AMD tar hjälp av IBM för att konkurrera mot Intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Nej, du säger först att alla andra är piratkopierare för att dom använder x86 proppar, vilket är feltänkt.

Fel nummer två är att du verkar tro att bergsten skriver att 8088 är intels första propp vilket han inte gör.

Jag tolkade Bergstens inlägg som att han menade att Intel 'bland alla andra x86 tillverkare' valdes på grund av att dem var billigast av alla x86 tillverkare. Jag poängterade att x86 är Intels eget påhitt och inte att det var deras första processor, har du själv verkligen läst mitt inlägg?

AMD kom in i x86-vevan när de försökte återskapa/kopiera x86-instruktionerna från Intels egen design när dem tillverkade processorer åt IBM för Intel. Resultatet blev en piratad x86 processor som senare ledde till rättegång som följd. Intel förlorade och AMD fick på så sätt en x86 licens. De flesta andra x86 tillverkare har på ett liknande sätt fått en x86 licens som är laglig idag.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem

Eson, de flesta som ville förstod nog, så det är lugnt. När någon börjar skriva om vad man själv skrev, som om man så inte skrev, och dessutom försöka förklara vad man själv egentligen menade, trots att man inte ens hade en sådan tanke, ja då är det liksom inte lönt att bry sig.

Förresten vad handlar tråden om?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
[B] Jag tolkade Bergstens inlägg som att han menade att Intel 'bland alla andra x86 tillverkare' valdes på grund av att dem var billigast av alla x86 tillverkare. Jag poängterade att x86 är Intels eget påhitt och inte att det var deras första processor, har du själv verkligen läst mitt inlägg?

Jag har läst igen och du skriver att 8086an är deras första cpu. Vilket inte har med diskutionen att göra?

Sedan tvivlar jag på att man kan säga att x86 är intels påhitt då det är ett samlingsnamn på cpu'er som är bakåtkompatibla med 8086an.

Förmodligen är det jag som missförstår ditt inlägg och jag kommer förmodligen fortsätta att missförstå det eftersom det i min värld står precis samma sak som tidigare. Vi glömmer diskutionen och kommer överens om att du tycker jag har fel och jag anser att du har fel. Funkar finfint.

För övrigt får du gärna förklara piratad för mig. Jag hade för mig att det innebar att man kopierar något utan tillstånd.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Jag har läst igen och du skriver att 8086an är deras första cpu. Vilket inte har med diskutionen att göra?

Sedan tvivlar jag på att man kan säga att x86 är intels påhitt då det är ett samlingsnamn på cpu'er som är bakåtkompatibla med 8086an.

Förmodligen är det jag som missförstår ditt inlägg och jag kommer förmodligen fortsätta att missförstå det eftersom det i min värld står precis samma sak som tidigare. Vi glömmer diskutionen och kommer överens om att du tycker jag har fel och jag anser att du har fel. Funkar finfint.

För övrigt får du gärna förklara piratad för mig. Jag hade för mig att det innebar att man kopierar något utan tillstånd.

Jag måste lägga mig i. Intels första x86 processor var 8086 vilket var vad han skrev ifall du läser. Han skriver inte att det var intels första cpu.

Intel uppfann x86 arkitekturen dock hittade de väl inte på namnet. De kallade det väl för nåt annat.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om nu Intel äger x86 standarden måste det innebära att ju mer processorer som Amd säljer ju mer licens pengar får Intel från dom.
Mao. Amd är Intels bitch???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Om nu Intel äger x86 standarden måste det innebära att ju mer processorer som Amd säljer ju mer licens pengar får Intel från dom.
Mao. Amd är Intels bitch???

1) nej, AMD betalat ingen royalty till Intel
2) AMD är Intels bitch iom licensen nästan enbart i när det kommer till att bli uppköpt/gå samman med något annat företag, då har Intel rätten att ogiltigförklara licensen ("den gäller inte det nya företaget")

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life