AMD demonstrerarar 45 nanometer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
en fråga.. hur står sig 8500 minnen jänte 6400 ? då ditt mb inte är stött lixom mitt..

Ja det beror ju på hur man ställer in sitt system. Här ser du vad jag har nått själv:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Ja, det är tekniskt möjligt. Det enda som kan hindra dig från att få det att fungera är om din moderkortstillverkare inte har släppt ett bios som stödjer den nya processorn vilket dom flesta gjort. Vad för moderkort är det?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIK9NNE...

Det här, om jag inte har fel. Inte det bästa moderkortet direkt, så jag har väl inga förväntningar. Men efter att ha sett hur polarens Intel Quad fick typ 4000 poäng i 3dMark mot mina 1500 blev jag lite sugen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIK9NNE...

Det här, om jag inte har fel. Inte det bästa moderkortet direkt, så jag har väl inga förväntningar. Men efter att ha sett hur polarens Intel Quad fick typ 4000 poäng i 3dMark mot mina 1500 blev jag lite sugen..

Yes, den stödjer Phenom:

Marketing Name K9N Neo V3 MSI Model MS-7369
PCB Version 1.1 Since BIOS Version 2.4
CPU FSB Ratio Result
AM2+ Phenom(FSB200, L2 Cache 4*512K)
Agena 9500 (B2, 95W) 200 11 SINCE 3.0B
Agena 9600 (B2, 95W) 200 11.5 SINCE 3.0B

http://global.msi.com.tw/index.php?func=prodcpusupport&prod_n...

Se till att kör senaste bios innan du byter processorn bara.

Sen skall inte processorn göra så stor skillnad i 3DMark generellt. En snabb X2 processor räcker i 99% av alla vanliga fall. Min X2 @ 3.6GHz ger garanterat höga 3DMark poäng t.ex med rätt grafikkort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Deneb. Har inte satt en Phenom i mitt AM2+ moderkort ännu PGA att Agena inte känts som en klockren processor precis men Jag har tålamod. Deneb eller DenebFX får det bli sinom tid. Come on AMD!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Man vet också att det finns fungerande 45nm Shanghai processorer där det hittills gått mycket bra.

Massiv skillnad om man tittar jämfört med Barcelona...

pic's or didn't happend!

Vi minns hur mycket rykten som fanns innan Phenom-lanseringen... och väldigt få av dom som väntade på att äntligen köpa den räknade med hur den i slutändan visade sig prestera.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

En reflektion; Blir tillverkningskostnaden verkligen så enormt mycket mindre med en finare teknik? Är det inte mest strömförbrukning/värmeutveckling/hastighet osv man tjänar på en finare teknik?! Känns som att materialkostnad inte kan vara en trång sektion i produktionen... eller har jag helt fel?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Känns som att materialkostnad inte kan vara en trång sektion i produktionen... eller har jag helt fel?!

räkna på det
det är egentligen alla dom sakerna du nämnt som man tjänar, bara i olika omfattning.
- vinsten i materialkostnad primärt genom att man får in samma antal transistorer på nästan halverad yta,
- materialvinsten sekundärt genom mindre andel av chipsen blir defekta (vid samma defekttäthet och samma transistorantal)

det kan ju faktiskt ge en fin kostnadssänkning på en tredjedel för sådana kolossar som K10 X4... och dom kostar i dagsläget rätt mycket (lätt över halva retailpriset) att tillverka.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Sen skall inte processorn göra så stor skillnad i 3DMark generellt. En snabb X2 processor räcker i 99% av alla vanliga fall. Min X2 @ 3.6GHz ger garanterat höga 3DMark poäng t.ex med rätt grafikkort.

Jag tänkte på CPU-score Tack för hjälpen, då ska jag försöka fixa en Phenom när ekonomin tillåter.

Permalänk
Medlem

"AMD demonstrerarar 45 nanometer"
DemonstrerarAR är ju inget ord! Tryckfelsviruset har tagit över internet!

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
pic's or didn't happend!

Vi minns hur mycket rykten som fanns innan Phenom-lanseringen... och väldigt få av dom som väntade på att äntligen köpa den räknade med hur den i slutändan visade sig prestera.

Då såg Phenom utminståne helt okej ut. Detta är siffror från AMD's största konkurrent Intel som dom projicerat. Här jämför dom åtminståne med Barcelona under samma förutsättningar och den är bra mycket snabbare. Tillförlitliga kan man dock inte kalla testarna. Jag hoppas att dom stämmer. Shanghai sägs vara 15-20% snabbare per klockcykel än Barcelona.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Ser fint ut. Den 6MB stora L3 cachen ser man tydligt också. Nu skall man sätta sig och spana på lite dieshots och se om man hittar några ändringar från Barcelona.

Antar att du som jag kommit fram till att bortsett från L3 cachen så är kärnan mer eller mindre identisk rent visuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Antar att du som jag kommit fram till att bortsett från L3 cachen så är kärnan mer eller mindre identisk rent visuellt.

Har faktiskt inte tagit mig tid att titta ordentligt. Den är lik, men vågar inte hävda att dom ser identiska ut. Har du fler dieshots så länka/ladda upp.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Har faktiskt inte tagit mig tid att titta ordentligt. Den är lik, men vågar inte hävda att dom ser identiska ut. Har du fler dieshots så länka/ladda upp.

Nepp det har jag inte. Men kör in bilder på de båda diesen i photoshop och skala dem till samma storlek och lägg dem på varandra så kan du lätt jämföra.