Geforce 9800 GX2 överklockas och testas

Permalänk

Det är en ganska naturlig utveckling att det bara blir små steg framåt i utvecklingen av grafikkorten om de två stora tillverkarna hela tiden vet ungefär hur bra den andres kort presterar innan släppet av det nya kortet. Man försöker hålla sig snäppet över den andres bästa kort hela tiden. Detta stämmer särskilt bra när båda har haft ute sina arkitekturer ett tag och gör mindre förfiningar, snarare än större arkitekturändringar. Det kommer dröja tills nästa större arkitektursläpp innan vi ser någa större skillnader. Helst skulle de båda stora släppa sina nya arkitekturer rätt nära i tid, så att de tvingas höfta lite gällande vad konkurrenten har för prestanda (om de nu inte får inside information).

Nvidia har haft dominansen med sin senaste arkitektur oturligt nog för ATI, men detta kan ju ändras med nästa arkitektursläpp. För bara ett par år sedan var det ATI's arkitektur som var vinnaren i bataljen och vi såg samma stegvisa ökning i prestandan tills Nvidia släppte G80.

Med andra ord är folk lite orealistiska i sin förhoppning att nästa nya kort skall vara dubbelt så bra som det bästa nuvarande kortet. Detta är något som händer rätt sällan och då ofta vid arkitekturbyte.

Som jag ser det så är de båda x2-korten bara en tillfällig lösning i väntan på de nya arkitekturerna och presterar ungefär som väntat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
DVI anslutningar, metall, plast. Jag tänker på kylaren med fläkt till exempel. Jag vet inte hur det är med kondensatorer och andra pålödade komponenter men det ser vi väl senare.

Jag jobbar inte på AMD och kan ej säga med säkerhet men jag är helt övertygad om att om inte AMD vore stoppad som de är på grund av alla Nvidias kort hade ett HD3870X2 kostat 4000+ och det låter enligt mig väldit logiskt. Alla vill ju tjäna pengar.

HD3870X2 är billigare att utveckla än 9800GX2, helt klart men frågan är hur mycket billigare? Jag skulle gissa runt 400-600 kronor, mycket mer tror jag inte det är, om ens det.

Självklart skulle AMD ha högre pris om de var ensamma på detta specifika segmentet, som vilket annat som helst. Vi såg ju 8800Ultra vara omotiverat överprissat under hela 2007, så det är självklart att att ha högsta prestandan ger en prissättning efter detta. Men nu snackar vi inte om ett monopol på enthusiastsegmentet längre, utan bara små hopp mellan olika modeller över lag.

HD3870X2 var antagligen inte billigare att utveckla än 9800GX2 eftersom AMDs lösning är i teorin mer komplex eftersom det krävs en del extrajobb att montera två kretsar på en bräda och hur dessa skall kommunicera med varandra och fungera rent fysiskt. Dock är HD3870X2 tveklöst mycket billigare att producera. Vi snackar knappast 400-600kr skillnad. Isåfall snackar vi per bräda (det vill säga GX2:ans PCB+krets) som senare skulle resultera i en skillnad på 800-1200kr i kostnadsskillnad inom produktionen. Skillnaden mellan en RV670XT-produkt och en G92-produkt (mer specifikt GTS) skiljer sig oftast 600-700kr i färdig produkt, ser vi till G92 i allmänhet ramlar det på 300-600kr skillnad mot RV670XT. Och eftersom GX2:an i teorin är två 8800GTS 512MB till material och alla egentliga faktorer så kommer denna skillnaden mellan 2xRV670XT och G92 bara att öka.

Återigen så kan AMD sänka priserna betydligt utan att riskera allt för små vinster - medan Nvidia kommer ha det jobbigt att sänka priserna eftersom produktionskostnaderna är ganska ordentligt mycket tyngre. G92 är ju i sig ett starkare, och dyrare, chip än RV670XT - och kretsen i sig blir inte billigare för man gör två utav den. Men att bygga ihop dessa på varsin PCB och köra "extern" kommunikation mellan dessa kommer knappast resultera i några fräna prisbilder. Speciellt inget som AMD inte kommer kunna kontra med utan att börja svettas allt för mycket.

Du skriver att du inte jobbar på AMD. Men visar lika gärna att du inte heller jobbar hos Nvidia utan att nämna det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Självklart skulle AMD ha högre pris om de var ensamma på detta specifika segmentet, som vilket annat som helst. Vi såg ju 8800Ultra vara omotiverat överprissat under hela 2007, så det är självklart att att ha högsta prestandan ger en prissättning efter detta. Men nu snackar vi inte om ett monopol på enthusiastsegmentet längre, utan bara små hopp mellan olika modeller över lag.

Helt rätt.

Citat:

HD3870X2 var antagligen inte billigare att utveckla än 9800GX2 eftersom AMDs lösning är i teorin mer komplex eftersom det krävs en del extrajobb att montera två kretsar på en bräda och hur dessa skall kommunicera med varandra och fungera rent fysiskt. Dock är HD3870X2 tveklöst mycket billigare att producera. Vi snackar knappast 400-600kr skillnad. Isåfall snackar vi per bräda (det vill säga GX2:ans PCB+krets) som senare skulle resultera i en skillnad på 800-1200kr i kostnadsskillnad inom produktionen. Skillnaden mellan en RV670XT-produkt och en G92-produkt (mer specifikt GTS) skiljer sig oftast 600-700kr i färdig produkt, ser vi till G92 i allmänhet ramlar det på 300-600kr skillnad mot RV670XT. Och eftersom GX2:an i teorin är två 8800GTS 512MB till material och alla egentliga faktorer så kommer denna skillnaden mellan 2xRV670XT och G92 bara att öka.

Återigen så kan AMD sänka priserna betydligt utan att riskera allt för små vinster - medan Nvidia kommer ha det jobbigt att sänka priserna eftersom produktionskostnaderna är ganska ordentligt mycket tyngre. G92 är ju i sig ett starkare, och dyrare, chip än RV670XT - och kretsen i sig blir inte billigare för man gör två utav den. Men att bygga ihop dessa på varsin PCB och köra "extern" kommunikation mellan dessa kommer knappast resultera i några fräna prisbilder. Speciellt inget som AMD inte kommer kunna kontra med utan att börja svettas allt för mycket.

Jag vet inte men jag tror inte att det skiljer så mycket som hela 800 kronor till 1200 mellan HD3870X2 och 9800GX2 i produktions kostnad. AMD's utveckling för HD3870X2 har förmodligen vart dyrare ja då Nvidia har erfarenhet mer eller mindre av 7950Gx2.

Jag kan tänka mig att HD3850 kostar som färdig produkt virka 600-800 kronor. Det är tull, frakt, eventuellt moms. ÅF skall ha sitt och Nvidia skall ha sitt.

Men har du i så fall en källa på att det skulle "oftast" skilja sig 600-700 kronor mellan RV670XT och 8800GTS 512?

Jo, 9800GX2 är två stycken 8800GTS 512 för PCB, komponenter som kondensatorer med mera, minnen and so on men bara plasten, metallen samt två DVI anslutningar kostar nog endel. Sedan vet vi inte riktigt om hur 9800GX2 är uppbyggt och hur pass bantad den är i form av material jämfört med 9800GX2.

Jag tror inte AMD skulle kunna sänka så mycket mer på sina befintliga kort som är ute av: HD3850 och HD3870X2. HD3870 kan man sänka med 300 kronor utan problem tror jag. Nvidia kan sänka betydligt mycket mer än vad de gjort med sina befintliga kort som 8800GT, 8800GTS 512 samt GTX, Ultra men det finns ingen anledning för dom att göra det skulle jag tro. De vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt.

Citat:

Du skriver att du inte jobbar på AMD. Men visar lika gärna att du inte heller jobbar hos Nvidia utan att nämna det.

Eftersom HD3870X2 är lanserat och 9800GX2 inte är det så skrev jag att jag inte jobbar hos AMD MEN trodde att kortet nog skulle kostat 4000 kronor plus om inte, and so on. Du måste tänka till lite extra innan du kommenterar Borka.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Helt rätt.

Jag vet inte men jag tror inte att det skiljer så mycket som hela 800 kronor till 1200 mellan HD3870X2 och 9800GX2 i produktions kostnad. AMD's utveckling för HD3870X2 har förmodligen vart dyrare ja då Nvidia har erfarenhet mer eller mindre av 7950Gx2.

Jag kan tänka mig att HD3850 kostar som färdig produkt virka 600-800 kronor. Det är tull, frakt, eventuellt moms. ÅF skall ha sitt och Nvidia skall ha sitt.

Men har du i så fall en källa på att det skulle "oftast" skilja sig 600-700 kronor mellan RV670XT och 8800GTS 512?

Jo, 9800GX2 är två stycken 8800GTS 512 för PCB, komponenter som kondensatorer med mera, minnen and so on men bara plasten, metallen samt två DVI anslutningar kostar nog endel. Sedan vet vi inte riktigt om hur 9800GX2 är uppbyggt och hur pass bantad den är i form av material jämfört med 9800GX2.

Jag tror inte AMD skulle kunna sänka så mycket mer på sina befintliga kort som är ute av: HD3850 och HD3870X2. HD3870 kan man sänka med 300 kronor utan problem tror jag. Nvidia kan sänka betydligt mycket mer än vad de gjort med sina befintliga kort som 8800GT, 8800GTS 512 samt GTX, Ultra men det finns ingen anledning för dom att göra det skulle jag tro. De vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt.

Eftersom HD3870X2 är lanserat och 9800GX2 inte är det så skrev jag att jag inte jobbar hos AMD MEN trodde att kortet nog skulle kostat 4000 kronor plus om inte, and so on. Du måste tänka till lite extra innan du kommenterar Borka.

Jag utgick utifrån det priset du hade exempel på i tidigare inlägg och har inget med verkligheten att göra förutom prissättningen på färdig produkt då en RV670XT-produkt (HD3870) kostar en slant mindre än en G92-8800GTS. Produktionskostnaderna i sig självt har jag ingen data på, men skulle Nvidia ha billig kretsteknik, med andra faktorer, skulle priserna vara lägre i dagsläget. 8800GTX och 8800Ultra kan de sänka en skvätt, men priset på en GTX/Ultra kan inte sänkas för mycket eftersom bussbredden behöver extra komponenter, 80nm-kretsteknik är dyrare än 65nm som nu blivit standard för Nvidia, 768MB minneskapacitet, samt en lite dyrare PCB över lag. Det finns alltså inte allt för mycket att sänka under 2800kr som en GTX kostar idag, om jag minns rätt.

AMD har en billigare kretsteknik som över lag också är svagare och därmed drar ned priserna ytterliggare utöver den mindre kretsytan i sig självt. Jag tror knappast att AMD nått en prislapp på HD3850 som motsvarar ett näst-intill tak för vad de vågar sänka utan att få för låg vinst. Sedan kör ´50 på RV670/Pro också, vilket är lite nedbantat än RV670XT, vad som är bantat rent konkret minns jag inte, det var lanseringsdata som jag inte hade behov att lägga på minnet på den tiden. Jag tror att AMD skulle kunna få ned HD3850 256MB till ~900kr utan att mista vinstpotential och 1150kr för 512MB skall nog funka. Men att tänka på är ju att återförsäljarna står för mesta av priserna - de köper in produkterna och sänker priserna först när de har möjligthet att sälja de nyköpta, lägre prissatta korten, från leverantör. Snackar då alltså inte om att återförsäljarna tar mesta av priset på egen hand utan att de baserar priserna på vad de har på lager och vågar att prissätta utan att riskera att tidigare uppsättning produkter går med minimal vinst eller bleknat intresse. Det är ju lite som att alltid placera fräschaste varorna före alla andra i butik. Man blir aldrig av med de gamla som inom sinom ditt blir helt obsolita.

HD3870 har en bekräftat prissänkning som sker just efter att återförsäljare kunnat köpa in nya produkter med ny prissättning och blivit av med största delar av sitt tidigare lager av dyrare produkter.

Permalänk
Medlem

AlbinNdoja:
Orkar inte läsa allt du skriver. Kan sammanfatta varför i ett fåtal punkter:

* Likt en politiker svamlar du tills faktan är som bortblåst.
* Hävdar att du har källor till i princip allt du säger.
* Säger emot dig själv.
* Kan inte ens erkänna Nvidia-fanboyn i dig.

Allt detta bara för att hålla förtroendet uppe. Finns flera som lyssnar på dig (som inte vet bättre). Försök inte att få folk tappa förtroendet för dig på detta forum, för det är nog dit du är på väg, om inte redan är. En tankeställare..

Jag ser dig i alla fall som ett TROLL!

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag utgick utifrån det priset du hade exempel på i tidigare inlägg och har inget med verkligheten att göra förutom prissättningen på färdig produkt då en RV670XT-produkt (HD3870) kostar en slant mindre än en G92-8800GTS. Produktionskostnaderna i sig självt har jag ingen data på, men skulle Nvidia ha billig kretsteknik, med andra faktorer, skulle priserna vara lägre i dagsläget. 8800GTX och 8800Ultra kan de sänka en skvätt, men priset på en GTX/Ultra kan inte sänkas för mycket eftersom bussbredden behöver extra komponenter, 80nm-kretsteknik är dyrare än 65nm som nu blivit standard för Nvidia, 768MB minneskapacitet, samt en lite dyrare PCB över lag. Det finns alltså inte allt för mycket att sänka under 2800kr som en GTX kostar idag, om jag minns rätt.

AMD har en billigare kretsteknik som över lag också är svagare och därmed drar ned priserna ytterliggare utöver den mindre kretsytan i sig självt. Jag tror knappast att AMD nått en prislapp på HD3850 som motsvarar ett näst-intill tak för vad de vågar sänka utan att få för låg vinst. Sedan kör ´50 på RV670/Pro också, vilket är lite nedbantat än RV670XT, vad som är bantat rent konkret minns jag inte, det var lanseringsdata som jag inte hade behov att lägga på minnet på den tiden. Jag tror att AMD skulle kunna få ned HD3850 256MB till ~900kr utan att mista vinstpotential och 1150kr för 512MB skall nog funka. Men att tänka på är ju att återförsäljarna står för mesta av priserna - de köper in produkterna och sänker priserna först när de har möjligthet att sälja de nyköpta, lägre prissatta korten, från leverantör. Snackar då alltså inte om att återförsäljarna tar mesta av priset på egen hand utan att de baserar priserna på vad de har på lager och vågar att prissätta utan att riskera att tidigare uppsättning produkter går med minimal vinst eller bleknat intresse. Det är ju lite som att alltid placera fräschaste varorna före alla andra i butik. Man blir aldrig av med de gamla som inom sinom ditt blir helt obsolita.

HD3870 har en bekräftat prissänkning som sker just efter att återförsäljare kunnat köpa in nya produkter med ny prissättning och blivit av med största delar av sitt tidigare lager av dyrare produkter.

Allt det du skriver om håller jag med om och det har förmodligen alltid gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
AlbinNdoja:
Orkar inte läsa allt du skriver. Kan sammanfatta varför i ett fåtal punkter:

* Likt en politiker svamlar du tills faktan är som bortblåst.
* Hävdar att du har källor till i princip allt du säger.
* Säger emot dig själv.
* Kan inte ens erkänna Nvidia-fanboyn i dig.

Allt detta bara för att hålla förtroendet uppe. Finns flera som lyssnar på dig (som inte vet bättre). Försök inte att få folk tappa förtroendet för dig på detta forum, för det är nog dit du är på väg, om inte redan är. En tankeställare..

Jag ser dig i alla fall som ett TROLL!

Vad med faktan som jag skriver är bortblåst?

Men jag har ju nästan källor till allt? Och oftast när jag inte har det så tror jag saker och spekulerar. Vad är problemet med det?

Säger mot mig själv? Det gör vi alla då och då.

Självklart tycker du jag är Nvidia fanboy och det är för att jag har slått dig på fingrarna varje gång du har försökt att motargumentera och detta svider hårt på någon som heter nedan fyras stycken google sidor:

Citat:

ReQuaker™ <3 ATi

Tänk nu noga på vad du skriver till mig Tobias för jag skulle kunna visa dina geniala och mogna inlägg som du skriver med ditt nick ReQuaker™ <3 ATi, öppet för alla här så att de kan se vilket förtroende de har att bygga upp för dig. Så skriv inget om vad andra har för förtroende för mig för din egen skull här inne.
------------------------------------------
Sorry moderatorer för dels off-topic men är trött på kidz som skall spela allan för att de inte kan föra en diskussion som folk.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

AlbinNdoja.. Åhh.. nej, du kollar upp vad jag heter på andra sidor, buhuu buhuu.. Du kan faktiskt ta och visa dem om du vill, tycker jag ska bli roligt - på feber framträder jag inte direkt seriöst, men det kanske du inte fattar?

Ta nu och berätta vad du heter där så kan vi ha riktigt roligt även där också. Eller var det till och med så trevligt att du endast tog och gjorde en sökning på google? Inte det minsta löjligt va?

Vill du ha mitt nick på fler sidor? Msn? steam? xfire? någe annat? hemsida? mobilnummer kanske? eller varför inte bägge hemnumren, kan du få prata med mor och far vilken stygg liten 19 årig pojke jag varit som inte är seriös på vissa sidor.

SKÄRP DIG!

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
AlbinNdoja.. Åhh.. nej, du kollar upp vad jag heter på andra sidor, buhuu buhuu.. Du kan faktiskt ta och visa dem om du vill, tycker jag ska bli roligt - på feber framträder jag inte direkt seriöst, men det kanske du inte fattar?

Ta nu och berätta vad du heter där så kan vi ha riktigt roligt även där också. Eller var det till och med så trevligt att du endast tog och gjorde en sökning på google? Inte det minsta löjligt va?

Vill du ha mitt nick på fler sidor? Msn? steam? xfire? någe annat? hemsida? mobilnummer kanske? eller varför inte bägge hemnumren, kan du få prata med mor och far vilken stygg liten 19 årig pojke jag varit som inte är seriös på vissa sidor.

SKÄRP DIG!

Ärligt talat så sökte jag på ditt namn för ett tag sedan för jag undrade vad det betydde, ditt namn alltså. Sedan kommer du nu och börjar spela allan i forumet och det slog mig angående ditt namn. Jag fann det roligt att du skrev till mig att jag är någon form av fan till något eftersom jag hade för mig att du nickade något med ATi efter ReQuaker och googlade upp det innan jag svarade nu i tråden för att säkerställa att det var du och det roliga var att det var du.

Jag passade även på att läsa om det du skrev för att se om jag har något jag kunde vända mot dig men ingenting om grafikkort och Ati, bara ditt nickname, kiss, bajs, svett och om jorden är platt.

Så, skall vi lägga ner off topic nu inna vi åker på varningar?
------------------------------------------
Återigen sorry för off-t

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hm.. aight, nja... skriver mest om min dator och mina olika köp för att det retar folk där, kan dock finnas något om nvidias nya (uppklockade 8800-kort) 9800..

Mjo, men jag erkänner att jag är en fanboy av:

*intel
*ati
*sony (mest förr iom ps2 - inte sonyericsson)
*nokia
*logitech
*coca-cola

många fler...

btw: namnet betyder inget egentligen, taget från quake (spelen) satte dit "re" innan och "er" efter ... för x antal år sen..

Lämnar detta tills GX2 ect. ect. kommit ut dojan, tar vi upp det hela då igen

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Tyckte Quaker var lite rolig och tog upp olika "fanboy ämnen" så jag gör också det - det finns väl ändå inget mer att tillägga i denna tråden:

Jag är fanatisk på:
- AMD
- Halo: Combat Evolved (de andra spelen i serien är inte så fantastiska)
- Bli arg på skitsaker, ganska mycket i-landsproblem i övrigt.
- Fläktkylning och fläktar (önskar jag kunde montera fler fläktar än jag redan har)
- Nintendo DS + Advance Wars (Win)
- Läsk som inte är tillverkad av Coco-Cola Company, jag har en del konspirationsteorier om diverse kapitalistiska flaggföretag.
- Att arbeta inom butiksbranschen, har praktiserat på tre olika butiker hittils och haft extra-jobb under längre period på en utav dem.

Jag är trött, ska sova nu.

Permalänk
Medlem

jag är en fanboy jag med..

Weed, Vapen och brudar... det är grejjer det d:

l0l

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345954

EAT mee..

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB