Radeon HD 3850 X2 ingen omöjlighet

Permalänk
Medlem

Det är såååå kul att läsa vad folk tycker och tänker, speciellt när dom flera inte har en aning om hur det ser ut i verkliga livet och inom branschen de pratar om.

Att vi kommer se fler och flera kärnor är ett faktum så enkelt är det bara! AMD ligger väldigt lång fram när det gäller utveckling av multigpulösningar och detta kommer självfallet löna sig i framtiden.

AMD hamnade efter och skapade en bra multigpulösning som man kan bygga vidare på med framtida arkitekturer. Eftersom AMD ligger efter har man inget val men samtidigt får man ett försprång i en teknik som kommer bli mer och mer aktuell. Man gick i kap prestandamässigt och skapade en ny fin teknik, dåligt? -Nej.

Sen förstår jag inte hur folk kan klaga på ett kort som presterar så pass bra och kostar så pass lite. Ni vill ha bra prestanda till ett lågt pris men ni klagar på de tillverkare som skapar detta för att enheten består av flera kärnor?

Folk tjatar inte när det gäller Dual/Quadcore cpuer, inte heller över att deras bil har flera än en cylinder osv osv.

Den som tror att vi i framtiden kommer sitta på singelkärniga modeller av all rådande teknik har ju inte en aning om hur marknaden ser ut eller fungerar! Vi står för dörren till en tid där väldigt mycket kommer bestå av flera kärnor. Den som utvecklar den bästa tekniken (för detta) och håller sig kvar kommer ha en oerhörd fördel.

Så länge lösningarna är smidiga och väl fungerande (som AMD kort faktisk är) ser jag inga problem i det hela. Vissa steg måste göras för att tekniken skall gå framåt.

För prata OnTopic så är ett 3850X2 ett jättebra kort (om det genomförs). Att AMD inte tänker skapa detta kort "officiellt" är pga de onödiga kostnaderna kring en ny lansering.

Det är lättare för korttillverkarna att montera på en "annan" gpu med lägre frekvens samt mindre minne och döpa den till ex 3850X2. Alt sätta på billigare minneskretsar på existerande kort och klocka ner dem för att fylla ett hålrum på maknaden (när det gäller efterfrågan). Att man stryper kort av just den anledningen är inget nytt.
Om marknaden vill ha flera kort av ett visst segment flyttar man helt enkelt ner kortet ovan (låser det) och säljer det. Förutsatt att de riktiga korten inte kan fylla efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Dålig ide tycker amd/ati borde utveckla en teknik som kan mäta sej med nivida och inte köra på sin gamla ej fungerande teknik!

Det är inte samma team som utvecklar nuvarande GPU's och nästa generations så AMD förlorar inget alls på det. Ett team stör inte ett annat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ja, kommer det ett HD 3850X2 så får man ju hoppas på att kortet inte kommer att kosta så mycket mer än 2000kr och prestera lika bra som ett 8800GTS (G92).
Annars blir det bara ett sämre och dyrare alternativ till nVidias 8800GTS.

Själv hoppas jag att 4000-serien får de på fötter igen, i alla fall lite till.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Dålig ide tycker amd/ati borde utveckla en teknik som kan mäta sej med nivida och inte köra på sin gamla ej fungerande teknik!

Idén med MultiGPU är klockrent så jag förstår inte riktigt vad du dillar om och du har resten av världen mot dig. Sedan är det bara en tidsfråga innan vi ser fler kärniga grafikprocessorer på marknaden.

Nvidia kommer också att gå över till MultiGPU, bara en tidsfråga där också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Du pingvinen...

Jag tycker att vi borde ha hängt på dualcore ett tag till eftersom vi har hängt på singelcore i, jag vet inte hur länge, men mer än länge. det blir ju svårare att göra program som utnyttjar alla kärnor, tänk om 20 år.. då kommer vi säkert att ha runt 4000 kärnor, så ska man skriva ett spel. oj oj oj.. Blir inte det ganska svårt att optimera det får så många kärnor då?

Jag vill inte se att processor kärnorna fördubblas varje halvår under ihserna eftersom det är en för dum teknik att ta sig fram på.

Jag sitter på dualcore, och singelcore grafikkort

Du wildcover...

