Ursprungligen inskrivet av echo
Det var extremt klumpigt av mig att formulera mig så. Frekvensen är som du säger inte representativ för prestanda.
Att säga att processormarknaden är kvävd på 3 GHz står jag inte för (beroende på hur man menar). Den är dock helt klart begränsad av frekvenser över 3 GHz men detta har gjort att man fokuserat på andra områden för att förbättera prestandan. Även om nu hög frekvens inte implicierar bra prestanda så är det ju helt klart en bidragande faktor och det skulle nog bra mycket forskning till att ställa om dagens arkitekturer till en som vid 2 GHz kan motsvara en quadcore på samma frekvens på så kort tid - särskilt inte eftersom man inte förutspådde dessa problem.
Jag är högst tveksam till att införandet av multicore såpass fort som man gjort har något alls att göra med behovet av multi-tasking/multi-threading för oss konsumenter (servermarknaden osv. är nog överlycklig). Efterfrågan på SMP system precis innan dualcore slog igenom borde väl om något vara bevis för det. Dualcore slog igenom alldeles för fort för konsumentens bästa och innan de flesta ens hunnit säga tvåkärnig så är quadcore nästa standard. Det är inte konsumentdriven utveckling utan nödvändig utveckling om man vill ha prestandaförbättringar (även om de flesta inte alls märker av den ökade prestandan vad gäller fler än två kärnor) - detta pga. svårigheterna med höga frekvenser.
Spel idag har större nytta av en singlecore 4 GHz CPU än en (motsvarande) octacore 3 GHz CPU och spel är den tyngsta den applikation som svenssons kör. Finns extremt få applikationer som är flertrådade som också utnyttjar en flerkärnig processor som svenssons i praktiken använder.
"Frekvensstoppet" har haft enorm betydelse för dagens processorer (åtminstone de för oss dödliga), på gott och ont. Att IBM släpper en 20 kärnig processor på 4.4+ GHz förvånar därför i alla fall mig en hel del.
Jag kommenterade inte xbox 360ns prestanda alls.