Hybrid SLI skjuts på framtiden

Permalänk
Melding Plague

Hybrid SLI skjuts på framtiden

För ett tag sedan lanserade AMD sin första styrkrets som stödjer Hybrid Crossfire, vilket gör att moderkortets inbyggda grafikkort kan användas med ett separat grafikkort. Nu rapporterar Nvidia att Hybrid SLI blir försenat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oväntat...

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Bra att ati får ta igen. Kör själv SLi men anser att crossfire är lite bättre inte prestanda mässigt men på utbudfronten. Man måste ju använda nvidias jädra chipset.

Är därimot rätt så nöjd med SLi

Permalänk

Skulle vilja testa åtta grafikprocessorer...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

"HybridPower som automatiskt klockar ner det integrerade grafikkortet för att spara ström."

Vore det inte bättre att klocka ner det andra grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Lite halv-off topic:

Är det inte konstigt att alla tester och artiklar fokuserar på hur mycket boost ett diskret grafikkort ger till det inbyggda? Detta är egentligen en bagatell men det som är intressant är väl ändå hur prestandan är jämfört med att bara köra med ett HD 3470?

Det blir lite bakvänt som det presenteras nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Känns lite löjligt onödigt, det som däremot vore intressant är om man kunde kombinera till exempel 8800GT och 8800GTS eller 8800GT och 9800GTX för att få en SLi setup, ingen bryr sig om man kan kombinera ett icke-speldugligt grafikkort med ett icke-"vistaready" (-.-) integrerat grafikkort ... jösses

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Lite halv-off topic:

Är det inte konstigt att alla tester och artiklar fokuserar på hur mycket boost ett diskret grafikkort ger till det inbyggda? Detta är egentligen en bagatell men det som är intressant är väl ändå hur prestandan är jämfört med att bara köra med ett HD 3470?

Det blir lite bakvänt som det presenteras nu.

Tycker jag med :/

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Känns lite löjligt onödigt, det som däremot vore intressant är om man kunde kombinera till exempel 8800GT och 8800GTS eller 8800GT och 9800GTX för att få en SLi setup, ingen bryr sig om man kan kombinera ett icke-speldugligt grafikkort med ett icke-"vistaready" (-.-) integrerat grafikkort ... jösses

Jag bryr mig, skulle vara skönt att göra ha valet att kunna spela en del lätta spel istället för inga alls på min framtid HTPC, och samtidigt hålla nere strömförbrukningen och köra helt passivt tycker jag.

Samtidigt är detta guld för en Latop. Integrerat när man kör via batteri och integrerat + "discret" (vad kallas det på svenska?) i Hybrid SLI/Crossfire när man kör via uttaget.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hybrid power...
Varför har jag en känsla av att det inte är det inbyggda grafikkortet som är den stora förbrukaren i jämförelse med ett ordentligt grafikkort... Så fruktansvärt onödigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

jag skulle gissa att man vinner på att köpa ett budget moderkort utan någon hybrid sli och ett kraftfullare grafikkort, eftersom hybrid sli moderkorten antagligligen kostar några hundralappar mer än ett strippat budget chipset som ändå presterar bra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hybrid power...
Varför har jag en känsla av att det inte är det inbyggda grafikkortet som är den stora förbrukaren i jämförelse med ett ordentligt grafikkort... Så fruktansvärt onödigt.

Artikeln har felaktigheter i sig. Naturligtvis så är det som så att det det diskreta grafikkortet och inte det integrerade som klockas nedf.

Detta tycker jag är den största innovationen med denna hybridhype som blivit.

Har för mig att nvidia sagt att alla deras kommande kretsar såväl low, mainstrean som high-end kommer att ha inbyggd grafik med hybridpower-teknik så att även kraftfulla grafikkort kan klockas ned/"stängas av".

Det är ju först när detta kommer att bli tillämpbart som jag ser de stora vinsterna.. Ett highendgraffe idag kan ju dra cirkus 45W bara i idle.
AMD 3850/70 drar iofs lite mindre än nvidias motsvarigheter i idle pga redan implementerad mobil teknik i grafikkortskärnan.

Och ärligt hur många spelar dynet runt eller bryr sig om att "disconnecta" externt grafikkortsstöd när de startar datorn för att surfa, eller ens startar om datorn överhuvudtaget... Finns massor med pengar och Wh att spara.

http://www.xbitlabs.com/images/video/gainward-bliss9600gt-512...

(äldre highendgrafikkorts idle-förbrukning är oftast ännu högre.)

Längtar tills denna riktigt flexibla teknik blir tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Bara jag som fortfarande tycker att fler än en GPU är en gimmick som bara är för folk som vill slösa lite extra pengar?

Dessa tekniker med integrerade kort blir väl undantaget.

Permalänk
Medlem

Tycker HybridPower är låter väldigt bra, något som jag skulle vilja i min dator

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de i framtiden även kommer stödja fetare kort. 3470 rockar ju inte direkt i de nyare spelen. Vore ju kalas att kunna ha en kombinerad htpc och speldator utan att elförbrukning och ljudnivå ska bli lidande när man inte spelar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Får hoppas att de i framtiden även kommer stödja fetare kort. 3470 rockar ju inte direkt i de nyare spelen. Vore ju kalas att kunna ha en kombinerad htpc och speldator utan att elförbrukning och ljudnivå ska bli lidande när man inte spelar.

9600GT drar ju inte speciellt mkt, det + oc system så kommer man runt 300w load.

Permalänk
Medlem

Då AMD inte direkt kommi så långt op deta området heller så behöver ju inte Nvidia skämmas i detta läget^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om spådomarna om integrerad GPU i CPU slår in skulle jag tippa på att den här teknologin blir väldigt viktig för entusiastmarknaden. Bra CPU med ok GPU integrerad + ett extra kort eller två kan vara vad high end gamern sitter med om ett par år.

Skillnaden mellan GPU i CPU + extra kort och Integrerad GPU på mobo'n + extra kort är visserligen stor men erfarenheterna tillverkarna gör just nu är nog väldigt viktig inför framtida utveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hybrid power...
Varför har jag en känsla av att det inte är det inbyggda grafikkortet som är den stora förbrukaren i jämförelse med ett ordentligt grafikkort... Så fruktansvärt onödigt.

Mja, med tanke på dom kyllösningarna som dykt upp på moderkort med nVidias chip på så verkar ju deras chip vara allt annat än strömsnåla. Men det klart nVidias graffakort är ju inte snåla heller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
jag skulle gissa att man vinner på att köpa ett budget moderkort utan någon hybrid sli och ett kraftfullare grafikkort, eftersom hybrid sli moderkorten antagligligen kostar några hundralappar mer än ett strippat budget chipset som ändå presterar bra.

Håller inte riktigt med. Iaf på AMDs sida så är moderkorten väldigt bra prissatta och ser man till vad folk (iaf här) tycker är ok att betala för moderkort utan grafik integrerat så är ju det 2-3 ggr mer lågt räknat jämfört med ett 690G eller 780G moderkort och budgetmoderkorten utan grafik tenderar att vara väl kripplade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Då AMD inte direkt kommi så långt op deta området heller så behöver ju inte Nvidia skämmas i detta läget^^

Det finns att köpa idag och fungerar, hur mycket längre skall man komma? Och nått datum verkar inte nVidia kunna presentera, lite mer än minor difficulties kanske?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Är inte direkt förvånad. Tri- och Quad-SLI har ju precis börjat funka utanför nvidias powerpoint-bilder. Vad tog det sedan 7950Gx2 kom? 2 år? Det är ändå mellan likvärdiga GPUer, ett tämligen enkelt lastproblem jämfört med att fördela lasten på olika GPUer.

Tyder på att nVidias hastigt inkallade pressrelease och fantasilösa namn var mer Jen-Hsun som sa 'Fort! Vi måste stjäla litet av AMDs uppmärksamhet. Vi måste säga att vi minsann _också_ håller på med Hybrid Crossfire. Eh.. eller jag menar SLI. Börja bygga nu!'

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
"discret" (vad kallas det på svenska?)

Både 'discreet' och 'discrete' översätts till 'diskret' på svenska. Man får utläsa vilket som menas från sammanhanget.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
...

Jo att klocka ner det ordentliga kortet kan vara en bra idé, inga protester där. Det var just tanken på att klocka ner det integrerade jag reagerade på, för det känns tämligen meningslöst även om nvidias inbyggda nu skulle dra en del

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bara jag som fortfarande tycker att fler än en GPU är en gimmick som bara är för folk som vill slösa lite extra pengar?

Dessa tekniker med integrerade kort blir väl undantaget.

Nej jag håller med. Mer än ett grafikkort är fortfarande en gimmick (även om kort med flera GPUs kan tänka sig vara en bättre väg att gå)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har vi glömt att dom flesta hade 2-3 st grafik kort 1998.
Ett 2D kort, ett integrerat i bland och ett eller två St Voodoo kort i sli.

Finns det ingen som kört Quake med Glide API kvar i forumen?

http://en.wikipedia.org/wiki/3dfx

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

JAg tror att en Hybrid SLI settup med ett XFX GeForce 8500GT 450M 1GB DDR2, PCI-Express borde funka rätt bra.

1 gig+ i vga ram e ju aldrig fel.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Det låter lika bra som en 100 liters bensintank på en moped.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

För om jag har fattat allt rätt så kan man dedikera vissa mängder av ram minnet till de integrerade gaffet och då med en XFX GeForce 8500GT 450M 1GB DDR2 så borde ju 1,25 gig i vga ram bli rätt fett.

eller e jag helt ute och sycklar?

om de nu e så att jag har missat nått så förklara gärna vad.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Har vi glömt att dom flesta hade 2-3 st grafik kort 1998.
Ett 2D kort, ett integrerat i bland och ett eller två St Voodoo kort i sli.

Finns det ingen som kört Quake med Glide API kvar i forumen?

Jodå. Glide var grejer det. Aldrig nåt strul med prestanda eller drivrutiner kändes det som. Körde iofs aldrig sli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
För om jag har fattat allt rätt så kan man dedikera vissa mängder av ram minnet till de integrerade gaffet och då med en XFX GeForce 8500GT 450M 1GB DDR2 så borde ju 1,25 gig i vga ram bli rätt fett.

eller e jag helt ute och sycklar?

om de nu e så att jag har missat nått så förklara gärna vad.

Japp... kan jag göra! I den upplösningen som du behöver 1 Gb ram för texturer och liknande skulle du få se på stillbilder med ett 8500 kort.
Minnet avgör mest villken max upplösning du kan ha och att lagra textuer. Har hällde ett 256mb kort med hög prestanda en ett skitkort.med 512mb. Dessutom är DDR 2 lite för långsamt för grafik kort speciellt när det inte sitter på graffet.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

okej så då är de bättre att ha ett 256 eller 512 med hög prestanda och dedikera så mycke ram man kan till de integrerade gaffet som möjligt. eller blir de lika kasst?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Japp det spelar ingen större roll vad du har dedikerat.Bättre att låta datorn ha max med minne.är ju bara att testa sig fram vad som är optimalt.
Lite svårt att säga då mina enda burkar med integrerat som jag har kvar är en P75 MMX med ATI March 64, K6-2 350mhz med ATI Rage 64 och en server med en 2200+ och Sis 320 3D intergretat.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

mm... för jag tror att om man har typ 4 gig i ram och uppåt så kan man ju lätt dedikera 512 - 1024 meg till de inegrerade gaffet och kunna köpa ett gaffe som har hög prestanda och inte så mycke vga ram.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]