Windows Vista Service Pack 1 kommer på tisdag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av srdanv
Jag gjorde som "the squonk" skrev innan och nu har jag SP1 på min dator med Windows Vista Premium på svenska:

Det är inte svårt att få SP1 på Svenska, ladda ner och installera de båda prerequisities(kräver några ombootningar):

http://download.microsoft.com/download/3/b/d/3bd7db67-7a7a-4c...

http://download.microsoft.com/download/c/b/7/cb76a70a-e707-42...

Ladda sen ner cab-filen med SP1 och kopiera den till C:\VistaSP1\:

http://www.download.windowsupdate.com/msdownload/update/softw...

Kör sen det här kommandot i en kommandoprompt som administratör, vänta tills markören börjar blinka då är allt uppackat och boota om:

start /w %SystemRoot%\system32\pkgmgr.exe /ip /m:C:\VistaSP1\windows6.0-kb936330-x86_b3bd75011971986894b5fa63a08a36c05ccdd874.cab /s:C:\VistaSP1\windows6.0-kb936330-x86_b3bd75011971986894b5fa63a08a36c05ccdd874.cab /norestart

Efter att allt laddat klart har ni SP1 på Svenska

===========================================
Eller???? Är det den riktiga versionen? Jag har iallafall märkt en prestandaökning på min dator.

Jag försökte installera de båda prerequisities du länkar till ovan men får upp: "Uppdatering gäller inte för datorn". Vad gör jag?

Det var någon som sa att man kunde ändra inmatningsspråk till engelska och därefter installera SP1 uppdateringen om man sitter på en svensk version. Hur gör jag detta? Får inte upp Språkfältet i verktygsfältet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rickeb
Jag försökte installera de båda prerequisities du länkar till ovan men får upp: "Uppdatering gäller inte för datorn". Vad gör jag?

Det var någon som sa att man kunde ändra inmatningsspråk till engelska och därefter installera SP1 uppdateringen om man sitter på en svensk version. Hur gör jag detta? Får inte upp Språkfältet i verktygsfältet.

Om du kör x64 så funkar det inte, för det är x86 (32 bitars) uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM1
Om du kör x64 så funkar det inte, för det är x86 (32 bitars) uppdateringar.

Glömde säga, har just x86, alltså 32 bitars. Det kan inte vara problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rickeb
Glömde säga, har just x86, alltså 32 bitars. Det kan inte vara problemet?

Låter väldigt konstigt
Men du har väl inte installerat dom innan ? (kanske automatiska uppdateringar har gjort det menar jag)

EDIT: Får precis samma problem för jag har dom redan installerade, så kolla i "Program" och "Avinstallera ett program" och sen klicka i den vänstra kolumnen "Visa installerade uppdateringar" så kommer dom installerade uppdateringarna fram leta där och se om du redan har installerat dom.

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det, jag hade redan dessa installerade, nu försöker vi igen då! Tack.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades komma på vad mitt problem var med hjälp av sidan som någon postade här. Det var tydligen drivrutinerna till mitt audigy kort som kunde orsaka krascher under installationen så med då dök inte ens SP1 upp i wondows update.
Efter att ha avinstallerat drivrutinerna gick det perfekt.

Visa signatur

Kommer Snart....

Permalänk
Medlem

Testade "the squonk"s lösning för att fixa SP1 och det funkar utmärkt som sagt

Permalänk
Medlem

Imorse när jag vaknade, så fanns det en uppdatering tillgänglig, tror det var Sp1..men problemet är att jag var MYCKET nyvaken
Hur ser jag enklast om Sp1 har blivigt installerat ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

kontrollpanelen --> system

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Mmm har kikat där, kan du precisera vart det skulle stå någonstans ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Mmm har kikat där, kan du precisera vart det skulle stå någonstans ?

Control panel -> Windows update -> View update history

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Tack båda era svar, speciellt för jobbet med fotot.
Fast jag har redan tidigare kikat där och det står inget om SP1, utan bara att jag laddat ner 2 st uppdates idag (Tyckte det var 3 st när jag var nyvaken imorse...)

Update for Windows Vista X64 based system (kb929777) och en till uppdatering till Windows defender.

Är Kb 929777, Sp1 uppdaten ?

Hm... http://support.microsoft.com/kb/929777

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Tack båda era svar, speciellt för jobbet med fotot.
Fast jag har redan tidigare kikat där och det står inget om SP1, utan bara att jag laddat ner 2 st uppdates idag (Tyckte det var 3 st när jag var nyvaken imorse...)

Update for Windows Vista X64 based system (kb929777) och en till uppdatering till Windows defender.

Är Kb 929777, Sp1 uppdaten ?

Hm... http://support.microsoft.com/kb/929777

SP1 uppdateringen har numret 936330.
Om du vill fixa SP1 på svenska (om du har svenskt vista) så använd the squonks lösning.

Permalänk
Medlem

Fungerar felfritt här

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

någon som vet när svenska SP1 släpps officiellt då ?

alltså utan denna omväg som man kan göra nu

Permalänk
Medlem

Finns det en "genväg" även till Vista x64?

Visa signatur

[Asus P6T Deluxe V2 | Intel Core i7 920 2,66GHz @ 3,3GHz| 4x Corsair XMS3 4096MB DDR3 1600MHz | 2x Intel 160 GB X25-M Raid 0|Asus GeForce GTX 285 1GB | Corsair 850W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
någon som vet när svenska SP1 släpps officiellt då ?

alltså utan denna omväg som man kan göra nu

Undrar jag också, eller om någon tagit sig tid att koda ett skript så att man slipper göra allt manuellt... Lite för drygt för att jag ska idas själv. Åtminstone nu.

Om det inte kommer någon lösning så kommer jag väl att ordna det på omvägar till helgen i vilket fall som helst, men det hade varit skönt med lite förre saker som kan krångla på vägen.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hjälpsam

Svenska SP1 skall släppas inom en månad och så länge tänker jag hålla mig.
Dom med engelsk Vista får väl buggrätta SP1 åt mig under tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM1
SP1 uppdateringen har numret 936330.
Om du vill fixa SP1 på svenska (om du har svenskt vista) så använd the squonks lösning.

Hm. Jag har försökt göra som the squonk skrev, och det fungerade fint att packa upp .cab-filen. Win har dock inte installerat någon av filerna som packats upp. Finns det något sätt på vilket jag kan göra det automatiskt?

Jag har btw kollat uppdateringshistoriken och systemegenskaperna, och SP1 har defenitivt inte installerats.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Hm. Jag har försökt göra som the squonk skrev, och det fungerade fint att packa upp .cab-filen. Win har dock inte installerat någon av filerna som packats upp. Finns det något sätt på vilket jag kan göra det automatiskt?

Jag har btw kollat uppdateringshistoriken och systemegenskaperna, och SP1 har defenitivt inte installerats.

Kul att det fungerade "fint" att packa upp ".cab-filen" för dig.
Snabb fråga bara: Var nånstans läste du att man skulle göra någonting i den stilen "manuellt"?
Tästa o läs om "instruktionerna" igen, nånting säger mig att du bara klickade på länkarna, körde exerna, unzippade filerna o såg glad ut.

Fråga:
Är det bara jag, eller syns det ingenstans att man har gjort updaten. Dvs. Varken i "systeminformation" eller "windows update". Men nog fan känns/märks det att datorn går snabbare. Jag tror inte att jag överdriver när jag påstår att min dator är MINST dubbelt så snabb i vissa/många avseenden :). Så atteh, jag antar att datorn "regga" updaten. Bara att den är "hidden" (bortsett från mappen man "själv" skapade (VistaSP1))

*edit

En annan fråga:
Vad händer när väl det "riktiga" SP1 släpps för oss med svenskt OS? Kommer man behöva ta bort/avinstallera "VistaSP1" mappen, och isf. Hur gör man?
Eller hur fan fungerar det?

En tredje fråga:
".cab filen". Den ligger ju kvar o "skräpar" i mappen. Är jag helt fel ute om jag tror det är lugnt att radera den filen. Eller är det lugnt?

Permalänk
Medlem

Är detta iprincip samma som att vänta på den officiella svenska SP1? Eller finns det nån nackdel med att vara otålig?

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM1
SP1 uppdateringen har numret 936330.
Om du vill fixa SP1 på svenska (om du har svenskt vista) så använd the squonks lösning.

knepigt, har sp1 installerat med finns inget med 936330 på min listan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

okej... kanske Windows Vista SP1 förbättrar hastigheten för många när det handlar om filkopiering inom nätverk och för övrigt.
Här finns en liten recension som visar att Vista SP1 försämrar hastigheten i vissa spel...men i några spel får man faktiskt bättre prestanda.
länk:
http://www.gamespot.com/features/6188289/index.html?tag=topsl...

Visa signatur

VoDKA

Permalänk
Medlem

Jag har 2 frågor (gällande pr0solution VistaSP1):
Vad händer när väl det "riktiga" SP1 släpps för oss med svenskt OS? Kommer man behöva ta bort/avinstallera "VistaSP1" mappen, och isf.
Hur gör man? (Eller hur fan fungerar det?)

Det andra jag undrar är:
".cab filen". Den ligger ju kvar o "skräpar" i mappen. Är jag helt fel ute om jag tror det är lugnt att radera den filen. Eller är det lugnt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burgarn
Jag har 2 frågor (gällande pr0solution VistaSP1):
Vad händer när väl det "riktiga" SP1 släpps för oss med svenskt OS? Kommer man behöva ta bort/avinstallera "VistaSP1" mappen, och isf.
Hur gör man? (Eller hur fan fungerar det?)

Det andra jag undrar är:
".cab filen". Den ligger ju kvar o "skräpar" i mappen. Är jag helt fel ute om jag tror det är lugnt att radera den filen. Eller är det lugnt?

Det e lugnt att du tar bort .cab filen och alla de andra filer som har extraherats. Ta bort hela C:\VistaSP1 mappen.. de filer som behövdes har redan kopierats till Windows mappen.
Jag antar att detta har besvarat din första fråga också.
Sen om du skulle vilja avinstallera SP1 så går du in på:
Kontrollpanelen-->Program-->Program och funktioner och väljer sedan "visa instellerade uppdateringar". Där kommer du hitta "Service Pack för Microsoft Windows" ...tryck sedan på avinstallera knappen så kommer det nog avinstalleras. Har inte provat göra det själv och kommer inte göra det heller, men det borde fungera.

MVH

Visa signatur

VoDKA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av srdanv
Det e lugnt att du tar bort .cab filen och alla de andra filer som har extraherats. Ta bort hela C:\VistaSP1 mappen.. de filer som behövdes har redan kopierats till Windows mappen.
Jag antar att detta har besvarat din första fråga också.
Sen om du skulle vilja avinstallera SP1 så går du in på:
Kontrollpanelen-->Program-->Program och funktioner och väljer sedan "visa instellerade uppdateringar". Där kommer du hitta "Service Pack för Microsoft Windows" ...tryck sedan på avinstallera knappen så kommer det nog avinstalleras. Har inte provat göra det själv och kommer inte göra det heller, men det borde fungera.

MVH

Och om man inte har den ("Service Pack för Microsoft Windows") i listan. För den dök aldrig upp där, nor did it show in "Systemegenskaper".
Men jag är rätt så övertygad om att skiten installerades, då jag följde instruktionerna och alla filerna var extraherade osv.
Jag antar att man inte manuellt behövde göra nåt mer med de extraherade filerna?

*edit
Står inte heller nåt om kb936330 i updateloggen. Men som sagt, vad jag förstod så skulle man endast skapa mappen, lägga filen där, köra commandot i cmd och sen starta om datorn. Thats it.
Rätta mig om jag gjort fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burgarn
Och om man inte har den ("Service Pack för Microsoft Windows") i listan. För den dök aldrig upp där, nor did it show in "Systemegenskaper".
Men jag är rätt så övertygad om att skiten installerades, då jag följde instruktionerna och alla filerna var extraherade osv.
Jag antar att man inte manuellt behövde göra nåt mer med de extraherade filerna?

*edit
Står inte heller nåt om kb936330 i updateloggen. Men som sagt, vad jag förstod så skulle man endast skapa mappen, lägga filen där, köra commandot i cmd och sen starta om datorn. Thats it.
Rätta mig om jag gjort fel.

Helt rätt. Men informationen om att du har Service Pack 1 installerad ska visas upp i systemegenskaper. Finns det inte där har du på nått sätt inte gjort rätt... gör om det igen.

Visa signatur

VoDKA

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har nyligen införskaffat mig en Fujitsu-Siemens Amilo La1703-30B med Vista (eftersom att XP är svårt att få tag i när man köper nya datorer nu). Jag har fått upp installering för Service Pack 1 och allting fungerar som det ska, förutom när den kommer till del 3. Datorn startar om och sen står den helt svart och det går inte att göra något. Jag väntade i över en timme, men inget hände. Installerat två gånger nu, men det är samma problem. Jag har fått köra Startup Recovery för att allt ska funka igen och Service Pack 1 dyker upp i min WU igen. I History står det att jag har en successful installation av SP1 (första gången jag testade), en har jag cancel på och senaste jag testade står det Failed på.

Mina frågor är nu:
Har detta hänt för er någon gång?
Vad ska jag göra för att få det att funka?

Hälsningar Taggie

Processor: Mobile AMD Sempron(tm) Processor 3600+, ~2.0GHz
Memory: 1918MB RAM
Card name: VIA Chrome9 HC IGP Family WDDM