Thinkpad X300 utmanar Macbook Air

Permalänk
Medlem

för det första, dem som säger att ibm/lenovo suger

har ni suttit vid en?

om inte hur kan ni då dra slutsatser som ni gör

men snälla liksom!

jag har inte suttit vid en macbook air så därför gör jag inte skit av den

men jag är fan av ibms smarta lösningar, deras utklassiga tangentbord och att man kan använda 2 batterier samt byta och dess fina enkla utseende

det gäller thinkpad, inte suttit vid en "lenovo"

sen tycker jag det är smart med inbyggd 3g det är perfekt, surfa överallt utan att hitta trådlösa nätverk eller koppla upp via telefonen

mac kan jag säga att den för mig skulle passa på ett skrivbord eller i sängen

medans thinkpaden går på äventyr, men jag vet faktiskt inte vilken som håller bäst jag har inte rört nån av datorena o testat att släppa dem mot marken, men jag kan tänka

hade macen haft trackpoint då hade man kanske funderat att välja för mitt "hemma" behov

Permalänk

Vad jag hört så ska datorn gå att få med imbyggd GPS-mottagare, vilket kanske inte är helt dumt i en så portabel dator.

Att Thinkpaden är "ful" håller jag inte riktigt med om. Visst att det inte är någon ny häftig design (typ att den är vit...) men det är lite hela deras grejj att köra med samma design. Hade man nu efter 15-20 år med thinkpads verkligen trott att det skulle komma en ny design så har man nog inte tänkt igenom det med speciellt många hjärnceller.

Jag har bara arbetat med en Thinkpad i ett halvår nu, inte någon ny flashig sak utan en gammal T43:a med en Celeron på 2.13Ghz och 1GB ram men den har grymt många bra funktioner, och även om designen ser tråkig ut så är den himla smart på mång sätt endå. Sen att de nästan alldrig går sönder är nog kanske värt de extra pengarna de kostar i inköp.

Ska man tillbaka till fighten mellan MBA och Thinkpaden, så är ju det faktum att man kan ha flera batterier till Thinkpaden en stor fördel. Jag vet inte när ni behöver en ultraportabel laptop, men där jag vill använda den vill jag kunna ha riktigt brutal batteritid om jag vill.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

En vanliga laptop ?? Den som dom har satt på bild ser ut som min mormor gamla IBM men en Intel MMX i sig :O:D

Visa signatur

Intel Core i5 6600 @ 3.30GHz (Skylake)| 16,0GB DDR4| NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB| M2 Intel SSD 250 GB| Intel SSD 250GB|Corsair Vengeance 2000 Headset| Acer XB240H|

Permalänk
Avstängd

Tror inte det handlar om att det skulle sitta ett äpple på huven utan snarare att det handlar om funktion vs estetik. Det är för mig ganska givet att Apple valt att välja bort flera funktioner för att kunna göra en dator så tunn som de gjort medan Lenovo låtit funktioner så som optisk läsare och portar av olika slag kommit före utseende (Lenovos datorer ser dock bra mycket bättre ut i verklighet än på bild)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tror inte det handlar om att det skulle sitta ett äpple på huven utan snarare att det handlar om funktion vs estetik. Det är för mig ganska givet att Apple valt att välja bort flera funktioner för att kunna göra en dator så tunn som de gjort medan Lenovo låtit funktioner så som optisk läsare och portar av olika slag kommit före utseende (Lenovos datorer ser dock bra mycket bättre ut i verklighet än på bild)

Sen så är ju Lenovos maskiner byggda för att klara fem världskrig och tre istider...
Skämt iåsido, de tål ju betydligt mer än många andra märken. Lenovo var här i butiken en gång och demade lite maskiner, bland annat X41 (när den var "the shit" på marknaden) som han snällt fällde ihop, släppte den på golvet från 1.5 meter och sen ställde sig på den i en halv minut medans alla stod och hade hakorna i golvet. Så tar han upp den, borstar av den lite lätt med handen och fäller upp den, för att sedan fortsätta presentationen...

Han berättade även att hans kollega hade råkat köra över sin, då han glömt den bakom bilen när han backade ner för utfarten på sitt garage. Minns inga siffror nu på hur många kilos tryck per kvadratcentimeter dem tål, men det var fan bra mycket.... Sen har lenovo även ett rätt ballt dräneringssystem ifall man råkar spilla ut vätska över datorn.

