte sett på svensk TV på 4 år nu, så jag vet inte riktigt hur man ska lösa det. Dessutom lär jag inte betala för att se på TV med reklam!

Permalänk
Medlem

Men seeda för in i helvete! Aktuell rapport hackar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Visst det är rätt dyra grejor det kan ajg hålla med om. Det jag menade med stutsandet var att ju tunnar signlar du skickar ut i ett stort utrymme ju mer kommer signalen att dela på sig osv. mer "krockar" osv innan det kommer fram till slut destination.

Det kan liknas lite med att kasta en boll i en korridor. du kan säkert kasta den 20-30m men sen kommer den stutsa emot alla väggar och tappa fart och riktning men den kommer rulla vidare mot änden av korridoren. Slänger du istället i vägsamma bol i ett rör likalångt som korridoren så kommer bollen att komma fram snabbare än i korridoren så det är samma divkraft som bägge senarium bara att "rymden" har ändrats och det inte finn lika många möjligheter till en krock och avtrubbning. så därför är en tunnare och renare fiber inte begränsningen utan det är när sändare och mottagare inte hinner plocka upp alla bollar för att skicka de vidare som problemet snarare ligger på idag.

Idagens fiber skickar vi i en kabel och tar emot i den andra alltså 2 fiberkablar in till varje hushåll. har kontakterat några 100tals anslutningar i minadagar och satt upp en del stativ så.

Om vi säger det så. du förklarar det på ett mer korrekt sätt enligt hur det är uppbyggt

Ursäkta om det verkade som om det såg ut som om jag försökte klanka ner på dig, det var inte meningen. Men man ska vara rätt försiktig med analogin 'studsa' när det gäller dielektriska vågledare när man ska säga någonting om energiöverföringshastigheten(i detta fall grupphastighet).

Förresten av ren kuriosa, du vet inte vilken slags fiber ni drar inne i hushållen när avstånden är rätt korta? Hur gör ni när ni sätter ihop 2 fiber? Är det kontakter det är tal om eller smälter man ihop dem på någont sinnrikt sätt? Hur stora är förlusterna i varje skarv?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Om dem nu tänker byta det digitala marknadsnätet mot detta kan dem ju börja ge folket 100Mbit fiber linor på köpet också... tänker inte sitta med kopparledningar o buffra, vill gärna kunna göra något annat såsom att spela vid datorn.

Permalänk

Ja men se på! Hjulen börjar snurra sakta nu iaf Jag hoppas vi är påväg mot en ny slags infrastruktur... för när bittorrent-TV:n är på marknaden måste någon hitta på nya metoder för att konkurrera

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Så länge ISP:erna inte höjer uppström generellt så är det screw them, inte en chans.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Använder du Bittorrent? Svar : Vet inte?..

och 5svar skulle det inte vara lättare om det stog "jag är helt köns neutral utan nån egen vilja och vill bara se resultater"

Finns ju faktiskt många program/spel som använder sig av bittorrent teknik för att få ut mycket data snabbt. Har för mig Wow använder det vid patcher.
Har man ingen aning om vad Bittorrent är så svarar man isåfall nog "vet ej" på den frågan.

Permalänk
Medlem

Är väl så Joost fungerar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
varför har jag en känsla av att om detta blir en slags standard för varje eu-land att erbjuda bittorrent-tv så räcker det med att man har en internetuppkoppling så kräver de en på tv-avgift.. illa illa.

Äh, EU är knappast för det system vi har idag, skulle jag tro. Om något lär väl de lägga ner public service-kanalerna, eller möjligtvis göra de skattefinansierade.

För övrigt säger jag bara: Men seeda då, jäkla leechergrannar! Att det aldrig är någon i mitt område som kollar på mina program, nu är jag fast på 99% igen!

Permalänk

bra tänkt , har man bra uppload kanske man får rabbat på abonemnagskostnaden också

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Men seeda för in i helvete! Aktuell rapport hackar.

men det är ju ingenting, jag fastnar ju på 99,5 % vid buffringen när jag försöker kolla på 6an. Jäkla snålisar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Låter ju ganska vettigt,,,med tanke på att generell "launch-fee" verkar (om man tittar runt på nätet) ligga runt 350mkr. Då tillkommer ju självklart själva bygget och underhållet av satelliten m.m. blir säkert sjukt dyrt.
Då i jämnförelse är ju inte 130mkr speciellt mycket.

Jag gissar att vi det inte kommer se det som "bittorrent" utan vårt gränssnitt kommer nog vara långt ifrån de pc-gränssnitt som vi använder idag. Distributionen skall väl vara bittorrent,,,,inte att vi som slutkund ska behöva bry oss om vad vår leverantör använder för distribution,,,så länge det fungerar.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt även om det kommer bli billigare att installera och sända kommer det verkligen vara nog stabilt utan kanske någon buffer eller att allt kommer för långt efter.

Permalänk
Medlem

Fett. Sharing is caring.

Permalänk
Medlem

Har använt "Joost TV" i ett halvår, som bygger på samma princip.
Hoppas att bredbands bolagen bygger ut linorna med!

Så när kommer pirat vertionen av denna "tv" då?

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Så skönt att det finns .torrents

Tur att det finns fler som drar åt samma håll som (ö?)kända Piratebay
länge leve fildelningen det är lika bra att herr Ponten ger upp de de lyckas med är ju bara en droppe i havet det är ju UPP till de stora medie bolagen att anpassa utbudet efter vad folk vill ha de lär ju inse någon gång att man inte kan vrida utvecklingen bakåt skulle det bli lag på att man inte fick "ladda" hem material osv då kommer ju bara folk att gå till "undre världen" typ

Håller med moo Sharing is Caring de borde liksom tom stå på antipirat byråns logga

Antipiratbyrån sponsrad av: ThePiratebay och Sharing is Caring under men det lär man ju alldrig få se hos dessa nördar

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
"Exempelvis kan de flesta störa Internetoperatörer idag erbjuda minst ett tiotal kanaler rakt in i din TV direkt över Internet här i Sverige."

"Störa", stavfel? Större eller stora?

Känns som en hel del dubbelmoral att först vilja stämma företag och nu snarare samarbeta. (kanske inte EU som ville stämma, utan länderna inom EU)

Nåja, bra att tekniken går framåt, lite synd bara om alla måste skaffa nya digitalboxar igen.

Vad jag vet så har ingen stämt upphovsmakarna till bittorrenttekniken. Att piratebay lägger ut torrentlänkar är en helt annan sak (om det nu var dem du menade). Jag ska inte dra några dåliga liknelser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
"Detta sänker belastningen på operatörernas utrustning och borde således innebära en betydligt lägre kostnad för dem, och därigenom också för oss TV-tittare."

Yeah right, kan nästan satsa fem hundra på att när dom väl står där med färdig billig bittorrentteknik och skit kommer dom tänka "nej men shit vad nice det var nu den här månaden när kunderna betalar den gamla höga kostnaden och vi har dom nya billiga grejerna..."

Du har säkerligen rätt i att avgifterna knappast kommer minska. Jag ser två huvudskäl utan att behöva fundera närmre. En anledning är att det är ett ypperligt tillfälle för medieindustrin att hämta pengar från folket som kompensation för piratkopiering då denna tjänst förmodligen kommer gå att ta sig in på förr eller senare med datorer. Ja, och då är karusellen igång igen, denna industri har då fått skinn på näsan och ett bra argument att ta betalt.
För det andra kan man se på hur TV-kanalerna jobbar med reklam och därmed deras girighet. TV-bolagen trycker in mer och mer reklamtid per timma för varje år som går, samt att de har sponsring innan, under och efter de flesta TV-program utöver denna tid. Och vad har vi kunder fått ut av det? Vad har blivit bättre de senaste åren? Mer sönderdelade program? Vad har konsumenterna mer fått ut av att TV-bolagen hämtar in mer och mer pengar för varje år på reklam? Kunderna är förlorarna av TV-världens konkurrensmarknad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Jaha, då har somliga åter glömt att bandbredd INTE är gratis. Smidigt, flytta kostnaderna 'diskret' till vanligt folk.

Det är väl alltid vanligt folk som betalat, eller? Vem skulle annars betala ens TV-avgifter med uppsända satelliter och allt vad det innebär? Eller all fiber som läggs ut i vårt land? Är det inte folket som betalat det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vad jag har för mig så ligger väl inte begränsningen i fibern utan i utrustningen i varje ände? för de måste kunna "blinka" och sända i olika frekvenser snabbt för att det ska funka det är ju där den stora flaskhalsen ligger. ju tunnare fiber desto bättre o snabbare då signalen inte stutsar lika mycket och inte trubbas av som det gör med en grövre fiberkabel.

