Nehalem klarar av höga klockfrekvenser

Permalänk
Melding Plague

Nehalem klarar av höga klockfrekvenser

Intel Developer Forum är i full gång i Beijing och Intel har där visat upp processorer baserade på den nya arkitekturen Nehalem, som kommer att lanseras under vintern. Väldigt mycket är känt om Nehalem redan, exempelvis att processorerna kommer att ha inbyggd minneskontroller. Nu börjar även information om klockfrekvenser dyka upp.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Det är även känt att Bloomfield har åtta megabyte L3-cache och 256 kilobyte L2-cache per kärna."

8*4 L3-cache då lr 8 sammalagt?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
"Det är även känt att Bloomfield har åtta megabyte L3-cache och 256 kilobyte L2-cache per kärna."

8*4 L3-cache då lr 8 sammalagt?:)

NejNej!

Det är ju 8*8 L3-cache!^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
NejNej!

Det är ju 8*8 L3-cache!^^

så mkt fattade jag att den bara har 4 kärnor men "lurar i" datorn att det är 8^^

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en gemensam L3-cache. Totalt 8 MiB alltså.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Av alla vettiga 3d-program så sitter fanskapet i Maya

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är en gemensam L3-cache. Totalt 8 MiB alltså.

och där kom svaret jag väntat på, tack så mkt:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Det står ju gemensam L3 cache. Vad är det som är så svårt att fatta. Även om det står fel får man ju tänka lite!!!

Ja, då har de iaf inte problemet med för låga klockfrekvenser såsom AMD och phenom. Det är bra, och jag hoppas att de klockar bra(om det är nödvändigt pga redan grym prestanda)

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Det står ju gemensam L3 cache. Vad är det som är så svårt att fatta. Även om det står fel får man ju tänka lite!!!

läs det jag skrev i översta inlägget, gemensamt tillkom månne efter att jag skrivit om det i tråden?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Ja, det har ändrat allt eftersom. Men man borde väl ändå fatta att det inte är 8mb + 256kb stort per kärna? Eller?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Ja, det har ändrat allt eftersom. Men man borde väl ändå fatta att det inte är 8mb + 256kb stort per kärna? Eller?

Alla är inte hur kunniga som helst

Monster CPU. Förutom server vem har nytta av en sån här? (förutom att få längre e-penis så klart)

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
Av alla vettiga 3d-program så sitter fanskapet i Maya

3ds max ftw

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum | AMD Athlon 64 X2 6000+@3.18 GHz |Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024mb x4 (4gb) | EVGA GeForce 8800GTS 640MB@600/850/1317 MHz | Corsair Powersupply 650W | Antec Performance One P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Ja, det har ändrat allt eftersom. Men man borde väl ändå fatta att det inte är 8mb + 256kb stort per kärna? Eller?

vi diskuterar väl ändå ett troligt "prestanda monster"?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
vi diskuterar väl ändå ett troligt "prestanda monster"?

Processorn har en minnesbus på 192-bitar, så det är ett riktigt monster.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Lär klocka riktigt bra när den lanseras med så höga frekvenser. Verkar som om det stämmer vad intel sagt tidigare, att Nehalem har gått osannolikt bra att utveckla.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Softimage XSI 6.5 eat Max and Maya.
Det roliga är att XSI kommer att ha mera nytta av dessa prollar än maya and max pga att XSI klarar av att jobba med över 4 miljoner poly utan att kracha vilket inget annat 3d program klarar av .
Samt har stöd för motion capture vilket gör att man slipper köra motion bulider.
Utan allt finns där samt att man kommer kunna använda över 20st olika renderings motorer.
Samt utökat stöd för mer fil formater när det gäller export.
Så nu slipper man böket med Operation flashpoint som krävde att man skulle exporter grafiken i max..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Alla är inte hur kunniga som helst

Monster CPU. Förutom server vem har nytta av en sån här? (förutom att få längre e-penis så klart)

Ja, typ. Om den kommer kosta som Intel V8 så är det svårmotiverat.

Vad menas med att det är en monster CPU för att dne sitter på en 192 bitars buss? Tre stickor på 64-bitar var, det är väl knappast konstigt?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
NejNej!

Det är ju 8*8 L3-cache!^^

april, april

Permalänk
Medlem

undra om det nånsin kommer att finnas nåt stop på detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vallittu
undra om det nånsin kommer att finnas nåt stop på detta.

Nej förmodligen inte, men för närvarande verkar utvecklingen springa ifrån det verkliga behovet. Programutvecklarna har inte hunnit med riktigt (dessutom är flertrådade program betydligt komplexare att skriva).
Kan inte påstå att jag känner så värst stor skillnad på min Athlon 4000+ och min E4300@3GHz i de flesta spel och vanliga program och ännu färre program drar verklig nytta av Quad ännu.
Så för min del avvaktar jag nog ett tag till med att ta steget till Quad. (Om inte prylbegäret blir för stort vill säga )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Kan inte påstå att jag känner så värst stor skillnad på min Athlon 4000+ och min E4300@3GHz i de flesta spel och vanliga program och ännu färre program drar verklig nytta av Quad ännu.
Så för min del avvaktar jag nog ett tag till med att ta steget till Quad. (Om inte prylbegäret blir för stort vill säga )

Börja köra SETI/folding@home eller liknande. Då får man glädje för alla sina kärnor.

Permalänk

Crysis gillar iofs 4 ghz+ om man kör Sli. Men det säger väl mer om crysis kanske.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Softimage XSI 6.5 eat Max and Maya.
Det roliga är att XSI kommer att ha mera nytta av dessa prollar än maya and max pga att XSI klarar av att jobba med över 4 miljoner poly utan att kracha vilket inget annat 3d program klarar av .
Samt har stöd för motion capture vilket gör att man slipper köra motion bulider.
Utan allt finns där samt att man kommer kunna använda över 20st olika renderings motorer.
Samt utökat stöd för mer fil formater när det gäller export.
Så nu slipper man böket med Operation flashpoint som krävde att man skulle exporter grafiken i max..

Luxology's MODO kommer förhoppningsvis snart trivas bra på toppen med XSI

Softimage XSI är ju helt suväränt - men ack! så komplicerat.

Mvh