Edit: Lenovo har dessutom en baktanke i sin design, med tanke på utseendet så faller dem inte under kategorin "stöldbegärlig" lika ofta som en macbook, acer ferrari osv...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

När det gäller thinkpads så finns det två sorters människor. Dom som arbetat med dom och således älskar kvaliten, konstruktionen och ergonomin. De som inte gjort det och bara ser en ful svart låda.

Once u go black there's no turning back!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
När det gäller thinkpads så finns det två sorters människor. Dom som arbetat med dom och således älskar kvaliten, konstruktionen och ergonomin. De som inte gjort det och bara ser en ful svart låda.

Once u go black there's no turning back!

Once you go mac, you never go back! Fast det är klart, jag kör ju båda.. hehe

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv...hade macen haft trackpoint då hade man kanske funderat att välja för mitt "hemma" behov

Kul med ett öppet sinne.

Nu vet jag inte om du menar allvar med din sista kommentar, men om du gör det bör du definitivt ta en titt på MBA. Trackpaden är troligen dubbelt så stor som en vanlig musplatta. Kan inte tänka mig att en trackpoint hade tillfört någonting. För mig är trackpointen ett redskap för folk som behöver mus, men som inte vill koppla in en och där musplattan inte räcker.
Well, på MBA räcker musplattan med råge för allt utom retuschering och när man annars måste "rita" eller dylikt.
Dra runt fönster, storleksändra fönster, scrolla i finder, browsa fram och bak i browsern, enkelklicka, dubbelklicka, zooma blilder eller ändra textstorlek i worddokument eller i browsern, rotera bilder...

När det gäller MBA måste man förstå att det är en mycket genomtänkt dator. Jag hade inte förstått det när den presenterades. Jag kunde inte se det.
Jag jämförde den vanliga MacBooken mot MacBook Air ungefär som de flesta jämför Levono mot MBA i den här tråden. Nästan allt på pappret talade till MB:s fördel inte MBA, så jag köpte en MB.
Sen blev jag så besviken på skärmen att jag inte kunde behålla den och bytte till en MBA.
Att ha använt MBA som personlig "alltid med dator" ett tag nu har varit en ögonöppnare. Och jag vill understryka att jag inte använder den i jobbrelaterade scenarios. Jag behöver inte, och vill inte ha en Ethernetport, eller en DVD. En USB till antar jag hade varit nice, men jag har aldrig behövt den hittils. Väldigt, väldigt nice hade nån typ av 3G-lösning varit.
Jag har min som dokumentbas och webutveckling, samt underhållning. Synkar den med iPhone och är mycket lycklig med den lösningen.

Många som höjer rösten mot MBA är folk för vilka datorn inte är gjord. Titta på Apples lineup! De har billiga MB, smidiga Air och sen MBP som är mer välutrustad.
Och om det finns tvivlare: ja, MBA:s utseende är mycket, mycket, mycket viktigare för mig än ytterligare ett antal portar. I utseendet räknar jag då även in funktionaliteten som bärbarhet, backlit tangentbord och musplattan.

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Kul med ett öppet sinne.

Nu vet jag inte om du menar allvar med din sista kommentar, men om du gör det bör du definitivt ta en titt på MBA. Trackpaden är troligen dubbelt så stor som en vanlig musplatta. Kan inte tänka mig att en trackpoint hade tillfört någonting. För mig är trackpointen ett redskap för folk som behöver mus, men som inte vill koppla in en och där musplattan inte räcker.
Well, på MBA räcker musplattan med råge för allt utom retuschering och när man annars måste "rita" eller dylikt.
Dra runt fönster, storleksändra fönster, scrolla i finder, browsa fram och bak i browsern, enkelklicka, dubbelklicka, zooma blilder eller ändra textstorlek i worddokument eller i browsern, rotera bilder...

När det gäller MBA måste man förstå att det är en mycket genomtänkt dator. Jag hade inte förstått det när den presenterades. Jag kunde inte se det.
Jag jämförde den vanliga MacBooken mot MacBook Air ungefär som de flesta jämför Levono mot MBA i den här tråden. Nästan allt på pappret talade till MB:s fördel inte MBA, så jag köpte en MB.
Sen blev jag så besviken på skärmen att jag inte kunde behålla den och bytte till en MBA.
Att ha använt MBA som personlig "alltid med dator" ett tag nu har varit en ögonöppnare. Och jag vill understryka att jag inte använder den i jobbrelaterade scenarios. Jag behöver inte, och vill inte ha en Ethernetport, eller en DVD. En USB till antar jag hade varit nice, men jag har aldrig behövt den hittils. Väldigt, väldigt nice hade nån typ av 3G-lösning varit.
Jag har min som dokumentbas och webutveckling, samt underhållning. Synkar den med iPhone och är mycket lycklig med den lösningen.

Många som höjer rösten mot MBA är folk för vilka datorn inte är gjord. Titta på Apples lineup! De har billiga MB, smidiga Air och sen MBP som är mer välutrustad.
Och om det finns tvivlare: ja, MBA:s utseende är mycket, mycket, mycket viktigare för mig än ytterligare ett antal portar. I utseendet räknar jag då även in funktionaliteten som bärbarhet, backlit tangentbord och musplattan.

trackpoint tar ju mindre plats och för dig som använder tangentbordet mycket, då är det ju det du ska ha!

för man behöver ju inte flyttra händer eller fingrar bara för man ska använda musen i 4 sekunder.
backlit? vad ska du med det när det finns lampa på thinkpad, iaf på min r51
den lär dra mindre ström än belysningen för hela tangentbordet.
och för det priset idag ska det ingår gps och 3g helt klart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktivTrackpoint tar ju mindre plats och för dig som använder tangentbordet mycket, då är det ju det du ska ha!

Håller inte med alls faktiskt. Inte för att det spelar nån roll men...

Trackpoint är ett oanvändbart verktyg för mig eftersom den måste kombineras med en musknapp när man t. ex. vill dra något. Och som jag beskrev så är ju funktionaliteten små mycket mer än bara "mus" på MBA. Där är plattan ett gränssnitt mot datorn, mer än bara "flytta på muspekaren".

Backlit kanske är en smaksak, men förutom att det är snyggt så vill jag ju inte rikta en lampa(?!) mot tangentbordet! Då lyser man ju upp skärmen samtidigt, vilket leder till en kontrastförsämring. Men jag tror nog jag missförstod lampans funktion något.

Men alltså... jag ville inte försvara MBA på något sätt. Det behövs inte. Den har sin målgrupp och jag är en del av den. Ville mest förhindra att nån väljer bort den på felaktiga grunder.

Ha det gott.

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem

jo jag förstår kombinations med 2 fingrar eller scroll med ett finger och det bästa är kombination av touch och track för finlir. touch är inge vidare om man inte har perfekt svetthalt dygnet runt.

och med lampan o kontrast försämring, den lyser inte upp skärmen alls, möjligen om färgen hade varit grön, den har en perfekt styrka att bara precis lysa upp det väsentliga. men smaksak

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Trackpoint är ett oanvändbart verktyg för mig eftersom den måste kombineras med en musknapp när man t. ex. vill dra något. Och som jag beskrev så är ju funktionaliteten små mycket mer än bara "mus" på MBA. Där är plattan ett gränssnitt mot datorn, mer än bara "flytta på muspekaren".

Jag vet inte om detta är nåt som ändrats men iaf på min halvantika T21 så går det att "dubbelklicka" på trackpointen för att få det att agera som knapptryckning, såsom de flesta trackpads funktionerar. Det känns lite som att du inte jobbat särskilt mycket med en trackpointutrustad maskin, inget illa med det, bara lite det intrycket jag fick. Jag föredrar faktiskt trackpoint också över trackpad, även om jag ser fördelar med bägge. Kanske därför moderna Thinkpads ligger varmt runt hjärtat då de har bägge?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Once u go black there's no turning back!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Once you go mac, you never go back! Fast det är klart, jag kör ju båda.. hehe

Det ena förutsätter förstås inte det andra och jag ser nog mig använda bägge om ekonomin tillät.

Bara att vänta på en svart MBA då...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det har framförts i tråden ännu mellan all pajkastning, men x300 kommer att komma med en vanlig HDD istället för en SDD som val.

Den ser däremot onekligen intressant ut, skulle gärna vilja klämma på den!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag vet inte om detta är nåt som ändrats men iaf på min halvantika T21 så går det att "dubbelklicka" på trackpointen för att få det att agera som knapptryckning, såsom de flesta trackpads funktionerar. Det känns lite som att du inte jobbat särskilt mycket med en trackpointutrustad maskin, inget illa med det, bara lite det intrycket jag fick. Jag föredrar faktiskt trackpoint också över trackpad, även om jag ser fördelar med bägge. Kanske därför moderna Thinkpads ligger varmt runt hjärtat då de har bägge?

jo på min t21 går det finemang med dubbelklick även min r51 som har bägge

köpte r51 för 2000 kr iår och den är bättre än en sempron hp för 6.5 k

slipper dessutom widescreen, nackdelen med dem nyare thinkpads

Permalänk
Medlem

Borde ju finnas möjlighet till vanlig hårddisk så att den skulle kunna bli samma eller lägre pris jämfört med MBA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tror inte det handlar om att det skulle sitta ett äpple på huven utan snarare att det handlar om funktion vs estetik. Det är för mig ganska givet att Apple valt att välja bort flera funktioner för att kunna göra en dator så tunn som de gjort medan Lenovo låtit funktioner så som optisk läsare och portar av olika slag kommit före utseende (Lenovos datorer ser dock bra mycket bättre ut i verklighet än på bild)

jo, men lenovon har ju en 1,2 Ghz processor, istället för 1,6 respektive 1,8 ghz som macbook air har.

hade macbook airen kommit med 1,2 Ghz så hade det klagats högljut över det, minst sagt, men när det är lenovo, så äre ingen som nämner det ens, o de få som nämner det tycker det är helt okay.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Har alla verkligen sett MBA i verkligheten? Det första som slog mig när jag öppnade locket på den var ... IKEA. Den ser verkligen billig ut.

Jag älskar designade prylar och jag vägrar själv att sätta mig i något PC/MAC/Linux-fack; men design bara för designens skull på en dator? Nog måste väl ändå funktionen gå lite före design på just en dator? Sen *skadar* det ju inte att det är snyggt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john_z
Har alla verkligen sett MBA i verkligheten? Det första som slog mig när jag öppnade locket på den var ... IKEA. Den ser verkligen billig ut.

Håller helt med.

Det är skönt att veta att något är kvalitetstestat och att man inte betalar onödigt mycket. Har nyligen köpt nya kastruller av IKEAs bättre serie som verkligen är grisbra. Och snygga.
För det man får när man väljer MBA är det verkligen inte mycket pengar om man väljer den billiga varianten.

Sen är det roligt hur bra design förenar människor.
Idag när jag surfade i en flygplatsterminal kommer det fram en herre på minst 72 år och undrade om det var en "Notebook". Själv tycker man att det borde framgå tydligt, men han hade kanske sjäv haft mycket IBM som yngre? Efter lite småprat och visande, undrade han till slut försynt om man kunde ringa med den.
"Mja... för det behöver du den här..", så visade jag honom min iPhone.
Så blev det lite mera snack. Sen slutade med att han insisterade på att jag skulle skriva upp produkternas namn på en lapp och var på nätet man kunde hitta dem. Han mumlade nåt om att han spelade schack och undrade om det skulle fungera på MBA.
"Jo, det gör det med all säkerhet..."

Under tiden jag pratade med mannen hade det samlats ca 5 personer bakom våra ryggar. Men de skingrades när jag vände mig mot dem.

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

hade macbook airen kommit med 1,2 Ghz så hade det klagats högljut över det, minst sagt, men när det är lenovo, så äre ingen som nämner det ens, o de få som nämner det tycker det är helt okay.

Sant, det ligger nog något i det. Men lite lite har det nog att göra med hur Apple profilerar sig och hur dess skara av fans tar till sig dess produkter. Vi vet ju alla att deras mer fanatiska fans inte direkt är sakliga i sitt resonemang.

jag vet inte om dessa processorer kommer från samma familj men jag kan ibland tycka att mhz på en laptop i den här storleken är mindre viktigt. För mig är detta ingen dator man använder som en arbetsstation utan som en lösning när man är ute.

Så tycker jag

Permalänk
Medlem

tja jag sitter inte o hård redigerar bilder när jag är ute med min laptop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Sant, det ligger nog något i det. Men lite lite har det nog att göra med hur Apple profilerar sig och hur dess skara av fans tar till sig dess produkter. Vi vet ju alla att deras mer fanatiska fans inte direkt är sakliga i sitt resonemang.

jag vet inte om dessa processorer kommer från samma familj men jag kan ibland tycka att mhz på en laptop i den här storleken är mindre viktigt. För mig är detta ingen dator man använder som en arbetsstation utan som en lösning när man är ute.

Så tycker jag

Eller så ser du på Apple som fan läser bibeln? Du är ju så Apple-fientlig att du till och med tillskriver människor saker och ting de aldrig hävdat bara för att de föredrar Apples produkter.

Du är fanatisk, på ett vida överskridande sätt; sök hjälp.

*Hjälp, jag köpte en attiralj för att den var estetiskt tilltalande*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HakkenarskHjälp, jag köpte en attiralj för att den var estetiskt tilltalande[/B]

Vilket för övrigt vore ett helt ok kriterium.

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Avstängd

Vilket dock är baserat på att jag anser att Apple INTE gör en enda bra/prisvärd produkt. Jag hittar alltid en produkt jag anser bättre. Jag anser även att de som köper ett arbetsredskap för att den är snygg framför funktionabel är rätt fel ute. Sedan att du tar illa vid dig är faktiskt inte mitt problem. I övrigt får du gärna peka på vad/när jag skrivit att någon gjort något som de själva aldrig sagt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Vilket dock är baserat på att jag anser att Apple INTE gör en enda bra/prisvärd produkt. Jag hittar alltid en produkt jag anser bättre.

Du har ingen iPhone va?

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
för det första, dem som säger att ibm/lenovo suger har ni suttit vid en?

Det är faktiskt lite skillnad på kvalitetskänsla mellan en gammal IBM och en ny Lenovo.
Dom som går från en IBM till en ny Lenovo kan lätt bli bevikna på att plast och passform blivit så mycket sämre.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

vad jag menar med ibm/lenovo är givetvis lenovos thinkpad, inte lenovos "egna" datorer för en sådan har jag aldrig suttit vid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Håller helt med.

Det är skönt att veta att något är kvalitetstestat och att man inte betalar onödigt mycket. Har nyligen köpt nya kastruller av IKEAs bättre serie som verkligen är grisbra. Och snygga.

Ok, jag vet inte vad du höll med om egentligen :). Min känsla av Ikea är snarare denna: man ser en hurts, ett skåp e.dyl. med ett lovande yttre. Man drar ut lådan eller öppnar skåpsdörren och möts av samma, rappliga, vita, trista innanmäte. De få gånger du hittar en snickrad trälåda på Ikea är lätträknade (kan inte minnas någon, faktiskt).

MBA må vara billig och designad men eftersom folk verkar köpa den just för designens skull begriper jag ingenting. MBA är definitivt inte snygg (jo, möjligtvis igenstängd) och Apple har lyckats bättre med andra produkter.

Vad gäller det yttre blandar Apple vasst och runt på ett olyckligt sätt, enligt min smak. Ta Minin t.ex.: runda hörn, men skarpa, vassa kanter. MBA: buktig form, men vassa aluminiumkanter som gör att den ser ut som ett mordredskap i stängt läge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
För det man får när man väljer MBA är det verkligen inte mycket pengar om man väljer den billiga varianten.

Nåja. "Billigt" är ju ett relativ begrepp ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john_z
Ok, jag vet inte vad du höll med om egentligen

Hehe... tja... de senaste posterna har ju inte varit alltför allvarligt menade. Det har tråden har ju i mycket handlat om åsikter och där kan ju folk inte gärna sägas ha fel.
Att sen försöka övertyga varandra är möjligtvis underhållande, men ofta dömt att misslyckas. Så länge man respekterar vad den andre tycker är det lugnt. Det är när den insikten/respekten fattas som det går snabbt utför.

Att du tycker MBA är ful är helt lugnt med mig. Jag tycker att det är en av de absolut snyggaste Notebooksen jämte den vanliga lilla svarta MB. Rena linjer, kvalitativa materialval och stilrent, snyggt infällt tangentbord som är backlit.
Och jag tycker lätt att den är snyggare öppen än stängd!

Av ovanstaende förstår du att jag inte tänker argumentera med dig om smak. Däremot skulle jag tycka det var kul om du hänvisade till en snygg dator enligt din mening. Gärna med en kort motivering!

