Kylskåp som datorlåda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Coolheten?? Men seriöst hade det varit bättre om hela lådan vart kyld med den tekniken, o ha hårddiskar på nåt isolerat litet ställe så dom inte pajar.

Lycka till.

Min erfarenhet av vettig kompressorkylning är att temperaturena är ner under -30c så fort du har ett system som klarar lite.

Min loadar 230w värme vid -31c vilket är ganska bra temp.

Är tveksam till att den skulle kunna orka hålla en quad vid load med acceptabla temperaturer.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Inaktiv

Annars kan man ju ta och köpa en liten läskkyl eller liknande och kasta in hela burken i. Problemet som jag ser det är väl kondens som finns i alla kylskåp. Inte godis för kretzzzzzzarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Annars kan man ju ta och köpa en liten läskkyl eller liknande och kasta in hela burken i. Problemet som jag ser det är väl kondens som finns i alla kylskåp. Inte godis för kretzzzzzzarna.

Den här idén har dykt upp och skjutits ner jag vet inte hur många gånger här och på förmodligen vartenda hårdvaruforum som finns, och kanske några till.

I korta ord är inte kylförmågan i dessa kylskåp dimensionerade efter läskburkar som avger 200+W värme. Luften i kylen värms upp långt mycket snabbare än kylaggregatet kan kyla ner den, och resultatet av det hela är i bästa fall att du ställt datorn i en liten låda som lever om och håller samma eller högre temperatur än rummet den står i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det är inte att rekomendera!
http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf
Lägre temp leder till högre risk för att disken ska dö än högre temperatur så kyl för allt i världen inte hela lådan till 8C.
Eller så gör man som jag och kör ett antec p182 så att diskarna inte kyls lika "aggresivt" som cpu och dyl.

Det där är med rätt stor sannolikhet en feltolkning av rapportens resultat. Med tanke på metallutmattning etc. är det troligt att
a) de diskar som har en jämn arbetstemperatur överlever längst
b) de diskar som inte sätts på/stängs av hela tiden överlever längst.
.. inte nödvändigtvis att arbetstemperaturen _bör_ vara hög.

Rapporten visar bara att de med lägst arbetstemperatur går sönder oftare, inte att det är den faktiska orsaken... Det är en väldigt viktig skillnad som många glömmer.

T.ex. ser vi inte hur många gånger de satts på/stängts av (vilket sänker snitttampen) eller om arbetstempen är ojämn (vilket också sänker snitttempen jämfört med de som ligger på max hela tiden)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Vem vågar köpa sånt här skräp från thermaltake då är det lika bra att tömma i vatten i datorn direkt, thermaltake är nog det värsta/sämsta märket av alla.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Mja alltså såhär:

Radiatorn är den "enhet" som värms upp av den energi som förflyttas från processorn via rören. Som du ser sitter det en fläkt på radiatorn som förflyttar värmen från radiatorn ut ur chassit. Mao, det är ett effektivt sätt att föra bort överskottsvärmen från processorn ut ur chassit.

Att din kompressor behövde användas mindre är heller inget konstigt när du ställde den vid ett kalluftsdrag. Temperaturskillnaden mellan baksidan av kylskåpet (där värmeslingorna sitter) och innertemperaturen i kylskåpet blir ganska logiskt lägre

Energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas. Mao, en kompressorkylning kan inte åstadkomma kyla från ingenting. Den bara förflyttar värmeenergi från olika platser och medium.

Mja, snarare såhär:
Angående kylskåpet som fick ökad effektivitet.
Detta beror egentligen inte på att temperaturskillnaden mellan baksidan av kylskåpet (där värmeslingorna sitter) och innertemperaturen i kylskåpet är små. Snarare att temperaturskillnaden mellan de varma värmeslingorna utanpå kylskåpet och den omgivande luften är stor. Termisk överföring är exponentiellt mer effektiv ju högre tempskillnad det är mellan två medier som utväxlar värmeenergin, och det är alltså en ökad temperaturskillnad som gjorde kylskåpet mer effektivt. Inte en minskad temperaturdifferans.

Jaja, bara en liten notis. I övrigt var det visa ord.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putana
visst sen efter ett halvår så får man frosta av skiten. mycket bra! lol

Det bildas ingen frost/is i ett kylskåp. Isåfall är det mycket mystiskt.

Permalänk
Medlem

vad är det för chassi de använder, något som redan finns??

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putana
visst sen efter ett halvår så får man frosta av skiten. mycket bra! lol

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det bildas ingen frost/is i ett kylskåp. Isåfall är det mycket mystiskt.

Thihi frusen mjölk

ser lite små spännande ut det här men priset skulle troligtvis inte vara lika lockande.

Permalänk
Medlem

Drömmer om att stoppa in min silent water i ett litet kylskåp på 5 liter - sedan borra hål för slangar och kablar för att täppa igen hålen med lim eller dylikt.

Skulle nog vara rätt effektivt tycker jag, men då datorn flyttas varje vecka är det nog ingen bra idé.

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande inte meningen med den här produkten. Vad är egentligen den praktiska skillnaden mellan den här och en mach1/2, vapochill mm?

Det här verkar bara vara ett senare och sämre alternativ till kompressorkylning i mina ögon. Som att uppfinna hjulet igen fast man har misslyckats med att göra det helt runt.

Kan någon förklara vad som är så bra med den här, är det jag som inte fattar bara?

Kombinera denna med Gigabytes briljanta vattenkylning(gräsklipparmotor) till ramminnen som står lite längre här nere i nyhetslistan

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Kondens...

Permalänk

Jag va lite ute på att bygga denna typ av kylning själv för inte så länge sedan, men jag fan dock en del olösliga problem för min del.

Permalänk
Medlem

Fattigmans-vapochill.

Permalänk
Medlem

Varför inte ståromspunnen slang med ett plast/gummihölje på?

Går ju att böja en del, och behöver man böja mer kan de ju skicka med lite vinklar samt slangar i olika längder. Ser inte problemet...

Permalänk
Medlem

varför e de ingen som gör typ en liten låda som suger in luft utifrån o där inne kyler den ner luften till 10c o sen pumpas den ut i datorn från 3 olika fläktar i olika riktingar. en snett ner mot prollen en mot grafikkorten o sen 1 mot diverse hdd o random saker man kan tänkas ha. sen har man kvar sina vanliga fläktar som har nån revolutinerande teknik som gör att dom flyttar massor av luft men inte låter nått o vips så va de bättre än vattenkylning

ett annat enkelt sätt att få kallluft in i datorn (funkar på vintern) är att köpa sånna där hamster rör o dra ut de genom fönstret, fixa o trixa lite o smacka på en 120 mm fläkt längst ut på röret. borra ett fett hål på 120 - 140 mm i chassit o sätt e fläkt där o låt kall luften flöda nån som har testat detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stryc9
Varför inte ståromspunnen slang med ett plast/gummihölje på?

Går ju att böja en del, och behöver man böja mer kan de ju skicka med lite vinklar samt slangar i olika längder. Ser inte problemet...

Stålomspunnen slang har ju gummi på insidan också. Jag är ingen expert men funkar inte någon vanlig gummislang så funkar inte heller stålomspunnen slang. De brukar oftast användast då det är högt tryck i slangarna för att de inte ska flexa.

/Calle

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar det - anledningen till att det skulle passa tillverkare som Alienware/datorer som Dell XPC är att de tillverkas i sådana volymer att de säkerligen kan få rör och kopplingar specialgjorda för layouten just i den datorn. Därmed kommer konceptet funka där. För hemmanvändaren skulle man nog kunna få det att funka med. Skulle bli en rätt dyr lösning då man skulle få skicka med ett halvt Meccano i form av olika rörstumpar i olika längder. Möjligen att man skulle kunna köpa allt utom rör i ett kit och sen köpa färdiganpassade rörkit för olika moderkort. Men sen finns det 40000 olika lådor också...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det bildas ingen frost/is i ett kylskåp. Isåfall är det mycket mystiskt.

Det skapas frost i kylskåp också. Saken är bara den att de frostar av sig själva. Detta innebär att innan kondensen skapar frost fastnar den på ryggplattan i kylen som är svalast och därför drar åt sig fukt som sedan rinner ner till ett hål där det rinner ner genom en slang till en skål på kompressorn där det dunstar.

Att bygga en datorlåda som ett helt kylskåp vore ingen bra idé, i alla fall inget som jag skulle våga chansa att slänga in dyra och känsliga kiselplattor med kondensatorer i... kompressorer har en begränsad livstid och eftersom även avfrostningen slutar fungera den stund den lägger av innebär det att komponenterna utsätts för fukt direkt det händer i stort sett.

Och jag är inte så sugen på att byta alla komponenterna varje gång kompressorn lägger av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stryc9

Går ju att böja en del, och behöver man böja mer kan de ju skicka med lite vinklar samt slangar i olika längder. Ser inte problemet...

Vad ska man med vinklarna och olika slangarna till?

För gasen 134e lär ju pysa ut snabbare än ögat om man försöker byta slangen själv... jag ser problemet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.