Geforce 9500 GT avslöjat

Permalänk
Melding Plague

Geforce 9500 GT avslöjat

Det har ny dykt upp specifikationer om Nvidias nya grafikkort Geforce 9500 GT. Grafikkortet är en modell i mellansegmentet och kommer att vara billigare än Geforce 9600 GT.<br />

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli lite väl löjligt ... =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

räcker det inte att ha det dyraste av korten (nividia vs ati) , måste de ha det billigaste också? o.O

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Det här börjar bli lite väl löjligt ... =/

Vad är löjligt?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

Oj, nvidia släpper ju nya modeller oftare än Bond ligger med en brud verkar det som.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag tycker man borde börja med riktiga socklar för gpu och minne, så att användaren själv får välja prestanda och prislapp. Detta istället för att tillverkaren tvunget ska lansera 18 olika modeller per serie när det faktiskt räckt med ett eller två.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Asså de börgar väl bli dax för t.ex. GeForce FX5200 & GeForce 6200LE att försvinna från marknaden, me tanke på hur många budgetkort de finns nu :S Att dom fortfarande lever, helt otroligt.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

Klaga bäst ni vill. Jag tycker detta är super att AMD och Nvidia spottar ut grafikkort som är bra samt billiga.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Alla kanske inte har så mycket pengar det är sånna som ni får tänka på. De som har mycket pengar och köper dyra kort är detta inget för men kanske för de som inte har så mycket och vill inte lägga ut mer än 800kr kan det säkert va något för.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra, säg nu också att de kunde spotta ur sig ett billigt och passivt 9400GS med dubbla dvi portar så kunde de skrota allt vad 6-,7- och 8- serien heter.

Vad somliga användare på sweclockers verkar tänka är att långt ifrån alla spelar på sin dator och då behöver man inget superkort.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Är väl tänkt att konkurrera med ATI HD3650 gissar jag. Är säkert jättebra för HTPC om de kommer med bra videoacceleration, passiv kylning och bra pris. Till nöds kan man även spela ett och annat spel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Asså de börgar väl bli dax för t.ex. GeForce FX5200 & GeForce 6200LE att försvinna från marknaden, me tanke på hur många budgetkort de finns nu :S Att dom fortfarande lever, helt otroligt.

Har svårt att tro att de fortfarande tillverkas. Är det inte bara lagervaror?

Till er andra: Är ni förvånade att nVIDIA lanserar ett budgetkort till 9000-serien? Det ERSÄTTER 8500GT.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Har svårt att tro att de fortfarande tillverkas. Är det inte bara lagervaror?

Till er andra: Är ni förvånade att nVIDIA lanserar ett budgetkort till 9000-serien? Det ERSÄTTER 8500GT.

Om de fortfarande tillverkas vet ja inte, skulle inte tro de, men ja menar att de fortfarande säljs.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Om de fortfarande tillverkas vet ja inte, skulle inte tro de, men ja menar att de fortfarande säljs.

Är det bättre att slänga dom?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Är det bättre att slänga dom?

Näpp, affärerna säljer hellre korten till papphattar som inte fattar bättre.
Exempel :http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306380 , superklippet för ett beggat kort va ? Kostade 825:- igår.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Näpp, affärerna säljer hellre korten till papphattar som inte fattar bättre.
Exempel :http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306380 , superklippet för ett beggat kort va ? Kostade 825:- igår.

Definiera "papphattar"

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Definiera "papphattar"

En papphatt, är en sådan som köper det 5 år gamla begagnade gkortet, något för dig kanske ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Är det bättre att slänga dom?

Vafan, har ja påstått de eller??? Tycker bara att de e lite roligt att de fortfarande säljs.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Vafan, har ja påstått de eller??? Tycker bara att de e lite roligt att de fortfarande säljs.

Det lät som du tyckte att det var onödigt att släppa 9500GT eftersom 6200 och dylikt redan finns på marknaden

Sedan är ett 6200 några hundralappar billigare än vad 9500GT lär landa på så jag fattar inte vad du klagar på

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

En tanke här. Om man inte vill eller har råd att köpa ett grafikkort som klarar spel mm så kan man ju skaffa en bräda med intregerat. De flesta nyare intregerade klarar ju att koda de nyare formaten utan att cpun måste jobba ihjäl sig. Dessutom är ju grafikkort idag ändå så pass billiga så man kan lika gärna köpa ett lite kraftigare utan att det blir ett alltför stort hål i plånboken. Plus att då finns ju även möjligheterna om man skulle vilja spela.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Klaga bäst ni vill. Jag tycker detta är super att AMD och Nvidia spottar ut grafikkort som är bra samt billiga.

Håller med, detta kan vara ett bra kort för mig då jag inte behöver någon superprestanda men vill kunna spela lite äldre spel hyfsat.
Sen är det ju alltid trevligt med billiga Dx10 kort om man vill köra Vist eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelelel
räcker det inte att ha det dyraste av korten (nividia vs ati) , måste de ha det billigaste också? o.O

Billigaste grafikkortet ligger på runt 199kr - tror knappast det är där 9500GT hamnar.

Sedan vill ju nvidia självklart ha lägre prissatta produkter eftersom high-end segmentet är den minsta av marknadsdelen - men där finns mycket prestige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Oj, nvidia släpper ju nya modeller oftare än Bond ligger med en brud verkar det som.

Bra, innan hade man kappt något att välja mellan i mellanklassen.

Det var typ 1950 och 7950 man hade att välja mellan resten var gamla och inte värda sitt pris. Nu har man flera nya kort i varje kategori: underbart!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag blev lite förvånad, trodde 9500 serien skulle vara baserad på en nerbantad G94, fast med liknande spec iof. trodde G96 skulle bli 9400 och ev 9300 serier, tyckte iaf jag verkade logiskt.

Undrar om det finns stöd för gddr3 i kärnan, känns som det kommer att vara lite bandbreddsbegränsat, halva mängden sp mot 9600gt, men en 3,6:e del av minnesbandbredden!

Är det bara jag, eller har de senaste årens fallande dollarkurs gjort så vi har massor av kort och kärnor innom ett ganska snävt prisområde. Då de lanserat färdigt gf9 serien kommer det förmodligen att vara tre kärnor i low->mid segmentet, G98, G96 och G94 (förmodligen flera modeller av varje också). Förrut var det större skillnader, då var det ofta en kärna för modellerna upp till ca 1000kr, sen e annan upp till ca 2000 osv, nu är det ju bara ett par hundringar mellan de olika kärnorna!

Bra att det kommer nya låg->medelkort, det här kommer ju vara tillräckligt för väldigt många spel (och spelare), och dyrt lär det ju inte vara.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

hur kan man kalla ett kort med ddr2 minne för mellansegmentskort?
9600gt och hd3850 är mellansegment? och med de där specifikationerna så presterar kortet säkerligen knappt hälften av vad hd3850 presterar t,ex,

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

gddr2-minne och 32 stream-processorer? detta kommer att bli betydligt långsammare än eller i bästa fall lika bra som ett 8600gt..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Varför GDDR2 minne? Det är ju redan efterblivet sen nångt tebax! Tom jag hade GDDR3 minne till 6600GT.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

GDDR2 kanske är billigare än GDDR3, och så kan de göra kort med 1 GB grafikminne GDDR2 för att alltid lurar de någon...

Ett sådant här kort är knappast lönt att köpa med mer än max 256 MB minne, men det fattar ju inte kunderna på SIBA.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara lätt att vara en "papphatt" (dvs en som inte bor på Swecs forum) på dagens grafikkortsmarknad. Det finns hundratals olika modeller med missvisande nummer och är man inte insatt i vart kortet är strypt och vilka komponenter som använts så är det inte lätt att göra ett bra val.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG