Permalänk
Medlem

Ser ju mer illa ut för AMD var dag som går.. Q3 innan dom ens kan släppa en CPU som är klockad i högre än 2,5GHz? 65W TDP är inte direkt något att hurra över för den slöaste modellen heller. Får hoppas för allas skull att dom gör väldigt mycket mer med sina procesorer under skalet än bara krymper tillverkningstekniken i Q3.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Intel kör ju fortfarande inte med max på sin TDP medans AMD gör det. AMDs 65W motsvarar 45 Intel watt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Intel kör ju fortfarande inte med max på sin TDP medans AMD gör det. AMDs 65W motsvarar 45 Intel watt.

Ja den saken är faktiskt lite udda.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kullberg09
Vad vart det för buggar dem gammla hade ? vart gjorde dem ?

Läs först, fråga sen. Allt du behöver veta står i artikeln.

Men för processorn i sig självt så är jag väldigt intresserad av att se vad 9150 kan göra - speciellt gällandes överklockning. Med tanke på att AMD inte lanserar snabbare Phenoms innan Q3 talar ju för att de inte riktigt kommit till buckt med FSB-problemen som orsakar dålig överklockningsresultat, som även kan ha varit en orsak av buggen. Men i vilket fall som helst, även om B3 inte blir någon överklockningsrevolution så är det ett steg i rätt riktning och om dessa går att klocka några hundra megahertz så har man ju en väldigt prisvärd platform för det mesta.

Och hela nuvarande AMD-sortimentet kommer sänkas i pris till början av April (7:e?) men jag tror inte att Phenom kommer konkurera ut X2:orna eftersom fyra kärnor inte är till mycket gott för den stora marknaden riktigt än och de hundralapparna man kan spara på en X2:a kan komma väl till pass för den stora personmarknaden. Helt enkelt snackar vi om två olika målgrupper för Phenom och tidigare Athlon X2.

Prissänkningen gör ju AMD ännu mer potent på budgetsegmentet då egentligen alla X2:or idag består av 65nm-kretsar och är kapabla att klocka väldigt bra för småpengar. Det enda problemet är den låga cachen men det är mest teori.

Citat:

Ser ju mer illa ut för AMD var dag som går.. Q3 innan dom ens kan släppa en CPU som är klockad i högre än 2,5GHz? 65W TDP är inte direkt något att hurra över för den slöaste modellen heller. Får hoppas för allas skull att dom gör väldigt mycket mer med sina procesorer under skalet än bara krymper tillverkningstekniken i Q3.

Mjaa, jag kan inte hålla med dig riktigt. Men visst är det så att de inte är för snabba på processormarknaden just nu - men under Q3 ser vi både 45nm Phenoms och Shanghai tillsammans med andra modeller senare under Q4. Detta är mer åt enthusiastsegmentet, alltså inte en allt för stor del av den totala marknaden. På Budget till Mainstreamsegmentet står sig AMD väldigt kapabla med sina billiga, klockvänliga X2-modeller som även sitter på låg effekt.

Jag skulle våga säga att AMD har den billigaste, kompletta, platformen idag. 780G-kretsen (HD3200) med en AMD Athlon X2 4200+ ger väldigt mycket för pengarna - speciellt när grafikkretsen går att klocka vansinnigt och processorn kan komma dryga +300mhz på standardkylaren.

Tycker inte det ser för mörkt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Intel kör ju fortfarande inte med max på sin TDP medans AMD gör det. AMDs 65W motsvarar 45 Intel watt.

Var har du fått det ifrån? Se exempelvis på E8400 med TDP på 65W. Mig veteligen har ingen kommit i närheten av det. Det samma gäller väl de nya 45nm quadcore-modellerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Var har du fått det ifrån? Se exempelvis på E8400 med TDP på 65W. Mig veteligen har ingen kommit i närheten av det. Det samma gäller väl de nya 45nm quadcore-modellerna?

