Post- och telestyrelsen kan dela Telia i två

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
För det är verkligen vad det handlar om här? Ren diktatur, eller privatägt? Svart eller vitt, inga gråzoner alls?

Han va emot demokrati. Va det jag svara på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
En bra diktatur > Alla demokratier.

Varför skulle folk bara gå till jobbet för att vänta av tiden?

Om inget går med vinst för staten så går det givetvis inte så bra, det har jag inte sagt något om. Däremot gör det inte så mycket om ett eller några delar går med förlust då staten har fler inkomstkällor.

Ser ju hur bra det har funkat med det i Kuba, Nordkorea, ryssland etc.

Jaja nog pratat om detta.

Permalänk

Det låter bra, men det innebär att bolaget kommer bli mycket mindre än Telia idag, vilket innebär att det mycket lättare kan tänkas påverkas av vår tids nazityskland (EU) och hitler (Thomas bodström m.fl).

Hur kan internetfriheten ökas? Det är den frågan alla borde ställa sig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

STATEN ÄR VI, FOLKET! är det ingen jävel som har fattat det!?! (välsingne er som kan tänka och vet vad staten är)
Dumjävlar! Det är jävligt synd om er som bara tänker på er själva och inte tjänar mer än 5 milj kr per år! kapitalisthycklare, det är vad ni är!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Om inget går med vinst för staten så går det givetvis inte så bra

Nu tror jag att du tänker jävligt snett. Det är självklart att det går bra! hela grejen med statlig ägande är att det bara ska gå runt, och lite till för att man ska kunna göra nya investeringar.

Ett privat företag ska går runt, gå med helvete mycket i vinst(minst 50milj kr per år) och det ska has pengar för nya investeringar.
hade det varit statligt så hade man kunnat skippa den där vinsten på minst 50 milj kr, och då skulle varje enskild person fått betala mycket mindre för sitt ADSL bredband. Men vist, tjänar man över 5 miljoner per år, då får produkter och tjänster kosta vad det vill.

Edit: Ja vist, jag kanske överdriver lite med sifrorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Nu tror jag att du tänker jävligt snett. Det är självklart att det går bra! hela grejen med statlig ägande är att det bara ska gå runt, och lite till för att man ska kunna göra nya investeringar.

Jag kanske är lite för petig, men så som jag tänker så går man antingen med vinst eller förlust. Jämnt ut finns inte. Så, lite omskrivet blir min mening:

Citat:

Om allt går med förlust för staten så går det givetvis inte så bra

Permalänk

Om ett statligt ägt aktiebolag går med vinst går vinsten till staten dvs indirekt till oss som betalar skatt och är medborgare i vårat vackra land. Eller så väljer man att investera vinsten.

I ett privat aktiebolag går vinsten till aktieägarna vilka de nu är. Kravet på maximal vinst är betydligt större än ovan.

Viktigt att förstå skillnaden speciellt ni som uttrycker fördomar och okunskap i era "argument".

Personligen är jag helt för att man delar Telia i två eftersom det varit allmänt känt i många år nu att de varit kinkiga mot alla andra leverantörer som haft intentioner på att hyra in sig och bli stora på kopparnätet (Som jag hoppas kan dö inom en snar framtid för att bli helt fiberbaserat, det vore nåt). Konkurrens är bra med det ekonomiska system vi har idag i just detta område.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk

Tycker de flesta här glömmer en viktig detalj, nämligen drift och underhålls kostnaderna. Man kan ju undra hur många miljarder det kostar per år att underhålla detta massiva kopparnät. Skulle tro att Telia, inom 5-10 år, kommer att skänka bort kopparnätet då det snart antagligen kostar mer än det smakar..... Är därav ganska så logiskt att priset är dyrare via koppar än fiber.

Tycker att Telia måste få ha åtminstone en viss fördel i nätet en tid framöver för att behövliga investeringar skall kunna (ekonomiskt) vara försvarbara.
http://www.teliasonera.se/press/pressreleases/item.page?prs.i... Skulle nog tro att samtliga här är för en sådan....

Är ju inte så roligt om det som hände i Tyskland även händer här. Tydligen så öppnade deras motsvarighet till PTS upp fri konkurrens i fibernätet. Planerade investeringar på runt 30-40 miljarder kr blev därav helt enkelt inte av. Dvs vem vill investera såna summor när vem som helst får leverera tjänster till en självkostnad.....

Sen så är vi bortskämda här i Sverige med både pris och hastighet om man jämför med andra länder ute i världen, alltså I-länder...... Kolla runt så får ni se.