Ny plattform från Intel är billig och strömsnål

Permalänk
Melding Plague

Ny plattform från Intel är billig och strömsnål

Intel Diamondville är namnet på en ny plattform från Intel som består av ett specialdesignat moderkort med en fastlödd processor. Hela datorn drar under 10 watt och ska tydligen vara väldigt billig att tillverka. Datorer sjunker generellt sett i pris, men när Diamondville lanseras kan priserna nå rekordlåga nivåer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte dessa funnits ett tag? Eller är det bara en strömsnålare variant? Ser ju väldigt mycket ut som den D201GLY2 jag köpte före jul och de har väl funnits ett par månader innan dess vad jag vet... Den finns med fläkt nu också (D201GLY2A) för den blir väldigt varm!. Använder den fläktlösa i min bilPC med väldigt bra resultat

/Calle

Permalänk

Av bilden att dömma har kortet även en VGA- och ljudkontakter.

Helt klart ett trevligt litet kort det där. Undrar hur mycket minne det kan hantera.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Undrar hur denna plattformen står sig gentemot Via Isaiah som också kommer släppas ungefär samtidigt

Permalänk

Skoj ^^

bra med låg strömförbrukning.
Det jag dock hade varit ute efetr är ett moderkort med 2-4GB nätverksportar. allt annat lullul hade man kunnat haft på en annan burk. hade varit perfekt till en brandvägg elelr liknande.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Trevligt för surf/media burkar. Undrar när AMD kontrar med ett Geode baserat alternativ.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cwahlin
Har inte dessa funnits ett tag? Eller är det bara en strömsnålare variant? Ser ju väldigt mycket ut som den D201GLY2 jag köpte före jul och de har väl funnits ett par månader innan dess vad jag vet... Den finns med fläkt nu också (D201GLY2A) för den blir väldigt varm!. Använder den fläktlösa i min bilPC med väldigt bra resultat

/Calle

Nae, D201GLY2 är med celeron.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

najs, skulle vara perfekt som båtsdatorn/gps

Visa signatur

I survived 2007!

Permalänk

Jag skulle nog kunna tänka mig en sådan här när de kommer eftersom att det inte verkar som det kommer svida mycket i plånboken och det skulle ju vara perfekt för surf och simplare media center dator.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Skoj ^^

bra med låg strömförbrukning.
Det jag dock hade varit ute efetr är ett moderkort med 2-4GB nätverksportar. allt annat lullul hade man kunnat haft på en annan burk. hade varit perfekt till en brandvägg elelr liknande.

Permalänk

Vad kommer de kosta tror ni då?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

UNDER 10W!! Sjyyyyyyssta grejor! Iof sig ska min celeron i min server inte dra mer än 11-12W men denna är liten! kan bli en uppgradering på serversidan till hösten. Hoppas dock AMD släpper något i samma stil, köper jag troligen det istället..

*sniff sniff* Hmm nån mer än jag som tyckte det började lukta fanboy?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
UNDER 10W!! Sjyyyyyyssta grejor! Iof sig ska min celeron i min server inte dra mer än 11-12W men denna är liten! kan bli en uppgradering på serversidan till hösten. Hoppas dock AMD släpper något i samma stil, köper jag troligen det istället..

*sniff sniff* Hmm nån mer än jag som tyckte det började lukta fanboy?

Kollar du AMD's roadmap så ser du ännu strömsnålare processorer och alla vet att deras strömsnåla är kung.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv

Jao, fram med fler billiga laptops!

Hellre liten och billig än stor och dyr

Permalänk
Hedersmedlem

Hur billig kan denna bli egentligen? tycker redan att Intels Mini-itx kort med celeronprocessor för strax under 700kr är ganska billigt redan där.

Hamnar det i samma prisklass så är det onekligen intressant, nått med billiga/tysta/strömsnåla moderkort med intergrerad processor som får det att klia i fingrarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kollar du AMD's roadmap så ser du ännu strömsnålare processorer och alla vet att deras strömsnåla är kung.

Vilka är det då du tänker på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vilka är det då du tänker på?

Ingen aning vad han tänker på, men AMD släppte ju en Sempron 2100+ förra året som bara har en TDP av 9W vilket är något imponerande. Tyvärr så är den inte tillgänglig här i Sverige verkar det som.

Visst, dessa från Intel drar mindre, men det är ju samtidigt en helt ny sorts platform. Dock en väldigt intressant sak. Skulle nog kunna köpa en bärbar med denna Diamondville. Speciellt då det inte borde vara några svårigheter att låta den bärbara datorn vara helt fläktlös.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag drömmer men TÄNK om den kostar 5-600 kr med VGA integrerat. Vad många Gallerier på mini datorer det kommer att ploppa upp då!:)

Vill ha

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Såg ju inte speciellt avancerad ut iaf xD haha

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk

tror ni att det är den nya silverthorne prollen? den ska vara rektangulär och ser ut som heatsinken är just det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det jag dock hade varit ute efetr är ett moderkort med 2-4GB nätverksportar. allt annat lullul hade man kunnat haft på en annan burk. hade varit perfekt till en brandvägg elelr liknande.

Permalänk

Server kort Ofc

Detta kommer bli det ultimata linux router kortet eller kaste till en mindre filserver "den har S-ATA" hoppas dock inte den kostar mer än en tusen lapp.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om routrar men tänk på vad denhär lillen kan göra i en laptop inte nog med att man slipper små vinande fläktar men den drar under 10 watt akta batteritiden

Permalänk
Medlem

Bat4Dead tänk också bildskärm på ett antal tiotal watt.

Permalänk
Avstängd

Detta är precis rätt, speciellt senare när det kommer en tvåkärning variant; många tänker nog på högprestandasystem när det gäller flera kärnor, men rent arkitekturmässigt är det minst lika riktigt med flera kärnor på ett litet, strömsnålt system. Ser gärna fler nyheter på detta området!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Hela moderkortet med grafik och hela skiten kommer att finnas under 10w, inte bara processorn. Senare till hösten kommer dubbelkärniga. Processorn drar 4 w. Det blir rejält stor skillnad mot ett Btx med en celeron som funnits innan.

Amd har inte haft några direkt strömsnåla alternativ deras 9w celeron har aldrig funnits annat än på papper. Den har varit i stort sett omöjlig att få tag på. Celeron 35w har varit det bästa alternativet tidigare. Men det verkar som om Amd tar igen rejält snart. Sempron 45w var rätt varm.

Den dubbelkärniga borde man till och med kunna spela spel på. Tufft.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Bara jag som reagerar på Celeron 300 namnet ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Kommer troligen köpa en sån och bygga någonting av

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cwahlin
Har inte dessa funnits ett tag? Eller är det bara en strömsnålare variant? Ser ju väldigt mycket ut som den D201GLY2 jag köpte före jul och de har väl funnits ett par månader innan dess vad jag vet... Den finns med fläkt nu också (D201GLY2A) för den blir väldigt varm!. Använder den fläktlösa i min bilPC med väldigt bra resultat

/Calle

Strömförbrukningen är det enda jag har emot det moderkortet och det verkar den här vara bättre på. Hoppas man kan underklocka dessa med men det är nog för mycket att hoppas på.

Undrar om man har mage nog att vänta på denna eller om det blir en beggad VIA kanske.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en mycket intressant plattform. Ifall priset hamnar runt tusenlappen, så tror jag att ifall jag skruvar ihop en burk så kommer den betala sig själv inom ett år på elräkningen när jag kan stänga av den andre på nätterna

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"