Microsoft likgiltiga till nederlaget i formatkriget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
HD-DVD hade ju varit betydligt billigare med nästan ingen förlorad kvalite även om det finns mindre utrymme.

Hur lång tid kommer det ta tills bluray blir billigt då?

Joo precis! Licensenskillnaden var väl markant?
HD-DVD 30$ medans Bluray kostade 80$ eller hur var det?
Men vill man betala mer för samma kvalite så håller man alltså på bluray vilket de flesta verkar göra här på sweclockers uppenbarligen GG!

Permalänk

Kommer inte Microsoft gå över till blueray i sina Xboxar snart tro ni?

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
HD-DVD hade ju varit betydligt billigare med nästan ingen förlorad kvalite även om det finns mindre utrymme.

Hur lång tid kommer det ta tills bluray blir billigt då?

jag har nästan inte sett en enda HD DVD som varit billigare än motsvarande Blu-ray där båda sålts på samma ställe. (dvs inte förrän nu när brandutförsäljningen började efter att Toshiba officiellt gav upp)

aldrig/det är det redan. beroende på vad man anser dyrt givetvis, men med tanke på hur liten del av marknaden HD är så är det billigt med 250kr/st när en DVD går på 180 fortfarande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando

Angående ljudet (som AndreaX kommenterade om) så har jag inte haft något problem med det. Ändå är min från launch och ska vara den modell som har mest ljud. Jag har precis tittat på Prison Break på DVD i 2 timmar och har inte märkt något alls... jag har min dator i samma rum och i skrivande stund har jag båda på... och datorn låter mycket mer! Utan decibelmätare uppskattar jag att den ligger på dubbla värdet.

--

Hur mycket ligger de billigaste Blu-Ray spelarna på idag? Mycket billigare än PS3? Hoppas att det här ökar försäljningen av Blu-Ray så att priserna kan sänkas istället för att höjas i brist på konkurrens.

alla kan ju ha tur med just sin konsoll, eller otur med sina öron. hursomhelst så kanske du borde veta att du inte kan jämföra dB med 2 alstarare samtidigt och säga att den ena upplevs dubbelt, ljud fungerar så att värdena adderas i halvnivåer, som sen åas ska vägas av mot den logaritmiska skalan dB är i sin tur. http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel#Akustiskt_ljudtryck

det är ju typ 10 olika bolag som gör Blu-ray, konkurrensproblem var det HD DVD som hade med sina 1 bolag vettu. (rena och ej legospelare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Så en platta per spelkväll då?

så du köper alltså 24 nya spel varje spelkväll?

om vi räknar ytterst moderat med en "spelkväll" per vecka på det så blir det 1250 spel till en kostnad av runt 700000 kr per år då. imponerande plånbok minst sagt, och lever..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Joo precis! Licensenskillnaden var väl markant?
HD-DVD 30$ medans Bluray kostade 80$ eller hur var det?
Men vill man betala mer för samma kvalite så håller man alltså på bluray vilket de flesta verkar göra här på sweclockers uppenbarligen GG!

licencen är under 20kr per spelare, allt obligatoriskt för godkännande inräknat. och det var troligen ungefär samma för HD DVD.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
alla kan ju ha tur med just sin konsoll, eller otur med sina öron. hursomhelst så kanske du borde veta att du inte kan jämföra dB med 2 alstarare samtidigt och säga att den ena upplevs dubbelt, ljud fungerar så att värdena adderas i halvnivåer, som sen åas ska vägas av mot den logaritmiska skalan dB är i sin tur. http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel#Akustiskt_ljudtryck

det är ju typ 10 olika bolag som gör Blu-ray, konkurrensproblem var det HD DVD som hade med sina 1 bolag vettu. (rena och ej legospelare)

Okej, kanske det inte är så korrekt att säga så.. men datorn låter hursomhelst mycket mer än kexboxen. Dock har jag inte världens tystaste dator heller... men det är ju inte direkt så att man lägger märke till ljudet från boxen när man tittar på film.

Och det stämmer som du säger, det är ju inte bara mellan formaten det tävlas utan också mellan olika filmbolag inom formaten (formatet nu).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Re: Microsoft likgiltiga till nederlaget i formatkriget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Blu-Ray vann formatkriget. Det här är goda nyheter för Sony, som nu väntas få fler Playstation 3-konsoler sålda än tidigare.

Lättnaden av att formatkriget officiellt är över ska nog inte underskattas. Många kommer att vilja ha Blu-ray nu, och en naturlig kandidat är ju då PS3. Många har även inväntat prissänkningar och vissa toppspel som MGS4 och GT5P. Kan garantera att PS3 vinner försäljningen över 360 under detta år, tror inte det är någon tillfällighet att försäljningen gått om MS.

Hittade ett rykte på internetvågorna angående Metal Gear Solid 4:

Citat:

My brother works for a publisher and is at the conference [Destination Playstation] now, just texted me with the date. I said are you sure, he said came right outta Trenton's mouth and its gonna be bundled with a 80G and DS3.

Datumet är 12 Juni. Den bundeln blir nog ruskigt populär...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
licencen är under 20kr per spelare, allt obligatoriskt för godkännande inräknat. och det var troligen ungefär samma för HD DVD.

Förbaskat att jag inte kunde hitta tillbaka till min källa där det fanns klara bevis för att Blu-ray var dyrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag tycker snarast HDDVD-folk har extrema svårigheter för objektivism.

Antar att du är ett fan av blu-ray som anser dig mycket bättre än alla andra?

Enda fördelen jag ser med blu-ray är väl dess lagringskapacitet, ärligt talat orkar ja inte detta krig, kan väl inte vara så förbaskat svårt att få till combo-spelare?

Permalänk
Medlem

VHS vann, DVD vann och nu Blu-ray. Konsumenterna vill inte hålla reda på två olika format.

Här är pressmeddelandet från Universal, HD-DVD:s största anhängare:

Citat:

“The path for widespread adoption of the next-generation platform has finally become clear,” stated Craig Kornblau, president, Universal Studios Home Entertainment and Universal Pictures Digital Platforms. “Universal will continue its aggressive efforts to broaden awareness for hi-def’s unparalleled offerings in interactivity and connectivity, at an increasingly affordable price. The emergence of a single, high-definition format is cause for consumers, as well as the entire entertainment industry, to celebrate. While Universal values the close partnership we have shared with Toshiba, it is time to turn our focus to releasing new and catalog titles on Blu-ray.”

Är så glad att Sony valde den svåra vägen med att inkludera Blu-ray i PS3, nu kommer det dem äntligen till godo!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Förbaskat att jag inte kunde hitta tillbaka till min källa där det fanns klara bevis för att Blu-ray var dyrare.

Antar att du är ett fan av blu-ray som anser dig mycket bättre än alla andra?

Enda fördelen jag ser med blu-ray är väl dess lagringskapacitet, ärligt talat orkar ja inte detta krig, kan väl inte vara så förbaskat svårt att få till combo-spelare?

jag har inget mot att bli motbevisad om det rör sig om nått mer än det vanliga trollandet. men om du hittar den igen, eller nått annat som liknar den så hoppas jag det är nått med lite mer tyngd bakom än en forumpost.

är det citatet från den här tråden, eller ens i år? och bättre än andra som håller Blu-ray eller HD DVD? men är det i det senare fallet ja, absolut. och jag anser (som citatet säger) att HD DVD-folket hade en ofattbart mycket större del av trollande, lögner och konstigt resonerande om det mesta. exemplen på hur HD DVD-folk kunde blåsa upp skitsaker till elefanter och ignorera lika enorma problem bara för att bevisa formatets validitet kan göras lång.. som tur är lyckades de inte i sin subversiva verksamhet, men de lurade säkert många stackare som nu kanske ångrar sitt val.

kriget är ju slut, varför skulle du ha en sån nu? och om du inte redan skaffat en vad är problemet ändå?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag har inget mot att bli motbevisad om det rör sig om nått mer än det vanliga trollandet. men om du hittar den igen, eller nått annat som liknar den så hoppas jag det är nått med lite mer tyngd bakom än en forumpost.

är det citatet från den här tråden, eller ens i år? och bättre än andra som håller Blu-ray eller HD DVD? men är det i det senare fallet ja, absolut. och jag anser (som citatet säger) att HD DVD-folket hade en ofattbart mycket större del av trollande, lögner och konstigt resonerande om det mesta. exemplen på hur HD DVD-folk kunde blåsa upp skitsaker till elefanter och ignorera lika enorma problem bara för att bevisa formatets validitet kan göras lång.. som tur är lyckades de inte i sin subversiva verksamhet, men de lurade säkert många stackare som nu kanske ångrar sitt val.

kriget är ju slut, varför skulle du ha en sån nu? och om du inte redan skaffat en vad är problemet ändå?

Blu-ray royalties "$30 per PC drive

Citat:

Founding members of the Blu-ray disc Association (BDA) – Sony Corp. and Royal Philips Electronics – demand $30 fee of every drive capable of reading Blu-ray, whereas Toshiba, which developed both DVD and HD DVD (co-developed with Hitachi), asks for $12 license fee for every optical drive that can read HD DVD. With so high licensing fees, Taiwan-based manufacturers doubt that multi-format drives would go mainstream at all, reports DigiTimes web-site.

http://en.thethirdmedia.com/Article/200802/show7397c20p1.html

Blu-ray victory means royalties, royalties, royalties

Permalänk
Medlem

Just precis , det var så det var!
Blu-ray 30$
HD-DVD 12$
Det skulle bli väldigt myckte dyrare för företagen att byta till Blu-ray istället för HD-DVD, och vilka påverkar det i slutändan? Jo oss konsumenter, men som vanligt så kommer folk stå där med facit i hand och inse att HD-DVD kanske hade varit ett bättre val men vem vet, kanske tar sig Sony i kragen och gör något åt det. Jag misstänker dock att det enda dem ser i sina ögon är ett par dollartecken som bara har ett mål, tjäna pengar.
Tycker verkligen inte 18$ mer är värda dem där extra GigaByte man får på skivan.
Sen valde ju även Sony att fixa regionsbegränsningar på sina PS3or; A,B & C.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Just precis , det var så det var!
Blu-ray 30$
HD-DVD 12$
Det skulle bli väldigt myckte dyrare för företagen att byta till Blu-ray istället för HD-DVD, och vilka påverkar det i slutändan? Jo oss konsumenter, men som vanligt så kommer folk stå där med facit i hand och inse att HD-DVD kanske hade varit ett bättre val men vem vet, kanske tar sig Sony i kragen och gör något åt det. Jag misstänker dock att det enda dem ser i sina ögon är ett par dollartecken som bara har ett mål, tjäna pengar.
Tycker verkligen inte 18$ mer är värda dem där extra GigaByte man får på skivan.
Sen valde ju även Sony att fixa regionsbegränsningar på sina PS3or; A,B & C.

Avgiften kommer sjunka precis som den gjorde för DVD. Jag tycker dom där 18$ är värt det. 51gb är den största HD DVD skivan som gjorts, 200gb är den största BD skivan som gjorts. Med dom där extra 150gb kanske vi kan få ännu högre upplösning utan att behöva ha ett nytt format.

Permalänk
Medlem

det lär inte bli nån ny standard denna generation, inte ens med 3 lager. det är därför det var viktigt att inte gå på en halvmesyr igen och få samma problem som med DVD denna gång.

nu ska vi se, en nyhet i en blogg från över 3 år sedan som gör en kostnadsprojektion för Blu-ray i Windows baserad på mjukvarukostnaden för Java? då har jag en "nyhet" som inte heller är helt ny, men iaf ett par år färskare:

http://en.wikipedia.org/wiki/Java_(programming_language)

och Windows innehåller inte mjukvarustöd för nått av formaten i videospelare ändå, så hur mycket roligare HDi är än Java utan film kan man ju fråga sig.

och i vilket fall var det ju inte PC-drivar som argumenterades.

http://www.pcworld.com/article/id,142584-c,dvddrivesmedia/art...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Lite lustigt på denna bilden: http://vgchartz.com/hwlaunch.php?cons1=PS3&reg1=All&cons2=Wii...

Där kan man se att PS3, per vecka efter launch, har sålt mer eller mindre lika bra som 360. Då ska man komma ihåg att 360 inte hade nån konkurrent de första 67 eller så veckorna, dvs innan PS3 släpptes. På sätt och vis kan man tycka att PS3 faktiskt säljer bättre än 360 med tanke på att PS3 har haft en värdig motståndare i 360 från dag ett.

Att sen Blu-Ray vann formatkriget kommer bara att påverka försäljningen för PS3 positivt. Prismässsigt är det fortfarande en av de billigaste spelarna på marknaden. Kom på en stilla undran, var inte Sony lite pionjärer med DVD på PS2 också? Jag tror att Sony hade en (om än kanske liten) del i framgångarna för DVD som format. För många var ju PS2 den första DVD-spelaren som kom in i hemmen.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawHead
Lite lustigt på denna bilden: http://vgchartz.com/hwlaunch.php?cons1=PS3&reg1=All&cons2=Wii...

Där kan man se att PS3, per vecka efter launch, har sålt mer eller mindre lika bra som 360.

intressant även att kolla på Europa eller Japan enbart under tiden PS3 har varit ute. (ungefär ett år snart)

och globalt har PS3 varit den av maskinerna (Nintendos grunkor oräknade givetvis) som med rätt rejäl marginal sålt mest mjukvara denna vecka. iof säkert mest pga UT. (men ändå, inte illa när närmaste konkurrenten har runt 80% fler enheter ute..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint