Apple skickar med Safari till Itunes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Apple är lika vidriga som real networks, yahoo och alla andra jävla som har annan skit iklickat som standard.

Jag tycker det är helt ok att bundla annan mjukvara så länge det inte är iklickat som standard.

ATI har ju också så när man installerar drivrutinen, samt Steam, Daemon Tools m.m

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
ATI har ju också så när man installerar drivrutinen, samt Steam, Daemon Tools m.m

Men de försöker det bara en gång, inte att försöka lura i det en om och om och om igen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Men de försöker det bara en gång, inte att försöka lura i det en om och om och om igen.

Det gör inte QT/iTunes/Safari heller om man bara kan läsa innantill vad det står vid kryssrutorna.
Hur svårt…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det gör inte QT/iTunes/Safari heller om man bara kan läsa innantill vad det står vid kryssrutorna.
Hur svårt…

Så QT/iTunes försöker bara lura i folk att installera Safari om de inte läser vad det står vid kryssrutorna? Ok, men då är det ju förlåtet

Hur många gånger kan man inte säga att det inte är svårt?
Få saker är särskilt svårt när det kommer till kritan och att saker ska vara enkla är om något de slagorden man fått höra i vartenda apple-debatt. Sen handlar det inte om att det är svårt.
Vad skulle du tycka om vartenda program i datorn frågade, med jämna mellanrum, om du ville installera något annat program som du inte alls är intresserad av?

Om det vore så enkelt i praktiken för svenssons så hade ju apple lika väl kunnat ha rutan urbockad och så hade alla läst den och klickat i den om de vill ha den. Fasst det är klart, apple vet ju vad som är bäst för sina "kunder" så de vet ju redan innan att alla vill ha Safari.

Inget nytt under solen, det nya är väl isåfall att apple officiellt stämplar sig själv som en budgetutvecklare på windowssidan.

Det absolut bästa man skulle kunna säga om det här är väl att det är extremt oanvändarvänligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det gör inte QT/iTunes/Safari heller om man bara kan läsa innantill vad det står vid kryssrutorna.
Hur svårt…

Fast det kommer inte bara upp första gången man ska installera det. ASU kommer upp med jämna mellanrum och försöker pracka på en program som man inte vill ha.

Antar att du använder samma logik på spam ? Dvs. vill man inte ha det så är det bara att inte svara... Eller kanske sidor som trycker upp oändligt med rutor om dylika saker ? Då är det väl bara att stänga rutorna eller bara trycka på nej... Hur svårt skall det vara, är det du menar eller ?

Och jag håller med ovanstående inlägg. Antar man att folk läser alla krysrutsalternativ så ska man väl inte behöva ha det ikryssad som default, eller hur ? Är det någon som inte läser alternativen så får man helt enkelt anta att denna person inte vill ha något annat än han ursprunglickat klickat för.

Helt otroligt att se hur vissa försvarar precis ALLT som Apple skiter ur sig.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fral
Självklart är 64-bitarsversionen lika seg, varför skulle den inte vara det? Eller ja, det ska vara om den behöver mer än 4GB för att fungera bra, men det tvivlar jag starkt på.

Den kan vara optimerad på något vis? Vad vet jag. Det finns nog, ska du se, 64-bitarsprogram som är snabbare/mer optimerade än dess 32-bitarsdito. Känns som du idiotförklarade mig lite, men jag överser det då jag har inte några administreringsmöjligheter här ;>

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Dålig marknadsföring

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Finns det?
Kan svära på att åtminstone någon som läser t,ex denna tråd kommer testa Safari bara för att se vad det handlar om.

Permalänk
Medlem

det är väll ändå rätt stor skillnad mot internet explorer o windows. i detta fall kan man ju kryssa ur det. vart i windows installationen kan man kryssa ur att man inte vill ha internet explorer installerad?

men visst, det är som alltid, man bör läsa va man installerar innan man trycker på okay. vet att många ä dåliga på det o bara trycker okay direkt, jag ä nog en av dem

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det är väldigt stor skillnad på internet explorer och windows på andra sätt också.

T.ex. förväntar sig alla att det finns en webbläsare i ett desktop-OS idag. Det finns ingen som förväntar sig att man ska få med en webbläsare med ett musikprogram (som man i sin tur kanske blev ilurad av ett videospelarprogram )

Sen blir du inte lurad att du får mer IE - möjligt att du inte vill ha med IE men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

jag gillar itunes men fan heller att jag vill ha in quicktime och safari på datorn samtidigt!
det värsta är ju att det inte går att avinstallera utan att itunes havererar

dessutom är det konstigt att installationen av itunes har vuxit från runt 20-30 meg när det var 6.x till runt 50 meg nu på 7.6 utan att det direkt har tillkommit några funktioner utom segheten

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Dåligt av Apple. Jag använder med glädje Safari / QuickTime på OS X och min erfarenhet är att de knappt går att använda på Windows.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nej nej nej nej vi behöver inte ett M$ till.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
dessutom är det konstigt att installationen av itunes har vuxit från runt 20-30 meg när det var 6.x till runt 50 meg nu på 7.6 utan att det direkt har tillkommit några funktioner utom segheten

Jag har också reagerat på detta, och har följt utvecklingen sen iTunes kom till Windows i princip. Tycker rätt få verkar reagera över detta, och det är ju underligt. Att så få undrar hur samma program kan växa till ÖVER det dubbla i storlek utan att funktionaliteten ökar nämnvärt?! Ringer inga klockor liksom?

iTunes 4.8 = 20,89 MB
iTunes 7.6.1.9 = 56,42 MB

Vad är detta för utveckling?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
Visst.. Funkar bra om man kan välja bort det.
Andra kan kanske tycka att det är jobbigt. Själv installerade jag inte update programet

Rätta mig om jag har fel, men man kan inte välja bort Apple Software Updater. Vare sig man laddar ner och installerar BARA Quick time så följer Software Updater med, eller om man laddar ner och installerar BARA iTunes så följer Software Updater med. Jag tror att det var just det här som jag störde mig på för ett tag sedan när jag bestämde mig för att ge Apples egen Quick time spelare en chans. Innan dess använde jag ett tredjeparts program för Quick time filer, men nu hade jag uppgraderat datorn så att jag tänkte prova och se hur väl riktiga Quick time spelaren flyter på. Jag blev så irriterad över att Software Updater föreslog program som iTunes som jag inte ens hade. Nu senaste upptäckte jag också det här med att man blir erbjuden Safari.

Huvudsaken är att man erbjuden att installera program som man inte har installerat sedan tidigare ooch som man kanske inte vill ha. Det andra är att det går inte att avinstallera bara Software Updater, och inte heller att välja bort den vid installationen. Det går heller inte att stänga av dessa funktioner i Software Updater så att man inte får dessa motbjudande meddelanden. Det är väldigt dålig stil.

Ett bra alternativ till alla som vill kunna spela upp Quick time filer är "Quick Time Alternative".
http://www.codecguide.com/about_qt.htm

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Rätta mig om jag har fel, men man kan inte välja bort Apple Software Updater. Vare sig man laddar ner och installerar BARA Quick time så följer Software Updater med, eller om man laddar ner och installerar BARA iTunes så följer Software Updater med.

Jo, det som kollar efter uppdateringar följer med, men du kan själv välja när, var och om den ska kolla efter uppdateringar…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Samtidigt så vill man väl ha uppdateringar till ex. quicktime då quicktime kan laddas direkt i webbläsaren och därför exponerar datorn för alla säkerhetshål quicktime har bara man går in på en hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Samtidigt så vill man väl ha uppdateringar till ex. quicktime då quicktime kan laddas direkt i webbläsaren och därför exponerar datorn för alla säkerhetshål quicktime har bara man går in på en hemsida.

Givetvis - och förlängningen av ditt argument är ju att det vore en välgärning om Apple olivandes pillar in Safari och gör den till default browser…
…fast så elaka är dom ju inte.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Hurvida Safari skulle vara en uppgradering till IE är ju subjektivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hurvida Safari skulle vara en uppgradering till IE är ju subjektivt.

Säkerhetsmässigt?
Allt är väl en förbättring, om inte annat så åtminstone på grund av "security by obcurity".
Tror faktiskt det är ganska objektivt.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ha...
Se bara hur firefox (och de tidigare versionerna) kunde stoltsera med sin säkerhet - tills det blev mer mainstream och säkerhetsbuggarna regnade in titt som tätt.
Att IE är stängt, ja där har du något objektivt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ha...
Se bara hur firefox (och de tidigare versionerna) kunde stoltsera med sin säkerhet - tills det blev mer mainstream och säkerhetsbuggarna regnade in titt som tätt.
Att IE är stängt, ja där har du något objektivt i alla fall.

Eh?
Du kan omöjligen ha läst det jag skrev i förra inlägget, så då släpper vi allt här och jag önskar dig lycka till med något…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Visst har jag läst ditt inlägg, bara det att det knappt innehöll något så jag interpolerade lite.

Permalänk
Medlem

jag orkade tyvärr inte läsa hela tråden, men för er som säger att man måste ha itunes för sin ipod vill jag bara säga att det finns alternativ!
jag kör linux själv och använder "gtkpod" till att föra över musik, funkar sjukt bra.
kolla in google om inte gtkpod finns till windows med, annars vet jag att det finns andra alternativ, kommer bara inte på nåt specifikt nu eftersom jag inte är windows-användare.