Nvidia satsar på nygammal stereoskopteknik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristin-92
Det finns ingenting som hindrar dig från att varken stoppa in saker i rumpan eller lära dig Kung Fu.

Haha. Du fattade min poäng.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz

ont.
De kan ju vara trevligt att testa detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysman
Du menar något i stil med:
http://www.e24.se/multimedia/dynamic/00085/virtusphere469_852...
http://www.e24.se/mankvinna/efterborsen/klacksparkar/artikel_...

Jag trodde vi snackade 3d spel typ mainstream, inte fullfjädrade simulatorer som kräver att man bygger om huset...

Överfett.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mumsigt värre

Visa signatur

Va fan gör vi här??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
I fredags var jag på en demonstration av SpatialView's skärmar

http://www.spatialview.com/resources/shared/SVI_MU_1913G_whit...

www.spatialview.com

Med dessa kan man leverera 3d utan att använda glasögon...Riktigt läckert faktiskt

Det var intressant att diskutera lite teknik med representanterna...speciellt som jag försöker utveckla en egen Mocap som skulle kunna användas tillsammans med skärmarna...

Låter bättre för oss som är närsynta och pallar inte sätta på linser när sitter vid datorn. Såklart är det bäst för alla också, mer bekvämt utan glasögon.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Egentligen tror jag inte Nvidia "satsar" på 3D tekniken. Zalman betalar en licens till Nvidia för att de skulle utveckla drivers till skärmen.

Men om Nvidia lägger till stöd för mer 3D tekniker än anaglyph och Zalman så är det verkligen en satsning...

Permalänk
Medlem

Hm, Vill ogärna ha glasögon på mina glasögon. Dessutom så ser jag för dåligt på ett öga så skulle inte funka för mig. För att 3d glasögon skall funka bör man ha nästan 100% syn på alla ögon.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Hm, Vill ogärna ha glasögon på mina glasögon. Dessutom så ser jag för dåligt på ett öga så skulle inte funka för mig. För att 3d glasögon skall funka bör man ha nästan 100% syn på alla ögon.

Nja, bara på två ögon. Förutsatt att se sitter en bit ifrån varandra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Hm, Vill ogärna ha glasögon på mina glasögon. Dessutom så ser jag för dåligt på ett öga så skulle inte funka för mig. För att 3d glasögon skall funka bör man ha nästan 100% syn på alla ögon.

Linser kanske skulle vara något?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Mysman: Den där virtual sphere känns lite oseriös ändå.

http://www.virtusphere.com/

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Va fan. Nvidia har haft denna teknik skitlänge på sina kort.... blablabla

Nyheten var att Nvidia "satsar" på 3d..... Vilket inte betyer att det är något nytt som dom har kommit på. Utan att dom börjar slänga pengar på de. vilket är, bra, tror ja.

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

det är väldigt bra för det komemr att utveckla 3d tekniken något makalöst längtar tills det blir möjligt att slippa glasögonen

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

tycker jag verkar tuffare, "head tracking", good shit !

edit, såg just att det kommit på tal.. dang !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Tror mer på detta: http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

värkar ju riktigt brutalt. ana om dom skulle utväkla det där.

Visa signatur

AMD | AMD Phenom 9750 2.4GHz | GA-MA790FX-DS5 | OCZ DDR2 PC6400 cl3 ed. 2048MB | 3870x2 1GB GDDR3 | 500gbx3 hd

Permalänk
Avstängd

utveckla heter det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
utveckla heter det...

Börja meningen med stor bokstav.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Stillman, hur viktigt var det egentligen?

Hoppas dom satsar på det, kommer nog bli jäkligt häftigt om dom försöker lite!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

3D har funnits i minst 150 år utan att riktigt slagit igenom. Först 3D-fotografier, som krävde stereobetraktare, sedan filmer som krävde 3D-glasögon, och sedan även spel.

Visst fascineras man av 3D. Jag har fotograferat i stereo, och det var roligt för stunden. När det behövs speciella betraktare eller glasögon så blir det lite för besvärligt för att man skall få in vanan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Tror mer på detta: http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Natural Point har sedan länge en färdig lösning.
http://www.naturalpoint.com/trackir/02-products/product-how-T...

Spel med stöd för TrackIR
http://www.naturalpoint.com/trackir/03-enhanced-games/enhance...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Första A-klass spelmotorn för 3d är snart färdig. Kollade lite på testversionen av den, men 700 000kr är rätt saftigt. Den måste prestera nära de stora i "vanlig 3d" samtidigt som den givetvis kickar ass i riktig 3d. Icke 3d utvecklade spel är ofta underbara i riktig 3d, spel utvecklade för det kommer kicka så mycket ass att inget annat räknas efteråt.

3d är iofs än så länge bara en extra funktion även om den är suverän jämfört med t.ex fysikkort. Pengarna kommer fortfarande finnas hos vanliga användare en bra bit framöver. Men ett spel tar ju ofta 3 år+ att utveckla. 3d lär ha växt till sig rejält tills dess.

Fortfarande taskigt att 8800 korten inte stödjer 3d i sina drivrutiner. Vissa satt på dubbelprojektorer för 30 000kr just för att köra 3d. Men jag tror att nyare spels stora bruk av shaderfunktioner försvårat det hela lite. Zalmans två budgetlcd i en skärm gör att den inte funkar så bra för grafikt arbete, annars skulle jag nog köpt en.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Fortfarande taskigt att 8800 korten inte stödjer 3d i sina drivrutiner. Vissa satt på dubbelprojektorer för 30 000kr just för att köra 3d. Men jag tror att nyare spels stora bruk av shaderfunktioner försvårat det hela lite. Zalmans två budgetlcd i en skärm gör att den inte funkar så bra för grafikt arbete, annars skulle jag nog köpt en.

Jag läste igår på några forum där man satt och skrev att 8800 korten inte har några problem med 3d, dock något i drivrutinerna man var tvungen att ändra har jag för mig. Det var något om stereoskopi. Jag kommer inte riktigt ihåg.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

En kombination av headtracking + stereoskopi skulle vara bäst.

Permalänk
Medlem

hade sånna glasögon när nvidia utvecklade stereo drivrutiner till sina grafikkort och innan LCD skärmarna kom.
De funkade i alla spel som jag spelade och känsla var helt otrolig. Det går inte att beskriva. De flesta som inte har provat det säger bara bleh det kan inte bli bra eller att känslan är skit. Men tro mig känslan är out of this world när man spelar.

Jag slutade använda mina för att nvidia slutade utveckla stereo drivrutiner och lcd skärmarna kom vilket fick tekniken att sluta fungera.

Hoppade till rejält när jag såg denna nyheten äntligen ska dom börja utveckla det igen! jag kommer bli den första som beställer ett par glasögon när nvidia har kommit med stereo drivisar till grafikkorten

Permalänk
Medlem

Ett par brillor med separata små HÖGUPPLÖSTA lcd's till varje öga tillsammans med headtracking. Man hade nog uppskattat crysis jungel ännu mer, eller så hade man kanske behövt ha ett par extra filsingar bredvid sig om man lirade Doom 3.

Permalänk

Är det någon som vet var man kan köpa ett par klassiska röd-gröna 3D-glasögon i Sthlms-trakten?