Processor med hela 20 kärnor från IBM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Omröstningen är ju lite klurig.. Jag har 2 kärnor men skulle förmodligen ha användning av 6, eftersom jag ofta kör 5 instanser av ett program och den 6e skulle kunna ha hand om operativ+annat.

Behöver du verkligen en kärna per instans?

Bara jag som är förvånad över frekvensen?
4.4+ GHz är bra mycket och de som kommigt i närheten har väl aldrig varigt särskilt effektiva. Och detta är dessutom för något större datorer där man brukar köra trådade applikationer och inte behöver stressa upp frekvensen.

Vad har hänt? (eller, vad har jag missat?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
jag har nog inta haft en riktig dator, alltid sisådär 4 år efter

4? haha jag har inte haft en rikig dator sen jag köpte en såndär slot-a som var klockat till 1ghz, det var tider det

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Bara jag som är förvånad över frekvensen?
4.4+ GHz är bra mycket och de som kommigt i närheten har väl aldrig varigt särskilt effektiva. Och detta är dessutom för något större datorer där man brukar köra trådade applikationer och inte behöver stressa upp frekvensen.

Vad har hänt? (eller, vad har jag missat?)

Men xbox 360 med trekärnig 3.6ghz har ju funnits ett tag, att de lyckats nå 4.4 nu förvånar mig inte.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Fasst i spel behöver man jusst höga frekvenser för att få bra prestanda eftersom man inte lyckas parallellisera spelen bra. Som antalet kärnor avslöjar i denna CPU så är det inte ett problem i den världen som den kommer arbeta i. Den uråldriga P4an hade ju samma frekvenser som dagens värsting-CPUer har, man har inte lyckats pressa upp frekvensen och kompenserar det med fler kärnor.

Processorer över 3 GHz har funnits ett bra tag, sen 2002 i alla fall (för oss konsumenter) och än idag (6 år senare!) så har vi knappt en handful processorer på över 3 GHz (och det är inte med någon stor marginal). Det har inte varigt effektivt med sådana frekvenser och man fläskar på med kärnor istället.

Se denna graf för förtydligande:
(edit, toms hardware gillar nog inte direktlänkar till bilder )
http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_cpu_...

Det är förstås bara intel och AMD, men det är ju jusst dem som (såvitt jag vet (rent generellt)) brukar leda i frekvenser eftersom vi dödliga är de som är sämst på att utnyttja parallelliserad mjukvara (och har förhållandevis lite att tjäna på strömsnåla produkter).

Xboxens CPU är väl dessutom rätt så handikappad jusst för att få dessa frekvenser (eller?), vet inte om det är CPUns fel men xboxen utvecklar ju en hel del värme också.

Permalänk
Hjälpsam

Jag svarade "vet inte" detta pga. att jag vet att jag har nytta av 2 kärnor, men jag har inte provat med 4 ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
se där ja, bara o vänta på en CELL cpu för PC marknaden med så kmr både intel o AMD få det hett om öronen:)

Sony har marknadsfört Cell Processorn fel, och lurar konsumenterna rätt upp och ned. Cell är död. Sony köpte skiten och satte den i graven - vanliga desktop-processorer samt AMD:s samt Intels kommander 8-kärniga processorer är mycket bättre och har åtta fulla kärnor hellre än sju aktiva av åtta möjliga.

Citat:

Fasst i spel behöver man jusst höga frekvenser för att få bra prestanda eftersom man inte lyckas parallellisera spelen bra. Som antalet kärnor avslöjar i denna CPU så är det inte ett problem i den världen som den kommer arbeta i. Den uråldriga P4an hade ju samma frekvenser som dagens värsting-CPUer har, man har inte lyckats pressa upp frekvensen och kompenserar det med fler kärnor.

Processorer över 3 GHz har funnits ett bra tag, sen 2002 i alla fall (för oss konsumenter) och än idag (6 år senare!) så har vi knappt en handful processorer på över 3 GHz (och det är inte med någon stor marginal). Det har inte varigt effektivt med sådana frekvenser och man fläskar på med kärnor istället.

Se denna graf för förtydligande:
(edit, toms hardware gillar nog inte direktlänkar till bilder )
http://www.tomshardware.com/2005/11...pu_charts_2005/

Det är förstås bara intel och AMD, men det är ju jusst dem som (såvitt jag vet (rent generellt)) brukar leda i frekvenser eftersom vi dödliga är de som är sämst på att utnyttja parallelliserad mjukvara (och har förhållandevis lite att tjäna på strömsnåla produkter).

Xboxens CPU är väl dessutom rätt så handikappad jusst för att få dessa frekvenser (eller?), vet inte om det är CPUns fel men xboxen utvecklar ju en hel del värme också.

Frekvensen i sig är orelevant, trodde alla fått reda på det sedan Athlon 64. Kan man stärka tekniken bakom skalet så ger detta mer än den generella frekvensen i sig, även idag. Sätter du igång en P4 på 4ghz mot en Athlon 64 på 2,4ghz så ser du att frekvensen innebär lika lite som Tiger Woods politiska åsikter om Irakkriget. Högre cache ger också en bra boost idag, tillsammans med många andra bidraganda faktorer. Så att säga att processormarknaden är kvävd på 3ghz kanske är lite dumt, och anledningen till varför man byter från Dual-Core till Quad-Core och sedan Oktal-processorer är inte för att kretstekniken är döende, utan för att bygga upp solida multi-tasking/multi-threading platformar som allt fler applikationer använder sig av. Sedan finns det inte mycket kvar på Dual-Core segmentet då det är en standard idag, och att flytta upp sig snabbt kan ge en fördel om man kan bevara ett låg produktionskostnad.

Tänker du på Xbox360:s CPU? Tre kärnor på 3,2ghz - det funkar, och står sig väl mot PlayStation 3:s "Cell Processor" på sju aktiva kärnor då Xbox360 istället har bättre grafikprestanda i sig självt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Frekvensen i sig är orelevant, trodde alla fått reda på det sedan Athlon 64. Kan man stärka tekniken bakom skalet så ger detta mer än den generella frekvensen i sig, även idag. Sätter du igång en P4 på 4ghz mot en Athlon 64 på 2,4ghz så ser du att frekvensen innebär lika lite som Tiger Woods politiska åsikter om Irakkriget. Högre cache ger också en bra boost idag, tillsammans med många andra bidraganda faktorer. Så att säga att processormarknaden är kvävd på 3ghz kanske är lite dumt, och anledningen till varför man byter från Dual-Core till Quad-Core och sedan Oktal-processorer är inte för att kretstekniken är döende, utan för att bygga upp solida multi-tasking/multi-threading platformar som allt fler applikationer använder sig av. Sedan finns det inte mycket kvar på Dual-Core segmentet då det är en standard idag, och att flytta upp sig snabbt kan ge en fördel om man kan bevara ett låg produktionskostnad.

Tänker du på Xbox360:s CPU? Tre kärnor på 3,2ghz - det funkar, och står sig väl mot PlayStation 3:s "Cell Processor" på sju aktiva kärnor då Xbox360 istället har bättre grafikprestanda i sig självt.

Det var extremt klumpigt av mig att formulera mig så. Frekvensen är som du säger inte representativ för prestanda.

Att säga att processormarknaden är kvävd på 3 GHz står jag inte för (beroende på hur man menar). Den är dock helt klart begränsad av frekvenser över 3 GHz men detta har gjort att man fokuserat på andra områden för att förbättera prestandan. Även om nu hög frekvens inte implicierar bra prestanda så är det ju helt klart en bidragande faktor och det skulle nog bra mycket forskning till att ställa om dagens arkitekturer till en som vid 2 GHz kan motsvara en quadcore på samma frekvens på så kort tid - särskilt inte eftersom man inte förutspådde dessa problem.

Jag är högst tveksam till att införandet av multicore såpass fort som man gjort har något alls att göra med behovet av multi-tasking/multi-threading för oss konsumenter (servermarknaden osv. är nog överlycklig). Efterfrågan på SMP system precis innan dualcore slog igenom borde väl om något vara bevis för det. Dualcore slog igenom alldeles för fort för konsumentens bästa och innan de flesta ens hunnit säga tvåkärnig så är quadcore nästa standard. Det är inte konsumentdriven utveckling utan nödvändig utveckling om man vill ha prestandaförbättringar (även om de flesta inte alls märker av den ökade prestandan vad gäller fler än två kärnor) - detta pga. svårigheterna med höga frekvenser.

Spel idag har större nytta av en singlecore 4 GHz CPU än en (motsvarande) octacore 3 GHz CPU och spel är den tyngsta den applikation som svenssons kör. Finns extremt få applikationer som är flertrådade som också utnyttjar en flerkärnig processor som svenssons i praktiken använder.

"Frekvensstoppet" har haft enorm betydelse för dagens processorer (åtminstone de för oss dödliga), på gott och ont. Att IBM släpper en 20 kärnig processor på 4.4+ GHz förvånar därför i alla fall mig en hel del.

Jag kommenterade inte xbox 360ns prestanda alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det var extremt klumpigt av mig att formulera mig så. Frekvensen är som du säger inte representativ för prestanda.

Att säga att processormarknaden är kvävd på 3 GHz står jag inte för (beroende på hur man menar). Den är dock helt klart begränsad av frekvenser över 3 GHz men detta har gjort att man fokuserat på andra områden för att förbättera prestandan. Även om nu hög frekvens inte implicierar bra prestanda så är det ju helt klart en bidragande faktor och det skulle nog bra mycket forskning till att ställa om dagens arkitekturer till en som vid 2 GHz kan motsvara en quadcore på samma frekvens på så kort tid - särskilt inte eftersom man inte förutspådde dessa problem.

Jag är högst tveksam till att införandet av multicore såpass fort som man gjort har något alls att göra med behovet av multi-tasking/multi-threading för oss konsumenter (servermarknaden osv. är nog överlycklig). Efterfrågan på SMP system precis innan dualcore slog igenom borde väl om något vara bevis för det. Dualcore slog igenom alldeles för fort för konsumentens bästa och innan de flesta ens hunnit säga tvåkärnig så är quadcore nästa standard. Det är inte konsumentdriven utveckling utan nödvändig utveckling om man vill ha prestandaförbättringar (även om de flesta inte alls märker av den ökade prestandan vad gäller fler än två kärnor) - detta pga. svårigheterna med höga frekvenser.

Spel idag har större nytta av en singlecore 4 GHz CPU än en (motsvarande) octacore 3 GHz CPU och spel är den tyngsta den applikation som svenssons kör. Finns extremt få applikationer som är flertrådade som också utnyttjar en flerkärnig processor som svenssons i praktiken använder.

"Frekvensstoppet" har haft enorm betydelse för dagens processorer (åtminstone de för oss dödliga), på gott och ont. Att IBM släpper en 20 kärnig processor på 4.4+ GHz förvånar därför i alla fall mig en hel del.

Jag kommenterade inte xbox 360ns prestanda alls.

Så fruktansvärt fort har inte hoppet mot Quad-Core gått. Dual-Core har med råg hunnit bli standard inom samtliga marknadsegment, inkluderat de billigare laptops. Att ta steget till Quad-Core är antagligen inget som drabbar någon, då de två lösningarna täcker två olika prissegment och målgrupper. Att dock introducera Oktal-processorer innan Quad-Core på riktigt slagit sig in på den mer seriösa marknadsandelen verkar dock som en tvivelaktig lösning, det håller jag med om. Men jag antar att både Intel och framförallt AMD har svårt att få fram något riktigt fräscht på den fronten och väljer då att bygga upp Oktalprocessorer för att gynna företag och användare som är i behov utav serverprocessorer så att de senare kan använda den grundtekniken för att etablera mer fokuserade priser till Quad-Core marknaden. Det är iallafall min gissning då jag tror AMD väljer att bygga upp sina Phenom X4:or eller andra Quad-modeller i samband med Shanghai när 45nm-tekniken är helt på rullbanden sedan en stund.

Spelen idag kan gynna mer av färre kärnor på högre hastigheter än kvantitet på lägre. Men det är inte Intel eller AMD (eller VIA?) som anpassar sig efter spelutvecklarna, utan tvärtom. Så det konkreta intresset för spelenthusiaster borde inte ligga så mycket på CPU-marknaden som det gör, om vi tänker stora investeringar av privatpersoner på det absolut senaste. Men många av dem som köper nya datordelar tänker också på längre sikt och vill helst undvika att komponenter blir gamla snabbt - och då har Quad- och Oktal-lösningarna god potential.

Men jag förstår hela frågeställningen - och det är ju lite konstigt varför Intel inte lanserat något Core 2 Duo på 4ghz. Kanske det är för att de satt sig så bekvämpt i rollen där de producerar produkter billigt, säljer dyrt som senare slutanvändaren klockar själva? De skapar sig ett rykte som "klockvänliga" (citattecknet finns bara där för att stryka under min mening) samtidigt som de sparar in produktions- och testningskostnader samt underhåll. Det är min hypotes.

Angående Xbox360-referensen så kändes det som du drog upp den för att referera till IBMs Cell-lösning. Men det verkar som det bara var en slutnotis som inte hade något med saken i sig att göra alls?