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Av ovanstaende förstår du att jag inte tänker argumentera med dig om smak.

Nej, det var verkligen inte syftet med mitt inlägg. Syftet var snarare att ge exempel på hur olika man faktiskt tycker. Jag hade hört så mycket lovord om MBA och blev så besviken :). Min Apple-kompis älskar den å andra sidan.

Se bara hur du tycker att den är snyggare öppen medan jag bara eventuellt kan förlika mig med den stängd ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Däremot skulle jag tycka det var kul om du hänvisade till en snygg dator enligt din mening. Gärna med en kort motivering!

Ja du, det där är jättesvårt; datorer är sällan snygga Jag har iofs. alltid tyckt att Thinkpaddarna - eftersom vi ändå diskuterar dem här - har varit rätt snygga. Då skall man ju också komma ihåg att smak förändras med tiden. När de första Thinkpaddarna kom var de snygga för sin tid - ungefär som när man tittar på gamla foton hur man var klädd för 10 år sedan. Då var det jättesnyggt ;). Ytan är bättre på dagens Thinkpaddar; de första var nästan lite "ludna" och blev lätt kladdiga.

Rena linjer, syndigt svart, ser skör men ändå stabil ut, slimmad men ändå robust. Det svarta tangentbordet mot den svarta bakgrunden ger liten kontrast och får ytan att smälta ihop tillsammans med skärmen som ger djup svärta utan att blänka (det var bl.a. detta jag inte gillade på MBA; kontrasten mot tangentbordet och den reflekterande skärmen). Däremot tycker jag t.ex. att den blå enter-knappen stör intrycket en aning.

Jag kan även tycka att vissa av VAIO-modellerna är riktigt snygga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Om du ser dvd-brännare som nackdel så tror jag den kan fås utan optisk enhet.

Det hjälper inte. Hade den designats utan optisk enhet hade den kunnat vara mindre och ha bättre batteritid. Två av de allra viktigaste punkterna med en ultraportabel har man kompromissat för att man ska ha en optisk enhet som används en gång vartannat år och går sönder det andra året. Bra kompromiss?

Förstås min åsikt, men av alla som klamrar sig fast i sina optiska enheter på bärbara så verkar de heller aldrig använda dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Möjligt att CPUn är energisnålare på X300:an men vad spelar det för någon roll när MBA ändå har längre batteritid?

Värme och ljudnivå är inte att glömma bort. Stora faktorer när man använder en dator mycket, anser jag.

Men å andra sidan, har inte MBAn en minst lika strömsnål CPU?
Fick för mig att den t.o.m. hade en ULV processor i sig men jag kanske drömde det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Möjligt att CPUn är energisnålare på X300:an men vad spelar det för någon roll när MBA ändå har längre batteritid?

Värme och ljudnivå är inte att glömma bort. Stora faktorer när man använder en dator mycket, anser jag.

Men å andra sidan, har inte MBAn en minst lika strömsnål CPU?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
då är det ju okay att den ä inriktad på " business" folket, när man säger så om macbook air o att den därför inte är nå prestandamonster, så äre skit, äre lenovo så äre ju förståligt o förlåtet

angående SSD hårddisk, jäkligt trevligt, hade dock hellre sett att de sänkt priset o lagt till sådan disk som tillval. varför? jo för då kan jag själv avgöra om det är nått jag värderar o är beredd att betala för.¨

En business-dator utan trådat nätverkskort och inbyggt batteri? Ok.

Anledningen till att det klankas ner mycket på apple är (bl.a.) för att de har så löjligt få modeller. PCns tusentals modeller räcker inte långa vägar att täcka allas behov, så kommer apple och försöker göra det med 0-3 stycken olika modeller som skiljer sig en hel del men som alla dras in mot mainstream-mitten när det kommer till detaljerna (vilket i och för sig är förståeligt om man nu har så få modeller).
Sen klankas det ju ner hyffsat mycket på "lenovos" design.

Har jag missat att det står att man inte kan få den med vanlig disk?

Lenovos datorer brukar komma i en hel del variationer, att den har SSD som förval betyder inget och jag skulle bli förvånad om det inte gick att byta till en vanlig disk. Om det nu rör sig om en standard-storlek på disken.