Permalänk
Melding Plague

AMD fixar Phenombugg

När Athlon 64 lanserades år 2003 tog AMD ett stort steg framåt och lämnade Intels Pentium 4 bakom sig. Denna ledning behöll man fram till och med 2006 då Intel kontrade med Core 2 Duo-arkitekturen, och AMD har ännu inte lyckats återhämta sig från denna knock-out. Den tänkta konkurrenten till Core 2 Duo kallad Phenom lanserades i höstas men drabbades av en olycklig bugg, som först nu har rättats till.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, de här var kanske på tiden

Permalänk
Medlem

Då är det bara att tuffa på framåt då. Nästa prolle och graffe från AMD kanske ger dom lite bättre mark att arbeta på. Det vore kul att höra hur de själva ser på framtiden och hur de planerar att satsa.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Gött, nu kan de koncentrera sig på bättre processorer igen istället gör att "reparera" de gamla

Permalänk

Tror det blev lite fel på siffrorna i artikeln. WinRAR-testet visar med bugg som "13xx kb/s", medan utan bug har "3xx kb/s".

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

är jag dum eller e det en felskrivning i test tabellen ? den med bugg verkar juh vara bättre 1348 KB/s vs utan bugg 367 KB/s i winrar .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Tror det blev lite fel på siffrorna i artikeln. WinRAR-testet visar med bugg som "13xx kb/s", medan utan bug har "3xx kb/s".

Ah, jag tänkte också att det verkade skumt.

Bra att de fått till det iaf.

Permalänk

Som påpekat två gånger tidigare här ovan verkar det som att siffrerna i tabellen (eller processorn med/utan bugg blandats ihop). Jag känner mig förvirrad när jag läser tabellen i alla fall.

Permalänk
Vila i frid

Då va det inte bara jag som kände mig korkad för att jag inte förstod tabellen då

Permalänk
Medlem

Det blir till att de får bättra sig ordentligt för att man skall bli lockad; nu har man blivit grymt bortskämd med stabila moderkort till låga priser med Intel-chipset ,som klockar extremt bra på ett helt okomplicerat sätt. Och Intel-processorer med löjligt bra prestanda ända ner ifrån den billigaste Celeron.

Det känns nästan som att det är ATI-delen av AMD som måste rädda moderföretaget nu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Bara jag som inte ser någon prestandaförbättring?

Och 1348 KB/s vs. 367 KB/s är väll knappast -72.8% ? xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Bara jag som inte ser någon prestandaförbättring?

Ja, troligtvis...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

" under mars månad detta år presenterade Intel sin Core 2 Duo vilket förändrade allt."

Jag tror swec fått lite fel på årtalet också. Ajabaja.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
" under mars månad detta år presenterade Intel sin Core 2 Duo vilket förändrade allt."

Jag tror swec fått lite fel på årtalet också. Ajabaja.

läs texten igen.. det står 2006

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

om man tittar på en av de länkade källorna AnandTech: (http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3260&p=3) så ser man att de siffror som står i sweclockers tabell är för B2 revisionen altså inte B3 där buggen skall vara fixad på riktigt.

Permalänk
Medlem

Vänt tabellen uppochner?
CPU med bugg går bättre än den utan?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hoppas B3:an blir bra. Speciellt med tanke på 9150e, lär bli en väldigt prisvärd Quad, både för X-antal kärnor och även med tanke på effekt.

Om FSB-problemen är fixade blir det verkligen värt att tänka på. Knappast något som lär skapa rekord med överklockning precis, men sålänge FSB:n inte tar smäll som i 9500 och dylikt lär detta bli väldigt intressant.

Permalänk
Avstängd

Förövrigt är det AMD's Phenom på 45nm som kommer ha prestandaförbättringen de pratat om.

Ville bara klargöra det (:

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Denna buggen är så löjligt överdrivet utsatt. Det finns inte ett enda fall där buggen har uppkommit utanför AMDs labb.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Glömsk

Ber om ursäkt för tabellen, chefred som har ordinarie korrekturläsar-funktion är bortrest och jag gör det han brukar göra, men jag är inte lika uppmärksam som honom. Givetvis jämför Anandtech B2 med B2+fix, inte B2 och B3 (som inte kommer ha några prestandaskillnader).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Tabellen ni talar om: det handlar ju om att införandet av fixen för av TLB-buggen (med den gamla B2-steppingen) försämrar prestandan...

"...som väntat så lider inte B3 av samma prestandaförluster som de äldre B2-modellerna >>med TLB-fixen<<. AMD släppte tidigt en buggfix till Phenom med B2-stepping som löste TLB-buggen, men denna fix visade sig ha enormt dåligt inflytande på prestanda. Med B3 är buggen fixad utan någon prestandaförsämring."

Den var ju, som sagt, något instabil innan fixen... men fixen gör prestandan försämrad...

....

Attans, jag ursäktar... trodde att det var jag som var uppmärksam. Ber om ursäkt...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Förövrigt är det AMD's Phenom på 45nm som kommer ha prestandaförbättringen de pratat om.

Ville bara klargöra det (:

Problemet är ju att 45nm:aren dröjer en skvätt. Inte hysteriskt länge, men visst. Shanghai är ju också intressant, hörde att AMD mumlade om Quad Shanghai till sensommaren, eller tidig höst, på deras YouTube profil.

Men kommer ge B3:an en chans - som jag nämnt tidige: 9150e ser lovande ut.

Permalänk
Skäggig legend

U GO AMD!

Jag hoppas till fullo att dom kommer igen något nu.

Är det bara jag, eller har AMD börjat bli mer aktiva sedan dom fick lite stöd från IBM? Jag pratar om mer nyheter om dom osv... oO

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Bara bra. Ska fundera på om en Phenom utan buggen är värd slantarna när de kommer ut på marknaden.

Permalänk

Var det bara jag som tyckte nyheten tar upp samma sak flera gånger?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
U GO AMD!

Jag hoppas till fullo att dom kommer igen något nu.

Är det bara jag, eller har AMD börjat bli mer aktiva sedan dom fick lite stöd från IBM? Jag pratar om mer nyheter om dom osv... oO

De har haft stöd av AMD ett tag nu - nyheten häromveckan gällde framförallt förlängande av detta sammarbete/stöd. Om jag minns rätt har AMD haft stöd av IBM på den tekniska fronten sedan 2006? Rätta mig om jag har fel, det var vad jag hade läst.

Permalänk
Medlem

Gött. Betyder nog en del för amd. Go amd go

Permalänk

Bra för mitt planerade köp på en Phenom. Någon som har en uppfattning om hur många veckor det tar för nya produkter att börja sjunka i pris, till sin rätta nivå. Känns som att dessa blir lite dyrare precis när de släpps.

Jag tror på AMD!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Denna buggen är så löjligt överdrivet utsatt. Det finns inte ett enda fall där buggen har uppkommit utanför AMDs labb.

det är dock 100% säkert att man drabbas av fixen mot buggen idag, så det spelar ju ingen roll egentligen.

(om man nu ingen råkar veta om man oftast eller alls kan avaktivera den i BIOS, isf står jag rättad..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Förmodligen så kanske B3 klockar lite bättre också, men fortfarande är K10 en för avancerad processor för att göra på 65nm med sin design för att nå högre frekvenser och bra yield. Först på 45nm kan man tillverka K10 med högre frekvenser och bra yield, tom öka antalet transistorer som Shanghai/Deneb kommer att ha med dess förbättringar, men främst dess 6MB L3 cache.

Kommer en 45nm quadcore utan L3 cache också (inte inaktiverad, utan nativ) vilket låter lockande. Skulle inte tro att L3 cachen för med sig så mycket prestanda, då den dessutom ökar accesstiden till minnet med runt +20ns. Då kan det bli en relativt lätt kärna att tillverka och som klockar rätt högt. K10 vet man skalar extremt bra med frekvensen, särskilt i SMP system.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]