Microsoft tvingas böta rekordbelopp

Permalänk
Medlem

Jaja... det drabbar ju ingen fattig. Gillar man inte beslutet kan man ju se det som att de får betala för allt lidande de ställt till med rent generellt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Bara för att man är ett framgångs rikt företag så skall man straffas???

Detta gör mig mer än brydd. Är det ingen som här som "levt" mer än ett par tre år? Det handlar inte om huruvida Microsoft är framgångsrikt eller inte. Däremot kan större företag i stil med Microsoft potentiellt skada marknaden mer, men detta är trots allt en sidofråga.

Computing är i jämförelse en struntsak i livet, men att människor överlag bryr sig så lite om att förstå vissa sammanhang i samhället är skrämmande. När Pirate Bay debatten drar igång är det dock annat ljud i skällan, då blir plötsligt de flesta plötsligt ivriga samhällsdebattörer. Visst det är mer komplext att ta sig igenom 20 års historia, som här är fallet, men att ha starka uppfattningar för eller emot utan att ens ha brytt sig om att reda ut vad det handlar är nonchalant.

Förändring till det bättre kräver ofta vissa offer, ansträngningar och resultaten kommer inte alltid på studs... Äh, fy det lät alltför jobbigt. Leve ett oförändrat Microsoft!

Permalänk

Förstår inte att folk inte kan förstå hur det kan skada att skicka med programvara tillsammans med OS:et som inte går att ta bort.

Folk verkar t.o.m. övertygade om att explorer är någon nödvändig del av systemet.

Hur många känner till Total commander? Också känt som windows commander.
Finns gott om kloner men eftersom windows slängde med en utforskare i windows som inte går att ta bort så ser de flesta inget skäl till att installera någon annan.

Det har t.o.m. gått så långt att folk tror att utforskaren krävs av windows.
En av anledningarna till att windows är så jäkla osäkert är för att explorer.exe och iexplorer.exe är så lika.

Om något år tror nog majoriteten att media player 13 är nödvändigt för windows funktionalitet.

Ifall MS programvara är så överlägsen varför då inte sälja den till andra OS eller iallafall skicka med en avinstallerare?

Att de sen dröjde 3 år för att börja sälja dokumentationen så andra OS och andra program kan bli fullt kompatibla med MS är inte EUs fel.

Många verkar inte förstå vilka problem novell m.m. har haft med MS och deras förmåga att inte förtälja nödvändig information vilket i sin tur får 3:e parts programvaran att uppträdda buggigt m.m.

Att folk tycker att MS ska dra sig undan från EU för att visa att vi inte klarar oss utan dem är väl bara ett bevis för att EU har rätt?

Ifall MS inte får en näsknäppa ibland så skulle de, ifall de ville och var tillräckligt omogna, kunna lägga in en funktion som tvingar dig att skicka en godkänd nakenbild på dig själv varje vecka för att kunna använda datorn. Gillar de inte bilden så stänger de av DirectX för dig.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

En jävla massa snorungar skriver massa skit dom inte vet ett skit om, inga nämnda inga glömda.

Frimarknad och en jävla sparkande på EU, hur fan har ni kommit genom skolan igenkligen?

Så länge MS har dominans/monopol så är det fan ingen frimarknad för dom mindre företagen, ni har ju fan noll koll på verkligheten.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Dom flesta värkar tycka att monopol av någon anledning är okey?
Det är väl ganska självklart att M$ väljer att integrera saker mer
och mer för att sänka konkurrensen från andra leverantörer.

Om inte EU ger dom en spark i arslet så äger ju snart M$ hela marknaden
och kan ta vilka priser dom vill för sina produkter för att dom lyckas
pressa ur konkurrensen genom att göra det svårt för tillverkare att
skapa mjukvara och kanske till och med hårdvara tillslut.

Skulle Microsoft sluta skicka sina produkter till EU så är jag rätt övertygad
om att vi skulle klara oss rätt bra ändå. Operativsystem som t.ex Ubuntu
skulle då ta väldigt mycket mer mark och speltillvärkarna skulle knappast
överge EU bara för att Microsoft gör det vilket resulterar i att dom utvecklar
spel som funkar i andra operativsystem.

Kort sagt: släng dig i väggen M$

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En jävla massa snorungar skriver massa skit dom inte vet ett skit om, inga nämnda inga glömda.

Frimarknad och en jävla sparkande på EU, hur fan har ni kommit genom skolan igenkligen?

Så länge MS har dominans/monopol så är det fan ingen frimarknad för dom mindre företagen, ni har ju fan noll koll på verkligheten.

Och det riktigt roliga är att många är enligt dom själva anhängare av kapitalism och marknadsekonomi (där konkurrens är viktigaste delen).

Sen att folk blir blinda på mediaplayern, tror den stora anledningen var som många har skrivit att MS inte ger ut speciellt mycket info om sina OS så att du i princip blir tvingad att enbart använda MS egna program. Se speciellt på stora företag, mail-servrar eller liknande.

Bra skit EU, hejja!

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mekzo
om microsoft inte får inkludera media player, varför får då mac inkludera de miljontals program som de har till os x?

Enkelt, vill jag inte ha kvar iTunes på min Mac så drar jag det till papperskorgen och tömmer den, iTunes borta. Försök komma undan Windows Media Player utan tredjepartsprogram

Permalänk
Medlem

Mer frihet åt användarna att designa hur deras datormiljö ska se ut. M$ gör hyfsat användbara OS men kör in användarna i olika eller samma fack, lägger in en massa funktioner och tjafs som förpestar OS. Ta t.ex. TrustedInstaller som en del har stora problem med i Vista. Går iof med lite pill att inaktivera men då är de inte säkert att allt fungerar som det ska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En jävla massa snorungar skriver massa skit dom inte vet ett skit om, inga nämnda inga glömda.

Frimarknad och en jävla sparkande på EU, hur fan har ni kommit genom skolan igenkligen?

Så länge MS har dominans/monopol så är det fan ingen frimarknad för dom mindre företagen, ni har ju fan noll koll på verkligheten.

Visst MS har monopol, och de ger inte ut information om sitt OS. Ok håller med där, men du borde fråga dig själv hur DU kom igenom skolan med Frimarknad(?) och Igenkligen.
Det är ett stort under tycker jag, hur folk kan sitta och kasta skit men inte kan stava till enkla ord. Så nästa gång använd en ordbok eller något, blir mindre pinsamt när man påpekar folks utbildning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fearnox
Dom flesta värkar tycka att monopol av någon anledning är okey?
Det är väl ganska självklart att M$ väljer att integrera saker mer
och mer för att sänka konkurrensen från andra leverantörer.

Om inte EU ger dom en spark i arslet så äger ju snart M$ hela marknaden
och kan ta vilka priser dom vill för sina produkter för att dom lyckas
pressa ur konkurrensen genom att göra det svårt för tillverkare att
skapa mjukvara och kanske till och med hårdvara tillslut.

Skulle Microsoft sluta skicka sina produkter till EU så är jag rätt övertygad
om att vi skulle klara oss rätt bra ändå. Operativsystem som t.ex Ubuntu
skulle då ta väldigt mycket mer mark och speltillvärkarna skulle knappast
överge EU bara för att Microsoft gör det vilket resulterar i att dom utvecklar
spel som funkar i andra operativsystem.

Kort sagt: släng dig i väggen M$

Vilka värkar har du?
Jag brukar få huvudVÄRK ibland men ja, samma sak igen för att bli förstådd och inte se ut som en outbildad typ, vilket jag vet många av er inte är.
Försök ta er tid att stava rätt! Det blir så fel annars.

Permalänk
Medlem

Varför skickar MS med WMP10 som inte ens kan spela upp DVD eller DIVX?!

Mer pengar till EU och de som sitter i Bryssel!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

För de som inte förstår skillnaden på att dom dömmer MS men inte Apple så får ni allt läsa nyheten igen, det står att dom utnyttjar sin dominans innom en marknad (OS) för att få fördelar i en annan marknad (mediaspelare tex.) Apple har inte stor dominans inom OS marknaden så dom KAN inte utnyttja någon dominans i en branch för att få fördelar i en annan även om dom inkluderar mediaspelare, Itunes mm.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att "definitionen" för vad ett operativsystem är och skall innehålla bör uppdateras. Föregående med tanke på den gamla domen gällande mediaspelare bland annat.

Vad det anbelangar dokumentation, ja?
Alla funktioner som slutanvändare kan använda i köpta program ska finnas nedskrivna och förklarade, samt tillhandahållas i form av fysisk (Böcker) eller elektronisk form (Hjälpfiler).
Resterande former såsom Software Development Kits och liknande, åligger tillverkaren fritt att antingen sälja, distribuera kostnadsfritt eller hålla inne med.

Vi bör även komma ihåg att det inte finns någon riktig konkurrent till Microsoft (Utveckla, producera och sälja operativsystem samt ge support och ha en "relativt" lång livscykel) på gällande marknad, och oavsett vems fel det är, så är det upp till marknaden att sätta ner foten och komma med konkurrens till detta. I dagens läge sitter alltså Microsoft i kläm, de kan egentligen inte integrera någonting i sitt "OS", för ska vi hårddra funktionen hamnar vi i DOS - eller liknande konsoll - för att sedan ha tredjepartstillverkare eller gällande Microsoft som tillhandahåller plugins/program för att utföra allting annat.

Jag vet inte vad folk vill ha folk vill ha, men tror att helhetslösningar är att föredra. Min definiton av operativsystem har i alla fall utvecklats med åren, och det känns som en självklarhet att det medföljer filhanterare, webbläsare, mediaspelare och verktyg för att redigera bilder samt framställa dokument. Riktigt skönt är det med alla drivrutiner som medföljer i moderna OS också, har man inte en extremt ny dator så fungerar det mesta ifrån scratch - bekvämt med andra ord. Vill man sedan ligga jämsides utvecklingen, får man stå ut med att använda skivor/USB-minnen för att trycka in kompatibla styrenhets- och nätverksdrivrutiner.

Det blev en hel del offtopic här, men mitt tycke gällande grundprogram har helt klart förändrats genom åren/utvecklingen.

Det är inte för mig någon självklarhet att just Microsofts system ska klara allt jag vill, det är upp till mig som konsument att göra ett val - och det är enbart marknaden (Vi) vi kan skylla på, oavsett fulspel - för ett val har vi alltid haft, oavsett om det inneburit att inte köpa/nyttja överhuvudtaget.

Sen finns det en stor marknad som borde vara glada över att kunna utveckla och sälja program, utan att för den delen behöva skapa ett helt eget OS. Det blir ju enklare och enklare för programmerare att snickra ihop sina applikationer och tjäna en hacka, pågrund av just den dokumentation som hela tiden blir bättre och bättre...

Sist men inte minst, detta var mina tankar!

Permalänk

Skaffa linuX om det inte passar? :S

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En jävla massa snorungar skriver massa skit dom inte vet ett skit om, inga nämnda inga glömda.

Frimarknad och en jävla sparkande på EU, hur fan har ni kommit genom skolan igenkligen?

Så länge MS har dominans/monopol så är det fan ingen frimarknad för dom mindre företagen, ni har ju fan noll koll på verkligheten.

Att microsoft är störst beror ju på att de är bäst.

och egentligen vad spelar det för roll om man kan avinstallera winmediaplayer?
Ska du tjäna 5mb?

Och du talar om snorungar, får man inte ha åsikten om att detta är lite konstigt? Hur fan tog du dig igenom skolan, utan att ens förstå att alla har olika åsikter?

Personligen förstår jag båda parter, och ställer mig liberal till det här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980

Sist men inte minst, detta var mina tankar!

Jag skulle nog säga att operativsystemet bara skall innehålla grundläggande funktionalitet, och sådant som man inte kan välja från annan leverantör, dvs.

Internet: TCP/IP är en standard som alla får använda, det kan man inkludera i ett OS, det finns inget "konkurerande" protokoll direkt för internet som man kan använda istället. IE däremot, har konkurenter, FF, Opera, mm. Där bör man, iaf kunna välja vid installationen av OS:et, om man vill ha med det eller inte. MSN likaså, bör vara valbart eller inte med alls, det finns andra konkurerande produkter som ICQ, Jabber osv. och även Trillian som går på MSN-protokollet mm.

Media: Det finns konkurenter till Mediaspelaren, därför, bör även den vara iaf valbar, man ska inte tvingas att installera den om man inte vill. Eftersom jag tex kör VLC för film och Winamp för musik så knns det väldigt onödigt att mediaspelaren tar upp plats. att jag måste ladda ner säkerhetsuppdateringar i windows update ibland osv, till något jag aldrig använder.

Program: Notepad, finns det konkurenter till, jag kör tex ConTEXT, även det bör vara valbart, eller inte finnas med alls. Men sen ett prog som Wordpad, den använder väl ett eget MS-filformat? Då bör det inte vara inkluderat som tillval äns, det styr då in användaren på ett ms-styrt område.

Filhanteraren: Finns konkurenter även här, så det bör vara valbart iaf. men inte obligatoriskt.

Så ja, vi har väl lite olika syn på det hela. Men jag anser, att finns det någon konkurent som är gratis ELLER kostar som är en rimlig konkurent kanske jag ska säga. Ta det grafiska i Windows, finns det någon rimlig konkurent till det? Dvs, så man kan ta bort explorer.exe helt och köra någon annan? Jag tror inte det iaf, men visst, kan finnas någon obskyr programmerare i långtbortistan som knåpat ihop något, men det är inte "en rimlig konkurent" som tex mozilla är mot IE.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allvetarN2
Att microsoft är störst beror ju på att de är bäst.

och egentligen vad spelar det för roll om man kan avinstallera winmediaplayer?
Ska du tjäna 5mb?

Och du talar om snorungar, får man inte ha åsikten om att detta är lite konstigt? Hur fan tog du dig igenom skolan, utan att ens förstå att alla har olika åsikter?

Personligen förstår jag båda parter, och ställer mig liberal till det här!

Lite partisk är du väl ändå om du bara skriver att microsoft är bäst, eller?

Jag ställer mig följdfrågan till varför de är "bäst", eller snanare totalt marknadsdominant. Kan det vara för att de utnyttjat sin postition och trampat över konkurrenslagarna kanske? Att vara domineradnde på marknaden innebär många fördelar utöver stora utvecklingsresurser. De får hjälp från hårrdvaru/mjukvarutillverkare och gamla vanor från tidigare användare också. Så frågan är om de egentliegn är just "bäst"?

EDIT: Jag gjorde en tolkning av ditt ordval liberal till att du inte valt sida med tanke på sammanhanget i meningen. Liberal är dock ett ord som är lätt att feltolka insåg jag sedan. Ber om ursäkt om jag tolkat detta fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Jag tycker Microsoft borde slopa Europa under några är och införa export restrictioner på deras produkter så får vi se hur bra europa skulle fungera....Bara för att man är ett framgångs rikt företag så skall man straffas???

Låter som en mycket bra ide, med skillnaden att jag tror Europa skulle klara sig alldeles utmärkt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd

MS har inte gjort något fel! Får man inte ha företagshemligheter nu?!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
MS har inte gjort något fel! Får man inte ha företagshemligheter nu?!

Du är inte så inläst i mjukvaruutvecklingens historia och utveckling va? Eller Konkurrenslagarna som gäller inom EU och öven i USA. Hade MS inte varit dominerade på marknaden hade de inte gjort fel i frågan som nyheten handlar om. Men nu är det itne fallet. Eftersom att de har ett nära nog monopol så måste de följa konkurrenslagarna noggrannt. Detta är inget som de missat. De vat om detta, men tar inte hänsyn till det då de tjänar bra på att överskrida dessa lagar.
Sedan är det väl lite naivt att säga att MS inte gjort "något fel"... Det finns en anledning att det blir fällande dommar mot företaget stup i kvarten. Det är ingen slump. Jag lovar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
pekkasteele, Novell hade nätverksprotokoll till Windows, varför ska Microsoft få slänga med ip-protokollet för? Det kan ju finnas bättre stacks av andra, som man får köpa till för några hundra spänn. Varför inte bara skapa ett eget os,,, för sina egna superbehov - där varje ledig byte är en enorm vinst i dagens datorer.

Ja men TCP/IP krävs för att man ska kunna koppla upp sig mot internet, skulle man kunna göra det med Novells protokol tex?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Admiralaspen
Visst MS har monopol, och de ger inte ut information om sitt OS. Ok håller med där, men du borde fråga dig själv hur DU kom igenom skolan med Frimarknad(?) och Igenkligen.
Det är ett stort under tycker jag, hur folk kan sitta och kasta skit men inte kan stava till enkla ord. Så nästa gång använd en ordbok eller något, blir mindre pinsamt när man påpekar folks utbildning.

O vad rädd jag blir, skaffa dig ett liv pojk

och till NollvetarN2: läs om och läs rätt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

ja tycker de får vad de förtjänar tror de är nånting men ja jag tycker det är rätt åt dem synd att böterna inte var högre

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Och MS skulle förlora otroligt mycket mer än vad böterna nu är på om de lämnade EU marknaden.

inte i längden. kom igen imon kommer den 60åriga gubben inse att paint är ett hot för photoshop liknande program. då kommer MS få böta 899 000 miljoner iställe? wtf?!?!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

men Photoshop är inte nått som det anses att nästan alla använder. det är skillnaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Linux är ju fritt som vi alla vet och där finns fortfarande ingen dist som fungerar tillfredsställande för alla områden (vilket Windows XP och framåt i stort gör).

det är ju det det inte gör, Widows är väldigt instabilt fortfarande och gör att inga områden (mjukvara) fungerar bra istället. Linux kan iof ha instabila program då de ofta är konstruerade på ett mer evolutionärt sätt som du påpekar, men de större är idag på nivå med kommersiella alternativ på Windowsplattformen faktiskt. (och de tar nästan aldrig ner hela plattformen när och om de ändå havererar, Windows åas blir i min erfarenhet nästan alltid som att rycka loss styret på cykeln i farten) och att dessa ofta utvecklas enbart i intresse eller behov säger lite om vilket som kommer vara framtidens val tycker jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Microsoft har fört hela världen närmare varandra. Innan dess existens så var kompabilitets problem vardags mat, man kan säga att Microsoft har satt ribban för vad vi förväntar oss kunna göra med en PC.
Hur bra hade världen fungerat med 10 000 olika OS? Finns ingen som kan säga det, men det torde innebära en jädra massa huvudvärk.

Microsoft är stort för att marknaden handlar deras produkter, det finns ingen som tvingar en att köpa deras produkter, men om man vill kunna utbyta material med många människor utan att sitta och konvertera till förbannelse så finns det inget alternativ.

Det EU/Marknaden försöker göra är att straffa Microsoft för sin egen lathet och ignorans.

Sedan kan man kalla det precis vafan man vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Microsoft är stort för att marknaden handlar deras produkter, det finns ingen som tvingar en att köpa deras produkter, men om man vill kunna utbyta material med många människor utan att sitta och konvertera till förbannelse så finns det inget alternativ.

Sant, det finns inget som tvingar oss att köpa deras produkter. Men vill man köpa en färdigbyggd dator får man däremot leta en hel del för att hitta en utan Windows (om man inte väljer Mac ).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Hur bra hade världen fungerat med 10 000 olika OS? Finns ingen som kan säga det, men det torde innebära en jädra massa huvudvärk.

Jag ger dig rätt i en sak: när Unix världen "couldn't get their act together" kom Microsoft in satte PC:n för gemene man på kartan. Tyvärr började och fortsatte MS med en i grunden dåligt anpassad plattform, som de envist håller fast vid. Microsoft har utvecklat en hel del bra grejer, men dessa skulle ha kunnat vara så mycket bättre om de inte haft DOS arvet i grunden.

Däremot har bilden nu totalt blivit den omvända. Microsoft vill inte fungera bra med andra plattformar, varav de målat in sig i en egen liten värld, även om den inom PC segmentet är stor. Nu skapar Microsoft huvudvärk, medan andra fria plattformar gör sitt bästa för att använda ertagna universella standarder och söker vara kompatibla med varandra.

När det gäller drivrutiner har Microsoft egentligen mer skadat än hjälpt. Ur säkerhetssynpunkt är det en dålig praxis att använda closed-source, eftersom utvecklarna av operativ system inte har möjlighet att själva fixa buggar och säkerhetshål. Microsoft däremot gillar closed-source eftersom det direkt är kopplat till finansiella resurser, så man tar hellre smällen att detta skapar instabilitet.

Så jag skulle hellre vilja säja: Microsoft har redan gett sitt största bidrag till datoranvändandet, men ifall de inte lägger om kurs från och med nu så skadar de mer än hjälper.