Gör din egen bordsfläkt

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att risken är stor att skada sig svårt; diametern är stor och motorn är svag, samtidigt som luftmotstånden torde vara hög för de allt annat än perfekta bladen. Detta gör att varvtalet nog är rätt lågt. USB kan inte lämna mycket kräm heller.

Men hur gjorde han för att klippa i CD-skivan? Det framgår inte tydligt i filmen. Alla som klippt i en CD-skiva vet att den lätt splittras som glas. Skulle vara intressant att veta mer om verktyget eller förbehandlingen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har klippt i skivor med en plåstersax, det gick utmärkt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

en fråga, varför använder man sockerbiten? går det inte att ta sladdet direkt in i motorn? vad är det för korta sladdar man använder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag tror inte att risken är stor att skada sig svårt; diametern är stor och motorn är svag, samtidigt som luftmotstånden torde vara hög för de allt annat än perfekta bladen. Detta gör att varvtalet nog är rätt lågt. USB kan inte lämna mycket kräm heller.

Men hur gjorde han för att klippa i CD-skivan? Det framgår inte tydligt i filmen. Alla som klippt i en CD-skiva vet att den lätt splittras som glas. Skulle vara intressant att veta mer om verktyget eller förbehandlingen.

Man värmer skivan först.

Permalänk

Kan man lita på att skivan inte flyger av och hugger halsen av en?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Kan man lita på att skivan inte flyger av och hugger halsen av en?

Ja, för när det blåser mot dig så vill ju skivan åt det andra hållet.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk

Tufft! men vad var det för kabel han hade?

Permalänk

Kul sak, men frågan är om inte usb hackingen va lite kulare. Lite märkligt av sweclockers att lägga ut sånt

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Stördaste grabben som gjorde det här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Man värmer skivan först.

Exakt min tanke. Men det steget var klart frånvarande i videon och fast ett värmeljus syns, är det bara för fixera bladens vinkel. Värmeljus är nog inte rätt metod att värma. Det som inte stämmer är att hålla i skivan med händerna efter en värmning; räcker en liten lätt värmning? Tror inte det.

Jag tror mer på ett varsamt handhavande med ett gott verktyg. Men poängen är att videon inte visar ett förmodat viktigt moment eller ett viktigt verktyg.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Exakt min tanke. Men det steget var klart frånvarande i videon och fast ett värmeljus syns, är det bara för fixera bladens vinkel. Värmeljus är nog inte rätt metod att värma. Det som inte stämmer är att hålla i skivan med händerna efter en värmning; räcker en liten lätt värmning? Tror inte det.

Jag tror mer på ett varsamt handhavande med ett gott verktyg. Men poängen är att videon inte visar ett förmodat viktigt moment eller ett viktigt verktyg.

Man gör inte allt perfekt MBY, man måste ta hänsyn till att människor gör fel hela tiden oavsett hur kunniga de är.

Man behöver inte värma skivan mycket utan bara ca 50-60 C (kanske 70) så kan man klippa med en fin sax etc. Jag la min skiva på en gasolkamin i ca 10 minuter, mätte på den och den blev ca 65C, bara att ta en handske och sedan klippa den. Hade sönder en skiva dock, man får klippa sakta.

Men det är inte så dåligt att de dlömde det, då får man vara lite uppfinningsrik själv och hitta på något sätt att göra det. Med komplett facit i handen hade det inte blivit allt för roligt heller.

Permalänk
Avstängd

Lustigt att jag sökte på youtube o såg denna o byggde en sådan i förrigår

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

vore roligare att bygga en usb dremmel tycker jag ^^
eller att med vilje släppa iväg skivan och se hur mycket skada den kan göra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns skivor i olika sorters plast, en del spricker i 50 bitar så fort man böjer dom lite och andra skivor kan man vika ihop nästan 180grader utan att dom spricker mer än i metallskiktet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Ja, för när det blåser mot dig så vill ju skivan åt det andra hållet.

Världen är full av överraskningar min vän, lite inte på något. Man vill ju inte att den ska flyga av direkt.

Var hittar man såna motorer? Nån som vet?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
vore roligare att bygga en usb dremmel tycker jag ^^

Ingen bra ide, då USB inte klarar av att ge särskilt mycket ström, så du skulle sitta med en väldigt klen dremel och vad har man då för nytta av den?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Världen är full av överraskningar min vän, lite inte på något. Man vill ju inte att den ska flyga av direkt.

Var hittar man såna motorer? Nån som vet?

Till exempel:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=17393...

Och om du hittar en gammal radiostyrd bil någonstans så kan du ju sno den motorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Världen är full av överraskningar min vän, lite inte på något. Man vill ju inte att den ska flyga av direkt.

Litar nog ändå på fysikens lagar..

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Riktigt med fart i den där enkel gjorda fläkten

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Litar nog ändå på fysikens lagar..

Ja, alla gör vad de vill göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Till exempel:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=17393...

Och om du hittar en gammal radiostyrd bil någonstans så kan du ju sno den motorn.

Tackar, men det ligger nog en efterlämnad radiostyrd bil där hemma!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Passande elmotorer är biff att skaffa: De finns på Clas Ohlson, Kjell, och alla liknande butiker. De kostar mindre än en varmkorv också! (Jag har sett prima "leksaksmotorer" för 9 kr). Denna typ av standardmotor torde vara en av världens mest serietillverkade teknikprodukter och elektronikkomponenter, dock inte att jämföra med dioden 1N4148 som sägs tillverkas i fler exemplar än människor på denna planet - per år.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Kommer den med en varningstext måntro ?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

citat:
----------------------
Ursprungligen inskrivet av MBY
Exakt min tanke. Men det steget var klart frånvarande i videon och fast ett värmeljus syns, är det bara för fixera bladens vinkel. Värmeljus är nog inte rätt metod att värma. Det som inte stämmer är att hålla i skivan med händerna efter en värmning; räcker en liten lätt värmning? Tror inte det.

Jag tror mer på ett varsamt handhavande med ett gott verktyg. Men poängen är att videon inte visar ett förmodat viktigt moment eller ett viktigt verktyg
----------------------

Har inte testat på flera år men. Min erfarenhet är att man kan hålla i en cd-r och älda på den hur mycket man vill med en tändare. Det är så myckt flamskydsmedel i den att den bara smälter där man äldar, inte så mycket mer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

citat:
----------------------
Ursprungligen inskrivet av MBY
Exakt min tanke. Men det steget var klart frånvarande i videon och fast ett värmeljus syns, är det bara för fixera bladens vinkel. Värmeljus är nog inte rätt metod att värma. Det som inte stämmer är att hålla i skivan med händerna efter en värmning; räcker en liten lätt värmning? Tror inte det.

Jag tror mer på ett varsamt handhavande med ett gott verktyg. Men poängen är att videon inte visar ett förmodat viktigt moment eller ett viktigt verktyg
----------------------

Har inte testat på flera år men. Min erfarenhet är att man kan hålla i en cd-r och älda på den hur mycket man vill med en tändare. Det är så myckt flamskydsmedel i den att den bara smälter där man äldar, inte så mycket mer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.