Nordbryggan som kyler sig själv

Permalänk
Medlem

Hyfsat fjantigt måste jag säga. Vad är en fläkts strömförbrukning jämfört med en strömhungrig nordbrygga eller processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har du tillverkat dem själv eller köpt byggsatser/ihopsatta? Det hade varit så coolt med en liten stirlingmotor.

Den jag byggde själv var en: http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/english/mk_can.htm

Av de 3 jag äger så har jag fått en i present och de 2 andra har min morbror byggt åt mig från ritningar från sidan ovan.

(Nu skall man bara få igång pulsjetten oxå.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jo, men vi är inte behov av att eliminera värme, bara förflytta den...

Och föresten, hur hade du tänkte att eliminera värme genom energiprincipen?

hehe värme går inte eleminera men de går att göra den till massa.

värme är strålning. strålning består av fotoner. fotoner kan skapa kärnsönderfall av typen beta-. vid beta- sönderfall tas energi i form av fotoner upp som massa.

med andra ord värme kan övergå till massa. dock inte tillräkligt efektivt för kylning. sen så är det inte så lämpligt då vi inte vill ha en massa radioaktiv strålning i huset.

nog om detta då det är lite off toppic

detta är som många säger ett steg i rätt riktning enligt mig. dock så är det inte säkert att det stora användnings området är som kylning i datorer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Lite offtopic...
Denna motorn är nice
http://zeropollutionmotors.us/?page_id=46

ehm...
Video 2.
02:32

Man har skapat en generator som går på komprimerad luft. Och sen så säger man att man i framtiden kanske den komprimerade luften i bilen även kan driva generatorn så att generatorn kan göra komprimerad luft som bilen kan åka på. Jag undrar varför ingen tänkt en sådan tanke förut

Det finns kanske en tanke att den ska laddas upp när man bromsar eller något (men det borde man inte göra med en generator som går på komprimerad luft) men det är inte så det framförs i videon Eller så är jag tröttare än vad jag känner mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Vi bor ju i en fasciststat som har förbjudit all teknisk utveckling inom kärnkraft (seriöst, det är förbjudet I LAG)...

Såvitt jag vet har man tagit bort det (fullkomligt idiotiska) förbudet (rätt så nyligen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Tänk om alla hade tänkt som många här.
Då hade vi inte åkt i något tåg med ånglok.
Vi hade inte åkt med diesel/bensindrivna bilar.
Vi hade inte flugit något plan.
Vi hade inte suttit med sådana här kraftfulla datorer.
Vi hade inte spelat spel.
Vi hade inte lyssnat på inspelningsbar musik.
mm.

Det är väldigt många uppfinningar som ansågs på sin tid som helt korkade idéer eller att det fanns ingen marknad för det.
Tex så trodde man att man skulle dö om man färdades över 100 km/h för ett bra tag sedan.

Det är tack vare sådana här idéer och uppfinningar som utvecklingen går framåt.

Trodde att dom flesta som satt på detta forum just var människor som förstod sådant här med se vad fel jag hade.
Det KAN ha något med åldern på dessa människor, kan tänka mig att folk under 15 år inte fått sådan erfarenhet att dom greppar sådant här.

Kunde inte låta bli att tänka att då hade nog inte haft så många miljöproblem heller. Utan bensin och dieseldrivna bilar hade nog inte växthuseffekten existerat. Därmed inte sagt att jag skulle vara en bakåtsträvare utan der var bara en tanke jag fick.

Permalänk
Medlem

kanske vart uppe innan men satan va grymt att via värmen datorn alstrar typ generea ström till en UPS eller likande,

går det inte i teorin att dra en peltier i mellan cpu och kylare och få ut spänning istället? har för mig det.

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
värme är strålning. strålning består av fotoner. fotoner kan skapa kärnsönderfall av typen beta-. vid beta- sönderfall tas energi i form av fotoner upp som massa.

Värme är inte strålning, värme är energi! Rörelseenergi tror jag t.o.m man kan säga. Men det stämmer att energi kan bli massa enligt Einstein.

Samtidigt som stirlingmotorn drivs av värmeskillnaden såpumpar den värme så värmeplattan kyls. Om man fyllde den med vaten borde man kunna få rätt bra effektavledning och samtidigt kan man låta den blåsa på radiatorn!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Hyfsat fjantigt måste jag säga. Vad är en fläkts strömförbrukning jämfört med en strömhungrig nordbrygga eller processor.

Om stirlingmotorn kan serietillverkas lika billigt som en fläkt så är det inte det minsta fjantigt. Det fåniga är att behöva använda energi till att kyla när det inte behövs. Det spelar ingen roll att en fläkt drar mycket lite ström. En stirlingmotor är ändå snålare och kan dessutom driva just en fläkt.

Det fjantiga är att betala för saker som inte behövs.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Om stirlingmotorn kan serietillverkas lika billigt som en fläkt så är det inte det minsta fjantigt. Det fåniga är att behöva använda energi till att kyla när det inte behövs. Det spelar ingen roll att en fläkt drar mycket lite ström. En stirlingmotor är ändå snålare och kan dessutom driva just en fläkt.

Det fjantiga är att betala för saker som inte behövs.

Jo, där finns en poäng.

Men annars t.ex som våran XXkW-kylanläggning på jobbet som går dygnet runt, trots det är snorkallt bara på andra sidan av väggen. Det är tragiskt egentligen.