Världsrekord i 3dMark med luftkylning

Permalänk
Avstängd

kommer snart slå det;)

Visa signatur

Ult1mate Gaming !

Permalänk
Avstängd

Jag tycker personligen att det borde kallas FUSK att använda sig av flytande kväve osv. Rekord borde endast få anses som rekord när systemet funkar i ett vanligt hem utan massa krimms,kramms.

Min åsikt.

Visa signatur

Ult1mate Gaming !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjelv
Jag tycker personligen att det borde kallas FUSK att använda sig av flytande kväve osv. Rekord borde endast få anses som rekord när systemet funkar i ett vanligt hem utan massa krimms,kramms.

Min åsikt.

Och var ska den gränsen gå då?
Jag tycker det borde finnas olika rekord för kväve/vatten/luft, hade vart mer rättvist.

För övrigt fett mäktigt rekord.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Avstängd

håller med ska vara olika klasser

Visa signatur

Ult1mate Gaming !

Permalänk
Medlem

Hade jag varit "höjdare på AMD/ATi, så hade Hipro5 haft jobb imorgon..

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hioro5
Thank you all guys...

Yes the VGAs are FULLY MODED....One of them can do (if I start the aircondition in cold ) 1015MHz one core and 999 the second one....

LN2 spending?....I've lost the count....

@ nachthymnen: YES I'm waiting for Vince's response before I put the VGAs on LN2...He's a tough fighter and he NEVER quits dumn!....

EDIT: FOXCONN BlackOps took my ES CPU and ALL OTHER CPUs I've tested ~ 100MHz MORE in 2k6 and not only....
It's a "pain in the arss mobo" TILL you "understand it"....

För övrigt fett mäktigt rekord.

(inlägg nummer 63 i tråden som länkas till)
Såvidare inte mian engelskkunskaper är riktigt kassa så säger han att han använt flytande kväve till prosessorn så helt luftkylt va ju systemet inte.
och om man tittar på bilden.
http://www.hipro-tech.com/images/hipro5/ATI_3870x2/Maxi_3870x...
Det onekligen ut som en flytande kväve kylare.

Så att säga att han slog rekordet luftkylt är ju fel, eftersom han abra hade grafikkorten luftkylda.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

läs artikeln (igen?) fluxor

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclaso
Hade jag varit "höjdare på AMD/ATi, så hade Hipro5 haft jobb imorgon..

Precis vad jag tänkte!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket imponerande! Till skillnad från många såkallade "överklockare" här på forumet som skriker sig hesa över deras överklockningar på stockmoderkort+luftkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
ganska roligt när en Intel Core 2 Extreme QX9650 som är överklockad till 5750 MHz agerar flaskhals.

Prollen är ingen flaskhals här.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Mycket fint.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Mycket imponerande! Till skillnad från många såkallade "överklockare" här på forumet som skriker sig hesa över deras överklockningar på stockmoderkort+luftkylning.

länka gärna till desa hesa skrävlare tack

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Prollen är ingen flaskhals här.

Baserat på?

Visst har prollen i tidigare rekord inte varit flaskhalsen men vart går gränsen?

Funderar även på vart gränsen för bussarna ligger, med pci-e så borde väll det inte vara det som är gränsen men har inte sett några siffror på det...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Lite mer kunskaper så hade han nog klockat utan att klocka, byta ut kristallen på moderkortet så det verkar gå snabbare än vad det verkligen gör.

Läste någon artikel här på swec 2001 (blåa tiden) om att en hade bytt kristallen på sin moderkort så klockan gick saktare (eller snabbare) så hans P2 300MHz gick i fejkade ~900MHz

Det var flera komponenter som slutade fungera när man gjorde ett kristall byte som pci bryggans frekvens så usb kontakterna slogs ut, bland annat.
Kommer inte ihåg vad det var mer men visst går det att överklocka på det sättet också.

Tillägg: Klockan går snabbare om man byter till en kristall som har högre *frekvens*. Man är ju ute efter att höja frekvensen inte sänka den :).

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Jag ser det inte som "spektakulärt".
Jag ser det snarare som att vi är på väg i rätt riktning, när vi ger upp kväve, is och kompressor.
Energisnåla produkter ftw, eller vad man ska säga

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjelv
Jag tycker personligen att det borde kallas FUSK att använda sig av flytande kväve osv. Rekord borde endast få anses som rekord när systemet funkar i ett vanligt hem utan massa krimms,kramms.

Min åsikt.

Ja men se det såhär. Han tävlade i klassen "luftkylda kort" och bara "råkade" slå rekordet för kvävekylda på samma gång! Allt är tilllåtet i krig, kärlek och överklockning

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Prollen är ingen flaskhals här.

Snälla om du inte vet vad du snackar om så kommentera inte.
Saxat från några som gått igenom rekordet:

"Det tråkiga här är att processorn börjar bli en större flaskhals än grafikkorten, men det är inte på något sätt Hipro5s, Intels eller Futuremarks fel. Det är faktiskt AMD som gjort Radeon HD 3870X2 och CrossFireX till riktigt processorhungriga varelser. Man skulle kunna tro att ett Skulltrail system skulle kunna lösa detta, men icke. Det är den rena klockfrekvensen som spelar störst roll, inte antalet kärnor. Om man hade kunnat öka processorhastigheten ytterligare hade grafikkorten fortsatt att skala. De behöver helt enkelt mer än 5.9GHz för att verkligen sträcka ut, vilket inte är mer än galet."

/loraNga

Permalänk
Medlem

Hehe

hoppas på att Nehalem kommer kunna klara sådant här, fast utan att agera flaskhals, men men bara vänta och se!
om inte annat tar jag och köper mig en nehalem, något kul moderkort och sen en av dem nya scythe kylarna man fick se på Cebit (Orochi tror jag att den hette) skall bli kul att sedan köpa 4000korten från ati, men först måste jag börja en diet (dra ner på matkostnaderna, och förlora lite vikt på samma gång) så man får råd med kalaset..

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjelv
håller med ska vara olika klasser

Lycka till att folk ska hålla sig inom dom lol ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Lite mer kunskaper så hade han nog klockat utan att klocka, byta ut kristallen på moderkortet så det verkar gå snabbare än vad det verkligen gör.

Läste någon artikel här på swec 2001 (blåa tiden) om att en hade bytt kristallen på sin moderkort så klockan gick saktare (eller snabbare) så hans P2 300MHz gick i fejkade ~900MHz

kristallbyte var väl enda sättet att överklocka dom riktiga veteranerna?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Snälla om du inte vet vad du snackar om så kommentera inte.
Saxat från några som gått igenom rekordet:

"Det tråkiga här är att processorn börjar bli en större flaskhals än grafikkorten, men det är inte på något sätt Hipro5s, Intels eller Futuremarks fel. Det är faktiskt AMD som gjort Radeon HD 3870X2 och CrossFireX till riktigt processorhungriga varelser. Man skulle kunna tro att ett Skulltrail system skulle kunna lösa detta, men icke. Det är den rena klockfrekvensen som spelar störst roll, inte antalet kärnor. Om man hade kunnat öka processorhastigheten ytterligare hade grafikkorten fortsatt att skala. De behöver helt enkelt mer än 5.9GHz för att verkligen sträcka ut, vilket inte är mer än galet."

/loraNga

Om man söker lite mer så hittar man även citat av Hipro5 där han säger ju att Radeon HD 3870X2 CrossFireX vill ha löjliga mängder med CPU-kraft, rent frekvensmässigt.

För er som tycker det är häftigt att det skedde på "luft", kan jag nog försäkra er om att det kommer komma resultat med kväve på korten med inom en snar framtid. Samtidigt väntar Kingpin bara på att NVIDIA ska släppa nForce 790i så han kan lägga upp sina resultat och efter det kommer det troligen eskalera något. Även där är det fråga om kvävekylning, men jag vet att han ligger bar anågra poäng ifrån rekordet i 3DMark 03 med sina 8800GTS på luft. Resten är kvävekylt så klart

Det finns ganska mycket mer att ta av hos Radeon HD 3870X2, och samtdigt ser det ut som att 9800GTX kommer blir rena drömmen vid sub-zero temps.
Även om de nya NVIDIA-korten kanske inte är jätteheta för vanliga människor i och med att prestandan är 1:1 jämfört med "tidigare generation", men för överklockarna kommer 9800GTX att göra stora skillnad.

//Andreas, han som skrev originalet till citatet ovan

Visa signatur

Learn from yesterday, live for today, look to tomorrow ... rest this afternoon

Permalänk

Undrar om det finns något kretsschema över denna manick som kontrollerar spänningen till VGA-kärnorna...

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

klockar 3870 x2 sämre än 3850/3870?, verkar ju som det ialafal, elr så kräver x2 mkt mer ström o grejs

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Kul med rekord!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin