Nvidia Geforce 9600 GT

Permalänk
Avstängd

Mycket imponerad om man ser till priset, dock så har AMD legat rätt med priset på HD3870 tills detta kom och jämför vi så ligger de rätt lika i pris och prestanda. AMD skulle även sänka sina priser och de har billigare tillverkningskostnad. Om AMD och Nvidia säljer lika många kort så tjänar AMD ändå mer.

Första kortet på länge från nvidia som jag gillar!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Jag väntar på ditt test på Nordichardware så då får du visa hur det skall se ut Alla vill skicka OC-modeller. Kanske kunde fått tag på en icke OC-modell men inte innan lanseringen, dvs då hade testet kommit senare. Testade nyligen att sänka frekvenserna men det funkade inte bra (som jag tidigare skrivit). Problemet verkar vara shaderfrekvenserna. Hinner nog inte med att göra mer idag då jag måste ta hand om sonen. Han går före fler 9600GT tester

Haha. Nja det blir nog inget. Inte jag i alla fall. Jag har andra prylar på G istället

Gick det inte att sänka frekvenserna? Det låter ju knepigt. Men som sagt, jag har inte något av korten i handen och jag vet ej vilka problem som uppstår. Ta du hand om sonen så lovar jag att jag ska gra ett bättre test nästa gång jag ska testa ett grafikkort hehe
Peace

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Haha. Nja det blir nog inget. Inte jag i alla fall. Jag har andra prylar på G istället

Gick det inte att sänka frekvenserna? Det låter ju knepigt. Men som sagt, jag har inte något av korten i handen och jag vet ej vilka problem som uppstår. Ta du hand om sonen så lovar jag att jag ska gra ett bättre test nästa gång jag ska testa ett grafikkort hehe
Peace

Bra att du är så seriös...;) Får väl se dina länkar till testet du håller på med sen i forumet. Ny kampanj från er sida får jag förmoda.

PS. Tar det 2 månader för dig igen att testa ett grafikkort (med en referens) så lär jag få vänta.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Fortfarande riktigt nöjd med mitt 8800GT..speciellt efter att ha sett att man betalat mindre än 9600GT pris för det och att det presterar ca 20% bättre. USA ftw

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Man kan väl bara säga att HD3870 faktiskt är bättre än det här kortet klockat?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

tror ni att man kan driva ett 9600 med ett 250w nätagg?? tänkte mest på att det drar ju en del mindre än ett 8800gt

Visa signatur

Acer Aspire 5930G, Intel C2D P7350 2.0Ghz 1066 MHz FSB 3mb cache, Nvidia Geforce 9600M GT 512 mb, 3 GB DDR2 ram 667 MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Man kan väl bara säga att HD3870 faktiskt är bättre än det här kortet klockat?

Det är titt som tätt mellan HD3870 och 9600GT @ default men drar man på AA/AF så är 9600GT ett bättre kort ur prestanda synpunkt.

Skall man klocka båda korten med orginal kylaren så tror jag HD3870 vinner men byter man kylare på båda korten och klockar max så vinner 9600GT utan några större bekymmer.

Fördelen HD3870 har kring klockning är att fläkten på kylaren är väldigt bra och kan kyla ner kortet vilket innebär att du säkert kan klocka runt 300Mhz om du vet vad du sysslar med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut, faktiskt. Nvidias budget kort slår (nja..) ATI's billigare "Prestanda" monster
Lite högt pris men om det går ner till 1500-1600kr så blir det nog populärt.
Själv ska jag köpa ett 9600 + en C2D, sitter med en P4 nu så skillnad blir det

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är titt som tätt mellan HD3870 och 9600GT @ default men drar man på AA/AF så är 9600GT ett bättre kort ur prestanda synpunkt.

Skall man klocka båda korten med orginal kylaren så tror jag HD3870 vinner men byter man kylare på båda korten och klockar max så vinner 9600GT utan några större bekymmer.

Fördelen HD3870 har kring klockning är att fläkten på kylaren är väldigt bra och kan kyla ner kortet vilket innebär att du säkert kan klocka runt 300Mhz om du vet vad du sysslar med.

Tycker fortfarande att dom kunda visat HD3870 och 8800GT klockat i det där testet som sagt : /

Har du några tester som visar att 9600GT/HD3870 med kylning utbytt att 9600GT faktiskt vinner? För som du skrev finns det folk som fått upp HD3870 i 1GHz klock.

Sen har 9600GT bättre AA/AF verkar det som, men då min skärm SUGER ser jag ingen stor skillnad med dom 2 på max, det ända jag vet är att jag klarar av att maxa det på det jag spelar... Blir ny skärm om 2 - 3 månader iaf.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Tycker fortfarande att dom kunda visat HD3870 och 8800GT klockat i det där testet som sagt : /

Har du några tester som visar att 9600GT/HD3870 med kylning utbytt att 9600GT faktiskt vinner? För som du skrev finns det folk som fått upp HD3870 i 1GHz klock.

Sen har 9600GT bättre AA/AF verkar det som, men då min skärm SUGER ser jag ingen stor skillnad med dom 2 på max, det ända jag vet är att jag klarar av att maxa det på det jag spelar... Blir ny skärm om 2 - 3 månader iaf.

9600GT @ default kylare mot HD3870 @ default kylare så vinner självklart HD3870 om du skall klocka.

När man byter kylare vinner 9600GT därför att 9600GT står till 90% av 8800GT's prestanda. 8800GT presterar cirka 15-20% bättre än HD3870@ default vilket också innebär att 8800GT är mer effektiv per Mhz jämfört med HD3870.

Det är ingen nyhet att det är effektivare att klocka Nvidias g80 arkitektur mot AMD's R600. AMD's kort kan klocka högt i form av frekvens medans Nvidia inte kan det lika högt men prestandan kvarstår till Nvidias fördel. Med andra ord behöver man inte test utan det är ganska enkelt att räkna ut.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

RV 700 kärnan kommer bli grym! Nvidia bye bye.....

Permalänk
Medlem

Är det värt att byta mitt hd 3870 mot ett 9600gt?

Visa signatur

Asus Commando - E2180 @ 3500mhz - 6GB Corsair - HD 4850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empan_i
Är det värt att byta mitt hd 3870 mot ett 9600gt?

Om du måste ha Nvidia.....annars är ju korten likvärdiga...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer en 9600 med "två slotts kylning" så man får ut värmen direkt??

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nej inte värt att byta om det inte är så att man måste ha Nvidia... Ska du byta bort HD3870 gör det mot HD3870X2, 9800GT/GTS/GTX/GX2 eller kommande HD4XXX serien...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är det jag som är dåligt funtad, eller är nvidia knäppa?

Varför lanserar de ett kort som presterar sämre än deras föregångare?
Eller, är det för typ HTPCs så borde man ju inte jämföra prestanda på samma sätt, för de är nog ingen som köper ett grafikkort till en HTPC och lira hårt krävande spel på den.

förklara, vad har jag missat? :8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Är det jag som är dåligt funtad, eller är nvidia knäppa?

Varför lanserar de ett kort som presterar sämre än deras föregångare?
Eller, är det för typ HTPCs så borde man ju inte jämföra prestanda på samma sätt, för de är nog ingen som köper ett grafikkort till en HTPC och lira hårt krävande spel på den.

förklara, vad har jag missat? :8

Du har inte missat något. Disskussionen gäller att det är lustigt av nVidia att använda samma eller jämbördiga kretsar i GF9 som i GF8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du har inte missat något. Disskussionen gäller att det är lustigt av nVidia att använda samma eller jämbördiga kretsar i GF9 som i GF8.

Ok, tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ture72
Någon som vet om det kommer en 9600 med "två slotts kylning" så man får ut värmen direkt??

Om du öppnar ögonen så ser du ju att gainwards modell i testet har två slots kylning.

Permalänk

Bra att nvidia tar tvåsteg framåt och ett bak istället för tvärt om. Uppskattar verkligen att man satsar på låg effektförbrukning istället för ren prestanda.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

"använde vi oss"

När gick Sweclockersredaktionen över till att bencha i ordinary homes?

Permalänk
Medlem

Har testat lite med EVGA´s 9600GT i Sli på deras 780 bräda..
Med en QX9650@5066mhz gav det 22700 3Dmark och med en E8400@4930Mhz gav det 20150 3Dmark..! Balistixminnena gick i 600/4-3-3-6 2T (SS på prollen)

Tycker det är en riktig bucksaver med E84án.., ruskigt med prestanda för pengarna!
E84´a: ca 1700:-
9600GTx2: 3000:-
Balistix: 795:-
Mobo: 2295:-

Ca priser då det ändrar sig hela tiden..

Permalänk
Medlem

rymms Gainward kortet i en antec fusion låda?

Jag undrar om Gainward GeForce 9600GT 512MB GDDR3 "GS" kortet rymms i en Antec Fusion låda?

På bilderna ser det ut som att heat-pipe rören är lite högre än själva kortet.
Antec lådan har inte mycket plats ovanför infästningen för pci platserna.

Någon som har provat eller vet måtten på kortet, framförallt hur mycket heat-pipe rören sticker upp?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Bara undrar, klockar 9600GT klockar ner sig själv när den blir för varm?

Permalänk
Permalänk

Om det är rå spelprestanda du är ute efter ska du välja 8800GT före 9600GT.

Kolla in lite benchmarks här:
http://www.tomshardware.com/2008/02/21/nvidia_geforce_9600_gt...

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Om det är rå spelprestanda du är ute efter ska du välja 8800GT före 9600GT.

Kolla in lite benchmarks här:
http://www.tomshardware.com/2008/02/21/nvidia_geforce_9600_gt...

Inte en jätte skillnad på korten om man har AA och på.
Men när kommer 9800 korten då? Tänkte mest om dom kanske kommer inom den närmaste månaden så kan man ju vänta lite

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sasser123321
Inte en jätte skillnad på korten om man har AA och på.
Men när kommer 9800 korten då? Tänkte mest om dom kanske kommer inom den närmaste månaden så kan man ju vänta lite

Vänta på 9800GT tycker jag.

9800GX2 är redan släppt (http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=9800) men det har dubbla grafikprocessorer, är supersnabbt och rätt dyrt minst sagt (4.700 kr till 5.400kr).

9800GT verkar vara på gång inom kort, det finns redan recensioner på det:

http://www.nordichardware.se/nyhet,13944.html

recensionen är på kinesiska, men graferna kan man ju titta på ändå:

http://publish.it168.com/2008/0315/20080315000611.shtml
http://publish.it168.com/2008/0315/20080315000612.shtml
http://publish.it168.com/2008/0315/20080315000613.shtml
http://publish.it168.com/2008/0315/20080315000614.shtml
...osv

som du ser dominerar 9800 GX2 rätt rejält

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på, jag kan inte precis allt om datorer, you see

I texten angående slutsatsen på testvinnaren GW Bliss 9600 GT CS så står det att kylningen blockar en expansionsplats. Vad är en expansionsplats?
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6037&page=10
Tack på förhand.

Visa signatur

Antec Sonata III; Asus P5KC iP35; E6850@3,0GHz; 3,2GB Corsair 800MHz; Asus VW222U 22" Wide; XFX GeForce 8800GT-670MHz-512MB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flawmore
Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på, jag kan inte precis allt om datorer, you see

I texten angående slutsatsen på testvinnaren GW Bliss 9600 GT CS så står det att kylningen blockar en expansionsplats. Vad är en expansionsplats?
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6037&page=10
Tack på förhand.

Alla moderkort är inte likadana men den blockerar sannolikt en PCI- eller PCIE-port (beroende på vad det är för moderkort). Idag kanske det inte är så många extra kort man vill montera i datorn, men det kan vara bra att veta.

Åtminstone tidigare var det vanligt att man installerade nätverkskort, ljudkort osv. men nu är det nog fler som nöjer sig med de komponenter som är inbyggda.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)