AMD testar 22 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD testar 22 nanometer

Processorer och andra kretsar framställs idag genom fotolitografi, vilket enkelt utryckt är belysning av kiselplattor. De mest avancerade processorerna som säljs på marknaden idag är tillverkade med 45 nm-teknik. AMD har nu lyckats tillverka sin första fungerande krets där med hjälp av den betydligt mindre 22 nm-tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

...om bara mjukvarumarknaden utvecklades såhär också. Program, spel och operativsystem som alltid drar onödigt mycket resurser är ett större problem än långsamma/stora processorer i mina ögon.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

2016? Känner inte AMD att de ligger ganska långt efter då när Intel lanserar en 2011? Finns AMD över huvudtaget då? Vi får hoppas på det.

För övrigt var nyheten bra tycker jag, intressant!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Re: AMD testar 22 nm-tillverkningsteknik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
(nanometer, eller 1×10^?7 meter)

Det ska nog stå 1x10^-9. http://en.wikipedia.org/wiki/Nanometer

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Varför just 22?

Permalänk
Medlem

10^-9

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Som jag förstår det så har de inte alls tillverkat en 22nm-krets utan använt en teknik på just litografitekniken som gör att våglängden på ljuset som används har krympt betydligt från 193nm tilll 13,5nm och att denna teknik antagligen kommer att tillämpas på just 22nm-linan när denna kommer i bruk

"EUV lithography will need to be fully qualified for production prior to 2016, when the 22nm half-pitch node on the International Technology Roadmap for Semiconductors is expected to be reached."

Man har inte heller som det strår i sweclockersartikeln tillverkat "en del" av ett 22nm chipp utan en del som kommer att användas för produktion av just 22nm kretsar...

Det är en jäkla skillnad!

Vad man däremot har man tillverkat är ett 45nm chipp med denna teknik...

"AMD and IBM claim successful integration of “full-field” EUV lithography into the fabrication process across an entire 22mm x 33mm AMD 45nm node test chip."

Hmmm... Skärpning Niclas Alfinson!

Permalänk
Medlem

Nanometer

Kanske skulle vara: 800nm = 8*10^-7

Det borde nog dessutom tas med ett lastbilslass med salt när ett företag inom datorbranchen går ut med planer som ligger 8 år fram i tiden...

Brukar man inte säga att storlekar halveras ungefär var 18e månad? Då borde intel ifall de fortsätter fokusera på storlek vara på 22nm kanske 2011 och Amd 2013.

Permalänk
Medlem

Re: Re: AMD testar 22 nm-tillverkningsteknik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Det ska nog stå 1x10^-9. http://en.wikipedia.org/wiki/Nanometer

Japp precis.

Citat:

800 respektive 45 nm innebär vilken storlek det är möjligt att tillverka transistorer i, notera dock att transistorerna i sig vare sig är 800 eller 45 nm store på något sätt.

Förtydliga gärna det där ?? (plus stavfel).
Vad jag förstått det som så är 45nm snarare bredden på banorna? Rätta mig gärna om jag har fel, för jag är långt från 100% säker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ningenpo
Kanske skulle vara: 800nm = 8*10^-7

Notera att det är stor skillnad på 800*10^-9 och 8*10^-7 va det gäller noggranhet, så länge det inte är en konstant, vilket detta inte är. Där det förstnämna värdet kan ligga mellan 799,5nm till 800,5nm, och ditt exempel kan ligga i intervallet 750nm till 850nm. Bara ett tips på värdesiffror

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
...om bara mjukvarumarknaden utvecklades såhär också. Program, spel och operativsystem som alltid drar onödigt mycket resurser är ett större problem än långsamma/stora processorer i mina ögon.

Skapare av mjukvara är konstant begränsade av hårdvara. Hårdvara är våran eviga flaskhals. Men du har helt rätt, programmerare borde lära sig att optimera bättre

Permalänk
Medlem

Varför??
Detta är att kasta resurserna i sjön, 2016? då har vi nog frångått de nuvarande och mycket föråldrade processorkonstruktionerna.
Visst det är en fördel att minska storleken hela tiden detta för att spara resurser och energi. Det finns annat som behöver moderniseras med, vi har fortfarande (inte så länge till) mekaniska stora hårddiskar och stora optiska enhter med jättelika plastskivor.

Tänk hur liten och hur olik den stationära datorn kommer att vara om 20år.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Varför??
Detta är att kasta resurserna i sjön, 2016? då har vi nog frångått de nuvarande och mycket föråldrade processorkonstruktionerna.
Visst det är en fördel att minska storleken hela tiden detta för att spara resurser och energi. Det finns annat som behöver moderniseras med, vi har fortfarande (inte så länge till) mekaniska stora hårddiskar och stora optiska enhter med jättelika plastskivor.

Tänk hur liten och hur olik den stationära datorn kommer att vara om 20år.

skulle bara säga att jag höllmed allt du sa.

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel, AMD,Nvidia, ATI och alla andra kretstillverkare har som mål att få ner storleken på transistorerna så mycket som möjligt för att få möjligheten att inkludera fler tekniker, öka cache-storleken och så vidare.

Kanske ännu viktigare är att få plats med fler processorer/chip på varje wafer, och på så sätt få ner tillverkningskostnaden. Två andra väldigt viktiga saker är strömförbrukningen, och därigenom mer eller mindre direkt behovet av kylning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Kanske ännu viktigare är att få plats med fler processorer/chip på varje wafer, och på så sätt få ner tillverkningskostnaden. Två andra väldigt viktiga saker är strömförbrukningen, och därigenom mer eller mindre direkt behovet av kylning.

Precis, lägre tillverkningskostnad, svalare chip och högre frekvenser lockar nog betydligt mer än lite cache.

Permalänk

Är verkligen tillverkningskostnaden en faktor när man försöker utveckla mindre tillverkningprocesser ? Jag tror den är minimal i förhållande till priset i butik och att utveckliingkostnaden är vad som verkligen kostar pengar för tillverkarna.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Nyheten handlar om litografi och inte processorer. Det som har hänt är att de har förbättrat verktyget som används vid tillverkningen. Detta leder i sin tur till att man kan tillverka bättre processorer, transistorer, dioder, lysdioder....

Det står i nyheten att man skär ut processorerna. Detta tycker jag inte låter rimligt med tanke på att kisel har kristallstruktur. Förmodligen bryter man ut de delar man vill ha.

Permalänk

Njaa... en gissning är ju att man använder en ganska precis laser för att dela wafern.
Låter lite farligt att leka "brytbröd" med så dyra saker.

Håller förövrigt med dig ang. själva nyheten och vad kontentan av denna är, se mitt tidigare inlägg.

Skulle vara kul att sweclockersartikeln överensstämde med originalartikeln.
Det verkar som att författaren har blivit lite för exalterad och ville visa prov på att han har kunskaper om processortillverkning.

"fett me kaffe"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Är verkligen tillverkningskostnaden en faktor när man försöker utveckla mindre tillverkningprocesser ? Jag tror den är minimal i förhållande till priset i butik och att utveckliingkostnaden är vad som verkligen kostar pengar för tillverkarna.

En halvering av produktionskostnaden per chip är inget att fnysa åt. Och det kombinerat med bättre yields kan ge mycket bättre lönsamhet. Det är därför som ATi haft för vana att sänka sina budgetchip till lägre tillverkningsprocess först. nVidia och ATi sänkte ju nyligen sina tillverkningsprocesser till 65nm och 55nm. Och se hur billiga den generationens grafikkort blev.

Om du får ut dubbelt så många chip per waffer, samtidigt som du får 30% högre andel av dessa chip som klarar kraven som krävs för att komma in i övre mittensegmentet i pris, och du får 50% fler chip som klarar toppsegmentet och dra in stora summor. Du tror inte det blir pengar då? För att inte tala om att chippen kan pressa defitionen av vad som är toppsegmentet lite till.

Att producera ett highend chip kan vara mycket billigare på ny tillverkningsprocess. Tex skulle Phenom vara nästan omöjlig att tillverka i 90nm. Den skulle vara så stor med så dålig yield att den hade fått kosta tiotusentals kronor per chip för att vara lönsam. Och då hade ju ingen köpt den heller. Nu är den lite på gränsen och Intel har sagt att den är för stor för att de skulle välja den lösningen i AMDs sits. Men på 45nm kommer den vara precis lagom att sälja även till lågt pris och kommer bli mycket mer lönsam.

Permalänk

Re: Re: Re: AMD testar 22 nm-tillverkningsteknik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Förtydliga gärna det där ?? (plus stavfel).
Vad jag förstått det som så är 45nm snarare bredden på banorna? Rätta mig gärna om jag har fel, för jag är långt från 100% säker.

nm-talet indikerar den minsta geometri som kan tillverkas i processen, oftast kanallängden på transistorer (området mellan Source och Drain).

