Cooler Master Cosmos S

Permalänk

ganska coolt men jag tycker Stacker 830 är coolare.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gromit83
Verkar dock som att man inte kan ta bort filtret under nätaggregatet om man har den extra fläkten insatallerad på bottenplattan?

Sitter O funderar på p190, känns fortfarande som ett bättre val, har en föreställning om att den har lite lägre ljudnivå med.
Dock var startknappen på denna riktigt fin.

Äger ett P190 sedan några månader, och kan meddela dig att det inte är tyst, även med de inkluderade fläktarna på low. Hade inte hjälpt mig att byta ut allt till Noctua/liknande. Sidofläkten tog jag bort och blockerade hålet, (med fläkten kan man ha en ungefär 10cm hög kylare). Kopplade loss alla fläktar och sänkte grafikkortsfläktarna till lägsta, 25%, och det som lät illa var nätaggregaten (eller iaf. ett av dem).

Edit; det jag anser positivt är det invändiga utrymmet, även om CM 830:n med all säkerhet var enklare att jobba i, och framförallt ljuddämpningen av hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Nu vill man nästa byta sitt Antec 900 (pågrund av dåligt med plats ) till denna snygging, ser riktigt mordärn ut

Inga fel på det skrivna tycker oxå om många bilder på olika vinklar etc.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

nice test...

har tittat lite extra på detta chassi.. vill haaa!!

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Cosmos Orginal slår detta tycker jag=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Äger ett P190 sedan några månader, och kan meddela dig att det inte är tyst, även med de inkluderade fläktarna på low. Hade inte hjälpt mig att byta ut allt till Noctua/liknande. Sidofläkten tog jag bort och blockerade hålet, (med fläkten kan man ha en ungefär 10cm hög kylare). Kopplade loss alla fläktar och sänkte grafikkortsfläktarna till lägsta, 25%, och det som lät illa var nätaggregaten (eller iaf. ett av dem).

Edit; det jag anser positivt är det invändiga utrymmet, även om CM 830:n med all säkerhet var enklare att jobba i, och framförallt ljuddämpningen av hårddiskarna.

Nja, då måste man nog vara ganska ordentligt känslig för oljud vad jag sett och hört. Äger inte en själv men har suttit vid en. Man kan dock inte ha en alltför stor kylare, det stämmer, men runt 15 cm är det nog. Inte speciellt mycket i sig, men det räcker i vissa fall... Kanske inte till en Thermalright dock.

Permalänk
Medlem

haha jaså nu kom chassit upp, den dära tävlingen var ju helt sämst, alla visste vad det var och sen låstes tråden, undrar egentligen om någon vann det dära fula chassit

kostar helt för mycket för vad man får anser jag, det är bara en enkel plåtstumme, känns som om till och med inköpet av ett P182 låg på gränsen för vad ett chassi får kosta.

Sen verkar kabeldragningsmöjligheterna helt värdelösa jämfört med P182. Ser ut så iaf. Men å andra sidan så känns det som om Cooler master alltid varit ett budgetmärke enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Ajajajaj
Jag som väntat så på detta chassi, förhoppningar är sällan bra. Hårdiskburen, eller flera för den delen, känns som ett bättre alternativ än i vanliga Cosmos - bättre kylning tänker jag på då. Jag menar, hur många gånger kladdar man med hårdiskbyten egentligen? - man sätter väl i dom, o med tiden så uppgraderar man med en ny bur, o skruvar i nya/flera hårdiskarna i den nya buren.

Det som känns mindre kul är möjligheten att bygga ett någorlunda tyst system, vilket självklart blir svårt när hela lådan är perforerad - typ. Får dessutom inte min Ultra-120 plats med sidofläkten monterad - så blir det svårt att motivera ett inköp:
kanske man kan täcka sidan, baksidan på chassit, ha en HR-03+ med en fläkt uppåt på grafikkortet, vrida Ultra-120´an så fläkten skjuter luften uppåt mot taket i lådan där man har 3 tysta fläktar som drar ut den varma luften.
Suck - känns som om man får ta sig en rejäl funderare på det här. Hade verkligen sett fram emot det här chassit - damn it
Helt plötsligt klev P-182 in i matchen igen - mitt P-150 är på tok för litet iaf, något måste göras....
Men men, tack för recensionen iaf

Be Well

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Meh, det känns som de i sina försök att åtgärda bristerna med Cosmos 1000 (dvs bland annat begränsat luftflöde - speciellt kring hårddiskarna), även plockat bort alla fördelarna med den (ljuddämpningen, de söta hårddiskhållarna osv)

Det, i kombination med att en del småirriterande grejer som att kabeldragningen bakom moderkortsplåten fortfarande är så gott som oanvändbar gör att båda lådorna går bort för mig... (Men skulle jag skaffa nån blir det nog originalet!)

Lite synd, då jag tycker designen är rätt tuff!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Skaffa en Dell kanske? :B

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur det är om man vill skruva fast 5,25" enheterna.. går det att göra det från båda hållen på ett vettigt sätt eller går det bara att göra det från vänster håll (insidan)?

skulle vara tacksam för svar

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kandel
Nån som vet hur det är om man vill skruva fast 5,2" enheterna.. går det att göra det från båda hållen på ett vettigt sätt eller går det bara att göra det från vänster håll (insidan)?

skulle vara tacksam för svar

Om du lossar de verktygsfria mojängerna kan du skruva från båda hållen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Permalänk

verkar nice samt behändig inte stor o klumpig som mitt kassaakåp

men undra om inte ninehundred är ett bättre val i alla fall

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

det jag skulle vilja sett i recensionen var, hur är ljudnivån/kylningen gentemot p182 osv. om man plockar bort den massiva sidofläkten, eftersom ultra-120 extreme är ju väldigt populär här bland swec läsarna och den får ju inte plats med sidofläkten monterad.

Kan tänka mig att bland annat luftflödet i burken blir nåt helt annat utan den.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på detta chassi och som kan svara på om det är helt omöjligt att använda den 200mm sidofläkten tillsammans med Thermalright ultra 120 extreme? Om man sätter kylaren lodrätt så tar den väl garanterat i, men om man sätter den horizontellt så att man blåser ut värmen uppåt så borde det väl gå?

Tycker att sidofläkten sitter väldigt lågt så den kanske går i ??

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det står att vänstersidan har ett metallgaller men är det inte högersidan som har metallgallret och vänstersidan är slät? Det ser ut så på bilderna nämligen.

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ellehbg
Det står att vänstersidan har ett metallgaller men är det inte högersidan som har metallgallret och vänstersidan är slät? Det ser ut så på bilderna nämligen.

Sett framifrån eller bakifrån?

...

Bra fråga Skogsvilden! Svårt att säga från bilderna, men det låter inte helt omöjligt att en Ultra får plats "ovanför" fläkten om man har den horisontellt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Har 11 st fläktar i mitt Cosmos 1000-system; 2x140mm Cooltek, 6st Nexus 120mm (varav 2 är till TR Ultra 120 Extreme, samt 1 till grafikkortet). Det enda som hörs är ett behagligt vindbrus. Jag har även Dominator-kylningen (3x40mm) som brukar låta som f-n men i detta fallet tysta. Har svårt att se hur samma konfig. skulle bli tyst i chassits uppföljare! Å andra sidan är det ju riktat till en annan konsument-grupp.
Mitt val av chassi stod mellan Stacker 832 och Cosmos; Stackern för utrymme och Cosmos för utseende och ljudnivå.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Vem vann?
Har ni utsett en vinnare än?

Visa signatur

"640 kB borde vara tillräckigt för vem som helst"
Bill Gates, Microsoft, 1981

Permalänk
Medlem

Stacker 83x är väl ett bättre alternativ då, hittar jag lite kosing så blir det en sådan 832.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klopton
Vem vann?
Har ni utsett en vinnare än?

http://www.sweclockers.com/nyhet/7327-cooler_master-tavlingen...

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Suck, att bestämma sig för ett chassi e inte lätt. Nu grusades nog mina förhoppningar om ett p190.
Hade varit fint med ett chassi med bra kylning som klarar TRUE med sidofläkt, dock har jag inte hittat något sådant.
P18x känns som ett bra köp tänkt på vad man får för pengarna.

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk

För dyrt! Får nog sänkas med iaf 40% innan de är intressant.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

2000:- och inget nätagg :/

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har chassit, och kan säja att det är värt varenda öre! Gott om plats och får lätt plats med vattenkylning, och om man koplar ur fläkten, så blir det inte äns speciellt högjut som alla klagar på. själv gillar jag bruset av fläktarna! Grymt nöjd iallafall, och jag rekomenderar det STARKT!

Visa signatur

[ Intel Core i7 920 @ 3,2GHz ] [ Asus P6T Deluxe ] [ 6GB Corsair DDR3 @ 1333MHz ] [ Sapphire Radeon HD4870 Vapor-X 1GB ] [ Corsair HX520W ] [ Cooler Master Cosmos S ]
Gamla burken :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ellehbg
Det står att vänstersidan har ett metallgaller men är det inte högersidan som har metallgallret och vänstersidan är slät? Det ser ut så på bilderna nämligen.

Vi kanske borde använda beteckningarna styrbord och babord för att undvika dylik förvirring.

Permalänk

Hur står denna lådan sej i dagens läge?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!