Det är fortfarande så det har varit tidigare. Om de plötsligt bytt detta i samband med Penryn verkar ju lite konstigt. Men Intels TDP- har alltid skilt sig från AMDs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är fortfarande så det har varit tidigare. Om de plötsligt bytt detta i samband med Penryn verkar ju lite konstigt. Men Intels TDP- har alltid skilt sig från AMDs.

Jag skulle vilja säga att båda är precis lika missvisande som de alltid har varit. Att säga att "AMD:s 65W TDP motsvarar Intels 45W TDP" fungerar inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är fortfarande så det har varit tidigare. Om de plötsligt bytt detta i samband med Penryn verkar ju lite konstigt. Men Intels TDP- har alltid skilt sig från AMDs.

Dock sänkte de väl inte TDP-värdet när de gick över till 45 nm, även om processorerna nu faktiskt har lägre effekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Jag skulle vilja säga att båda är precis lika missvisande som de alltid har varit. Att säga att "AMD:s 65W TDP motsvarar Intels 45W TDP" fungerar inte.

Nej - det håller jag med om, att man inte kan jämföra AMDs TDP med Intels i konkreta siffror. Men det är ju allmänt kännt att Intel har något annorlunda system för att skriva ut effekt.

Permalänk
Medlem

Finns det nån chans att de Phenom processorerna med TLB-buggen fixad kommer att vara i klass med Q6600 eller rentav bättre?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Finns det nån chans att de Phenom processorerna med TLB-buggen fixad kommer att vara i klass med Q6600 eller rentav bättre?

De borde väl prestera ungefär som då biosfixen är avstängd, och sådana tester har vi redan sett.

Permalänk
Medlem

Övervakar utvecklingen av Phenom med spänning

Jag kommer att migrera från mitt gamla Intel system i framtiden och tror att jag kommer att gå över till AMD:s Phenom.

Många har hävdat att Intels tyngsta processorer spöar Phenom, men undrar hur pass bra den står den i beräkningsprojekt som seti@home eller rosetta@home. Någon som vet?

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khelben
Övervakar utvecklingen av Phenom med spänning

Jag kommer att migrera från mitt gamla Intel system i framtiden och tror att jag kommer att gå över till AMD:s Phenom.

Många har hävdat att Intels tyngsta processorer spöar Phenom, men undrar hur pass bra den står den i beräkningsprojekt som seti@home eller rosetta@home. Någon som vet?

Intels maskiner är överlag starkare. Men utan överklockning är det meningslöst i flesta fall.

Jämför vi E6600 eller E6750 i realiteten mot en AMD Athlon X2 6000+ så vinner AMD-maskinen med liten marginal. "Men den har snabbare frekvens, buhu" kan man ha som motargument, men priset pekar även för AMD i detta fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khelben
Många har hävdat att Intels tyngsta processorer spöar Phenom, men undrar hur pass bra den står den i beräkningsprojekt som seti@home eller rosetta@home. Någon som vet?

Det här är lätt att kontrollera genom att titta på listan "top computers":
http://setiathome.berkeley.edu/top_hosts.php?sort_by=expavg_c...

Det visar sig att intel dominerar rätt kraftigt, främst olika xeon-modeller men även q6600. Amd dyker upp först på plats 317, då med "Dual-Core AMD Opteron(tm) Processor 8220 SE".

Permalänk
Medlem

Offtopic.
Oavsätt om det är nvidia vs ati (amd) eller intel vs amd så blir det pajkastning på detta (och förmodligen en hel del andra också) forum. Lite tråkigt och tjatigt men antagligen något man får leva med.

Till ämnet då. Hoppas värkligen amd lyckas med B3 och kommande prollar. Om man ser det ur en plånboks ögon så måste väll ändå amd vara på topp. Rätta mig om jag har fel. Och kom isf med fakta (länkar) som bevisar motsattsen. Allt annat är onitressant.

Visa signatur
Permalänk

Nu vill jag ha nya nyheter om B3 phenom. Jag ska ju köpa en sådan så det hade varit roligt med priser och prestandadtester av de olika modellerna. Ingen som vet något?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum