AMD sänker priserna – igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jisses! Köpte min ATI Sapphire HD3870 för 1495:- på Komplott (Komplett). Det tyckte jag var billigt, men hallå...200-300 kr billigare är inte fel! Men själv skulle jag ändå aldrig orkat vänta till nästa prissänkning!

Bara att köpa ett till efter sänkningen då

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Att läsa fel är inte samma sak som att inte läsa. Om du skriver plats och jag skriver plast så måste du väl begripa att jag därmed läst fel, speciellt då kommentaren nedanför rättar mig.

Jag bryr mig inte om dina tester eftersom de varierar dramatiskt mellan resultaten på samma byggen. Hur förklarar du att Tweaktown får helt annorlunda resultat? Självklart är det en sida, mot ett halvt dussin av dina, men det enda som skiljer dem konkret imellan är ju processorhastigheten, men inga fantastiska marginaler. Sedan såg jag inte att många av dina sidor skrev ut information gällandes t.ex. drivers heller.

Många av sidorna du länkar har ju en del bakgrund utav att vara opålitliga sedan också, om jag minns rätt har jag för mig att även du nämnt detta vid tillfälle under sommaren. Handlade då om Tomshardware eller något närliggande, men jag är inte hundra. I vilket fall som helst, det är inte viktigt, och jag kommer inte ta någon av dessa sidors ord för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ett GTS 512 ligger på 26dB jämfört med 36dB för ett GX2. Med andra ord inte en chans att 2 GTS når upp i samma ljudnivå.

Hur funkar dB räkning nu igen ifall man har två stycken ljudkällor som var för sig alstrar 26dB?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Två stycken ljudkällor på 26 dB ger teoretiskt 29 dB (alltså 3 dB mera).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Två stycken ljudkällor på 26 dB ger teoretiskt 29 dB (alltså 3 dB mera).

Så det blir bara en fördubbling av ljudtrycket? Jag minns inte rikigt tänkte också på det här med att det är en logaritmisk skala.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Att läsa fel är inte samma sak som att inte läsa. Om du skriver plats och jag skriver plast så måste du väl begripa att jag därmed läst fel, speciellt då kommentaren nedanför rättar mig.

Jag bryr mig inte om dina tester eftersom de varierar dramatiskt mellan resultaten på samma byggen. Hur förklarar du att Tweaktown får helt annorlunda resultat? Självklart är det en sida, mot ett halvt dussin av dina, men det enda som skiljer dem konkret imellan är ju processorhastigheten, men inga fantastiska marginaler. Sedan såg jag inte att många av dina sidor skrev ut information gällandes t.ex. drivers heller.

Många av sidorna du länkar har ju en del bakgrund utav att vara opålitliga sedan också, om jag minns rätt har jag för mig att även du nämnt detta vid tillfälle under sommaren. Handlade då om Tomshardware eller något närliggande, men jag är inte hundra. I vilket fall som helst, det är inte viktigt, och jag kommer inte ta någon av dessa sidors ord för det.

Anandtech, Hexus, Tomshardware, Bjorn3d, Legitreviews, Firingsquad, driverheaven är de mest pålitliga testsidorna tillsammans med oss och Xbitlabs. De brukar ungefär alltid få samma resultat. Sedan att Toms hardwares interaktiva grafikkortsjämförelse är väldigt missvisande är en annan sak.

Angående testerna och vad du tror Borka är ointressant för vi andra vet att 10 olika och oberoende prestandasajter, framförallt inte ovan som jag skrev har missvisande resultat. Du vägrar ha fel, men jag kan förstå dig. Du är ung och har inte vart med så länge och jag resekterar det. Det är inte roligt att ha fel när man kämpat så mycket för att ha rätt och trott på något som är bra som fallerat i alla fall.

Glad påsk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ett GTS 512 ligger på 26dB jämfört med 36dB för ett GX2. Med andra ord inte en chans att 2 GTS når upp i samma ljudnivå.

Jo fast jag skrev två GTS 512. Vad blir två GTS 512 för dB? Dubbelt så högt i alla fall.

Citat:

Med tanke på att 2 GTS har två ordentliga utblås medans GX2 har ett klent så tror jag att du får lägre temp med 2 GTS. Det är ju samma värmeutveckling, fast mer sammanlagd kylning på GTSen.

