Intels nya arkitektur dubbelt så snabb som Core?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur resonerar du nu? ghz har väl inget med saken att göra? Min P4 570 på 3,8Ghz får ju storsmisk av hälften så "snabba" core 2 duo cpuer.

Jo ghz påverkar prestandan. Cpu har alltid betydligt lägre ghz vid lansering än några år senare. Core2 var exceptionell och har ökat extremt, 5ghz+ på luftkylning. Kolla phenom som inte är speciellt mycket snabbare än quad A64 modellerna på grund av problemen med att få ut bättre hastighet på cpu. Hade core2 släppts i 1 ghz hade din 3,8ghz inte fått spö. X2 prestanda säger alltså inte så mycket.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Med tanke på att även de billigaste processorerna som finns att köpa just nu löser alla tänkbara cpurelaterade problem som över 99% av läsarna på detta forum kan tänkas ha just nu och antagligen 1-2 år framöver så finns det ingen anledning att ens fundera kring detta. Dessutom vet ingen när Intel tycker det är en bra tid att verkligen börja sälja dessa då de inte verkar få konkurrens från AMD som en pådrivande faktor.

Hmmm, jag skulle inte bli olycklig om processorerna blev 10 000 ggr snabbare än vad de är idag, för terragen 2 renders/renders med radiosity eller photon mapping tar många timmar att färdigställa även på en låg upplösning med min processor, och med photoshop kan det ta tid att applicera vissa filter på hög upplösning, och jag tror det är mer än 1% av detta forum som gör något av detta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
En arkitektur är en uppbyggnad, det vet du, men glöm det heller inte.

Titta på hur processorn är uppbyggd och ser ut. Det finns vansinnespotential, men stora flaskhalsar där man förmodligen inte känner till alla. Jag ser då en större flaskhals med dess 3+1 decoders vilket är riktigt dumt gjort av AMD (när Core2 har 4+1). Cachearkitekturen ser bra ut förutom dess L3 cache som lägger på en 20nm accesstid.

Jag var själv osäker på hur mycket mycket dess 3+1 design skulle bromsa prestanda och göra en del av förbättringarna från K8 till K10 mindre utnyttjade, men uppenbarligen så har det en ganska stor negativ inverkan. 65nm och 400+ miljoner transistorer sa direkt att det inte skulle ge någon bra yield på en nativ kärna. Klockfrekvenser inte skräckinjagande högt, men den är god för ~3GHz när dom får ordning på sina oplanerade "fel" dom hittade senare.

AMD är på väg att sakta resa sig finansiellt och ligger ungefär nu som man gjorde 2003 innan K8, dock mycket bättre på andra sätt än då.

Dom har goda möjligheter med K10 på 45nm, verkligen, och jag hoppas att dom inte gör ett snesteg denna gång.

Fin_sliparn: Boost är ett härligt ord, men tänker i första hand på bilar

Jag ser det inte som en arkitektur under uppbyggnad, snarare ett lager med första hjälpen på en gammal pensionerad Argon.

Det du benämner som flaskhalsar ser jag snarare som rester. De bör komma med något helt nytt, inte bara klistra på funktioner på en gammal kärna hela tiden. Annars är risken att du får flaskhalsar. Men eftersom de tävlar med en processor som också har allt påklistrat så kanske det funkar. Men då är det bäst de får upp hastigheten någon gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag ser det inte som en arkitektur under uppbyggnad, snarare ett lager med första hjälpen på en gammal pensionerad Argon.

Det du benämner som flaskhalsar ser jag snarare som rester. De bör komma med något helt nytt, inte bara klistra på funktioner på en gammal kärna hela tiden. Annars är risken att du får flaskhalsar. Men eftersom de tävlar med en processor som också har allt påklistrat så kanske det funkar. Men då är det bäst de får upp hastigheten någon gång.

Det är ingen nyhet att x86 är en gammal arkitektur, men det fungerar rätt bra och är snabbare och presterar bättre än någonsin i många olika tillämpningar.

Det mesta går att ändra töja på, och det är som sagt inte lite som är ändrat på K10 och är fortfarande en bra arkitektur med potantial, där den är bromsad av dess decoders vad jag kan se. Här finns det mesta du kan tänka dig:

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2939&p=8

Och på tala om Shanghai:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är ingen nyhet att x86 är en gammal arkitektur, men det fungerar rätt bra och är snabbare och presterar bättre än någonsin i många olika tillämpningar.

Det mesta går att ändra töja på, och det är som sagt inte lite som är ändrat på K10 och är fortfarande en bra arkitektur med potantial, där den är bromsad av dess decoders vad jag kan se. Här finns det mesta du kan tänka dig:

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2939&p=8

Och på tala om Shanghai:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Jag pratar inte om X86. Utan om att samma kärna har hängt med i många år med extra lager med funktioner hela tiden. De har gjort förrändringar runt om. Men mycket i själva exekveringen är ganska orörda.
Jag vet inte exakt vad de förbättrat i shanghai, jag har bara hört om bättre IPC, men med tanke på allt jobb som gav så lite med K10 så hoppas jag att rett ut en del saker. Du vet ju att jag vill att det ska gå bra för dem.

Och jag vill påstå att jag kan en hel del. Men det är inte nödvändigtvis dekodersen det är fel på, även fast jag delar din teori så har jag varit förrundrad över att de lämnat dem orörda. Känns som att det är något annat som hindrar dem. En flaskhals som gör att en uppbiffning dekodersen inte hjälper. Varför skulle de annars väntat med en sån för oss uppenbar förbättring?

EDIT:

http://www.sandpile.org/impl/pics/amd/k7/die_025.jpg
http://www.sikod.com/photo/albums/chips/amd/normal_3_barcelon...
Jämförelse mellan Argon och Agena. Visst ser vi ju inte alla små skillnader, men det faktum att det knappt rört sig synligt säger ju ändå nåt. Skulle du bara se en enkel Agena-kärna med breddningen av FPUn bortklippt och en Argon-kärna så skulle knappt se skillnad på stora delar av processorn.

Jämför man med PIII, Banias, Yonah och Dothan så ser man att det händer en hel del där.

Det vi har idag är i princip en Argon, med 64bits register och inbyggd minneskontroller och finare buss. Just det, lite påklistrade grejer som SSE och sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag pratar inte om X86. Utan om att samma kärna har hängt med i många år med extra lager med funktioner hela tiden. De har gjort förrändringar runt om. Men mycket i själva exekveringen är ganska orörda.
Jag vet inte exakt vad de förbättrat i shanghai, jag har bara hört om bättre IPC, men med tanke på allt jobb som gav så lite med K10 så hoppas jag att rett ut en del saker. Du vet ju att jag vill att det ska gå bra för dem.

Och jag vill påstå att jag kan en hel del. Men det är inte nödvändigtvis dekodersen det är fel på, även fast jag delar din teori så har jag varit förrundrad över att de lämnat dem orörda. Känns som att det är något annat som hindrar dem. En flaskhals som gör att en uppbiffning dekodersen inte hjälper. Varför skulle de annars väntat med en sån för oss uppenbar förbättring?

EDIT:

http://www.sandpile.org/impl/pics/amd/k7/die_025.jpg
http://www.sikod.com/photo/albums/chips/amd/normal_3_barcelon...
Jämförelse mellan Argon och Agena. Visst ser vi ju inte alla små skillnader, men det faktum att det knappt rört sig synligt säger ju ändå nåt. Skulle du bara se en enkel Agena-kärna med breddningen av FPUn bortklippt och en Argon-kärna så skulle knappt se skillnad på stora delar av processorn.

Jämför man med PIII, Banias, Yonah och Dothan så ser man att det händer en hel del där.

Det vi har idag är i princip en Argon, med 64bits register och inbyggd minneskontroller och finare buss. Just det, lite påklistrade grejer som SSE och sånt.

Om vi tar Core2 i jämförelse så är det en gammel P6 på steroider.

På Anandtech så såg du kanske att skillnaderna var rätt många från K8 till K10 också, och det mesta har uppdaterats i exekveringsenheten för att kunna skyffla mer data, men fortfarande som vi båda är överens om så är det något som får K10 att inte prestera bra. Nästan alla delar av exekveringsenheten har fått sig en dubblering av dess resurser. Skalar du bort allt och kollar hur många transistorer extra som är Core logic så är det en hel del från K8 till K10, och alldeles för många för att skillnaden skall vara så liten, så något flaskhalsar.

Det är svårt att veta vad, men med andra ord, det blir intressant att se vad för ändringar som Shanghai kommer föra med sig.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Själv är jag mer imponerad av VIA's Isaiah arkitektur. Där snackar vi om en ny och mycket kraftfull arkitektur. Kan inte vara många transistorer som är outnyttjade där...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det som flaskar i Phenom verkar helt klart vara L3-cachen, de skröts en hel del om den för ett år sen att den skulle gå att klocka högre än kärnan osv. Nu blev sanningen att den är mycket lägre klockad än kärnan och dessutom plågad av buggar. DÄR har vi en flaskhals som heter duga.

Jämför med Core2 vad som händer när man skalar av cache på den, visserligen L2 som går i full hastighet men ändå, du har exakt samma kärna som skalar från Celeron 420 till Core2Extreme, det som skiljer är cachen det är som sagt samma kärna fast olika många av den. Penryn har ännu mer cache.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hur presterar Phenom vs. Core2 om man stänger av L2 och L3 cachen ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Om vi tar Core2 i jämförelse så är det en gammel P6 på steroider.

På Anandtech så såg du kanske att skillnaderna var rätt många från K8 till K10 också, och det mesta har uppdaterats i exekveringsenheten för att kunna skyffla mer data, men fortfarande som vi båda är överens om så är det något som får K10 att inte prestera bra. Nästan alla delar av exekveringsenheten har fått sig en dubblering av dess resurser. Skalar du bort allt och kollar hur många transistorer extra som är Core logic så är det en hel del från K8 till K10, och alldeles för många för att skillnaden skall vara så liten, så något flaskhalsar.

Det är svårt att veta vad, men med andra ord, det blir intressant att se vad för ändringar som Shanghai kommer föra med sig.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Själv är jag mer imponerad av VIA's Isaiah arkitektur. Där snackar vi om en ny och mycket kraftfull arkitektur. Kan inte vara många transistorer som är outnyttjade där...

Jag vet att en Core2 är uppbiffad P6, det vet du att jag vet, och jag sa det innan med. Men jämför hur radikalt annorlunda de olika kärnorna kan se ut i intels serie. De är inte rädda för att skära lite när de bygger om. Klart man kan få lite bättre resultat om man vågar ändra lite.
Det AMD fördubblat har nästan enbart att göra med 128bits SSE. Inte själva exekveringen den är så gott som orörd. Samma dekoders med samma ALUer. Så det påverkar inte prestandan överlag där inte SSE används. Men de kanske kunde ytnyttja den nyvunna bredden till en 5+1-lösning med en extra ALU dessutom. ALUer tar ruskigt lite plats, och med extra dekoders som matas bättre av övriga förbättringar kanske den inte står sysslolös heller.

Bäst för AMD att en n00b som jag inte har rätt, utan att de har en bra anledning till varför de inte gör som jag tycker.

Men jag är ingen kretsarkitekt, säkert av bra skäl. Men man tycker ju att något bör hända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag vet att en Core2 är uppbiffad P6, det vet du att jag vet, och jag sa det innan med. Men jämför hur radikalt annorlunda de olika kärnorna kan se ut i intels serie. De är inte rädda för att skära lite när de bygger om. Klart man kan få lite bättre resultat om man vågar ändra lite.
Det AMD fördubblat har nästan enbart att göra med 128bits SSE. Inte själva exekveringen den är så gott som orörd. Samma dekoders med samma ALUer. Så det påverkar inte prestandan överlag där inte SSE används. Men de kanske kunde ytnyttja den nyvunna bredden till en 5+1-lösning med en extra ALU dessutom. ALUer tar ruskigt lite plats, och med extra dekoders som matas bättre av övriga förbättringar kanske den inte står sysslolös heller.

Bäst för AMD att en n00b som jag inte har rätt, utan att de har en bra anledning till varför de inte gör som jag tycker.

Men jag är ingen kretsarkitekt, säkert av bra skäl. Men man tycker ju att något bör hända.

Intressant är detta (simulerade resultat från Intel) där Shanghai är med. Intel vet nog en hel del, även AMD så resultaten är nog inte helt förvrängda, men man får nog ta dom med en nypa salt:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=178416

Ser ut som att Shanghai kommer prestera massivt bättre, speciellt i flyttalsoperationer. Nu är jag mer eller mindre desperat på att se die-shots på 65nm K10 och 45nm K10 för att se vad dom gjort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Ser ju otroligt fint ut om det stämmer. Får bara hoppas att de kommer i sommar, för nehalem är inget att leka med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ser ju otroligt fint ut om det stämmer. Får bara hoppas att de kommer i sommar, för nehalem är inget att leka med.

AMD's "motsvarighet" skall ju vara Bulldozer och den är nog inte heller att leka med. Det sitter ingengörer som konstruerade t.ex Alpha EV6 på AMD (Dirk Meyer) och jag tror det är först i Bulldozer som vi kommer få se mer av den kompetensen från dessa designers och AMD på allvar. Men medans AMD har unika designers och stor kompetens har Intel massiva resurser. Blir intressant tid framöver, som alltid... Förövrigt var det på sätt och vis (ledde utvecklingsteamet) Dirk Meyer som tog fram K7 processorn också vilket vi alla minns vilken tid det var.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Jo ghz påverkar prestandan. Cpu har alltid betydligt lägre ghz vid lansering än några år senare. Core2 var exceptionell och har ökat extremt, 5ghz+ på luftkylning. Kolla phenom som inte är speciellt mycket snabbare än quad A64 modellerna på grund av problemen med att få ut bättre hastighet på cpu. Hade core2 släppts i 1 ghz hade din 3,8ghz inte fått spö. X2 prestanda säger alltså inte så mycket.

Snälla, beskriv inte frekvensen som "ghz", utan skriv frekvensen när det inte handlar om några specifika värden.

Intern teknik är viktigare än klockfrekvensen.
Anledningen till att senare processorer, i samma serie som de föregående, klockar bättre eller lanseras med högre frekvenser är på grund av både pågående testning och stepping. Man lanserar inte en processor på, låt säga, 4ghz utan att veta att den är 100% stabil, och det tar sin goda tid att garantera att man får en väldigt bra, om inte perfekt, uppsättning av processorer på hyllorna som faktiskt klarar den standarden.

Intel Core 2 Duo klockade senare väldigt mycket bättre, pågrund av nylanserade stepping av befintliga modeller.

Precis som AMD Athlon X2 5000+ (2,5ghz) som kunde klocka till 3,0ghz+ vid start. Vid nya revisioner kom man upp i 3,5ghz+ utan större problem och Black Edition har ramlat på runt 4ghz. Om jag minns rätt har jag även sett några unikfall med 5ghz, men jag kan ha fel.

Anledningen till att Phenom inte hamnade så bra till på överklockssidan var FSB-problem, bland annat. Och vad menar du med Quad A64? Menar du 2st X2:or? Det är skillnad mellan att vara snabb och att vara stark, Quad-Core processorer är starkare än Dual-Core genomsnittet som istället är snabbare. Styrkan kan leda ut i hastighet i applikationer, men det är styrkan som gör det och inte hastigheten då alla kärnor är oberoende av varandra och därmed kan man inte baka ihop 4x2,5ghz och få det till en total summa av 10ghz, utan det förblir även 4x2,5ghz.

-
Jag tror att man ska leva i nuet och inte hyp:a allt för mycket över dessa nyheter. Det är ungefär som att tänka: "Varför skall jag köpa en dator idag, när den kanske är helt omdefinerad om tio år?". Tiden går inte snabbare för att man försitter sin maskin - vill man vänta så får man nog göra det ett bra tag, men jag ser ingen anledning till att detta skall vara något som får ens värld att snurra.