Ladda via USB med avstängd dator

Permalänk
Medlem

Inget nytt.
Både min Laptop (Zepto 6625) och den stationära (mkort Asus Crosshair) gör det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

jag laddadr min mus när datorn är avstängd. Gjort det ett bra tag nu så jag är tveksam på att detta är ngt nytt? dock är det en stationär och ingen laptop

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Hade det redan på min ASUS A3FP-5020P från 2006...så som sagt Toshiba är knappast först med detta.

Visa signatur

Laptop: Acer Timeline 1318 13,3" 320GB/4GB OP: Vista HP 32-bit
Upgrades som kommer snart: SSD Corsair Force 120GB och VH7P 64-bit

Permalänk
Medlem

Den ända skillnaden är väl att dom har skapat ett val för funktionen åt användaren och kallar sedan det innovativt. Skickligt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Läser folk artiklarna innan de kommenterar?

Många missar men inte jag.

Citat:

Det hela går ut på att USB-enheterna får ström trots att den bärbara datorn är avslagen, så länge datorns el-sladd är ansluten till ett uttag i väggen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
April skämt igen?

Har alltid fungerat i mina stationära datorer, ända sen 1998, även min antika laptop när nätsladen är i väggen.. Var är nyheten? att Tåshita är efterblivna?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

kom igen nu! uppdatera med nyheter ;P
inte uppdaterat sen igår >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

inget nytt för min stationära i alla fall, laddar alltid min musikspelare på natten i datorn, när den är avstängd. kanske beror på mitt moderkort (p5b deluxe)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av railman
Mitt förra moderkort matade ström till usb:n även när den va avstängd. Inget nytt!

samma här! gammalt..

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazzabi
inget nytt för min stationära i alla fall, laddar alltid min musikspelare på natten i datorn, när den är avstängd. kanske beror på mitt moderkort (p5b deluxe)?

På många moderkort så finns det byglar som man kan flytta så det matar ut ström även fast datorn är avstängd, jag har ställt om så 2 st utav mina usb kontakter är ström på även när datorn är avstängd då jag laddar musen i laddstället som tar strömmen från usb:n

Permalänk
Medlem

Satt och letade efter aprilskämtet men det kanske är nytt på bärbara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Det är väl inget nytt? Tex folk som har P5W DH Deluxe har ju sådan USB för IR-mottagaren av remoten.

Tänkte just skriva att jag kan ladda min mobil med datorn avstängd (jag har P5W DH Deluxe)

Permalänk

Typisk självklar grej som egentligen är en enorm jävla gåta varför inte alla datorer redan har det så.

Med tanke på kommentarerna så är det ju dessutom knappast något nytt egentligen, så varför har inte alla bärbara och även stationära det?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Många missar men inte jag.

Jo du kom inte i tid, innan nyheten uppdaterades med ordet bärbara

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
eller så finns det redan 230V -> usb-laddare att köpa..
http://dator.computercity.se/Mp3-Tillbehor/Champion-USB-Ladda...
har sett med sladd med, aja

Jopp, fick med en liknande laddare med en mp3 spelare för 149kr hade dessutom radio,Usb sladdar, pissiga medföljande hörlurar och 2 Gb minne.
Men kör naturligtvis med Koss Hörlurar.

Men om datorn är ansluten till elnätet är den på, inte av.Det innebär att nätagget jobbar i alla fall. När datorn är av, är den från kopplad från elnätet.

Har i över 10 år därför alltid kört med skarv uttag med strömbrytare till alla datorer.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

April, April!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Har kunnat ladda mp3 spelaren i flera år fast datorn vart avstängd. Vad är det som är nytt?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Har kunnat ladda mp3 spelaren i flera år fast datorn vart avstängd. Vad är det som är nytt?

Den som skrev nyheten har nog inte sett alla andra smartare lösningarna som har funnits i flertal år, för en som inte är insatt kan det ha varit lätt att missa såna här småsaker. Zeptos lösning med On/off knapp för ström i USB-portarna är den bästa enligt mig, man köra det på batteriet eller med nätadaptern i osv. Om man vill ladda MP3'-n på flygande fot men inte vill starta datorn etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Är inte förvånad om de skojar, vem fan skulle komma på tanken att implementera tekniken i en produkt som drivs på batteri? "Ja vet, jag vill ladda fullt min mp3-spelare och dra slut batteriet på min laptop" Det känns inte direkt som dagens smartaste drag... Här ligger en hund begraven, eller kanske en papegoja. Tiden får utvisa.

Läs nyheten helt nästa gång så slipper du få fel information, det står tydligt att det bara skulle fungera med nätsladden ikopplad.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Läs nyheten helt nästa gång så slipper du få fel information, det står tydligt att det bara skulle fungera med nätsladden ikopplad.

Det är fortfarande en nonsensnyhet då flera bärbara faktiskt medger laddning av handheld-produkter via USB utan att nätsladden är inkopplad.

Men ändå så är AtreXs inlägg konstigt eftersom batteriet i en bärbar håller betydligt mer energi än t.ex. en mp3-spelares ditto. Så det kan visst vara vettigt (eller snarare mindre oklokt) att någon gång ladda en mp3-spelare från en laptop som inte är nätansluten.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det här funkar redan på min bärbara HP NC6220, dock behöver man sätta datorn i vänteläge (då powerknappen blinkar), men det gör jag alltid ändå. Vänteläge drar knappt nån ström alls, har haft datorn i vänteläge en vecka utan nät-el utan problem, skönt att kunna starta upp slöburken på ett par sekunder.

(EDIT: Funkar också när nätsladden inte är inkopplad.)

Permalänk
Medlem

hmmm

En del är lättlurade.
Eller också var detta April-skämt lite FÖR bra.

April, april din dumma sill
Ja kan lura dej vart jag vill

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4