I övrigt håller jag med, GX2 är inte så oprisvärt om man får det för 4500.
Även fast jag antagligen köpt ett ATi kort då de passar mig bättre.

I några av de testerna jag länkat tidigare i tråden blir luften i datorn varmare med två separata GTS 512. Men det är möjligt de har fel, eller har jag sett fel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

någon som kör crossfire med 3870? ska skaffa mig ett till nu till prissänkningen. Hur många fps ökar det? samt får jag plats med mig Thermaltake Duoorb eller får jag byta tillbaka till orginalkylaren ? :/

Visa signatur

Antec Nine hundred • MSI p35 • ace 580w • 4x OCZ gold 1024mb • intel core 2 duo e6750 @ 3.6GHZ (Scythe MINECooler) • sapphire radeon HD3870 512 @ 810. 1156 MHz vista ultimate 64 • acer 22"
R.I.P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

I några av de testerna jag länkat tidigare i tråden blir luften i datorn varmare med två separata GTS 512. Men det är möjligt de har fel, eller har jag sett fel.

Läs inte, tänk själv. Du har väl en 8800GTX sedan tidigare, om jag minns rätt? Tänk dig att du täpper igen "grillen" på utstickande kanten av grafikkortet. Får du samma stabila värmeutveckling i luften i lådan då på grafikkortets nota ? Skulle inte tro det, successivt skulle värmen leda ut i luften allt mer eftersom den inte kan färdas någon stans på samma betvingade sätt som under den klassiska kylarkåpan och "grillen" i sammarbete med en fläkt.

Har man då två stycken 8800GTS 512MB bestående av samma grundteknik för att bli av med varm luft så tror jag inte vi snackar om mer än mycket små marginaler, knappt värda att tänka på. Vi har alltså ett grafikkort under det ena som under en vanlig fysisk konfiguration av moderkortet skall kunna andas som vanligt, medans det grafikkortet som är ovanför visserligen kan bli mer stressad av baksidan av det nedanliggandes grafikkortets värmeutveckling från diverse teknik. Men likaså denna blir av med sin förbrukade luft. Och då 9800GX2 består av dessa två kretsarna byggda på varandra med en fläkt som leder den varma luften fritt i lådan så tror jag knappast att den tidigarenämnda lösningen genererar mer värme ut i luften än GX2:an. Speciellt då den ena grafikkretsen lär bli en del varmare än den andra, bra mycket varmare än hos de vanliga GTS-orna.

Texten kan vara luddig. Att sova för lite och spela för mycket StarCraft under dagarna kanske inte är en idealisk förutsättning för att skriva en halvpolerad text.

Permalänk
Medlem

När kommer prissänkningen !?

Visa signatur

Antec Nine hundred • MSI p35 • ace 580w • 4x OCZ gold 1024mb • intel core 2 duo e6750 @ 3.6GHZ (Scythe MINECooler) • sapphire radeon HD3870 512 @ 810. 1156 MHz vista ultimate 64 • acer 22"
R.I.P

Permalänk
Medlem

Bra fråga, om några dagar antagligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozbaab
Bra fråga, om några dagar antagligen

Det tar alltid ett tag.
Tänk från återförsäljarnas perspektiv så är det lätt att förstå att en prissänkning, utan kompensation från företag i fråga, inte appliceras snabbare än dess att de dyrare produkterna börjat sina och kvantitet med de billigare börjat rulla in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det tar alltid ett tag.
Tänk från återförsäljarnas perspektiv så är det lätt att förstå att en prissänkning, utan kompensation från företag i fråga, inte appliceras snabbare än dess att de dyrare produkterna börjat sina och kvantitet med de billigare börjat rulla in.

men det är ju bra, sapphires kort är slut hoss datorbutiken nu och kommer in ingen på måndag. förhoppningsvis billigare då

Visa signatur

Antec Nine hundred • MSI p35 • ace 580w • 4x OCZ gold 1024mb • intel core 2 duo e6750 @ 3.6GHZ (Scythe MINECooler) • sapphire radeon HD3870 512 @ 810. 1156 MHz vista ultimate 64 • acer 22"
R.I.P