Permalänk

låser upp

hej jag undrar hur man låser upp vcoren i biosen? gigabyte P35 DS4 -E2160

Permalänk
Medlem

Det står i manualen, den går även att ladda ner på nätet från gigabytes hemsida.

Permalänk

ok.. för jag har läst manualen nu och kan inte hitta nånstans hur man gör det.. ladda ner vadå ?

Permalänk
Medlem

Kolla sidan 52, CPU host Clock control, om jag minns rätt så är det detta du måste "enabla" för att kunna ändra volttal.

Permalänk

ja det finns ju ..system voltage controll .. men jag kan inte ändra vcoren för den är med ljusblå text som tex processor temperaturen.. om du fattar.. så så om jag tar enable på system voltage controll så går det bara ändra annat

Permalänk
Medlem

Menar du den coren som står nere längst ner under "Intelligent Tweaker" menyn ?

Råkar det stå "Normal CPU Vcore " ?

Ifall det gör det så kan du inte ändra det, det är bara ett värde som moderkortet läser av ur processorns tabell.

Det finns heller ingen poäng med att ändra "Vcore", du skall ändra CPU Voltage.

Permalänk

jaha för då har jag ju tagit fel helatiden... vad ligger ungefär cpu voltage på för spänning orginal då ? så man vet vad man ska ändra

Permalänk
Medlem

"Normal CPU Vcore" är det som talar om för dig vilket värde som är default för just din processor. När du sedan ändrar värden gör du det i formen av +XX V

Då lägger du till det talet till din "Normal CPU Vcore" och får således fram vart du ligger.

Jag vet inte varför det är på ett så dumt sätt men så är det tyvärr.