Buggfixad Phenom äntligen här

Permalänk
Avstängd

Woho! Feenoms! Bara hoppas de blir lite snabbare till slutet av sommaren när jag ska köpa nytt

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Men Va! Är värstingen sämre än intels q6600. Ack vilken besvilkese!

Värsting? Snarare är phenom 9850 en modell där du får mer prestanda för pengarna än om du köper en q6600 om AMD nu kan ge ett bra pris för 9850:an. Samtidigt så är ju 4 kärnor bättre i vissa delar som dom sa i artikeln och vill man hänga med i utvecklingen så kan phenom 9850 vara ett riktigt bra alternativ. Sen såg jag att AMD's "Overdrive"-utility är riktigt bra om man nu vill överklocka på ett smidigt sätt, finns en AUTO-funktion.

Citat:

[i]Man blir glad Alltså, det är ju fortfarande tydligt att Phenom 9850 BE inte tävlar i samma liga som Intel:s quads. Men det är ju helt klart på väg åt rätt håll! Hur som helst hade jag skaffat en Intel i dagsläget, men ska inte köpa förrens slutet av sommarn/början av hösten. Kanske AMD då har trollat fram någonting roligt? Jaja. Jag tycker det är kul iaf. Men vi vill se mer, mycket mer!!! Jag tror personligen att mer än sänkning av tillverkningstekniken och en ökning av frekvensen krävs för att AMD ska få ett bättre fotfäste på marknaden. En helt ny arkitektur tack! [/B]

Du tror inte att det kostar och dra ner på tillverkningstekniken, och vad håller dom inte på med nu? Asså det AMD gör kan Intel göra bättre med tanke på att Intel har jävligt mycket mer pengar än AMD.
Intel kan ju t.ex. bara spotta ut flera miljoner på forskning till att utveckla en bättre tillverkningsteknik. Det kan däremot inte AMD. Hade inte Dell och många andra stora PC-tillverkare använt Intel's processorer så hade AMD troligt nog varit större än Intel i dagsläget, eftersom det var då Intel's växte. Samtidigt är jag imponerad av AMD att dom ändå lyckas hänga med intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om vi bortser från "monster", så förstår jag inte riktigt hur IBM blir en aktör i den mening som du avser. IBM erbjuder x86 baserade servrar i både Intel och AMD konfigurationer. Så beroende på syftet så förblir det ju lika intressant och viktigt att välja utifrån användningsområdet.

Eller tänkte du på något annat?

Säkert +95% av servermarknaden kör Linux/Unix där x86 inte spelar någon roll. Där kommer IBMs egen Power6 processor in.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Säkert +95% av servermarknaden kör Linux/Unix där x86 inte spelar någon roll. Där kommer IBMs egen Power6 processor in.

Tack, du gör mig glad!

Permalänk
Medlem

hmm amd har fortfarande långa piggar, men (jag har inte hållt i en) i core 2 duo som jag har sett på bilder är som små löddploppar, hur vet man om man får in det rätt?

jag har bara satt i pentium 4 processorer

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
hmm amd har fortfarande långa piggar, men (jag har inte hållt i en) i core 2 duo som jag har sett på bilder är som små löddploppar, hur vet man om man får in det rätt?

jag har bara satt i pentium 4 processorer

Finns typ.."spår" på sidorna så måste passa...

Du ser här:

Permalänk
Medlem

aha, det är alltså svårare att sätta rätt?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
aha, det är alltså svårare att sätta rätt?

Nä, varför? Ingröpningarna i sidorna måste ju vara rätt?

Permalänk

Det går inte att sätta fel!

Men jag vill ha uppdaterade priser på de nya modellerna. Så att man vet att man beställer rätt processor. Datorbutiken och Komplett borde lägga in de nya modellerna tycker man. Jag vill köpa de sista delarna till min dator nu!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

hehe jag undrar bara, för det ser inte lika smart ut som rediga piggar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Sen såg jag att AMD's "Overdrive"-utility är riktigt bra om man nu vill överklocka på ett smidigt sätt, finns en AUTO-funktion.

Äh. Tycker att det är så pass simpelt att överklocka Q6600 till nivåer bra mycket högre än vad de sidorna lyckades med amds bästa.
Jag som egentligen knappt vet hur man överklockar lyckades pressa upp min stabilt i 3.6 GHz med hyfsade temperaturer efter någon timmes läsning på diverse forum.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semenra
Äh. Tycker att det är så pass simpelt att överklocka Q6600 till nivåer bra mycket högre än vad de sidorna lyckades med amds bästa.
Jag som egentligen knappt vet hur man överklockar lyckades pressa upp min stabilt i 3.6 GHz med hyfsade temperaturer efter någon timmes läsning på diverse forum.

"Efter en timmes läsning på forumet", ja. Men för de som inte orkar att läsa så är ju deras "Overdrive" ett bra alternativ.

Permalänk

Måndag imorgon. Då kanske websnubbarna på flera butiker sätter sig ner och för in de nya Phenom på websidorna också så man kan få en uppfattning om leveranstid och slutpris till kund. Jag ska beställa en 9850x4be i alla fall. Hoppas priset inte skjuter i höjden över 2000 kr eller i den stilen. Ska bli så spännande att sätta ihop min första dator och leka lite med den.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Inaktiv

9850 BE...har den upplåst multiplikator eller är den bara handplockad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
hehe jag undrar bara, för det ser inte lika smart ut som rediga piggar

Det går inte sätta fel. Tycker det är smartare eftersom det inte finns några piggar att böja.

Här ser du hur själva sockeln ser ut:

Där ser du "hakarna" som måste processorn måste passa i.

Enklare kan det väl inte bli?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Härligt Mycket prestanda för pengarna, dock är det väl Intel CPU som gäller nu om man vill ha de värsta.

Tur att jag inte vill ha det bästa då! ^^

Permalänk

9850BE för 2049 på datorbutiken. När jag kommer hem imorgon ska jag lägga min beställning.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Nja, det tror jag inte, det låter helt fel. Jag tippar på att det uttalas "Finom/Finam"

edit: "Fenaam" som det skulle bli om du tar Phenom ur Phenomenon låter i mina öron inte bra iaf

Uhm då uttalar vi ordet olika. För mig blir det iaf "Fenam" som "Fenamänan"

Elgot: Tänk på att detta är USA, de har dialekter precis som vi. AMD är väl texas baserat?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Uttalar man det på korrekt engelska så blir det nog bra

Vi kan nog alla komma överens om att "fénom" är fel iaf.

Permalänk
Medlem

Hmm, blir svårt val när man ska uppgradera sitt sytem i sommar. Alltid föredragit AMD dock.