Jag vill gärna ha fiber draget. just nu ligger det tomma rör in bara
Farsan vill instalera det när det är dags (om 40 år kanske?) när telia för näven ur röven och lägger ner fiber i rören istället. "nej vi ska köra på sketen adsl teknik och suga pengar ur folket"
Jag hade hoppat på dirext om det blir av innom en väldigt snarframtid. dock låter det som en oerhört lång tid något som borde kommit i samband med att alla fick över 10mbit uppstörms

Det där med fiberns tjocklek har nog inte så stor inverkan på hur snabbt signalerna kommer fram... De går tillräckligt fort iaf. Kanske i vilken ordning dock vilket medför tolkningsproblem. Som du säger i början handlar det om hur snabbt man kan sänta/ta emot denna info.

Jag tror att denna teknik kommer vara eftertraktad av TV-bolagen då dessa kan få en mycket bättre uppsikt över vad folk är intresserad av att titta på. Det är en stark drivmotor, för de som gör program med högst tittarsiffror får såklart mest pengar. Så om detta projekt får en bra start kommer nog TV-bolagen inte vara sena att hoppa på tåget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har fiber här hemma och har routern kopplad till digitalboxen också, får alltså min digital tv via internet. Fungerar utmärkt och slöar inte ner min surf speed eftersom de slänge på lite extra kapacitet när de gav mig tv via fiber-lanet. Förstår inte riktigt; "Men dagens teknik som används för att förmedla TV över Internet är inte utvecklat eller anpassat för detta medie."...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

isak88:
Jo. Det ligger en poäng i det du säger. Men jag tror inte att den teknik du får in din TV på är tillräcklig att förse hela sverige med grundutbudet av TVkanaler. Jag är dock ingen expert på området direkt så rätta mig gärna om jag har fel. Att det fungerar idag beror väl på att inte så många använder det sättet att få in TV på. Servrarna som sänder ut TV till dig skulle inte klara belastningen. Så det behövs ett annat tänk och en annan teknik för att nå ut till så stora massor. Och då är ju torrenttekniken ypperlig då alla delar på uppladdningen. Den ska bara anpassas "lite" för att kunna stödja TVsändningar till hela nationer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

isak88:
Du får som Söderbäck säger tänka på att lågnt ifrån så många som EU planerar att ska se på teve via nätet gör det. Och så får man tänka på att vi bor i sverige, inte det mest befolkade landet i europa precis.

Visa signatur

Still on 98%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Det är väl alltid vanligt folk som betalat, eller? Vem skulle annars betala ens TV-avgifter med uppsända satelliter och allt vad det innebär? Eller all fiber som läggs ut i vårt land? Är det inte folket som betalat det?

Ja, inte är det ovanligt folk som har betalat om det är det du menar? Rimligtvis bör man som kund tjäna någonting på att dela med sig av både bandbredd och cputid, men det händer knappast, och avgifterna kommer att vara lika höga/ännu högre.

Luktar lite som staten som lyckades sälja telia 2 ggr till folket. Men de flesta tänker inte så långt utan tar glatt emot alla dumheter och tackar.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Ja, inte är det ovanligt folk som har betalat om det är det du menar? Rimligtvis bör man som kund tjäna någonting på att dela med sig av både bandbredd och cputid, men det händer knappast, och avgifterna kommer att vara lika höga/ännu högre.

Luktar lite som staten som lyckades sälja telia 2 ggr till folket. Men de flesta tänker inte så långt utan tar glatt emot alla dumheter och tackar.

Jag tror ioförsig inte att medietransporten kommer att bli dyrare med den nya torrenttekniken. Det har ju kostat med paraboler och mottagare innan också. Fast plus dedär satelliterna som e tokdyra och markstationer som pratar med satelliterna. Dessa ersätts med en box under TVn precis som dagens digitalboxar. Dessa får ju såklart inte vara för dyra för då faller tekniken på det. Ingen skulle betala dyrare än vad det är idag. Går inte att sälja produkten då ju.

Men jag skrev ju okså i inlägget när jag citerade Aphexan att det förmodligen inte är användarna som drar längsta strået av detta utan TV-bolagen. Undrar lite vad vi användare egentliegn kommer vinna... Så jag ser poängen i det du säger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur kan man svara "Vet inte" i pollen? Då är man bra trög i huvet alltså

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Hur kan man svara "Vet inte" i pollen? Då är man bra trög i huvet alltså

Ptja, t.ex. webbläsaren Opera har ju den funktionen inbyggd så det finns säkert några datoranvändare som inte är så vana och inte vet om de använder tekniken eller ej när de laddar ner saker.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Eh, vansinnigt dålig nyhetsrapportering... Kontroversiellt? Har artikelskrivaren sovit under en sten under de senaste 3 åren?

Det finns ett antal hollywoodbolag som arbetat med Bittorent under flera månader.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!