Precis som många påpekat så handlar uttalandet om ett framsteg inom EUV-lithografi och inte om en 22nm prototyp. Dessutom är det tydligen bara det lägsta metallagret som tillverkats med den nya tekniken. All övrig geometri är tillverkad med 193-nm ljus enligt AMD:s 45:nm process.

Roligt att de lyckats med den nya EUV-tekniken. Jag undrar hur lätt det är att bygga linser och annan optik för den våglängden...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk

Den heter väl ändå Westmere, och inte Westmore?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
En halvering av produktionskostnaden per chip är inget att fnysa åt. Och det kombinerat med bättre yields kan ge mycket bättre lönsamhet. Det är därför som ATi haft för vana att sänka sina budgetchip till lägre tillverkningsprocess först. nVidia och ATi sänkte ju nyligen sina tillverkningsprocesser till 65nm och 55nm. Och se hur billiga den generationens grafikkort blev.

Om du får ut dubbelt så många chip per waffer, samtidigt som du får 30% högre andel av dessa chip som klarar kraven som krävs för att komma in i övre mittensegmentet i pris, och du får 50% fler chip som klarar toppsegmentet och dra in stora summor. Du tror inte det blir pengar då? För att inte tala om att chippen kan pressa defitionen av vad som är toppsegmentet lite till.

Att producera ett highend chip kan vara mycket billigare på ny tillverkningsprocess. Tex skulle Phenom vara nästan omöjlig att tillverka i 90nm. Den skulle vara så stor med så dålig yield att den hade fått kosta tiotusentals kronor per chip för att vara lönsam. Och då hade ju ingen köpt den heller. Nu är den lite på gränsen och Intel har sagt att den är för stor för att de skulle välja den lösningen i AMDs sits. Men på 45nm kommer den vara precis lagom att sälja även till lågt pris och kommer bli mycket mer lönsam.

Tackar, lärde mig lite nytt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nån som undrade om varför just 22nm

Det har med våglängden att göra säger jag som själv sysslat med litografi

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Instämmer, bra med nyheter som lockar fram hårdvarugenierna. Mycket intressanta fakta.

Jag undrar om inte datorer kommer gå mot Mainframes i framtiden. Det verkar konstigt att folk ska sitta med burkar hemma då ett supersnabbt nätverk skulle kunna låna ut precis den processorkraft man behöver.

Det går ju låna ut grafikkortsresurser från sin stationära för att köra crysis på en kass laptop. Borde fungera i större skala det med. Men det vore trisst för hemmapysslarna. Fast vi kanske har fullt upp med att montera servrar under lillfingernaglarna.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Varför??
Detta är att kasta resurserna i sjön, 2016? då har vi nog frångått de nuvarande och mycket föråldrade processorkonstruktionerna.
Visst det är en fördel att minska storleken hela tiden detta för att spara resurser och energi. Det finns annat som behöver moderniseras med, vi har fortfarande (inte så länge till) mekaniska stora hårddiskar och stora optiska enhter med jättelika plastskivor.

Tänk hur liten och hur olik den stationära datorn kommer att vara om 20år.

Lite lustigt där då vad du kan köpa avgörs väl enbart av vad tillverkaren erbjuder? Dvs vad vi kommer inhandla år 2016 avgörs av vad tillverkare väljer att utveckla/sälja då. Så om AMD och Intel väljer att tillverka 22nm x86 CPUer och inte "laser processorer" är det 22nm CPUer det enda du kan köpa. Om nu inte någon annat märke kommer och slår sig in på marknaden med någon revolutionerande teknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
Som jag förstår det så har de inte alls tillverkat en 22nm-krets utan använt en teknik på just litografitekniken som gör att våglängden på ljuset som används har krympt betydligt från 193nm tilll 13,5nm och att denna teknik antagligen kommer att tillämpas på just 22nm-linan när denna kommer i bruk

"EUV lithography will need to be fully qualified for production prior to 2016, when the 22nm half-pitch node on the International Technology Roadmap for Semiconductors is expected to be reached."

Man har inte heller som det strår i sweclockersartikeln tillverkat "en del" av ett 22nm chipp utan en del som kommer att användas för produktion av just 22nm kretsar...

Det är en jäkla skillnad!

Vad man däremot har man tillverkat är ett 45nm chipp med denna teknik...

"AMD and IBM claim successful integration of “full-field” EUV lithography into the fabrication process across an entire 22mm x 33mm AMD 45nm node test chip."

Hmmm... Skärpning Niclas Alfinson!

Förstår inte riktigt hur man kan skriva så fel, bra rättat!

Permalänk
Medlem

Re: AMD testar 22 nanometer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Intel, AMD,Nvidia, ATI och alla andra kretstillverkare har som mål att få ner storleken på transistorerna så mycket som möjligt för att få möjligheten att inkludera fler tekniker, öka cache-storleken och så vidare.

Läs nyheten

För övrigt kan väl sägas att nVidia inte är en kretstillverkare utan outsourcar tillverkningen till ffa TSMC.

Detsamma gällde ATI innan de blev uppslukade av AMD...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Varför??
Detta är att kasta resurserna i sjön, 2016? då har vi nog frångått de nuvarande och mycket föråldrade processorkonstruktionerna.
Visst det är en fördel att minska storleken hela tiden detta för att spara resurser och energi. Det finns annat som behöver moderniseras med, vi har fortfarande (inte så länge till) mekaniska stora hårddiskar och stora optiska enhter med jättelika plastskivor.

Tänk hur liten och hur olik den stationära datorn kommer att vara om 20år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
skulle bara säga att jag höllmed allt du sa.

Äpplen och päron. För det första gör Intel eller AMD inte hårddiskar. För det andra är världens alla företag inte en enhetlig resurs som man riktar hur som helst. För det tredje måste man ha klart för sig vad grundforskning inom företag är. Detta är en en nyhet om grundforskning. Om det inte vore för denna mer förutsättningslösa typen av forskning skulle vi inte ha något 2016 med fantastiska tekniska framsteg. Det är vad som prototypas och tänks ut idag som kommer till allmän kännedom 2016.

Således är ni totalt ute och cyklar: Det AMD gör, är just precis det ni tror att de inte gör; bygger förutsättningar för nya revolutionerande tekniker.

Och vidare. Återigen, igen, igen och igen: Hårddisken är inte omodern, dess "tid är inte till ända".

Så, ni har helt enkelt tokfel.

Edit: "PCn" - om den finns kvar - kommer se ut nästan exakt som idag. Tänk på vad fundamentalt som hänt de senaste åtta åren? Ungefär inte ett smack. Vi har fortfarande en typisk burk av en standardiserad storlek, kopplad till en skärm, ett tangentbord och en mus. Så har det sett ut, med få variationer, i 30 år. Så varför skulle utvecklingskurvan plötslig brytas inom åtta ynka år? Den som argumenterar för ett konceptuellt eller diametralt trendbrott har hela bevisbördan. Ni, således.

(För att göra en biljämförelse: Finns det någon vettig anledning att tro att bilen om åtta år har något annat än just fyra hjul och en ratt?)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Äpplen och päron. För det första gör Intel eller AMD inte hårddiskar. För det andra är världens alla företag inte en enhetlig resurs som man riktar hur som helst. För det tredje måste man ha klart för sig vad grundforskning inom företag är. Detta är en en nyhet om grundforskning. Om det inte vore för denna mer förutsättningslösa typen av forskning skulle vi inte ha något 2016 med fantastiska tekniska framsteg. Det är vad som prototypas och tänks ut idag som kommer till allmän kännedom 2016.

Således är ni totalt ute och cyklar: Det AMD gör, är just precis det ni tror att de inte gör; bygger förutsättningar för nya revolutionerande tekniker.

Och vidare. Återigen, igen, igen och igen: Hårddisken är inte omodern, dess "tid är inte till ända".

Så, ni har helt enkelt tokfel.

Edit: "PCn" - om den finns kvar - kommer se ut nästan exakt som idag. Tänk på vad fundamentalt som hänt de senaste åtta åren? Ungefär inte ett smack. Vi har fortfarande en typisk burk av en standardiserad storlek, kopplad till en skärm, ett tangentbord och en mus. Så har det sett ut, med få variationer, i 30 år. Så varför skulle utvecklingskurvan plötslig brytas inom åtta ynka år? Den som argumenterar för ett konceptuellt eller diametralt trendbrott har hela bevisbördan. Ni, således.

(För att göra en biljämförelse: Finns det någon vettig anledning att tro att bilen om åtta år har något annat än just fyra hjul och en ratt?)

Hehe du är fantastisk med pekpinnen MBY:-)
Hoppas folk fattar bara:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant nyhet faktiskt. Får bara hoppas att de kan hålla sin egen prognos

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...

Har sagt det förut och jag säger det igen.
My hero ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.