”Glöm piraterna!”

Permalänk
Medlem

Jao! synd att trean sög :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
åååhhh, mater of orion! Sååå kungligt bra spel!!!!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är en intressant tanke du har, jag är väl av den åsikt att i praktiken är olovlig kopiering någon form av stöld och kan inte hålla med om att någon måste förlora en vara för att det ska kunna klassas som stöld. Kan man dra nytta av en vara eller produkt utan att betala för den så klassar jag i alla fall det som stöld, oavsett om det handlar om kopiering av ettor och nollor eller om snatteri på konsum.

Ifall du bläddrar igenom tidningen på konsum, har du då stulit den?
Tidningen finns kvar i affären och en annan kund kan köpa den så rent materiellt finns den kvar.

Ifall konsum hade placerat en kopieringsmaskin bredvid tidningsstället och du drar en kopia, och betalar för pappret (privatkopieringsersättningen *), av nån blaska som ligger där. Har du stulit tidningen?

Affären, tryckeriet och tidningsägarna kan kanske ses som att de förlorat en potentiell inkomst. Men de har inte blivit bestulna.
Ifall företaget du jobbar för går dåligt och det inte finns tillräckligt jobb så kan du inte se den minskade lönen som att ditt jobb stjäl från dig.

* http://www.idg.se/2.1085/1.131367

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Det borde vara tillåtet att göra en användarkopia åt sig själv. Vem vill bli av med en raritet pga repor på skivan och samtidigt vet att spelet inte går att få tag i längre?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det är väl tillåtet också. Om du har "skälig anledning att tro att du kan komma att behöva den" eller något sådant där luddigt.

Men sen med de tillkommna lagarna att man inte får gå förbi kopieringsskydd så kan det bli svårare.

Bodströms svar på det var väl att man skulle uppmana till att man inte använde kopieringsskydd (hahahaha, jag vet, så patetiskt så man inte vet vart man ska ta vägen).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
...
* http://www.idg.se/2.1085/1.131367

Det här med "kassettavgift" och moderna liknar gör att man inte kan ta de som "motverkar" piratkopiering på allvar. Hur ska man ha det? Ska vi finansiera upphovsrättsinnehavarna med en kassett-, CD-, DVD-, HD-avgift kan det ju inte samtidigt vara otillåtet att kopiera och sprida allt material som kan tänkas ligga på dylika medier.

Antingen är det förbjudet att reproducera data hur som helst, eller så betalar vi alla reproduceringar med pseudoskatter. Man kan inte ha båda. Så länge som någon stat eller organisation tar ut en avgift på min CDR-skiva, kassettband eller DVD-skiva - hur liten den än må vara - har jag givetvis all rätt i världen att göra precis vad jag vill med detta medium. Jag har ju redan anklagats och straffats för brottet innan det är begånget. En jurist kanske inte håller med, men juristen har faktiskt inget moraliskt, sakligt eller filosofiskt företräde. Tvärt om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Men Om jag går in på jysk och måttar upp dem exakta måtten för en byrå som står där inne och sedan går hem och bygger en exakt kopia utav den byrån är det också kopiering då? inte för att den är ett registrerat trademark eller liknande (tror jag inte) men bara för att ta ett exempel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertiyed
Men Om jag går in på jysk och måttar upp dem exakta måtten för en byrå som står där inne och sedan går hem och bygger en exakt kopia utav den byrån är det också kopiering då? inte för att den är ett registrerat trademark eller liknande (tror jag inte) men bara för att ta ett exempel.

Affärsidén är dock annorlunda när det gäller ickefysiska ting, till exempel programvaror; det är väl inte många som anser att det är själva cd-skivan man betalar för. Snarare är det rätten att använda programmet eller lyssna på musiken som skaparen vill ha betalt för att ge dig. Vid piratkopiering står han för sin del av avtalet medan du struntar i din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Affärsidén är dock annorlunda när det gäller ickefysiska ting, till exempel programvaror; det är väl inte många som anser att det är själva cd-skivan man betalar för. Snarare är det rätten att använda programmet eller lyssna på musiken som skaparen vill ha betalt för att ge dig. Vid piratkopiering står han för sin del av avtalet medan du struntar i din.

Ah, du menar lite som SVT som vill tvinga alla som kan komma in på svt.se att betala TV-avgift? Ett sånt där luddigt avtal som om man struntar i att godkänna så är man en skurk. Som EULA m.m.
Ifall man pröjsar 800 spänn för att gå på en konsert, godkänner att man inte får ta med sig kamera eller bandspelare men sen laddar ner liveskivan som då är inspelad under konserten. Man har ju betalat för att lyssna på musiken.

Ännu mer sant är det gällande stim. Du pröjsar 2200 om året till SVT/UR för att de i sin tur ska betala stim-pengar. Du får lyssna på radion, du får spela av låten på radion men du får inte höra en låt på radion och sen direkt ladda ner den från nätet...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ah, du menar lite som SVT som vill tvinga alla som kan komma in på svt.se att betala TV-avgift? Ett sånt där luddigt avtal som om man struntar i att godkänna så är man en skurk. Som EULA m.m.
Ifall man pröjsar 800 spänn för att gå på en konsert, godkänner att man inte får ta med sig kamera eller bandspelare men sen laddar ner liveskivan som då är inspelad under konserten. Man har ju betalat för att lyssna på musiken.

Ännu mer sant är det gällande stim. Du pröjsar 2200 om året till SVT/UR för att de i sin tur ska betala stim-pengar. Du får lyssna på radion, du får spela av låten på radion men du får inte höra en låt på radion och sen direkt ladda ner den från nätet...

Det jag menar är att modellen inte är särskilt avancerad. Antingen tycker man att ett program är värt sitt pris och köper det eller också köper man det inte. I det senare fallet har man dock inte rätt att använda det. Användaravtal är det väl heller egentligen inget fel med, förutom att de har en tendens att vara ohanterligt långa och ej går att läsa innan man har brutit förpackningen.

När det gäller konserten kan man diskutera vad det är du har betalat för. Någon skulle kunna till exempel kunna hävda att lyssningsrätten endast gäller vid det aktuella tillfället.

Att kräva att alla som kan komma åt svt.se skall betala tvavgift är kanske en smula befängt, men att kräva det av dem som verkligen besöker sidan vore väl inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det här med "kassettavgift" och moderna liknar gör att man inte kan ta de som "motverkar" piratkopiering på allvar. Hur ska man ha det? Ska vi finansiera upphovsrättsinnehavarna med en kassett-, CD-, DVD-, HD-avgift kan det ju inte samtidigt vara otillåtet att kopiera och sprida allt material som kan tänkas ligga på dylika medier.

Antingen är det förbjudet att reproducera data hur som helst, eller så betalar vi alla reproduceringar med pseudoskatter. Man kan inte ha båda. Så länge som någon stat eller organisation tar ut en avgift på min CDR-skiva, kassettband eller DVD-skiva - hur liten den än må vara - har jag givetvis all rätt i världen att göra precis vad jag vill med detta medium. Jag har ju redan anklagats och straffats för brottet innan det är begånget. En jurist kanske inte håller med, men juristen har faktiskt inget moraliskt, sakligt eller filosofiskt företräde. Tvärt om.

Du blandar ihop piratkopierng och privatkopiering.

Privatkopierng (kopiering för eget bruk) är lagligt och det innefattade väl i alla fall förr även nära släkt och kanske vänner. Av den anledningen vill man kompensera upphovsinnehavarna för de missade intäkter för kopior som vi konsumenter har rätt att göra.

Det har alltså inget med piratkopierng att göra, men det betyder inte att skatten är korkad
Sen är den väl hur man än ser på det extremt förlegad och copyswede utnyttjar skiten ur detta för att dra in löjligt stora summor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du blandar ihop piratkopierng och privatkopiering.

Privatkopierng (kopiering för eget bruk) är lagligt och det innefattade väl i alla fall förr även nära släkt och kanske vänner. Av den anledningen vill man kompensera upphovsinnehavarna för de missade intäkter för kopior som vi konsumenter har rätt att göra.

Det har alltså inget med piratkopierng att göra, men det betyder inte att skatten är korkad
Sen är den väl hur man än ser på det extremt förlegad och copyswede utnyttjar skiten ur detta för att dra in löjligt stora summor.

Det är inte vad det uttryckligen kom till för som är der riktigt intressanta. Vi vet ju alla att gränsen mellan "pirat" och "privat" -kopiering är, som mest, hårfin (det är i sak ingen skillnad alls om man inte inkluderar tankebrott). Jag kan ha vänner på andra sidan Jorden som jag aldrig träffat annat än på nätet.

Men, eftersom privat-kopiering mycket riktigt är lagligt så kan man inte straffa laglydiga människor genom att ta ut en avgift för att "finasiera" något som är helt legalt (det är ju inte precis någon liten avgift heller!). Således är det visst frågan om att anklaga och döma på förhand. Ty, varför ska jag betala en avgift för en CDR-skiva jag har tänkt att använda till helt egenskapat material för eget bruk? Kan jag skicka räkningen till Copyswede? Ja, vem är det som behöver "kompenseras" över huvud taget? Korrelationen mellan spridd produktion (oavsett sätt) och intäkter verkar ju vara universell. Så varför ska man betala för att sprida ett material, när det bli gratis reklam. Kanske är det jag som borde ta ut en avgift från Copyswede varje gång jag befattar mig med deras material?

Så nej, är något lagligt kan man inte ta ut en stävjande straffavgift på verksamheten, speciellt inte som det finns andra användningsområden för CDR-skivor. Och det finns ingen bra gräns ens principiellt mellan piratkopiering och privat dito.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Så nej, är något lagligt kan man inte ta ut en stävjande straffavgift på verksamheten, speciellt inte som det finns andra användningsområden för CDR-skivor. Och det finns ingen bra gräns ens principiellt mellan piratkopiering och privat dito.

Å andra sidan finns det väl straffavgifter och skatter även på många andra legala företeelser?

Permalänk

Det är säkert någon som skrivit detta innan men tråden blev snabbt lång.

Jag skaffade ny dator när Battlefield 2 kom och har spelat detta väldigt mycket sedan dess. När sedan Battlefield 2142 kom ca ett år senare räckte plötsligt datorn inte till och man fick nöja sig med låga inställningar på grafiken o.s.v.
Några i klanen började spela Call Of Duty 4 för ett tag sedan och det är inte ens spelbart hos mig.
Vad är då poängen med detta: jo, de två nyare spelen hade inte behövt bli tyngre utan man kunde använt samma grafikmotor och så vips hade en massa datorspelare kunnat glädjas åt sin dyra hårdvara ett par år längre. Vad har den tyngre grafiken tillfört BF2142 och COD4?
Känslan i spelet är långt viktigare än snygg grafik. Basta!

Visa signatur

Spelsystem: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, ASRock P67 Extreme6
XFX HD6950 2Gb, Intel SSD 120Gb
HTPC: AMD ATHLON 64 3800+, ASUS A8N-SLI
NVIDIA GeFOrce 210
| Wii | Xbox | Dreamcast | Nintendo 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
500SEK för flera timmars underhållning, eller 200sek för 2h underhållning?

klart att man betalar mer för spel

Där har vi det.

Dock är vi för få som tänker i dom banorna!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Å andra sidan finns det väl straffavgifter och skatter även på många andra legala företeelser?

Jepp, javisst. Men de är av annan art och två fel gör inte ett rätt. En avgift som är ett straff gör rimligen att man har rätt att göra det som straffet ska straffa. Straffafgifter är ofta av ideologisk natur, men motiveras med förmenta förnuftsskäl.

När det gäller den för tråden aktuella avgiften handlar det ju uppenbart om ett "straff" för en företeelse som i sin början har sin tillåtelse i lagen men som har kommit att bli en gråzon eller rent av illegal, rent formellt alltså (privatkopiering har blivit var mans piratkopiering). Men så länge som straffet redan är utmätt på förhand, varför skulle jag då låta bli? (jämför med försvaret "double jeopardy" för många brott i flera länder - man kan inte bli straffad två gånger för samma brott).

Men det senaste är givetvis legal mumbojumbo; det viktiga är att myndigheter (och liknande) måste bestämma sig. Straffa alla på förhand (och då måste brottet anses, med all rim och reson, vara betalt - det finns inget sådant som "semistraff"), eller straffa skyldiga så som anstår en rättsstat.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Behövs fler utvecklar som Wandell, och killarna på Epic Games.

Man kanske inte ska köra EA-metoden, dvs pumpa ut så många titlar som möjligt under ett år så går vi runt.

Kolla på företag som tex Blizzard som folk säkert känner till.

Hur många titlar har dem till PC-marknaden? (Har inte full koll på deras konsollspel.)

Warcraft, Warcraft II, Diablo, Starcraft, Diablo 2, Warcraft III, WoW

Detta från 1994(?) - 2004

Och just nu med Starcraft 2 i pipen. Visst de gör expansioner, men folk köper spelen. Jag lirar själv WoW för jag tycker det e kul, men min absoluta favorit är Starcraft-universumet.

Man kanske skulle köra efter Blizzard/Epic Games modellen?
Bygga grafikmotorer som många datorer klarar av.

Edit: För Blizzardspel laddar man inte ner, de köper man

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Jao! synd att trean sög :/

Ja, tyvärr, ettan och tvåan var riktigt bra.

Visa signatur

Nätverksnörd