AMD är inte imponerade av Nehalem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Allt AMD kan göra kan tyvärr Intel göra bättre och det är den bistra sanningen.

Vad baserar du det på? Om det är sant, då måste Intel vara oerhört korkade som lät AMD ha prestandaledningen så länge. Om det du säger är sant kunde de ju ha prånglat ut en bättre processor direkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Amd !!! jag är inte ett dugg imponerad av era amd Phenom X4 vad ni har gjort Intel krossar er och lär göra det bra tag.

Hur många procent av användarna har användning för en snabb X4? Vild gissning är runt 0.1%. Är det smart och satsa på den kundgruppen?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Tja, det var väl när Athlon kom och spöade Intels P4 i både prestanda per klockcykel och klockvänlighet. Det var ju först med Core2Duo som Intel vände på steken. Tyvärr fick vi inte se en omedelbar kontring från AMD, men man kan ju hoppas på att det kommer en, för utvecklingens och konkurrensens skull.

Athlon kom 1999 och P4 kom 2000 så förstår inte hur du resonerar.. Det var Intel som blev stekt där och har sedan dess fått jobba med något för att slå Athlonkärnan.

Så AMD hade praktiskt taget prestandatronen i 7 år; 1999-2006 då C2D lanserades. Iaf clock per clock - XP'na hade ju rätt låg frekvenser ett tag då P4 lyckades gå om lite.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Hur många procent av användarna har användning för en snabb X4? Vild gissning är runt 0.1%. Är det smart och satsa på den kundgruppen?

Intresset finns där, men behovet finns inte.
Intel Quad sålde bra - att låta Intel ha hela det segmentet vore dödligt. Tyvärr fick ju AMD inte till B2 Phenom X4 vid lanseringen, men den nya revisionen lär kompensera mycket av de tidiga problemen samt lansera den antagligen billigaste quad:en på marknaden (9150).

Men det bästa vore såklart om AMD snabbt fick iväg 45nm Phenom för X2. På så sätt kan man ju skapa en billig produkt som säkert kan få ett gott intresse hos både spelare och spelare med krav på effekt - speciellt om dessa byggs med 2mb L2-cache eller 4mb L2-cache istället mot de 6mb Intel nu har som standard, som blir dyrare och konsumerar större effekt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag är inte imponerad av AMD

Dom kanske har ett äss undangömt (hoppas det i alla fall)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

att måla ut AMD som småföretagare vore väldigt fel:D men med tanke på att intel har en omsättning på kring 40miljarder dollar och lilla amd 6miljarder dollar så tycker jag att AMD hänger med förhållande vis bra faktiskt, trotts att dom har ett dåligt år.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blid
att måla ut AMD som småföretagare vore väldigt fel:D men med tanke på att intel har en omsättning på kring 40miljarder dollar och lilla amd 6miljarder dollar så tycker jag att AMD hänger med förhållande vis bra faktiskt, trotts att dom har ett dåligt år.

Ja och om man ska snacka så så är ju Intel en småaktör jämfört med IBM som har en omsättning på drygt 90 miljarder dollar förra året.

Exakt m0rk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tror du verkligen att AMD skulle kunna släppa en prolle med 16 kärnor 2009? Jag är tveksam och jag är lite av AMD-entuisiast. Bulldozer ska ha 16 kärnor och G3MX *godizzz*

Förmodligen aldrig utan IBM's hjälp och detta är något som kommer kosta AMD skjortan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Dom kanske har ett äss undangömt (hoppas det i alla fall)

Håller med. Jag saknar AMDs plattformar faktiskt, de gick svala som katten och var roliga att klocka.

Intel är inte lika skoj och en utmaning då det bara är att trycka upp en Core 2 till 3.2Ghz utan problem, finner ingenting skoj i det. :/
Sedan att man äger en sådan är ju på grund av att de dominerar och man vill ju ha prestanda.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja och om man ska snacka så så är ju Intel en småaktör jämfört med IBM som har en omsättning på drygt 90 miljoner dollar förra året.

Edit: 90 miljarder dollar..

Permalänk
Medlem

Visst är Athlon smart. Spelar tyvär ingen roll hur mycket dom snackar för i slutändan vinner den som presterar bäst. Iallafall för mig som konsument. Skall man köra servrar kan det ju helt klart finnas andra argument.
Kör idag en AMD Athlon X2, har kört AMD utan problem i flera år, finns ju fortfarande några trögobertar där ute som inte fattar att AMD funkar ultrabra, förutom steppingbuggen på Phenom då förstås (Intel har ju haft sin beskärda del med problem även dom).
Hade jag dock läst fler tester/recensioner när jag köpte min dator för ca 1 år sedan hade det blivit en Core 2 Duo. Jag gillar AMD men vill hellre ha en snabb burk för spel. Å andra sidan är det inte proppen som begränsar här. Det är ju faktiskt graffekortet.

Permalänk
Medlem

För er som klagar på att det tjatas om att AMD håller priset nere så är det faktiskt väsentligt i alla liknande trådar vare sig ni vill det eller inte... För att ni ska förstå hur viktigt det är med att AMD konkurrerar mot Intel så kan man ta en annan branch som ett exempel där det saknas en konkurrent;

Olja, där Opec har fritt spelrum och höjer priserna hur dem vill i princip. Är det så ni vill ha det för Intel också?

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
För er som klagar på att det tjatas om att AMD håller priset nere så är det faktiskt väsentligt i alla liknande trådar vare sig ni vill det eller inte...

Det är nog ingen som påstår att det ej är viktigt med konkurrens. Behovet av tjat om detta i alla trådar är dock inte lika stort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Visst är Athlon smart. Spelar tyvär ingen roll hur mycket dom snackar för i slutändan vinner den som presterar bäst. Iallafall för mig som konsument. Skall man köra servrar kan det ju helt klart finnas andra argument.
Kör idag en AMD Athlon X2, har kört AMD utan problem i flera år, finns ju fortfarande några trögobertar där ute som inte fattar att AMD funkar ultrabra, förutom steppingbuggen på Phenom då förstås (Intel har ju haft sin beskärda del med problem även dom).
Hade jag dock läst fler tester/recensioner när jag köpte min dator för ca 1 år sedan hade det blivit en Core 2 Duo. Jag gillar AMD men vill hellre ha en snabb burk för spel. Å andra sidan är det inte proppen som begränsar här. Det är ju faktiskt graffekortet.

Jag håller med. Även idag funkar ju X2-orna hur bra som helst, speciellt till sitt pris. Efter senaste dagarnas erfarenheter med några Intel-processorer (E6600 samt E6750) så får jag inte uppfattningen av dessa processorer som snabbare/starkare än min AMD Athlon X2 6000+ på 3200mhz (3,3ghz under sign var tillfälligheter) ens klockade i ringa samma konkreta frekvens - speciellt då man måste klocka Intels maskiner för att få någon valuta för pengarna alls, men hela kicken att kunna boosta resultat i t.ex. 3dMark såpass snabbt och på egen hand tror jag gör ganska mycket. Sedan att Intel kör minneskontrollern på moderkortet skapar ju problem för de som kör billigare moderkort då moderkortet sätter stora begränsningar för potentialen till valuta hos Intel-maskiner som inte lyckas klocka särskilt högt pga. moderkortskretsen.

Men det är ju just därför Nehalem kommer finnas alls. Vilket är det mest intressanta från Intel på länge i mina ögon.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag håller med. Även idag funkar ju X2-orna hur bra som helst, speciellt till sitt pris. Efter senaste dagarnas erfarenheter med några Intel-processorer (E6600 samt E6750) så får jag inte uppfattningen av dessa processorer som snabbare/starkare än min AMD Athlon X2 6000+ på 3200mhz (3,3ghz under sign var tillfälligheter) ens klockade i ringa samma konkreta frekvens - speciellt då man måste klocka Intels maskiner för att få någon valuta för pengarna alls, men hela kicken att kunna boosta resultat i t.ex. 3dMark såpass snabbt och på egen hand tror jag gör ganska mycket. Sedan att Intel kör minneskontrollern på moderkortet skapar ju problem för de som kör billigare moderkort då moderkortet sätter stora begränsningar för potentialen till valuta hos Intel-maskiner som inte lyckas klocka särskilt högt pga. moderkortskretsen.

Men det är ju just därför Nehalem kommer finnas alls. Vilket är det mest intressanta från Intel på länge i mina ögon.

AMD konkurerrar bra med priset men klock för klock så är Core-arkitekturen effektivare än Athlon 64. End of story.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt