Intels nya strömsnåla processor heter Atom

Permalänk
Melding Plague

Intels nya strömsnåla processor heter Atom

Redan i mitten på förra året rapporterade vi om Intels kommande strömsnåla plattformar. Mycket har hänt sedan dess, och idag introducerar halvledarjätten processorserien Atom för riktigt energisnåla applikationer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fränt namn

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Hedersmedlem

Ordentligt strömsnål var den också, härligt

Permalänk
Hedersmedlem

"Intel atom inside" ^^

Permalänk
Medlem

Svar på frågan: Laptops är framtiden.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Svar på frågan: Laptops är framtiden.

Det har alla sagt de senaste 15 åren.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Ah, trodde jag läste Albinish men läste visst fel.

Laptops kommer nog aldrig att vara framtiden inom gaming i alla fall men det är möjligt jag har fel. Business är laptops som gäller om man är ute och jobbar mycket men stationärt är fortfarande störst, i alla fall bland vår kundstock.

Bra nyhet för övrigt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Atom låter inte särskilt Energisnålt .

Väntar på AMD Fusion då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det har alla sagt de senaste 15 åren.

De säljer väl redan bättre än stationära?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

problemet med bärbara är ju att de har dåliga skärmar, iofs kan man koppla upp den mot skärmar men känns som den endå blir stationär då så.
sorry OT.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Avstängd

Jag skulle välja bärbara om de inte vore så dyra i förhållande till prestanda. Och ifall batteritiden kunde öka med ett antal timmar.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Ojoj, tänk en liten rackare som typ eeepc, fast med denna cpun, en 7-10" ledskärm och ssd-disk...batteritiiiid

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
De säljer väl redan bättre än stationära?

På retailsidan är det möjligt att bärbara säljer bättre, men till företag är det nog fortfarande stationära som gäller. Totalt är det ungefär 50/50.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Undra om man kommer se dom i mobiler också? ;p

Permalänk
Medlem

Skulle de inte döpa Centrino till Centrino2?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det har alla sagt de senaste 15 åren.

Ja.... men så har ju laptops mer och mer tagit marknaden med storm de senaste åren, så vart vill du komma med det? Se bara på hur asus EeePC säljer runt om i världen! ^^

Permalänk
Medlem

dom borde hyra in den här grabben som maskot.

kanske lika bra att Eee blev försenad här, kanske den dröjer tills det blir en mäktig Atomprocessor i den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det har alla sagt de senaste 15 åren.

Och vilken typ av datorer har ökat mest i marknadsandelar dom senaste åren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Skulle de inte döpa Centrino till Centrino2?

Det är inte ens samma typ av bärbara vi pratar om här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Strömsnåla applikationer?

Menar ni http://sv.wikipedia.org/wiki/Applikation eller http://sv.wikipedia.org/wiki/Till%C3%A4mpningsprogram, eller menar ni kanske egentligen strömsnåla tillämpningar?

Permalänk
Medlem

0,6 till 2,5 watt, helt sjukt

Permalänk

hmm håller de vad de lovar (som de knappt alldrig gör) så är detta en given dödsstöt för konkurenterna om inte IBM sätter käppar i hjulen.

Dock så kommer det bli en bra hitt med så kalla processorer. dock undrar jag inte om namnet är lika fördelaktigt som det är till nackdelar?

tyckte även bilden såg ut som ett höghus som var belyst på natten med lite olika färger

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Frågan är när bärbara tagit över helt o alla värstingar som överklockar sitter med flytande kväve o kylare dom. Jag har inte sett nån hittils som kört 3dmark06 rekord run a la bärbar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Bärbara kommer aldrig ta över helt. Större är bättre. SÅ kommer det nog alltid vara. Ju större plats du har desto mer grejjer får du in. De bästa grafikkorten är även störst.

Men att bärbara kommer att ta den största marknadsandelen är nog de flesta med mig på. Men samtidigt kommer många vilja ha en starkare dator hemma som de kan spela de nya spelen på.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Bärbara kommer aldrig ta över helt. Större är bättre. SÅ kommer det nog alltid vara. Ju större plats du har desto mer grejjer får du in. De bästa grafikkorten är även störst.

Men att bärbara kommer att ta den största marknadsandelen är nog de flesta med mig på. Men samtidigt kommer många vilja ha en starkare dator hemma som de kan spela de nya spelen på.

Titta in Alienwares värstingar... Det handlar bara om att priserna måste pressas och delarna måste blir energisnålare så laptopens mobilitet öker ( bättre batteritider ).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Titta in Alienwares värstingar... Det handlar bara om att priserna måste pressas och delarna måste blir energisnålare så laptopens mobilitet öker ( bättre batteritider ).

Tja en dator med 15" skärm core 2 duo på 2,5Ghz och 6mb chache som har ett 512MB 8800M GTX 4GB ram, 2 hårddiskar på 320GB, en DVD brännare och ett X-Fi extreme ljudkort från creative går av på 20 000 plus moms. (25 600:- plus frakt)

Köper man liknande delar till en stationär dator och väljer att bygga den själv så betalar man ca 12 500:- plus frakt.

Visst alienware datorn är ju bärbar men för att inte batteriet ska ta slut direkt så sitter det två grafikkort i den vilka man får växla emellan ifall man ska sitta och surfa, kolla på film, skriva ett arbete eller om man ska spela.

Batteritiden är inte super på dessa maskiner utan man får oftast ha de inkopplade. En 15,4# skärm är inte precis skönt för ögonen att vila på ifall man sitter på ett lan.

Visst, jag hade själv velat ha en sån bärbar men i jämförelse med en stationär så kommer bärbara aldrig ikapp.

Tänk själv vilken stationär dator du får för 25 000:-

EDIT: Problemet med att pressa energitörsten är att bärbara alltid ligger en eller en halv generation efter stationära därför att där stationära inte behöver bry sig om batteritid så kan de istället utnyttja de nya energisnåla kretsarna till att gå fortare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

För mig är det Stationär och UMPC. vanlig laptop, va ska man me sån till aja. heheh ni behöver itne svara..

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Kommer det komma Mini/Nano/PIco-ITX-moderkort till denna propp också?

Och när släpps Mobile-ITX till konsumenter egentligen?

Permalänk

Ja! Detta verkar lovande. Ultralätt snålt och billigt är framtiden. En dator man kan ha med överallt. En mobil är helt enkelt för svår att skriva på, och har för liten skärm, och en bärbar är för stor, för klumpig, för kort batteri för att vara riktigt användbar. Samt för dyr (prova att sitt med en 17" alienware på tunnelbanan en sen kväll, ensam??!) Det viktiga här är mest en internet-klient. In med ett 3G kort också. Så kan man ju ha tillgång till flera terabyte lagring samt exekvering av tunga saker på externa servers.

- Jag ser en sån här dator som en perfekt fjärrkontroll/komplement till den stationära.

Permalänk
Medlem

Intel jobbar med "Atom" och AMD med "Fusion". Roligt.
Sysslar VIA/SiS med "Coal" eller?

Permalänk
Avstängd

Ojoj, har inte tid att sitta här egentligen så det blir en blixtvisit. Var bara tvungen att påpeka.

"Arkitekturmässigt bygger Atom-processorerna på Core 2 Duo-design, men radikala förändringar har gjorts för att få ned energikonsumtionen. Dock stöds samtliga instruktionsuppsättningar som vanliga Core 2 Duo-processorer har (exempelvis SSE4)"

Det är väldigt olika kvalité på nyheterna på denna sidan. Det har varit jättebra ett tag men nu var det plötsligt gamla fasoner här. Har letat utan att hitta en enda källa som antyder att Atom skulle vara baserat på Core 2. Inte ens hittat något som går att missuppfatta det som att det vore så. Däremot gott om artiklar som beskriver hur Atom är helt ny från grunden.

Ni kan, som jag påpekat, inte sitta och hitta på saker som låter bra när era egna kunskaper inte räcker till. Jag har ju sett detta många gånger och jag vet inte om det är redaktionen i sig eller om det är en enstaka nyhetsredaktör. Men jag har påpekat samma typ av fel för många gånger nu.