Två bärbara för spelentusiaster

Permalänk
Medlem

Jag fick min Zepto 3215W i fredags, och det är den klart trevligaste laptopen jag har använt som inte kostat multum. Bra prestanda, bra konstruktion osv (tillgång till CPU utan att demolera hela laptopen är ett STORT plus). Bara för att Zepto kanske inte är nåt jättekänt märke betyder det inte att dom gör dåliga saker (själv har jag känt till dom bra länge iofs). Däremot har jag alltid upplevt MSI som lågbudgetföretag som man inte kan lita riktigt på. Smaken är som baken antar jag..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Hade aldrig köpt en bärbar av ett så pass okänt märke som Zepto.

När ett så pass "litet" företag omsätter 183,5 miljoner på tio månader under 2007 kallar jag det inte för ett okänt märke. Sedan att det är okänt märke i dina ögon är en annan femma.

(Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/6798-zepto_nar_rekordomsattn... )

Frågan är hur sweclockers kan ha fått så dåligt resultat med sin Zepto laptop då jag senast igår körde en 3dmark 06 bench på min sambos zepto 6224W (1,5Ghz, 2GB ram, 8600M GT osv) får 3818 poäng.

Med den processorn den Zepto datorn sweclockers kör med borde de hamna på runt 4000 poäng i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
...Vi har även tagit bort prisinformationen på MSI-datorn då den nu enda svenska återförsäljaren inte verkar vara den mest seriösa.

Var fick ni tag på erat exemplar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Jag tror att det kommer att ta väldigt lång tid innan det kommer en laptop som kan konkurrera med en stationär speldator.

Jag har haft min bärbara Pavilion Dv9093 som speldator i lite över ett år, och vet att alla laptops som är något att ha har stora problem med värmen.

Inte äns med cooldesk löses detta, så först när kylningen lösts så är en bärbar speldator något att ha.

Mvh.

fast det finns ju bärbara som kan konfigureras med 8800gtx sli å de flytter fin fint!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Zepto datorn verkar vara ett riktigt stolpskott som varken har HDMI, DP eller DVI.

Jag tittade runt lite på Zeptoexperten och inga av de datorerna jag bläddrade igenom hade digital bildskärmsport. Annars hade de helt klart varit ett alternativ.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd

drygt 3000 3dmarks, ingenting att hänga i granen precis.

Varför prövade dem inte Dell XPS för?

Visa signatur

|Corsair PSU 450W|Athlon 64x2 3.0 Ghz|Geforce8800GTS640|3 GB ddr2 ram|250 Gb HDD|Creative SB X-Fi XtremeGamer|~10000 Rdmarks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Frågan är hur sweclockers kan ha fått så dåligt resultat med sin Zepto laptop då jag senast igår körde en 3dmark 06 bench på min sambos zepto 6224W (1,5Ghz, 2GB ram, 8600M GT osv) får 3818 poäng.

Med den processorn den Zepto datorn sweclockers kör med borde de hamna på runt 4000 poäng i mitt tycke.

Som vanligt är det meningslöst att jämföra 3Dmark-poäng utan att ange vilken upplösning man kört testet i...
men med den poängen antar jag att du kört i 1024x768 vilket de antagligen inte gjort i recensionen

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Var fick ni tag på erat exemplar?

Den skickades direkt från MSI.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Den skickades direkt från MSI.

Och ni får gärna skicka den vidare till mig utan några som helst problem.

Nae men alltid trevligt med recentioner på laptops.
ni har inga fler på G?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Och ni får gärna skicka den vidare till mig utan några som helst problem.

Nae men alltid trevligt med recentioner på laptops.
ni har inga fler på G?

En recension av lätta, billiga med bra batteritid vore trevligt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Bra recension!
MSI datorn är lite intressant med sin överklockningsknapp. Fler tillverkare borde ta efter detta. Mycket smidigare än att fixa det manuellt precis innan man ska lira nått spel.

Sen håller jag inte riktigt med alla er som inte gillar blanka skärmar. Jag har inte något problem med min skärm förutom när jag sitter med solen/belysning bakom mig. Enligt min mening tycker jag att blanka skärmar har bättre färgåtergivning.

Recensionen bor dock som många andra tycker att man komplettera med några riktiga värstingar, dock bör dessa hålla sig till 15 tum. 17 tummare blir helt missvisande och är inte längre bärbara. Alienwares Area-51 m15x skulle jag gärna vilja se en recension på

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite halvtaskigt bedömt. Jag har kört min 6625WD på jobbet i ett halvår nu, och den fungerar klockrent. Tangentbordet och touchpaden är faktiskt två utav de sakerna jag faktiskt gillar mest med datorn. Genom att ha musplattan nersänkt och i samma material, inga kanter runt, så fastnar ingen smuts, och den går enkelt att torka av. Jag jobbar med sågverksautomation, så det är inte direkt nån kliniskt ren miljö jag har den i. Jag har dessutom kört såväl Ubuntu, som XP, Vista x64 och nu Vista x32, utan några som helst problem med drivisar. Ubuntu fungerade out of zeh box, vilket är positivt. Till detta har jag även kört VMware i ubuntu med 2st operativ, och Virtual PC 2007 i vista med 2st operativ, utan några som helst problem.

En annan viktig detalj som inte finns med är att om man nu VILL ha en extra skärm som måste matas digitalt, då sitter man normalt på kontor eller hemma. Varför köper man då inte till den alldeles utmärkta dockningsstationen som har detta? Vill man ha extra krut så går det ju slänga i intel turbo chipz0r och ssd-disk med.

Kort och gott, Zepto owns. Supporten slår allt som har med dell,hp,acer och fujitsu-siemens (mer har jag inte testat), att göra. Mycket, mycket trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandgren
Jag tycker det är lite halvtaskigt bedömt. Jag har kört min 6625WD på jobbet i ett halvår nu, och den fungerar klockrent. Tangentbordet och touchpaden är faktiskt två utav de sakerna jag faktiskt gillar mest med datorn. Genom att ha musplattan nersänkt och i samma material, inga kanter runt, så fastnar ingen smuts, och den går enkelt att torka av. Jag jobbar med sågverksautomation, så det är inte direkt nån kliniskt ren miljö jag har den i. Jag har dessutom kört såväl Ubuntu, som XP, Vista x64 och nu Vista x32, utan några som helst problem med drivisar. Ubuntu fungerade out of zeh box, vilket är positivt. Till detta har jag även kört VMware i ubuntu med 2st operativ, och Virtual PC 2007 i vista med 2st operativ, utan några som helst problem.

En annan viktig detalj som inte finns med är att om man nu VILL ha en extra skärm som måste matas digitalt, då sitter man normalt på kontor eller hemma. Varför köper man då inte till den alldeles utmärkta dockningsstationen som har detta? Vill man ha extra krut så går det ju slänga i intel turbo chipz0r och ssd-disk med.

Kort och gott, Zepto owns. Supporten slår allt som har med dell,hp,acer och fujitsu-siemens (mer har jag inte testat), att göra. Mycket, mycket trevligt.

vet ej ens vad chipzor är eller "out of zeh box"

nae men ang zepto så är det mycket ris och ros ang denna laptop.
Många som fått bra, och en del som fått skärmar som lägger av helt.
Såg lite klipp på youtube om 6625WD.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Äger själv en Zepto 6625 WD och är jätte nöjd med den.
Bra grafik, super bra bildskärm, snabb och fin design

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att dessa två ser ut som något hämtat från 90-talet! Jag skulle köpt en MacBook Pro med liknande prestande och i.s.f. kört WinVista på den.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni väljer en Zepto för 15 000kr men massa trams en gamer inte behöver. När ni ska testa speldatorer tycker jag iaf att man ska dra ner på att som inte bidrar till prestanda. Och sen hur fan kan ni få så dåliga resultat i 3dmark06?? Min vostro som kostar ca 9000kr får 3746poäng utan nån överklockning. Det är den som finns i sign. En riktig gamer köper heller inte en dator med den upplösningen då man inte kan lira alla spel i window mode och höga video settings!
Man måste ju köra wow i fönsterläge lixom.

Många lär tro att en dator för spel kostar runt 15000kr nu vilket inte är fallet, du får en prestandamässigt lika bra dator för under 10 000kr. Bra recienssion(stavning?) men jag gillar inte att ni väljer såpas icke-gamer konfigueringar.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Vänta nu, min zepto 3415w med 2,20 ghz core 2 duo T7500 och 2 gb ddr 2 667 8600 m och 5400 rpm's hdd får 3879 i 3dmark06, varför blir det så mycket sämre här fasten ni kör bättre processor och hdd?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Som vanligt är det meningslöst att jämföra 3Dmark-poäng utan att ange vilken upplösning man kört testet i...
men med den poängen antar jag att du kört i 1024x768 vilket de antagligen inte gjort i recensionen

1280x1024 om jag får be, allt enligt den gratisversion man kan ladda ner utan extra test osv...

Permalänk
Medlem

Znote 6625WD

Äger själv en Znote 6625WD och den har en Firewire anslutning. Sitter ju på vänster sida precis vid USB kontakterna.

Permalänk

Min 6625WD funkar över förväntan, skärmen är underbar och tangentbordet är riktigt bra, inget svaj eller kvalitetsmissar, alla tangenter sitter bra. Kan klart rekomendera den för alla. Zeptos support är dessutom överlägsen allt annat jag stött på, det känns verkligen som de vill hjälpa sina kunder. 5 pussar till Zepto från mig

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk

Har haft min 6615 i typ två år nu och kan inte annat än hålla med alla som prisat Zepto!

Den har fungerat över förväntan, och prestandan är det minsann inget fel på.

Support och service fungerar alldeles utmärkt.

Som jag förstått på vissa kommentarer här verkar det ju dock som att 6625 har blank skärm, stämmer det? Synd isf. Den matta skärmen på min 6615 är den bästa jag någonsin sett någon bärbar ha. (Klart övertag vid utomhus-LAN )

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk
Medlem

rejält fula bärbara datorer.

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antrax
rejält fula bärbara datorer.

den andra datorn var skitful med zepton var bara tjock i mina ögon.

Visa signatur

Cpu: E6750 @ 2,67 GHz @ 3,0GHz (Max 3,2GHz) Mobo: Gigabyte p35-ds3 GFX: 1900xt RAM: 2gb Corsair HDD0: Seagate 250gb HDD1: Samsung 250gb Nätagg: be quiet! 650w Chassi: Rebel9 Value Edt. Skärm: HP w2207h
3D mark 06: 6439p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Den skickades direkt från MSI.

Det är ju fusk .

hade hoppats på att ni visste någon återförsäljare i Norden eller närliggande länder i Europa, hittar bara en massa oseriösa sajter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det är ju fusk .

hade hoppats på att ni visste någon återförsäljare i Norden eller närliggande länder i Europa, hittar bara en massa oseriösa sajter.

Ja, det är därför vi tog med det som nackdel. MSI får ta att skapa ett samarbetet med en stor återförsäljare eller en distributör för att lyckas få ut sina produkter i Sverige.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
1280x1024 om jag får be, allt enligt den gratisversion man kan ladda ner utan extra test osv...

Oj det var en imponerande poäng isånafall... speciellt med den processorn.

Jag har kommit upp i 3743 poäng som högst när jag använt 1280x1024 men då med 2.2 GHz C2D och rätt rejält överklockat grafikkort ( 614 / 444 MHz Gpu/mem).

Så du får ursäkta at jag jag inte trodde det var i 1280x1024, vilket jag fortfarande är lite tveksam till =)... det råkar inte vara så att du kört i 1280x800 vilket verkar vara vanligt i gratisversionen av 3Dmark06?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Den skickades direkt från MSI.

Ni vet ingen kontaktperson på MSI man kan maila alt. när den förväntas släppas i Norden/Sverige?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Zepto 6625

Jag har två Zepto 6625WD som jag har haft ett resp ett halvt år. Jag kör Mandriva 2008.0 x86_64 på båda. Allt funkar right out of the box förutom en liten justering för att få ljudet att gå igång. Lätt fixat.
Mina Zepto 6625WD är helt underbara, mycket bra att skriva på, snabba och stabila. Vad som inte funkar är styrningen till cd/dvd-spelaren (sitter framtill). Jag har inte brytt mig om att försöka få det att fungera.
Den ena har stått på i stort sett ett år i sträck och pekplattan är numera blank som matsked. Ungarna spelar på dem och loggar då in på sin användare.
Skärmen är makalöst bra och tangentbordet är också mycket bra, det är liksom rejält och kvalitet. Det är suveränt också när jag kör rdesktop för att komma åt redovisningen jag kör på en kvardröjande windowsburk med w2000.
Jag bär omkring den ena datorn på möten och träffar - får alltid beröm för den fina skärmen.
Å andra sidan är det en rejäl apparat i jämförelse med en liten macbook. Här haltar jämförelsen.
Jag rekommenderar Zeptos datorer för folk som använder datorer på riktigt.