Koppla ON/OFF knappen rätt på moderkortet

Permalänk
Medlem

Koppla ON/OFF knappen rätt på moderkortet

Hej!

Håller på att bygga en dator och det har gått fint hitills. Men har en fråga. Från mitt chassis ON/OFF knapp kommer det en sladd som ser ut såhär..
http://i30.tinypic.com/fjhog4.jpg
http://i30.tinypic.com/ehaj60.jpg

Den är 8 hål lång och 2 hål bred. Två av hålen är blockerad (det vita på bild 2).

Jag antar att det här ska kopplas till JFP1 på moderkortet. Men där så ser inte det ut att passa. Ser ut såhär..
http://i25.tinypic.com/2mw9g03.jpg

Hur ska jag koppla det? Gör det något om jag kopplar fel och startar datorn?

Och en till fråga, strömkontakten som går från nätaggregatet till moderkortet är 20 pinnar och på moderkortet är det 24, ska jag koppla dit tillägskontakten som är 4 pinnar då? Sen finns det en till 4 pinnars kontakt, ska jag koppla in den till det lediga 4 håls porten på moderkortet?

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk

Det brukar vara de där kontakterna man ska koppla on/offknappen på. Men jag är inte 100% på hur den ska sitta exakt, vill inte vara spydig utan bara hjälpsam och säga: Läs moderkortsmanualen, brukar alltid stå sånt här. Om du av någon anledning inte har den så finns den säkert på tillverkarens hemsida i PDF-form!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jadu vad ska man säga. Läs manualen till moderkortet om du är osäker på kontakterna. Du behöver inte använda den extra 4-pins (20+4 pin) kontakten om du inte vill. Den andra 4pins kontakten (atx) måste däremot vara inkopplad.

Du kanske skulle läst på lite om datorbyggandet innan du började, eventuellt testat på någon gammal dator.

Men lycka till !

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem

Jo jag har faktiskt läst manualen Jag vet att det är rätt kontakt, men den från mitt chassi ser ju inte alls ut som den på moderkortet.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Gör som så att du följer kablarna från chassikontakten fram till där de är kopplade i chassit. Flytta dem sedan i kontakthöljet så att de motsvarar märkningen på moderkortet. Trådarna som sitter i chassikontakten går enkelt att flytta om man lyfter lite i plasten som låser kontaktblecken i höljet (se första bilden du länkade till). Kan behövas ett par omkopplingar då lysdioderna i fronten kräver att spänningen är rätt polariserad. Är dock ingen risk att nåt går sönder.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Jo jag har faktiskt läst manualen Jag vet att det är rätt kontakt, men den från mitt chassi ser ju inte alls ut som den på moderkortet.

Mvh

Chassi från märkesdator?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Chassi från märkesdator?

Stämmer bra det, jag sket i HDD och den där andra. Så jag har bara power knappen rättkopplad så datorn startar iaf