Hur länge har vi inte haft enkelkärninga grafikkort? Kanske dags att ta steget mot Dual Core GPU.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Det enda problemet med HD 3850X2 är att 4000-serien lär finnas ute samtidigt. Med en antagligen högre prestanda till liknande pris ?
Så finns nog en anledning varför ATI inte utvecklar kortet. Antar att dom har fullt upp med den nya serien.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Det är ju bra att man inte förstår vad du skriver.

När 2900 serien släpptes så blev folk ganska besvikna på att de inte var bättre än 8800 serien som de hoppats. Då började folk påstå att det var på grund av drivrutinerna som korten var så dåliga, specielt när det gällde kantutjämning. Då började man sen höra massor om att "snart kommer nya drivrutiner som gör krotet x% bättre".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
När 2900 serien släpptes så blev folk ganska besvikna på att de inte var bättre än 8800 serien som de hoppats. Då började folk påstå att det var på grund av drivrutinerna som korten var så dåliga, specielt när det gällde kantutjämning. Då började man sen höra massor om att "snart kommer nya drivrutiner som gör krotet x% bättre".

Mycket av det snacket fanns det ju trots allt fog för. Första två-tre månaderna fick ju 2900XT en ganska bra boost, speciellt mot huvudkonkurrenten 8800GTS 640MB som senare blir utpresterad i allmänhet med jämna filtersiffror. Därför tror jag många fortfarande lägger mycket åt att predika om drivrutiner i kombination med att kortet klarar mycket mer rent tekniskt, men sedan i utförandet nu i efterhand är det ju tveksamt.

Permalänk
Avstängd

3*** blir inte bättre. Det blir lite stabilare (som alla andra kort) med nya drivrutiner, men R6*0 har fått sin del av drivis-kakan. 4***-serien däremot kommer självfallet bli vassare under de första 2-3 månaderna med varje drivrutinssläpp. Inga mirakeldrivisar, men bättre drivisar. Den som tror något annat vet inte vad den pratar om

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
3*** blir inte bättre. Det blir lite stabilare (som alla andra kort) med nya drivrutiner, men R6*0 har fått sin del av drivis-kakan. 4***-serien däremot kommer självfallet bli vassare under de första 2-3 månaderna med varje drivrutinssläpp. Inga mirakeldrivisar, men bättre drivisar. Den som tror något annat vet inte vad den pratar om

Det underlättar för läsaren om du skriver 3000-serien hellre än bara 3*** då det lätt skapar förvirring.

Alla nya produkter kräver drivrutiner.
Samma sak gäller Nivida.

Så, vad är din poäng?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Folk tjatar inte när det gäller Dual/Quadcore cpuer, inte heller över att deras bil har flera än en cylinder osv osv.

Det går inte alls att jämföra antalet kärnor med antalet cylindrar!

Bränsleförbrukningen i en 512-cylindrig bilmotor lär vara hiskelig, dess storlek likaså (Nej, du vill inte ha 1 cm³-cylindrar).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Så, vad är din poäng?

jättebra fråga, förvirrar mig själv

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Ser gärna att det kommer ett gäng ati kort som är jämna med nvidias kort...

Skulle gärna byta till ati då... är ej fanboy av varken ati lr nvidia tar kort som presterar bra osv..

Permalänk
Avstängd

Två kort är bättre än ett. (Ja, det är sant).

Därför kommer det bästa "kortet" alltid vara två stycken kort.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Ser gärna att det kommer ett gäng ati kort som är jämna med nvidias kort...

Det gör det ju redan.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Mycket av det snacket fanns det ju trots allt fog för. Första två-tre månaderna fick ju 2900XT en ganska bra boost, speciellt mot huvudkonkurrenten 8800GTS 640MB som senare blir utpresterad i allmänhet med jämna filtersiffror. Därför tror jag många fortfarande lägger mycket åt att predika om drivrutiner i kombination med att kortet klarar mycket mer rent tekniskt, men sedan i utförandet nu i efterhand är det ju tveksamt.

Jo självkalrt kom det drivrutiner som gav en boost, fast inte den boosten folk förväntat sig skulle jag tro tyvärr.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Köpte mitt GeCube HD3870 för 1740kr från datorbutiken då billigaste HD3870... Nu får man ett för 1400 - 1500 och ett HD3850X2 för 2000 skulle bli extremt prisvärt. Det är ett kort jag skulle köpa direkt om jag hade slantar i fickan.

Citat:

Idén med MultiGPU är klockrent så jag förstår inte riktigt vad du dillar om och du har resten av världen mot dig. Sedan är det bara en tidsfråga innan vi ser fler kärniga grafikprocessorer på marknaden.

Nvidia kommer också att gå över till MultiGPU, bara en tidsfråga där också.

Såg det här när jag läste noga

MultiGPU tror jag är en stark idé också men med alla olika tillverkare av grafikkorten blir det då inte svårt för "kylningstillverkare" att göra ny kylning till nya grafikkorten? Själv skulle jag tycka om EN flerkärnig GPU.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Eh, det måste väl vara precis lika lätt att tillverka ett HD 3850 X2 som ett HD 3870 X2? Typ byta ut en 7:a mot en 5:a i grafikkortets bios och sänka klockfrekvenserna en aning.

Det är ju inget som skiljer, inte ens minnestyperna (som på korten med en GPU).

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Kör du lika dyra komponenter på 3850x2 så blir det skit av priset. Priset måste ner en bit under 2000kr, kortet kommer att dra mycket ström och prestera kasst. 1024mb ett måste.

Efter AA så presterar 3850x2 ganska så likvärdigt med ett 8800Gt för 1700kr.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Grafikkortstillverkarna kommer inte utvekla något själva om de inte ser en marknad för det. Sen om grafikkortstillverkarna utveklar kortet själva så har de inte det offeciella stöddet från AMD. Känns som AMD vill lägga över ansvaret på någon annan.

Stödet finns redan... Du kan köra 2 st separata 3850 så två på samma macka blir ingen skillnad ur drivrutinssynpunkt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Jag gillar tanken på att få ha 2 st budget/mainstreamkärnor på samma kort och sedan köra två brädor i crossfire - alla vet att det kommer bli såhär senare för att korten skalar så pass bra. Varför ha 2 PCB när man kan ha en.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Mycket av det snacket fanns det ju trots allt fog för. Första två-tre månaderna fick ju 2900XT en ganska bra boost, speciellt mot huvudkonkurrenten 8800GTS 640MB som senare blir utpresterad i allmänhet med jämna filtersiffror. Därför tror jag många fortfarande lägger mycket åt att predika om drivrutiner i kombination med att kortet klarar mycket mer rent tekniskt, men sedan i utförandet nu i efterhand är det ju tveksamt.

http://www.techreport.com/articles.x/13603/1

Nyare test 2900Xt blir demolerat av ett 8800GTS 640mb i allt. 3850 suger i crossfire, men 256mb som testats är rätt meninglöst.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Alltså, jag är inte negativt inställd till MultiGPU, inte alls då det gäller prestandaökning och grundidé! Jag får däremot en obehaglig känslan då värmeutvecklingen rimligen ökar. Sant? Mycket värme = mycket fläktar = usch! Går det att få passiva såna bestar i framtiden tro? Jag är kräsen då det gäller ljud. Och jag vet, min nuvarande anläggning låter som en slagborrmaskin hehe

OT: Tycker det verkas skumt. Jag begriper inte riktigt varför AMD säger så. Vad är motivet? Någon kunning som vill förklara?

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Eh, det måste väl vara precis lika lätt att tillverka ett HD 3850 X2 som ett HD 3870 X2? Typ byta ut en 7:a mot en 5:a i grafikkortets bios och sänka klockfrekvenserna en aning.

Det är ju inget som skiljer, inte ens minnestyperna (som på korten med en GPU).

Hur bantar du ned priset hos en HD3870X2 till en motsvarande HD3850X2? Vi snackar om 25-33% av priset som skulle falla bort på en nedklockning, knappast lönsamt då tekniken kostar lika mycket som den starkare.

Citat:

dillen22 Ser gärna att det kommer ett gäng ati kort som är jämna med nvidias kort...

Skulle gärna byta till ati då... är ej fanboy av varken ati lr nvidia tar kort som presterar bra osv..

Nu snackar du skit igen, dillen.
Jämförelsebara kort:
HD3850/HD3870 - 9600GT
HD3870 - 8800GT (med en viss prestandaskillnad värd att nämna, det är där HD3850X2 skulle komma in)
HD3870X2 - 8800GTS 512MB samt 9800GX2 varav den senare har högre prestanda likaså ett gott skutt högre pris.

AMD har även begåvningen att kunna kombinera olika grafikkort - t.ex. HD3850 med en HD3870/X2 eller dylikt under Crossfire(-X) som skapar en god platform för användare att snabbt bygga upp sin prestanda utan att behöva ha specifika modeller i åttanke (sålänge de är inom samma serie, därav nu alltså 3000-serien). Likaså är HDMI 5.1 standard inom de flesta AMD-korten, vilket bara speciella modeller inom Nvidias sortiment utrustas med, samt en Tessalation-enhet som hittils är mer av en myt tills dess att utvecklarstödet och intresset finns (Tessalation, kortfattat: enhet som kan utföra polygonhanteringar på egen hand och därav avbelasta den primära grafikkretsen vilket i sin tur kan resultera i både bättre grafikkvalitet och framförallt bättre prestanda).

Citat:

Nyare test 2900Xt blir demolerat av ett 8800GTS 640mb i allt. 3850 suger i crossfire, men 256mb som testats är rätt meninglöst.

Jag har självt testat 2900XT mot 8800GTS ganska nyligen och det är knappast så att 2900XT blir demolerad - tvärtom. Speciellt under högre upplösningar så presterar den röde bättre. Enligt testet så verkar det som det här med "demolerad" alltså gäller 3-4FPS såsom i Unreal 3?

Sedan skalade HD3850 hos din länk nästan 90% i Unreal 3, den antagligen mest inflytelserika motorn idag, och hamnade bara strax under 8800GT SLi. Suger? Knappast. Vi snackar ju om en lösning på 1299kr gånger två. En lösning som alltså utpresterar en 8800GTX på genomsnitssfrekvens och ger alltså ungefärligen samma prestanda som en 8800GTS 512MB, uppskattat.

Permalänk
Avstängd

8800gts har en cpu borka och ati kortet 2st så NEJ jag snackar inte skit..

Plus du jämför ati's high end kort med ett budget kort som 9600gt kort som nvidia släppt...

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll att det är två GPU:er? Det är fortfarande ett kort.

Vart jämför han ATI's high end mot 9600GT?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Plus du jämför ati's high end kort med ett budget kort som 9600gt kort som nvidia släppt...

Och det spelar vad för roll? De slåss i samma prisklass

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

ATI's 3850-kort är inte high end. AMD's enda highend-kort är idag 3870 X2.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Mr.Borka om du läser testet ser du att 8800GTS presterar några fps upp till 20-30% mer fps. Vad du testar fram hemma är inte särskilt intressant. Kan du visa nya tester där 2900Xt presterar bättre än 8800Gts? Bioshock ger 8800gts 25% mer fps.

Jag tror inte någon som sitter med dubbla 3850 kör Unreal 3 i 2560x upplösning, kortet klarar ju knappt av x1920 annars. Men visst spelar man bara detta spel så fungerar det bra.

Många andra spel kör Unreal3motorn, motorn är bara en del av spelet och därför ser du helt olika prestanda i Gears of War, Bioshock osv.

Det är ju fint att du plockar ut en minimal del av testet och framhåller det som hela sanningen. Du framstår inte som särskilt seriös på grund av detta.

Det kort 3850X2 bör jämföras med är ett maximalt fabriksöverklockat 8800Gt då ett sådant kanske skulle kunna närma sig x2 i pris. När 3850x2 vinner över 8800Gt OC är det med några fps men 8800Gt OC slår ofta tillbaka med 20-30% vinster i andra spel, ofta tungdrivna spel och därför av större betydelse.

3850x2 låter fortfarande som en ytterst tveksam produkt. Jag vägrar tro att nya 4000 serien skulle vara så usel att ett 3850x2 får existens berättigande.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
http://www.techreport.com/articles.x/13603/1

Nyare test 2900Xt blir demolerat av ett 8800GTS 640mb i allt. 3850 suger i crossfire, men 256mb som testats är rätt meninglöst.

2900XT blev demolerat av ett 8800GTS 640MB i Crysis, halvägt i COD4, resten var jämnbördigt. Tråkigt att du ska överdriva

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H