Permalänk
Melding Plague

Fyra DDR2-minnen

Det är fortfarande DDR2-minnen som gäller för de allra flesta och än så länge är priserna fördelaktiga. Vi skall därför passa på att testa tre 4 GB- och ett 2 GB-paket. Bland deltagarna hittar vi två nya 4 GB PC2 8500-kit (OCZ och Patriot) som båda klarar högre frekvenser än i vårt tidigare test med minnesmoduler på 2 GB.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

najs asså^^ bra me lite tester så man vet läget på allt:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

bra test=) Men mina minnen är bättre:D klara en bit över 900mhz 4-4-4-4 och över 1125 med 5-4-4-4=)!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ja, kul att se hur olika minnen presterar.
Det ser ju ut som att valet av minnen är i princip oväsentligt.
Närmast identiskt prestanda överallt, utom i ett komprimeringstest där det var en skillnad värd att notera.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Ja, kul att se hur olika minnen presterar.
Det ser ju ut som att valet av minnen är i princip oväsentligt.
Närmast identiskt prestanda överallt, utom i ett komprimeringstest där det var en skillnad värd att notera.

Så länge man inte klockar, ja.

Permalänk
Medlem

8500-minnen i 2x2gb har jag precis letat efter. Hur snart får man se dessa i svenska butiker tro?

Permalänk
Medlem

i-RAM2!

Nu får ju ändå gigabyte ta å lansera i-RAM2, 4 GB grym swapdisk. Då är det bara ssd för systemdisken kvar sen....

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

synd att mina minnen inte fick 'Prisvärd' utmärkelsen

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Äntligen blev mina minnen testade (OCZ PC6400 SLI 2x2GB)!

Jag köpte dem för att de var billiga men saknar moderkort och processor
till dessa än så länge. Tänkte ha dom till en Q9450 och dessa minnen varkar ju inte vara någon större begränsning för den processorn.

Permalänk
Medlem

HAHA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Äntligen blev mina minnen testade (OCZ PC6400 SLI 2x2GB)!

Jag köpte dem för att de var billiga men saknar moderkort och processor
till dessa än så länge. Tänkte ha dom till en Q9450 och dessa minnen varkar ju inte vara någon större begränsning för den processorn.

Exakt samma här (8GB) av samma, samma prolle och moderkort lutar åt ds3p...
p45 verkar dröjja för länge. undrar om det går att klocka 9450 till 3.2 med 8 GB i 800MHz...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

Jag gillar Patriots logo

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Precis den recensionen jag behövde, tack så mkt. Kör på ruttna value minnen just nu så är i stort behov utav nya

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morbex
Precis den recensionen jag behövde, tack så mkt. Kör på ruttna value minnen just nu så är i stort behov utav nya

Så stor skillnad gör det inte om du inte vill ha extrema frekvenser på minnena.Jag skulle tro att den lilla skillnaden inte är speciellt stor(in the real world) om du kör 1:1 med intel vilket ofta går alldeles utmärkt med value minnen!

Permalänk
Medlem

Mina Corsair Dominator PC8500 2x2GB går i 1126mhz 5-5-5-12-T2, vilket jag tycker är bra, det går även i 5-5-4-12-T2.

Just nu 5-5-5-15-T2 för att jag provade med högre frekvenser ett tag sen.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
Så länge man inte klockar, ja.

Och prestandavinsten är oftast försumbar. Konstigt nog.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fan skulle skitit i att beställa dom där sista 2x1GB BallistiX igår kunde sparat till 2 x 2GB PC8500 istället... Jaja nu har man valmöjligheter senare i alla fall.

Off-Topic, när kommer DDR2 vara ute och bli ersatt av DDR3 som det "normala" tror ni?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Off-Topic, när kommer DDR2 vara ute och bli ersatt av DDR3 som det "normala" tror ni?

Om ett år kommer det introduceras på riktigt i persondatorer, om två kommer det vara standard - räkna med det.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

ocz-minnen

Kör mina ocz sli-ready 2x2 minnen i 1150 mhz med 2.2 volt och standard timming har kört i 1200 stabilt men de verkar inte spela så stor roll i spelen när man kör 800 mhz eller 1200 faktiskt men fsb blir ju betydligt högre.. =)hur högt kan man köra den på.. kör just nu på 277x11 tror ja, spelar de någon roll om man kör högt eller lågt?? cpu frekvensen gör ju stor roll, de märkst verkligen!!!

annars väldigt bra minne för priset...

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Avstängd

Köpte ett par A-Data Gaming minnen. Glad att jag aldrig öppnade paketet utan valde att skicka tillbaka mina. Köpte mig ett par Corsair istället.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hehe så jag behöver inte vara orolig att DDR2 blir dyra som DDR är idag då Tänkte alltid bra att kunna köpa till 4 x 2GB om nåt år utan att priserna är skyhöga

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Behöva inte köpa not nytt,som det värka se ut.Kan allt spela på högsta inställningar-vad vill man mera.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Så, var får man tag på 2x2gb (4gb totalt) patriot minnen då?

Körde pricerunner men de listade bara 2x1gb och de var i mitt tycke ganska så dyra... Anar att man får vända sig utomlands isf?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Så, var får man tag på 2x2gb (4gb totalt) PATRIOT minnen då?

Körde pricerunner men de listade bara 2x1gb och de var i mitt tycke ganska så dyra... Anar att man får vända sig utomlands isf?

Använd inte pricerunner...

För elektronik i alla dess former: www.prisjakt.nu

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Patriot Viper 2x2 (4gb PC2 8500) verkar inte finnas i Sverige ännu. Hittade dom på Newegg.com för $124.99. Rätt så billigt, nästan värt att få tull och moms på dom.

Visa signatur

AMD A64 3000+ (S939) | DFI LanParty UT nF4 Ultra-D | 2x512 Corsair PC3200XLPRO | HIS X800XL Turbo 256

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sweclockers skrev:
Patriot Extreme Performance Viper PC2 8500 2 x 2 GB

Newegg.com erbjöd:
Patriot Viper 4GB(2 x 2GB) 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 1066 (PC2 8500) Dual Channel Kit Desktop Memory - Retail

Är det likadana minnen fast med olika titlar?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Avstängd

Är det dessa här som var med i testet? Är lite osäker eftersom de heter HPC på prisjakt och PC2 i eran review...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=244221

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Sweclockers skrev:
Patriot Extreme Performance Viper PC2 8500 2 x 2 GB

Newegg.com erbjöd:
Patriot Viper 4GB(2 x 2GB) 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 1066 (PC2 8500) Dual Channel Kit Desktop Memory - Retail

Är det likadana minnen fast med olika titlar?

Det skall vara samma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Är det dessa här som var med i testet? Är lite osäker eftersom de heter HPC på prisjakt och PC2 i eran review...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=244221

HPC = Heat Pipe Conduit. Det är inte samma kit eftersom det är 2 x 1 GB, men 2 x 2 GB med samma namn är rätt.

PS. det står ibland lite mindre och ibland lite mer information om minnena.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det skall vara samma.

HPC = Heat Pipe Conduit. Det är inte samma kit eftersom det är 2 x 1 GB, men 2 x 2 GB med samma namn är rätt.

PS. det står ibland lite mindre och ibland lite mer information om minnena.

Tack för svaret!

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att nämna här när vi pratar 2x2GB moduler med höga hastigheter, för dem som inte redan har grepp om det, att på Intel-system är det inte bara minnet som är ansvarigt för den faktiska minnesprestandan. Eftersom Intels minnesstyrenhet är inbyggd i nordbryggan på moderkortet så är det två andra faktorer som minst lika mycket bestämmer slutprestandan.

1. fsbn

2. performance level

Bästa slutprestanda får man alltså med minnena i 1:1 och så hög fsb, samt så låg performance level, som möjligt. Blir man tvingad att köra med minnesmultipel så blir faktiskt prestandan sämre, även om minnena går i "jättehög frekvens". Enda meningen att köra med multipel är när man har ett moderkort som helt enkelt inte klarar hög fsb.

Som tidigare sagts, möjligheten att köra med hög fsb i 1:1 är inte bara bra för prestandan utan eftersom Intel nu har en tendens att släppa processorer med lägre och lägre multipel så kan man behöva minnen som klarar 1000MHz+ för att klara "normal klockning". Alla PC6400-minnen är inte stabila över 1000MHz, även om en del är det. Så det här testet var inte bara bra, vi vill se fler liknande

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||