Nya Sempron har dubbla kärnor

Permalänk
Melding Plague

Nya Sempron har dubbla kärnor

AMD har i dagarna lanserat den första tvåkärniga Sempronprocessorn, en processor som utmanar Intel Celeron i de lägre prisklasserna. Intressant nog kommer denna lansering bara några dagar efter att tillverkaren ASUS köpt ett helt lass processorer från AMD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm, kommande sempron verkar vara intressant till min kommande filserver.

Permalänk

Perfekt som filserver eller HTPC eller liknande.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

"2100+" får mig att tänka på gamla tider

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

Vore riktigt trevligt till filserver/htpc om de blir strömsnåla/svala proppar! Verkar som om det framöver blir intel/nvidia för bruksdatorn och amd/ati till htpc'n

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

perfekt till ovannämnda användnings områden

Permalänk
Medlem

Perfekt för en dator till päronen antar jag... Måste nog övertala dem att låta mig bygga ett micro-system... Mycket nice!

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

OT: En fråga bara, varför upprepas inlägg så ofta, eller inte tillför någonting? Känns meningslöst att läsa igenom en del trådar som till större delen innehåller samma eller liknande kommentarer.

Permalänk
Medlem

Undrar hur den här kommer att klocka, dom nya celeron klockar ju riktigt bra...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
OT: En fråga bara, varför upprepas inlägg så ofta, eller inte tillför någonting? Känns meningslöst att läsa igenom en del trådar som till större delen innehåller samma eller liknande kommentarer.

För de skrivs i stort sett samtidigt

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Undrar hur den här kommer att klocka, dom nya celeron klockar ju riktigt bra...

Jag tror att dom klockar galant! =D

Kunde dom inte släppt denna Typ förra månaden:P
Tycker inte om min E2160, Fsb wall, xD

När denna sempron släpps, så köper jag den

Mvh kim

Permalänk
Medlem

Enstaka hundralappar? Vad innebär det egentligen? 300 kr är en fin gräns som inte bör överskridas här tycker jag hehe.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

Tycker iofs en X2 4000 för ca 500 är billigt nog även för budgetsystem.

Permalänk
Medlem

vet man om denna verkligen kommer vara samma som 9w modellen i design?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelelel
Vore riktigt trevligt till filserver/htpc om de blir strömsnåla/svala proppar! Verkar som om det framöver blir intel/nvidia för bruksdatorn och amd/ati till htpc'n

Inte med tanke på hur fattig Nvidias 9000 serie är. Men Intel är ju ett givet för high end, och för extrem klockning.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Denna Processorn måste ju klocka bra efter vad jag har läst om den enkärniga xD

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk

Nice, hade lätt tagit en av dessa om jag inte redan hunnit köpa en enkel celeron för 300 spänn. Drog upp den direkt från 1,6 till 3,1. Men Crysis tycke fortfarande att den var en ABC 80. Två kärnor behövs, men jag ska iofs bara köra film och i stort sett utan kylning.

Bra att Amd också har en vettig låg w model igen.

Läste föresten att Intel släpper sin helt nya Diamonville 1.60 GHz 512KB cache. Låter rätt bra för 4w. Fan det är lite det.

Men den kommer fastbyggd på moderkortet. Vilket iofs kan vara helt ok, kanske. miniBtx och sedan sätter man en fet vev på sidan av det. Dom kanske har uttag för en vev redan? Sedan är man redo för den nukleära istiden.

Vore bra om man kunde köra IBM´s nya Z10 för prestanda-

20 cores at 4.4 GHz, 60 MB of L2 cache and 48 MB of shared L3 cache on a single processor.

# z10 equal to nearly 1,500 x86 servers
# Up to 85% less energy costs
# Up to 85% smaller footprint

Borde duga för wow eller the Sims tycker man.

Inte konstigt att ett AMD köp av IBM är Intels värsta mardröm. Skulltrail är en lådbil för dagisbarn i IBM´s ögon.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Vore bra om man kunde köra IBM´s nya Z10 för prestanda-

20 cores at 4.4 GHz, 60 MB of L2 cache and 48 MB of shared L3 cache on a single processor.

# z10 equal to nearly 1,500 x86 servers
# Up to 85% less energy costs
# Up to 85% smaller footprint

Borde duga för wow eller the Sims tycker man.

Inte konstigt att ett AMD köp av IBM är Intels värsta mardröm. Skulltrail är en lådbil för dagisbarn i IBM´s ögon.

Du får väl slänga upp vad den kostar, en miljon dollar eller så, då.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

Jepp, en miljon dollar så får man budgetmodellen. Dom har pressat priserna. Jag har en känsla av att den inte får plats under skrivbordet heller men den verkar få plats i rummet. Måste säga att den är ruskigt snygg för att vara en sådan här produkt. Z10 ser betydligt läckrare ut än xbox 360. Jag skulle tro att den är tystare också, men något varmare.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

fan kan både intel o amd sluta göra skit prollar vafan. satsa på nått bättre ist iaf amd som ligger långt efter intel atm.

om man köper en dator som man bara ska ha hemma o surfa på köper man ju inte en slö prolle.. tänk till. man köper ju nått bra så man slipper vänta 17 år på att nått ska hända, e väll därför man har datorer? för att kuna göra vissa saker snabbt?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en länk till, eller mer information om den redan existerande 9W enkelkärniga Sempron 2100+ som omnämns i artikeln?

Jag kan inte hitta den listad hos någon av de vanliga webbutikerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
fan kan både intel o amd sluta göra skit prollar vafan. satsa på nått bättre ist iaf amd som ligger långt efter intel atm.

om man köper en dator som man bara ska ha hemma o surfa på köper man ju inte en slö prolle.. tänk till. man köper ju nått bra så man slipper vänta 17 år på att nått ska hända, e väll därför man har datorer? för att kuna göra vissa saker snabbt?

Jo men...
Jag 'uppgraderade' nyligen mina föräldrars burk från en Celeron 1.4 Tualatin/512MB RAM till en P4NW 2.6/1.5GB RAM, mest för att jag blev plutt på dess hastighet de få gångerna man använde den. Säkert inget som en ominstallation kunnat avhjälpa men iaf, gissa deras reaktion på bytet?
Ingen. Absolut ingen. "Va? Har du lagat en snabbare dator åt oss? Det har inte vi märkt."
Puh eller hur?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
fan kan både intel o amd sluta göra skit prollar vafan. satsa på nått bättre ist iaf amd som ligger långt efter intel atm.

om man köper en dator som man bara ska ha hemma o surfa på köper man ju inte en slö prolle.. tänk till. man köper ju nått bra så man slipper vänta 17 år på att nått ska hända, e väll därför man har datorer? för att kuna göra vissa saker snabbt?

Vilket svammel! Jag behöver inte säga mer...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."