Stort test av de bästa kortläsarna

Permalänk
Melding Plague

Stort test av de bästa kortläsarna

Den som fotograferar mycket upptäcker snabbt fördelen med en intern eller extern kortläsare till datorn. Dessa har ofta mycket bättre prestanda än kamerans inbyggda USB-kontroller och kan därför föra över fotografier snabbare. Är det någon större skillnad på kortläsare eller duger det med vilken som?

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl on Microsonicen går att få tag på i Sverige?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Den (Microsonic) säljs väl troligen under något annat namn i Sverige.

Permalänk
Medlem

Microsonicen liknar den från Deltaco som jag har i min låda, köptes btw för ~150:- från tradera...

Permalänk

Kul med kortläsartest. Det som förvånade mig mest var att X-bit labs var rysk. Hade jag ingen aning om...

Permalänk
Medlem

Synd att itne Microsonic CR 90 går att köpa här i sverige.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

det spelar fan ingen roll, begränsningen är ju usb 2.0v tycker jag , inte märkt nån större skillnad, har ändå inte råd med den dyrare versionen av sdkort, min kamera tar ändå inte bilder eller film i den hastigheten

Permalänk
Medlem

det är ju inte usb2 som är begränsningen utan kassa minneskort som bromsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
det är ju inte usb2 som är begränsningen utan kassa minneskort som bromsar.

Där har du faktiskt rätt. Vissa minneskort är sämre än andra.

Personligen har jag inte brytt mig vilket kortläsare man skall ha utan bara det funkar.
Har alla slags minneskortläsare hemma, allt från inbyggda i laptopar till såna som följde med datorlådor och inbyggda minneskortläsare i skrivare. Och alla fungerar dom utmärkt. Stödjer USB 2.0 och överföringen går mycket snabbt.

Permalänk
Medlem

Intressant att få se skillnaderna. När jag köpte min läsare sa snubben i butiken att det inte var någon som helst skillnad mellan olika modeller så jag tog den billigaste. Ska nog leta upp någon snabbare variant. Det är lite drygt att vänta på ett par hundra 12mb-filer när man är sugen på att kolla på bilderna och börja arbeta med dem.

Permalänk

Synd att inte tillverkare och affärer specificerar hastigheterna för kortläsarna. Smått irriterande när de endast marknadsförs som HI-Speed. Vilken nytta har man av att veta det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Synd att itne Microsonic CR 90 går att köpa här i sverige.

Just den hade varit intressant för mig.
Vet nån annars någon intern svartfärgad kortläsare som kan läsa xD-kort? Helst med minst ett USB-uttag på framsidan också. (Har haft svårt att hitta en som klarar just xD minnen).

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Synd att inte tillverkare och affärer specificerar hastigheterna för kortläsarna. Smått irriterande när de endast marknadsförs som HI-Speed. Vilken nytta har man av att veta det?

Jag kollade nyss på webhallen på lite olika kortläsare. Jag hål med dig att det står så dålig information om de olika kortläsarna, det står ungefär bara "minst, bäst och snabbast" om alla kortläsare.

Det finns en kortläsare: http://www.webhallen.com/prod.php?id=81828
den står det rätt bra specifikationer om, bl.a vilken styrkrets den använder (AU6368) är denna styrkrets bra? Den finns inte med i testet vad jag har sett. Denna kortläsare har dessutom sålts mest av alla på webhallen.

Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd med min SanDisk Extreme och den klarade väl sig rätt bra i testet också. Visst kostar den lite men jag fick min till ett mycket bra pris i ett paket när jag köpte lite kamerautrustning. Sen innan hade jag en SanDisk MicroMate som jag också har varit extremt nöjd med. Den fick jag bundlad med mitt 4GB SDHC UltraII kort från SanDisk.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Är grymt nöjd med min SanDisk Extreme och den klarade väl sig rätt bra i testet också. Visst kostar den lite men jag fick min till ett mycket bra pris i ett paket när jag köpte lite kamerautrustning. Sen innan hade jag en SanDisk MicroMate som jag också har varit extremt nöjd med. Den fick jag bundlad med mitt 4GB SDHC UltraII kort från SanDisk.

jag är helt nöjd med min jag med, använder den till större filer och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Deltaco 30in1 är rätt lik microsonic cr90 externt, undrar just om det kan var samma? https://www.datorbutiken.com/se/Default.aspx
Deltaco http://www.deltaco.se/ har ytterligare en läsare som ser likadan ut som heter Akasa AK-ICR-01A

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Detaljerad information om massor av kortläsare, vilken styrkrets de har samt prestandatester kan man hitta mer av på http://www.hjreggel.net/cardspeed/index.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Den (Microsonic) säljs väl troligen under något annat namn i Sverige.

Ingen som lyckats ta reda på om den säljs i Sverige och i så fall under vilket namn?

Är grymt sugen på att köpa en snabb intern kortläsare.