Första bilderna på moderkort för Intel Nehalem

Permalänk
Medlem

tja, antingen är det minneskretsar, eller så har processorn ett ovanligt mindre behov av spänningsregulation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Testa läs nyheten igen så kan du kanske få en förklaring.

Vilken del menar du? Det om inbyggd grafikprocessor? Det var ju lite den biten jag syftade på. Även om minnet ska vara dedikerat för grafik (verkar dumt för en budgetlösning) så måste det ju kopplas in på några av sockelns 1366 pinnar eller hur? Verkar ju rimligare att göra som dagens integrerade grafik på moderkort och använda samma minne som övriga systemet.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

dom kunde ju iaf gjort det i en roligare färg än tråkgrön

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h

För er som inte sett så sitter märket mellan pci platserna

Kortet har bara en pci-plats...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det är ett lite väl avklätt moderkort. Det finns ju hål runt nordbryggan för en kylare (och en rejäl sådan ser det väl ut som?). Knappast så man kommer kunna ha nordbryggan okyld.

Över minneskretsarna/spänningsregulatorer/whatever finns det också 4 hål (som inte tillhör processorkylarens hål). De kanske också ska ha en speciell kylare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
dom kunde ju iaf gjort det i en roligare färg än tråkgrön

kortet är ju bara en demo modell inget som säljs idag troligast vis så kommer vi att få se kylare för nord/sydbryggor osv när dom lanseras o säkert åxå i andra färger en tråkgrönt som du skrev hehe

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

"minneskretsarna" sitter ju monterade precis som runt en GPU, vilket tyder på att det är just minnekretsar där längden på bussarna är kritisk.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

"Udda nog är processorsockeln omringad av något som ser ut att vara minnekretsar, vilket kan betyda att det kommer processorer med inbyggd grafik till LGA1366."

Nej, det är drosslar till spännings matningen till cpu. Man kan tydligt se att de samman kopplade med koppar "ytorna" både ovan och undersidan av kortet och de obligatoriska kondensatorn.....

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Det ser ju ut som 775 kylare kommer passa i dessa, slipper jag byta ut min TRUE

stämmer detta?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Det ser ju ut som 775 kylare kommer passa i dessa, slipper jag byta ut min TRUE

stämmer detta?

Ja funkar säkert , men efter att ha köpt 6st DDR3 minnen, cpu och moderkort om ca 1 år.Så tror jag att du inte bryr dig om den lilla kostnaden för kylaren.
Kan ha fel men räkna med 6000-10000 kr (För moder kort 2000-3000 Cpu 2000-XXXX och 6xDDR3@??? Kr )

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Det enda som saknas nu är några nyheter från tyan om att de kommer släppa några supermoderkort med Nehalem!

TYAN !

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Minnenas placering i förhållande till processorn tycker jag verkar vettigare ur kylningssynpunkt med tanke på hur man har fläktarna i lådan.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk

Ärligt talat så har jag tröttnat på att spendera dyra slantar på uppgraderingar.

Men å andra sidan lockas jag ju naturligtvis av 8 kärnor och hyperthreading
å det andra skiten de vill locka en med - jag kan ju utnyttja detta med rendering osv.

Men för att gnälla lite vidare så måste jag då punga ut med stålar för ett nytt moderkort (helst inte det billigaste för nya sockeln)

Sedan vill man ju gärna ha några vassa 8GB minnen till detta.

Ähh! ursäkta mitt gnäll! men jag har andra hål och pyttsa pengar i.

Jag får vänta till Sandybridge eller vad den nu heter, tills jag uppgraderar
nästa gång.

Har även nu både 360 och en playstation 3 som jag otroligt nog vann i en tävling.

Så då har man spelandet täckt ett par år framöver - dock ej PC då!

Men what a hell - kliar köpfingret och man kan göra en god affär, så kan det ju hända att man bryter sitt löfte till sig själv.

Men just nu är jag så trött på alla marknads-lögner när det gäller PC
så jag har lust att bojkotta skiten.

Mogen för pension? - Jaa troligen enligt reklamen! - sorgligt!

Permalänk
Medlem

mjo, om ungefär ett år kmr det väl finnas ute, men det kan väl finnas risk för barnsjukdommar då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

http://pici.se/pictures/pfhVFqrDY.jpg

"Kretsarna" eller vad det är runt sockeln kommer inte ha någon kylning ifall man går efter de hål som finns på moderkortet. Om de skulle ha kylning så lär den se väldigt speciell ut då "minneskretsarna" ligger placerade så att kondensatorerna stör för en kylfläns. Däremot de mindre kretsarna bredvid kondningarna och bakom "minneskretsarna" kommer ha kylning. Nordbryggan verkar få rätt saftig kylning också.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if