Nvidia drar ifrån konkurrenten AMD

Permalänk
Medlem

Det finns ett par saker som kommer avgöra hur det kommer gå för AMD efter RV770/R700 lanseringen.

*Hur RV770 står sig mot GT200. Båda gpuerna kommer att ha runt 1TFlops kapacitet.

*Att man i RV770 "löst problemen" (vilket man skal ha gjort) med AA. Som det ser ut idag utförs all AA i stil med MSAA via shaderenheterna och inte via separat enheter (Läs MSAA via ROPSen). Det finns både för och nackdelar med detta. Mera dynamiskt men segare om man inte nyttjar det på rätt sett.

*RV770 kommer ha mer än dubbelt så många ROP-enheter och mera än dubelt så många TMUer jämfört med RV670. TMUerna är oerhört viktiga då dessa går på knäna i dagens spel.

*Yieldsen sägs redan vara riktigt bra för RV770 och leder således till låga priser.

*AMD har ett litet trumfkort iom att man satsar på multigpu-lösningar... Detta är inget något negativt om man gör det på rätt sätt! Se bara på processortillverkarna. Här är två möjliga scenarion:

1. Om AMDs singelgpu-lösning inte är lika snabb som nvidias har då möjligheten att skapa ett riktigt kapabelt multi.gpu-kort då man redan besitter dessa kunskaper. Iom all övning man haft genom 3870X2 kan man ytterligare förfina tekniken. Detta leder till billigare kort för oss konsumenter.
Saker som dubbla skärmar under crossfire är en ruskigt bra funktion hos ex 3870X2. Skalningen i CF är en annan.

2. Om nvidias singelgpu-lösning inte blir lika snabb som AMD uppstår det problem så deras multigpulösningar är allt annat än smidiga. Man har heller inte ingen riktig grund (för smidiga lösningar) att luta sig på på samma sätt som AMD faktiskt har.

En bra konkurrens är ett måste! Därför vill vi att korten skall prestera lika och att priserna pressas ner. Optimalt är 50% av marknaden vardera...

Det är helt underbart att se hur folk kan vara så, eh ja... smarta, att man sitter och är jätteglada över att Nvidia tar över marknaden. Tror ni att dom kommer pressa ner sina egna priser för att vara snälla mot oss och minimera sina intäkter? Kolla bara hur det ser ut på processor sidan. Skillnaden i pris mellan ex Q6600 och Q6700 / Q9450 och Q9550 är ganska rolig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Det finns ett par saker som kommer avgöra hur det kommer gå för AMD efter RV770/R700 lanseringen.

*Hur RV770 står sig mot GT200. Båda gpuerna kommer att ha runt 1TFlops kapacitet.

*Att man i RV770 "löst problemen" (vilket man skal ha gjort) med AA. Som det ser ut idag utförs all AA i stil med MSAA via shaderenheterna och inte via separat enheter (Läs MSAA via ROPSen). Det finns både för och nackdelar med detta. Mera dynamiskt men segare om man inte nyttjar det på rätt sett.

*RV770 kommer ha mer än dubbelt så många ROP-enheter och mera än dubelt så många TMUer jämfört med RV670. TMUerna är oerhört viktiga då dessa går på knäna i dagens spel.

*Yieldsen sägs redan vara riktigt bra för RV770 och leder således till låga priser.

Ja och jag längtar som katten till lanseringen av 4000 serien. Skall bli skönt att slippa mitt 8800GTX!! Hoppas nu prestandan håller!

För övrigt säger ryktena samma antal ROPS:

Citat:

Specifikationerna är fortfarande ganska osäkra även om vissa specifika rykten talat om 640 stream processorer och 32 TMUs med samma antal ROPs.

http://www.nordichardware.se/nyhet,13905.html

Det vill säga en dubblering av TMU's.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja och jag längtar som katten till lanseringen av 4000 serien. Skall bli skönt att slippa mitt 8800GTX!! Hoppas nu prestandan håller!

För övrigt säger ryktena samma antal ROPS:

http://www.nordichardware.se/nyhet,13905.html

Det vill säga en dubblering av TMU's.

Det sista informationen jag sett säger att de kommer öka antalet TMUs. När du även är inne på NH:
http://www.nordichardware.se/nyhet,13868.html

Permalänk
Medlem

Som någon sa, köp ett ATI kort i protest mot nVidia. Jag väntar nu på ett HD3870 för under 1500kr ska komma till mitt utlämningställe.

Nästa gång blir det ett ATI kort för mig igen, och AMD processor.

Jag tror att AMD kan komma 50/50 mot Nvidia inom 1-2 år.

Jag vill inte se ett monopol där nVidia tagit över grafikkortsmarknaden och börjar plötsligt sluta utveckla nya kort och höjer priserna, bara för att nVidia inte har några större konkurenter att konkurera med.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Som någon sa, köp ett ATI kort i protest mot nVidia. Jag väntar nu på ett HD3870 för under 1500kr ska komma till mitt utlämningställe.

Nästa gång blir det ett ATI kort för mig igen, och AMD processor.

Jag tror att AMD kan komma 50/50 mot Nvidia inom 1-2 år.

Jag vill inte se ett monopol där nVidia tagit över grafikkortsmarknaden och börjar plötsligt sluta utveckla nya kort och höjer priserna, bara för att nVidia inte har några större konkurenter att konkurera med.

de är väll ändå lite att överdriva? protestera!? dom har ju inte gjort något ont? dom gör som alla andra försäljare dom vill såklart gå vinst med sina produkter de e la självklart? håller dock med om att det inte skulle bli kul ifall det blir monopol men jag tänker ju inte protesetera de e ju bara löjligt... jag köper dom delarna till min dator som jag tycker verkar bäst eller passar mig bäst:P aja go ATI hoppas dom tar igen fast än att man köpt ett 8800gt så hoppas jag verkliget på ATI/AMD nu^^

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Som någon sa, köp ett ATI kort i protest mot nVidia. Jag väntar nu på ett HD3870 för under 1500kr ska komma till mitt utlämningställe.

Nästa gång blir det ett ATI kort för mig igen, och AMD processor.

Jag tror att AMD kan komma 50/50 mot Nvidia inom 1-2 år.

Jag vill inte se ett monopol där nVidia tagit över grafikkortsmarknaden och börjar plötsligt sluta utveckla nya kort och höjer priserna, bara för att nVidia inte har några större konkurenter att konkurera med.

Så du tänker köpa AMD produkt för att de kan inte göra lika konkuranskraftiga produkter och inte göra lika bra jobb som nVidia. Förstår du inte hur löjligt det låter?

Att sympati köpa är löjligt dumt. Konkurans är en klocka som sköter sig själv. Om man sympatiköper en produkt så slänger man bara in sand i kugghjulen. Om ett företag har det tufft och tappar markandandelar och har inga "hurra" kvartalvinster så är det pågrund av att de gör inte ett bra jobb ifrån sig, gemför med konkurenten. Om ett företag är menad att gå dåligt eller gå under så är det, väldigt väldigt ofta, deras eget fel och/eller att de kan inte hänga med i kurvorna.

Du får köpa vad du vill men sympatiköp är dumt, och man förlorar bara själv på det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Du får gärna länka det där för jag är inte alls på det. AMD har mycket kvar att hämta på processor marknaden än så länge. Glöm inte att Intel lanserar nya quads nästa månad också (om du nu tänker på Phenom 4x).

Men vi kan ta det PM med länkar etc.

Mvh
-------------------------------------------------------

Kan vi lägga ner kommentarer som att Core 2 Duo har fler buggar än vad Phenom har idag? Phenom presterar sämre och har en stor bugg av de processorerna som är sålda, finns ingenting att göra åt saken helt enkelt än att vänta på de buggfria (redan lanserats?).

A!

Hittade det här:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=178416

Iofs är det mest en uppvisning av nehalem men shanghai finns också med där. Det verkar iaf som att shanghai har lite bättre prestanda/klock än barcelona och ännu bättre flyttalsprestanda. Blev dock lite fel när jag sa att den var bättre än core 2 per klock men annars ser det lovande ut. Och nehalem också för den delen.

Men det där med buggen i Phenom kan du lägga ner alltså. Ingen har någonsin drabbats av den. Tydligen måste man köra med virtualiseringstekniken (flera OS samtidigt) för att den överhuvudtaget ska inträffa och hur många gör det? Den är långt mindre allvarlig än Core2's värsta buggar iaf. Eller nån annan processor för den delen. Finns ingen processor som är felfri ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Men det där med buggen i Phenom kan du lägga ner alltså. Ingen har någonsin drabbats av den. Tydligen måste man köra med virtualiseringstekniken (flera OS samtidigt) för att den överhuvudtaget ska inträffa och hur många gör det? Den är långt mindre allvarlig än Core2's värsta buggar iaf. Eller nån annan processor för den delen. Finns ingen processor som är felfri ändå.

Mjo, det är lite synd att folk orkar tjafsa om buggarna, AMD fick en hel del onödig negativ press iom det. Mindre allvarlig och mindre allvarlig föresten? Det beror väl helt på i vilka tillämpningar man använder processorerna? AMDs processorer är populära i servervärlden och vad sysslar man mycket med där nu för tiden? Jo just det, virtualisering. Anyway, hemanvändaren behöver inte bry sig ett skvatt om buggen.

Att Intels bugg skulle vara allvarligare vet jag inte heller, man kan lika bra skylla sig själv om man blir påverkad av den. Microsoft fixade det problemet för längesen likaså är det fixat via BIOS, om man har så pass ny version.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065