Sexkärniga processorer för datorentusiaster

Permalänk
Melding Plague

Sexkärniga processorer för datorentusiaster

Till sommaren kommer Intel att lansera en processor med sex stycken kärnor. Processorn är en Xeon-modell och är främst till för servrar. Nu har det dykt upp information om att Intel även kommer att släppa en entusiastprocessor med sex kärnor. Den kommer 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

känns som man snart kommer gå över till intel

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Skall det vara "mycket dålig" information, eller är det mängden som avses?

Permalänk
Medlem

När ska vi få spel/program som nyttjar dessa 6 kärnor

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

holy crap !!! ska ha

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

2010? Give it to me nao!

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
2010? Give it to me nao!

Baj a SEON!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
När ska vi få spel/program som nyttjar dessa 6 kärnor

När kommer spelen som utnyttjar "2" kärnor perfekt? xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Kan alla jävla processor och grafik företag sluta köra med sin "genvägsteknik" och ge oss en bra kärna av allt istället för 1000st av varje?

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Kan alla jävla processor och grafik företag sluta köra med sin "genvägsteknik" och ge oss en bra kärna av allt istället för 1000st av varje?

Gör bättre själv då.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
När kommer spelen som utnyttjar "2" kärnor perfekt? xD

UT3 maxar båda kärnorna, det blir dock "bara" 60% prestandaökning.
Källa: Aktivitetshanteraren på min maskin samt http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3127&p=4

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Kan alla jävla processor och grafik företag sluta köra med sin "genvägsteknik" och ge oss en bra kärna av allt istället för 1000st av varje?

Man har kommit till en vägg i utvecklingen. Det går inte att kräma upp frekvensen lika enkelt som förr. Ska man riktigt hög frekvens måste man ha extrem kylning (flytande kväve). För att kunna fortsätta den exponentiella utvecklingen av beräkningsprestanda så måste de köra med flera kärnor.
Man har redan en sjuhelsikes massa optimeringar och massa instruction level parallelism i varje kärna, man var tvingad att gå till att förbättra thread level parallelism, där hyperthreading och flera kärnor är två sätt.

Konstigt om den ska ha 256 KiB L2-cache. Den som brukar vara så stor annars. Man undrar ju vad L1 ska vara på och undrar varför de inte slår ihop dem och alltså har en gemensam L2-cache på 12 MiB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
holy crap !!! ska ha

haha, ska du leka? ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Fast det finns ju ersättare till vanliga transistorer: ballistiska, spintroniska, optiska, supraledande.

De kunde ju satsa lite mer på sånt också.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Man har kommit till en vägg i utvecklingen. Det går inte att kräma upp frekvensen lika enkelt som förr. Ska man riktigt hög frekvens måste man ha extrem kylning (flytande kväve).

Går det inte hiva in allt i en frys? Typ att datorlådan består av en frys

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Går det inte hiva in allt i en frys? Typ att datorlådan består av en frys

Om man inte har något problem med stora kylanläggningar är dock flytande kväve och liknande bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Konstigt om den ska ha 256 KiB L2-cache. Den som brukar vara så stor annars. Man undrar ju vad L1 ska vara på och undrar varför de inte slår ihop dem och alltså har en gemensam L2-cache på 12 MiB.

Inbyggd minneskontroller, gör att mängden minne kan minskas med bibehållen eller bättre prestanda som följd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Inbyggd minneskontroller, gör att mängden minne kan minskas med bibehållen eller bättre prestanda som följd.

Mindre cacheminne ger upphov till mer cachemissar. Påverkningen av det minskas med inbyggd minneskontroller som du säger då det går snabbare att komma åt RAM. Men varför gå så lågt ändå? Intel verkar ju vara glada på att klämma in cache-minne. Phenom (athena) har 512 KiB L2 cache per kärna.
Jag tror man kan ta informationen med en viss nypa salt och vänta och se vad som levereras om några år

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Detta känns så otroligt meningslöst. Visst till 2010 kanske det finns program som faktiskt KAN utnyttja alla sex kärnorna men som det är nu får man söka med ljus och lyckta för att hitta ett som änns klarar 2 stycken. De borde lugna ner sig lite. I varge fall när det gäller vanliga konsumenter. I servervärlden kan jag förstå. Där kan det utnyttjas men inte här. 32 nm låter dock intressant. Vore bra för tex amd att hoppa 45 och gå direkt på 32 men blir nog svårt. Aja den som lever får se

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Lite förvånad faktiskt att fler än 4 kärnor inte kommer tidigare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

2010 haha jaja. who cares... intel släpper ju inte sina nya cpus endå!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
UT3 maxar båda kärnorna, det blir dock "bara" 60% prestandaökning.
Källa: Aktivitetshanteraren på min maskin samt http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3127&p=4

Jodå, det där hade jag läst förut. Jag menade mera att det inte har hunnit komma så många spel ännu som utnyttjar 2 kärnor fullt ut... och så börjar det pratas om processorer med 6 kärnor.

Men spel är väl ändå en av de mindre marknaderna för datorer? Det är ju inte precis det som utvecklarna lägger fokus på. Förutom de som utvecklar grafikkorten då t.ex., där är det ju mest spel i första hand.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jodå, det där hade jag läst förut. Jag menade mera att det inte har hunnit komma så många spel ännu som utnyttjar 2 kärnor fullt ut... och så börjar det pratas om processorer med 6 kärnor.

Men spel är väl ändå en av de mindre marknaderna för datorer? Det är ju inte precis det som utvecklarna lägger fokus på. Förutom de som utvecklar grafikkorten då t.ex., där är det ju mest spel i första hand.

Det snackas ju om att PC ska dö som spelplattform med det hoppas jag verkligen inte! Går att få mycket snyggare/skarpare grafik på PC än på PS3 och Xbox 360 t.ex. Grafik är inte allt iofs, men det gör ändå mycket.
Om ska tillbaka till ontopic så tycker jag det är overkill med 6 st kärnor, hellre snabbare Quads!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Fast det finns ju ersättare till vanliga transistorer: ballistiska, spintroniska, optiska, supraledande.

De kunde ju satsa lite mer på sånt också.

Nja. För att kallas "ersättare" måste ju tekniken vara väl fungerande och befintlig, eller hur?

Teknikerna du nämner är antingen möjliga framtida ersättare eller framför allt komplement eller så är det saker som redan försökts och konstaterats dåliga eller opraktiska (supraledande).

Inte en föraktfull del av ett elektronikföretags (som t.ex. Intel) är avsatt till R&D, research and development. Däri ingår "riktad" grundforskning som syftar just till att ta fram framtidens teknik eller rent förutsättningslös forskning där man har en chans att snubbla på något nytt intressant fenomen.

Det handlar inte om att "satsa lite mer på sånt". Världens samlade företag och universitet är inte en samlad resurs som "riktas" hit och dit. Pragmatism och företagsamhet har givit oss en oavbruten exponentiell teknikutveckling. Det är inte alls säkert att en "satsning" på något specifikt med ett coolt namn skulle ge i närheten av samma utfall.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jösses.... What next? Svävande keyboard?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Och där blev burken föråldrad... men så är det ju alltid med datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nja. För att kallas "ersättare" måste ju tekniken vara väl fungerande och befintlig, eller hur?

Teknikerna du nämner är antingen möjliga framtida ersättare eller framför allt komplement eller så är det saker som redan försökts och konstaterats dåliga eller opraktiska (supraledande).

-kutt-

Att kalla supraledare för dåligt jämfört med hur saker funkar nu tycker jag är bra dumt faktiskt, var är det för negativt med att slippa värmeförluster och 0 motstånd?
Visserligen slog mig just tanken att du kanske menade supraledare så som dom ser ut och funkar idag, hm. Och då är det såklart en annan femma!

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Om PC ska sluta vara en spelplatform så tycker jag man ska kunna uppgradera sin spelkonsol istället för att behöva köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Det snackas ju om att PC ska dö som spelplattform med det hoppas jag verkligen inte! Går att få mycket snyggare/skarpare grafik på PC än på PS3 och Xbox 360 t.ex. Grafik är inte allt iofs, men det gör ändå mycket.
Om ska tillbaka till ontopic så tycker jag det är overkill med 6 st kärnor, hellre snabbare Quads!

Amen, PCn får absolut inte dö ut som spelmaskin, jag är en av de som aldrig skulle kunna tänka mig en konsol istället för dator, alla vet ju att konsoler suger på allt annat än RPG och bilspel, FPS ska vi inte ens gå in på, att ens lansera FPS med handkontroll var ett stort misstag redan från början, den genren tillhör musen och tangentbordet, punkt! Dock så är chansen rätt så liten då fler människor faktiskt har PC än konsol, sedan håller ju t.ex. AMD på med innovativa lösningar att integrera grafikkretsar i sina moderkort som faktiskt duger till något (780G), och det tycker jag är ett stort steg i rätt riktning, datorspel måste kunna spelas av massan, inte bara de värsta teknikgeeksen med grafikkort för en halv årslön..

Jag tycker dock inte att vi ska vara bakåtsträvande bara för att spelmarknaden riskerar att bli buttra, tekniken måste få utvecklas och förbättras precis som allt annat, det händer mer nu i datorbranchen än någonsin tidigare och det är mjukvaru-utecklarnas jobb att anpassa sig till den nya tekniken, inte tvärtom. Dock anser jag att datorer med dubbla Quadcores, fyra grafikkort á la Skulltrail/Spider bara är onödiga och inte direkt är av någon nytta, även om det ser väldigt fräckt ut, men man förstår ju hur drygt det är för utvecklarna att skriva drivers för sådana plattformar.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

De e bra, synd att de fortfarande e skitsvårt å få tag på Penryn processorer. Dom fetaste varianterna finns fan aldrig i lager, bara E8400 finns lite här å där. Helt sämst!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB